Főoldal » Hardver, Virtuális Vasút

Natascha

IST 2009 november 20 8 megjegyzés

natascha1Natascha egy vasúti szimulációs berendezés, mellyet Hegyi Balázs és Török Bence villamosmérnök hallgatók készítettek. A berendezés egy vezetőpultból áll, amit USB kábellel lehet személyi számítógéphez csatlakoztatni. Egy segédprogram futtatásával a Zusi szimulátor programban megjelenő mozdony a pultról vezethető, illetve a pulton megtalálhatóak a mozdony különféle műszerei és jelzőlámpái is, melyek a programban is megjelenített értéket mutatják. A pulthoz készült kontrollerkerék , hagyományos izzós jelzőlámpa panel, motoráram mérő, és hozzá csatolató egy TELOC sebességmérő is (ezzel a szimulált menethez menetszalag is írható). A panelek cseréjével kialakítható az 1047-es sorozatéhoz hasonló vezetőállás is jobboldalt két fékkarral, baloldalt pedig egy sebességalapjeladó és egy kontroller karral. A panelek tetszőlegesen cserélhetőek, hiszen a mögöttük működő vezérlő egység minden esetben ugyanaz.

VM: Miért álltatok neki az elkészítésének?
TB: Egyszer valakinek azt feleltük hogy “mert jól mutat egy ilyen a nappaliban”. Na, de viccet félretéve: mind a kettőnket gyermekkorunk óta foglalkoztat a vasút, illetve mindenféle műszaki tudomány, jelenleg is mérnök hallgatók vagyunk (Hegyi kollega a Műegyetemen, én pedig a Kandón tanulok villamosmérnöknek). Annak idején gyermekvasutasok voltunk Budán a Széchenyi-hegyen, és a helyi vasútmodellező klubbal többször jártunk kiállításokon az ott készült terepasztalokkal. Később úgy gondoltuk jó lenne valami sajáttal részt venni ezeken a rendezvényeken. Az utóbbi években rendezett különféle vasúti témájú kiállításokon már egyáltalán nem csak terepasztalokkal találkozni, hanem a legkülönfélébb vasúti témájú alkotásokkal, gyűjteményekkel, játékokkal: ezt a vonalat kívánjuk mi is erősíteni. Persze ez a kezdetekben nem is tisztázódott bennünk ilyen világosan; az első lépéseket jó két éve tettük meg, akkor a témával még csak mint érdekességgel foglalkoztunk.

VM: Miért pont Zusi?
TB: Sajnos ebben a kérdésben nem volt igazán tág mozgásterünk. A Zusi programjában adott a lehetőség hogy a szimuláció adatait menet közben kiküldjük külső felhasználásra (pédául egy vezetőpultnak). Ez egy egyszerűen felhasználható funkció, és ráadásul dokumentálva is van. Nem elhanyagolható az a szempont sem hogy a Zusinak igen jó fizikája van, én ezt is fontosnak tartottam. Natascha elvileg bármilyen program mellett működhetne, de más szimulátoroknál nem férünk hozzá a különféle adatokhoz (sebesség, motor áram stb.). Itt sokan közbevethetnék hogy a Raildriver TS-el és RS-el működik, de a Raildriver fejlesztői kapcsolatban álltak az említett programok készítőivel – úgy könnyű… Úgy tudom a Loksim3D és Maszyna programoknál talán adott a lehetőség az adatlekérdezésre, de ezeket a programokat mi is kevésbé ismerjük, és még nem igazán vannak hozzájuk magyar kiegészítők (mozdonyok, pályák). Egyelőre mi is nagyon várjuk a Zusi 3 megjelenését, illetve figyelemmel kísérjük az egyéb esetleg szóbajövő programokat.

VM: Mi volt a legegyzserűbb és a legnehezebb feladat?
TB: A legnehezebb a projektben egyértelműen az alkatrész beszerzés volt, hiszen egy ilyen berendezés legtöbb alkatrészét nem lehet boltban megvenni. A pultban felhasznált műszereket eredetileg MÁV mozdonyokon használták, sok sok időbe, utánajárásba, és persze szerencsébe került összeszedni őket. Magam is meglepődtem hogy ezen a téren milyen sok segítséget kaptunk vasútbarátoktól épp úgy mint MÁV dolgozóktól: ezúton is köszönjük mindenkinek. Külön köszönet illeti Markovits Tamást Győrből, aki a TELOC berendezést segített begyújteni, és egyébként is hűségesen drukkol nekünk a kezdetektől.
Legkönnyebben a név kitalálása ment, egymásra néztünk és felkiáltottunk: Nataschaaaaa!

natascha2

VM: Mennyire volt informatikai és mennyire elektrotechnikai kérdés a megvalósítás ?
TB: A feladat megoldása egyarán igényelt informatikai és elektronikai ismereteket, hiszen elektromos műszereket használunk, de az információ ami ezeken megjelenik, digitális formában áll rendelkezésünkre. A készüléket tuladonképpen egymásba kapcsolódó láncszemek alkotják. A Zusi egy ún. TCP protokoll segítségével adja meg az információt (ezt a protokollt használjuk például internetes adatküldésre is). Az első láncszem beolvassa ezt, és előállít egy másik formátumot, ami az USB kábelen ki tud mászni a gépből. Ezeket az adatokat egy mikrovezérlő várja a drót végén. Ez tulajdonképpen egy picike számítógép, aminek a kimenetein már az egyes műszereknek szóló villamos jelek jelennek meg. Az elektronika feladata ezeknek a kész jeleknek a felerősítése. A TELOC-ot egy villanymotor hajtja, ennek a motornak a vezérléséhez szükség volt egy második – segéd – mikrokontrollerre is, ami az USB-n érkező információt az első mikrovezérlőn át kapja.

