Főoldal » Építés, Modellbemutató, Modellvasút

Építsünk villamosvonalat! – 1. rész

IST 2009 december 23 4 megjegyzés

01_unitram_dobozTegnapelőtt nagyokat csöngetett itthon a postás, hozott magával három csomagot. Nyilván nem tudta, hogy dolgozom, így csak értesítést hagyott a postaládámban mely szerint másnap is hozná a pakkokat, vagy fáradjak be értük a Verseny utcába, mivel EMS-sel adta fel az eladó a cuccokat. Mivel karácsonyig és a két ünnep között is meló van, címet módosítani pedig csak faxon lehet, ezért beslattyogtam az irodába, este fél nyolckor már kezemben is voltak a Plaza Japantól származó dobozok. A háromból kettő BeGye részére lett rendelve, egy az enyém, további négy csomagot pedig még várunk többen is. A címből és a képből már sejthetitek, megrendeltem magamnak a Unitram kezdőkészletet, így lentebb ennek összerakásáról osztok meg néhány információt.

Amivel persze nem végeztem még. Tegnapelőtt nem volt rá időm, tegnap pedig az estém nem volt elég hozzá, hogy igazán látványos eredményt érjek el. Na de kezdjük is inkább az elején, jöjjenek a képek és a hozzá tartozó szövegek!

02_unitram_doboz_belso

A Unitram szettről korábban már írtam egy részletes bemutatót, hadd ne ismételjem meg a szavaimat. Amik ott vannak azok nyilván fennállnak most is, annyi különbséggel, hogy a megvételi töprengésből valóság lett, itt pihen a szekrényen a nem is olyan kicsi doboz. Kinyitva további tárolódobozokat láthatunk, fent a piros-fehér Portram villamos, alatta a síneket és alaplapokat tartalmazó doboz (ami alatt még egy doboz van), jobbra tőle a Kato Power Pack kontrollere, alatta pedig a trafó doboza. Bal oldalra kitettem a cuccal együtt érkező Unitram katalógust, amelyben összeépítési útmutató, megvalósítható tervek, bővítési lehetőségek vannak, persze japánul. Szerencsére sok ábra segít, de azért valahol némi infó is kellett volna. Na de erről majd később.
A kontrollerről annyit, hogy bizony az is japán, azaz 100V-ról akaródzik neki működni. BeGye talált egy munkahelyéhez közeli boltban adaptert hozzá, amivel gond nélkül használható ez is az itthoni hálózaton, így ez a probléma rögtön megoldásra is került.

03_unitram_tartalom

Kivettem a dobozokat a nagyból, így néznek ki egymás mellé fektetve. A felső, házakat tartalmazó lapok egy érdekes koncepciót képviselnek: ha nincs pénzed házakra, akkor ezeket össze tudod úgy állítani illetve hajtani az ovál pálya közepére, hogy hangulatosabb környezetet ad a villamos mellé. Jó, persze, bután néz ki, de ahogy tapasztaltam, a semminél jobb. A hátoldalukra egyébként jó üzleti fogásként az összes momentán kapható épület képe és cikkszáma rá lett nyomtatva, így mindenképpen eljátszadozik majd mindenki a gondolattal, hogy azért csak kellene venni pár darabot.
Ha már üzleti fogás, akkor szót ejtenék röviden a Plaza Japan kereskedelmi mentalitásáról is: a doboz mellé egy asztali, mini 2010-es Tomytec naptárat is csomagoltak, műanyag tartóval. Nem egy nagy cucc, de értékelem a karácsonyi figyelmességet. Korábban képeslapot kaptam tőlük, most ezt. Remek.

04_doboz_tarulj

Remélem kellően kíváncsiak voltatok már arra, hogy mit is rejtenek a dobozok. Nos a szürke színű egy rakat műanyag keretet amelyek mindenfajta műanyag kis izébigyót fognak össze, valamint csatlakozókat a Power Packhez és egy nyomtatott matricás lapot. A zöld tartalmazza a síneket és az alaplapokat.

