Főoldal » Érdekesség, Modellvasút

Kato Power Pack kontroller

pre-zli 2009 december 5 5 megjegyzés

02-kato-controller-frontMeredek hátraarcot fújva minden mai trendnek, olyasvalamiről írok most, amiről már-már hajlamosan lehetnénk megfeledkezni: egy analóg kontrollerről. Teljesen szubjektív okok és egy sikertelen Selectrix kaland miatt, önhibámból és önszántamból is tartom magam az elhatározáshoz, miszerint csakis analóg üzemben fogok gondolkozni – az igényeimet, pénztárcámat és elektronikai szakértelmemet tökéletesen kimeríti, ráadásul kedvenc témámban, az angol N-es modellekben, nem csak sikersztorikat hallok a DCC-re való átállás tekintetében. Következzen tehát jelenlegi igáslovam, a Kato Power Pack bemutatása.

A kontrollert egy Kato Unitrack M2-es, kitérővel megtoldott kezdő oválkészlet részeként vásároltam – némi felárral Németországból, ahelyett, hogy IST tanácsa szerint Japánból ebayeztem volna. A német szállítási költség nem volt annyival olcsóbb a japánnal, amennyivel a készlet drágább volt – tanulság levonva (bár megvolt rá az okom: se Japánból, se az USÁból, se Angliából nem lehet európai 220V-ra szabott trafóval rendelni).

A 220*80 centi alapterületű készlet gyári konfigurációban, egy Dapol Super Voyager és egy Graham Farish HST szerelvény társaságában

A 220*80 centi alapterületű készlet gyári konfigurációban, egy Dapol Super Voyager és egy Graham Farish HST szerelvény társaságában

A vágányzatról már sokan írtak előttem, és az eddigieket csak megerősíteni tudom: atombiztos csatlakozás és áramvezetés, debil-kompatibilis egyszerűség, felfogható és használható geometria, klumpaálló kialakítás… egyszóval parkettára, szőnyegre álmodott sínrendszer. Méghozzá annyi plusszal a konkurrensekhez képest, hogy – némi megkötésekkel – gyorsan és egyszerűen lehet belőle élvezhető pályát építeni és irányítani, szakaszolásokkal, elektromosan távirányított (és kívánság szerint polarizált szívű) váltókkal, stb. Ezen a téren abban látom a hiányosságot, hogy nem sok értelme van az elektromos váltóirányításnak, ha a váltóba integrált kábel hossza egy karnyújtásnyinál is rövidebb: ha ilyen közel kell rakni a kontrollert, akkor akár kézzel is válthatnék. Jó, akkor jöjjön egy második hiányosság is: a váltók kábelei, a betáp kábele és a konnektorból jövő kábel közül valamelyiket minden konfigurációban a sín fölött kell elvezetni, ez pedig nem igazán üzembiztos. Mint a fenti képen is látható, a dolog ezerféle profán módon megoldható, a vonatok nem akadnak el… a gyerek lába vagy a saját papucsom viszont annál inkább. Persze ha Kato viszonteladó lennék, már kínálnám is magamnak a viadukt csomagot: azalatt elférne a zsinór. Ha lenne. De mindegy, nem is ez ma a téma.

Vegyük gyorsan szemügyre a főbb elemeket, aztán gyorsan leírom a működési tapasztalataimat:

05-kato-feed-unclipped

Betáp sín alulnézetből, a hozzávaló kábellel...

...ugyanez összeillesztve

...ugyanez összeillesztve...

...beépítve a pályába (hasznos ott az a mindkét oldalra kialakított kivágás, ahol kibújik a mazzag)

...beépítve a pályába (hasznos ott az a mindkét oldalra kialakított kivágás, ahol kibújik a mazzag).

Váltónál dettó, annyi különbséggel, hogy a kábel itt nem kivehető - mármint szerszám vagy erőszak nélkül

Váltónál dettó, annyi különbséggel, hogy a kábel itt nem kivehető - mármint szerszám vagy erőszak nélkül.

És ilyen csipeszes dugóval csatlakozik a kontrollerhez - mint a számítógépek kábelnyalábjai az alaplapra: üzembiztosan tart, könnyen szétszedhető

És ilyen csipeszes dugóval csatlakozik a kontrollerhez - mint a számítógépek kábelnyalábjai az alaplapra: üzembiztosan tart, könnyen szétszedhető.