VM: További tervek? Másoknak is készítenétek-e ilyet?
TB: A berendezés elektronikája, és a hozzá tartozó számítógép programok készen vannak, de így is maradt még munka bőven. A beszélgetés elején már pedzegettem hogy elgondolkodtunk a kiállításokon való szereplés lehetőségén. Ehhez az egész berendezést egy jól szállítható és látogató biztos formába kéne önteni. Maga Natascha egy információ megjelenítő rendszer, így nem alkalmas információ bevitelre; tehát vannak műszereink és jelzőlámpáink, de nincsen kontrollerünk, sebességalapjeladónk, és fékünk (stb.). Ezt úgy oldottuk meg, hogy a vezetőpultba beépítettük két joystick elektronikáját, és ezek közvetítik a kezelőszervek állását a gép felé, ez azonban nem feltétlenül végleges megoldás. Kifogásolható hogy a pult nem hasonlít semilyen létező mozdony vezetőállására sem. A pult három vízszintes panelt tartalmaz a kezelőszervek számára, és három döntöttet a műszereknek. Ezzel a megoldással az volt a célunk hogy a panelek cseréjével külön féle mozdony típusok vezetőállása legyen kialakítható, de még nincs kész ilyen sok panel. A vezérlőegység elkészültével a további fejlesztés elsősorban az alkatrész beszerzésen múlik, azt pedig már említettem hogy ez milyen körülményes.
Hogy másoknak építenénk hasonló berendezéseket? Egyfelől még a sajátunk sincs kész. Másfelől nem látok erre keresletet. Nem sokan használják a Zusit, illetve “sorozatkészítéshez” csak olyan alaktrészeket lehetne használni, melyek kereskedelmi forgalomban kaphatóak. Bevallom számomra az is elképzelhetetlen hogy valaki hazamegy este, és leül szimulátorozni egy órát. Én félóránál többet nem vagyok képes vezetéssel eltölteni, annyit is csak akkor, ha éppen Natascha egy új módosítását tesztelem.
Mindenesetre a projekt pályafutása innentől nyilvános.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    Joxy mondta:

    Na, vasúti témában is beindul a cockpit gyártás – fejlesztés mint a repszimeseknél, várom már az első teljes kabint ki építi meg a garázsban :cool:

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Hajrá fiúk, szépítgessétek csak Natasát (ha nem baj, én így betűzöm :) )!
    Szerintem van olyan, aki hosszabb időt is eltölt egy-egy vezetés idején. Hogy otton valakinek lenne-e igény Natasa-klónra… Ki tudja.

    Jól emlékszem, hogy a Szergejnek van (volt?) Moszkvics-kormánya kontroller gyanánt?
    (Lehet hogy egy-egy leselejtezett villamos/metrókocsi is így végzi – szimulátorként?) Azt ugye tudjuk, hogy a Füstiben (akárhogy is hívják hivatalosan épp) is van egy V63-as szimulátorként, tehát valamilyen igény biztosan van ezekre a valós szimulátorokra.

  • avatar
    vasutasadam mondta:

    Nagyon tetszik!
    openBVE alá elérhető lesz?

  • avatar
    taurus-1047 mondta:

    Nagyon jó! Sok sikert fiúk!
    Szerintem ahogy autószimulátorokhoz kormányra és pedálra úgy a vasúti szimulátorosoknak meg ilyen kontrollerre lenne szükségük. Ha “igazi” alkatrészekből áll akkor még jobban feldobja a hangulatot! Ismerek olyanokat akik jóval többet is szimulátoroznak mint fél óra, meg hát ez mégsem olyan, hogy lefutok pár kört az NFS-ben és kész, pl. 1-1 jó kis act teljesítéséhez a TS-ben több óra is kellhet.
    Hajrá, remélem előbb-utóbb lesz olyan program amivel még jobban együtt tudtok működni, vagy a Zusi3 vagy más szimulátor személyében! :wink:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ahogy a válaszokból is kiderül alapvetően sok múlik egy program kommunikácóján, így hiába szeretnék mondjuk BVE-hez is hozzákötni ha kinyerhetetlenek az adatok a programból. A Zusi normálisan ki tudja küldeni az adatokat, az MSTS viszont nem.

    Amúgy én is több időt el tudok tölteni vezetéssel mint fél óra. Az U7-en mire végigérek WoS2-ben, az az egy órát üti. :-)

  • avatar
    htkfm mondta:

    Köszönjük a biztató szavakat. Amíg nem adódnak jobb lehetőségek addig Zusi, esetleg saját program ami az adott vonalról felvett filmet vetíti változó sebességgel. A Metróújságban hirdettek villamost és metrót is, de eddig nem gondoltunk ilyen beruházásra… bár most hogy mondjátok… :smile:

  • avatar
    vasutasadam mondta:

    Nekem napi 2-3 óra a vezetés. :)

  • avatar
    morhange mondta:

    Ha már vezetés sajnos be kell érjem a nulla perccel pedig szeretek játszani :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.