05_osszerakas_kozben

Itt már hozzáláttam az összeállításnak. Terveim között nem oválpálya szerepel, elsőre viszont úgy voltam vele, hogy a teszteléshez jó lesz így is, aztán majd később maximum átalakítom ha már nagyon megunnám. Mivel kis helyen elfér, 68*62 centi, ezért adta magát, hogy a szekrényen rakjam össze. Talán a fenti képből is kivehető, a csomagban négy “sarokelem” volt, valamint két sínnel ellátott egyenes rész (ez van a jobb alsó sarokban), illetve az egyik oldalhoz csatolható, sín nélküli alapelem. Egyik sem egybeöntött, mindegyikről le lehet csatolni a síneket, valamint különböző részeket is. Az mindenesetre pozitív, hogy nem szedték elemeire szét, hanem könnyen felhasználható módon dobozolták. Így önmagában amúgy műanyag kinézete van eléggé, a sínek viszont korrektül egy síkban vannak a lapokkal, nem emelkednek ki közülük.

06_ilyen_az_alja

Egy elemet megfordítottam, talán látható rajta a kapcsolási mód. A sínek a Unitracknél is megszokott rendszerrel kapcsolódnak egymáshoz, ami meglehetősen stabil rögzítést nyújt. A jobb alsó sarokban lévő kis négyzet könnyedén leszedhető ha valakinek arra van ingerenciája, de a többi elem is eltávolítható a síntől.

07_alaptabla_osszekapcsolok

Érdekes módon a rögzítéshez szükséges elemekből két fajta is van, a sötétszürkét ráadásul úgy kell letörni a keretről. Nem okoz túl nagy kihívást, elég csavarni rajta egy keveset és már le is jön, az esetleges sorják pedig nem zavarók, mivel ezeket úgysem látja semmi, a lapok alatt helyezkednek el.

08_csatlakoztatas

Akkor már legyen egy kép arról is, hogyan csatlakoznak ténylegesen azok a lapok, ahol nincs sín. Az igazi stabilitást a sínek adják, de ezeknél sincs holtjáték, a többszörös rögzítés illetve a nagy csatlakozó felület jól egymáshoz fogja az alapokat.

Eddig nem is tűnik vészesnek, igaz? Pikk-pakk megvan az egész, a hétéves Daigo is össze tudja rakni, mehet ez is a gyerekjáték kategóriába…

09_kes_is_kell

Aztán nekiveselkedtem, hogy azért mégiscsak fel kellene építeni azt a nyamvadt várost hozzá, elhelyezni a kiegészítőket. És itt döbbentem rá, hogy bizony nem úszom meg, vehetem elő a vágólapomat és a szikémet. A fenti képen a felsővezetéktartó-oszlop van alul, a fent lévő keretben pedig azok tartói. Ide már kellett a vágószerszám, főleg utóbbiakat rögzítették egy kissé túlzott módon.

10_egy_oszlop_mar_van

És igen, nagy királyság, az első oszlop a helyére került. Ragasztani nem kellett, a tartója egyszerűen bepattintható, az oszlop pedig belemegy a tartóba. Nyilván nem elsőre és kis erő is kell hozzá, de legalább stabilan áll a helyén. Még mielőtt megkérdeznétek: felsővezetéket nem adtak hozzá, a járművek a sínekből vannak táplálva. A jobb oldali kék-fehér vezeték a betáplálást biztosítja. Persze nem emeli meg az alaplapot, a tervezők gondoltak erre is és egy kis kivágást hagytak neki.

11_megy_a_villamos_1

És itt jött el az a pillanat, hogy a villamos a sínre kerüljön, már csak azért is, mert ekkor érkezett meg BeGye az adapterrel. A jármű nagyon jól néz ki, előre-hátra menetirány szerint világít, valamint utastérvilágítás is került beépítésre. Négytengelyes, a kerekei elképesztően kicsik, a járműszekrényen középütt csukló van. Sajnos az alacsonypadlós felépítés miatt az utastér átlátható része az ablakok aljáig ér csak, így álló utasokat biztosan nem lehet beletenni, maximum ha félbevágjuk azokat.

12_megy_a_villamos_2

Még egy kép ahogy száguldozok vele. Az este miatt a megviilágítás nem túl jó, így megpróbáltam a géppel követni a járgányt, ez sült ki belőle. A modell egyébként nem siklik hangtalanul, valamint előbb indul meg mint hogy a belső világítás életre kelne. Maxra tekerve a menetszabályzót sem túl gyors, próbaképpen a Class 08-as tolatómozdonyomat is feltettem a pályára, annál 75% volt a legnagyobb teljesítmény amit mertem adni és akkor is aggódtam, hogy kizúg a pályáról, míg a villamos lassan rója annyival a köröket. Szimpatikus megoldás, így még véletlenül sem eshet áldozatául semminemű kontroller-duhajkodásnak. Ja igen, tudom: lent van az áramszedő. Direkt nem piszkáltam, mivel egyrészt nagyon sérülékenynek tűnik, másrészt a pár próbakör után már ment is vissza a dobozába a villamos, hiszen még az építésé a főszerep.

