Főoldal » Uncategorized

A létai vicinális

Tastam 2009 december 14 1 megjegyzés

1002009. december 13-án üzemkezdetkor Magyarország negyedszáz vasútvonalán nem indultak el a megszokott személyvonatok. És bár hivatalosan ezeken a többségükben csekély igénybevételű pályákon hivatalosan csak “szünetel” a személyszállítás, erősen kétséges, utazhatunk-e még egyszer az érintett közel 1000 km-nyi sínpáron. A “szüneteltett” vonalak egyike a Sáránd és Létavértes közötti 20 km-es pálya.
A vonalat a Tiszántúl két nagyvárosát összekötő helyi érdekű vasutat létrehozó Debrecen-Nagyváradi HÉV építette, megnyitására 1894. december 4-én került sor, egyszerre nagyváradi vonal Derecskéig tartó szakaszával. A pálya – viszonylag – jó állapotban van, a legnagyobb alkalmazható sebesség 60 km/óra, bár időnként a “száguldó” vonatokat megzabolázza néhány rövidke lassújel. Tehervonat ritkaságszámba megy a vonalon, a személyvonatok azonban, főként reggel és délután, megfelelő kihasználtsággal közlekedtek. Az utolsó héten mi is meglátogattuk a vonalat, visszaútban – köszönhetően a vonatszemélyzet szívélyes  hozzáállásának – minden megállóban alkalmunk volt egy-egy rövid fotózásra. Most az akkor készített sorozattal idézem fel ezt a szép alföldi vaspályát.

101

Létavértes települést 1970. július 1-jén hozták létre Nagyléta (Irinyi János szülőfaluja) és Vértes községek egyesítésével. Szabványtervek szerinti felvételi épületének emeletét lakják. Pótkocsis Bz-motorvonat közlekedése esetén a lezárt egykori forgalmi irodából kezelte a vonatszemélyzet a központi állítású váltókat és bejárati jelzőt.

102

Az indóház az 1996 nyarától városi rangot viselő Létavértes mindkét “központjától” 1,5 – 2 km-re helyezkedik el. Érdekes módon a házsorok nem épültek ki az állomásig, melyet így üresség övez. Az egykori egyállású fűtőházába vezető vágány ma is megvan, ám az épületet rég lebontották. A nagy rakterület, a még meglévő, ám romos élőrakodó – melyről a felvétel készült - mozgalmas múltat feltételez.

103

A Bzmot 352 alkotta déli személyvonat – minket leszámítva – utas nélkül indult Létavértesről és tette meg a 8 km-es távot Monostorpályi megállóhelyig. A csinos kis állomásépület lakatlan, azonban különös módon se összefirkálva, se megrongálva nincs. A vasútvonal kettészeli a kétezer-háromszáz lakosú községet, központja nincs messze a megállótól.

104

Monostorpályival szinte összeépült következő stációnk, Hosszúpályi. Nagy tömegű felvételi épülete előtt kétvágányos állomás található, mely már jó ideje megállóhelyként funkcionál. Itt végre vannak felszállók. Egyikül tízezressel fizetett a párszáz Ft-os jegyért, talán remélve, hogy a kalauz nem tudja felváltani. Nos, ha nem vagyunk ott, be is jött volna neki…

105

Vonatunk országút mellé sorolva folytatja útját, a sínpár másik oldalán földikutya-rezervátum terül el. Hajdúbagos következik, ahol újabb utasok szállnak fel a vonatra. A falu a vasúttól délre terül el, a megálló az északi peremén található. Indóháza, ahogy errefelé szokásos, tűrhető állapotban leledzik.
106

Hogy eleink sem mindig a legjobb megoldást választották, arra remek példa, hogy a Nagyvárad felé vezetendő vonalból nem Mikepércsnél, hanem a jelentéktelen Sáránd településen építették ki a Nagyléta-Vértesre (1970 előtt ez volt a végállomás neve) vezető szárnyvonalat. A szabványterv alapján emelt felvételi épületben forgalmista teljesít szolgálatot.

107

A Létavértesről érkező Bz-motorkocsi a már az állomáson várakozó, Nagykerekiből Debrecenbe tartó személyvonat mögé érkezik, majd rákapcsolják és a két szerelvény egyesítve fejezi be útját. A művelet végrehajtása bármiféle külön tolatási manővert nélkülöz: a másodikként érkező motorvonat megállás nélkül, egyszerűen “koppan” a már bent álló végén.

108

Azonban még várni kell: vonatkeresztezés lesz a Debrecenből érkező, ellenirányú személyvonattal. Az utasok egy része a kényszerű pihenőt cigarettázásra használja fel. A szerelvény aztán nem sokkal Sáránd elhagyása után elhúz a 4000 lelkes Mikepércs mellett, 2008 decembere óta a községtől kilométerekre elhelyezkedő megállóban valamennyi vonat áthalad.

109

Kevéssel a végállomás előtt Debrecen repülőterét láthatjuk az ablakból, a létesítmény szintén gerjeszthetne utasforgalmat, ha lenne megállója. Végül a nagy kiterjedésű vontatási telep, az MDmot sorozat utolsó menedéke mellett haladunk el, melyben elsősorban dízel (M41, M44, M62 és persze MDmot) vontatójárműveket gondoznak.

110

Debrecen, Debrecen állomás, köszöntjük kedves utasainkat! Napjában sok ezren hallhatják a megszokott szignál után e köszöntőt, azonban Létavértesről már keveken érkeznek vonattal, hiszen aki buszra száll, az nem szívesen vált járművet ezen a rövid távolságon. Csak remélhetjük, hogy ez nem marad így sokáig…

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Nemrégiben mi is jártunk arra btx-szel, bár mi Nagykerekibe mentünk el MD-zni. Hamarosan arról is lesz majd egy képes beszámoló. Létavértesre nem ugrottunk át, de így legalább képeken megnézhetem.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.