13_oszlopok_megvannak

Pár perces meló után a terület így nézett ki, ezúttal már az összes felsővezetéktartó-oszlop kihelyezésre került. Lehet, hogy nem ezeket kellett volna először, de ezekkel volt a legkevesebb bajlódás, hamar hozott látványos eredményt.

14_ebbol_lesz_a_megallo

Mi mással folytathattam volna, mint a megálló felépítésével. Adott a világos színű műanyag, amelyre egy saccperkábé egy milliméteres sárga csíkot kellett felragasztanom, valamint a képen látható korlátokat. A matricával megküzdöttem, a korlátokkal már kevésbé, igazából ezek nem jelentettek problémát.

15_apro_meretu_matricak

Annál inkább a különféle matricák, amelyek iszonyat aprók, ráadásul ugye japán karakterek vannak rajta összezsúfolva. Amivel csak annyi a baj, hogy döntsd el melyik irányban kell felragasztani a különböző helyekre ha egyszer nem beszéled a nyelvet. Némelyiken szerencsére van piktogram, a többi viszont próba-cseresznye alapon dőlt el. Én nem fogom észrevenni ha fordítva került fel, maximum a japánok röhögnek majd rajtam. Nagyító nélkül mondjuk úgysem olvashatók, maximum fotózásnál látszódnak majd ezek. Nem érdekel. A legtöbb időm egyébként ezek – nem túl szép módon történő – kivágásával és felragasztásával ment el. Bevallom őszintén volt olyan is, amit képtelen voltam elhelyezni, annyira apró. Hiába, rutintalan vagyok én még ezen a téren.

16_megallo

A megálló immáron készen, de persze van még egy, amit a sínek túloldalára kell tenni. Az információs táblákat természetesen szintén nekem kellett kivagdosnom és felragasztanom. Erről jut eszembe: hiányoltam az elővágást a matricákat tartalmazó lapon, ami azért jelentősen megkönnyítette volna a dolgomat. A megálló felépítménye persze nem volt egyben, a teteje két részből áll, van hozzá öt tartóoszlop, no meg az átlátszó hátfal is. A területen való elhelyezéséhez a síneket némileg szét kell majd szednem és úgy csavarozni oda ezt a helyükre, már ha jól láttam az ábrát. Majd kiderül. A felépítés egyébként azért sem zajlott gondtalanul, mert bár néhány ábra megpróbált segíteni, az olyanokat már nekem kellett kitalálnom, hogy az “üveg” felület melyik oldalára ragasszam a matricákat. A bal oldali korlátot vagy négyszer szedtem ki a helyéről, mivel folyamatosan útban volt a matricázáshoz. Gondolom ezek a szövegben jól le vannak írva, csak ugyebár azt nem tudom elolvasni.

Egyelőre itt tartok, szóval messze még a vége. Több olyan keret is van a dobozban, amikhez még nem nyúltam, ezekben a közúti lámpák, jelzőlámpák, egyéb ilyen apróságok vannak. Szóval folyt. köv., a kérdés csak az, hogy mikor.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    Briko mondta:

    Lehet digitalizálni a vilingert?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Nem szedtem szét, a hozzá kapott kis füzet sem ír róla semmit emberi nyelven, így nem tudnám megmondani. Az mindenesetre biztos, hogy a padlólemez alatt kellene elrejteni valahogyan.

  • avatar
    crash mondta:

    Alkalmazni kell a digitális vasútmodellezők egyes számú törvényét: Csíkos mester mindenbe tud dekódert rakni :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Mondjuk így most nem látom a digitalizálás értelmét, pláne nem egy villamosnál.
    Ha viszont nekiállok ábrándozni, akkor egy olyan város képét látom magam előtt, amely szövevényes hálózattal rendelkezik és ahol menetrend szerint közlekednek a járművek, kvázi emberi beavatkozás nélkül. Na ehhez viszont már kellene, simán el tudnám képzelni, hogy a menetrenddel babrálok PC-n, a városban pedig a járművek lekövetik minden egyes elképzelésemet. Na de ez a – meglehetősen távoli – jövő zenéje.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.