Villamosság for dummies: a piros-fekete a váltó, az a váltóállító kapcsolóra csatlakozik, a kék-fehér a betáp, az meg a kontroller 0~12V kimenetére (mgj: a váltókapcsolók egész tömkelegét lehet egymásra pattentolni, és az egészet elég rákapcsolni a kontroller oldalán lévő 15V-ot kimenetre - ezzel gyakorlatilag minden váltó párhuzamosan becsatlakoztatható egyetlen közös segédeszköz-áramkörbe)

Villamosság for dummies: a piros-fekete a váltó, az a váltóállító kapcsolóra csatlakozik, a kék-fehér a betáp, az meg a kontroller 0~12V kimenetére. A váltókapcsolók egész tömkelegét lehet egymásra pattentolni, és az egészet elég rákapcsolni a kontroller oldalán lévő 15V-os kimenetre - ezzel gyakorlatilag minden váltó párhuzamosan becsatlakoztatható egyetlen közös segédeszköz-áramkörbe. A betáp csatlakozó mellett van egy piros "reset" gomb: ez a siklás vagy egyéb üzemzavar esetére beépített zárlatvédelem biztosítékát állítja vissza, ha netán elszállna (nem teszteltem, szándékosan nem is szeretném).

Na, ha már így összeraktuk a cuccost, nézzük, mit tud:

Nagyvasúti menetszabályozóra és irányváltóra hajazó kialakítás, tenyérnyi méreten

Nagyvasúti menetszabályozóra és irányváltóra hajazó kialakítás, tenyérnyi méreten.

Erősen játékszerű, ám szimpatikus a kontroller megjelenése: az irányt egy irányváltó kapcsolóval adjuk meg (középállásban nem ad áramot – de facto ezzel bonyolítható le a sürgősségi áramtalanítás). A sebességet pedig a menetszabályozónak álcázott potméterrel állítjuk be. Ütközésig tekerve névlegesen 12 voltot ad – nincs multiméterem, becszszóra elhiszem. A használati utasítás szerint a zöld tartományban üzembiztos a sebesség, a pirosban már mindenki saját kockázatára száguldozik. Ez persze nyilván a modelltől, annak motorjától és áttételezésétől függ – én még egyetlen gépet sem repítettem ki a pályáról.

Főbb észrevételeimet az alábbiak szerint csoportosítanám:

Kényelem Hatékonyság Értékelés
Az irányváltó Nehezen ? kattan ? egyik állásból a másikba, véletlenül ellenáramot adni lehetetlen. Sőt még direkt is nehéz, hiszen az irányváltáshoz az áramtalanításon is át kell kattanni. Mondom én, hogy debil-álló. A célnak tökéletesen megfelel. Pozitív
A menetszabályozó Mivel nincs szükség a “nyugalmi” (áramtalan) állapot megjelölésére, a két szélső ütközésen kívül nincs akadály vagy közbenső fokozat a mozgásában. Ráadásul olyan könnyen fordul, mintha görgős csapágyon állna. Ennek köszönhetően leheletfinoman indítható és állítható, nincs megugrás az indításkor (mint amikor a középállásból hirtelen kiugrik a Piko FZ1 menetszabályozója), se rángatózás, mikor elmozdulunk a beállított sebességről (mint pl. a Roco trafóm kissé nehézkesen és darabosan forduló gombja esetében). Vigyázni kell viszont : időben el kell kezdeni lassítani, különben a lendkerekek, a szerelvény tehetetlenségi ereje, és a kontroller kifinomultsága miatt simán túlcsúszunk a megállási ponton ? sose gondoltam volna, hogy N-ben azzal kelljen magyarázkodnom, hogy “elvitt a lendület”, de bizony előfordult már egy párszor. Legjobb meglátásom szerint a feszültséggörbe majdnem tökéletesen lineáris a 0-tól a  12-ig (nem 6 volttal nyit). Szuperlassú indulást, nagyon progresszív lassulást és megállást, lágy sebességváltoztatást tesz lehetővé. Szokni kell, hogy a vonat visszafordításakor a nyers 180 fokos fordulat helyett megáll, kattint, kattint, és elindul, de ez elvégre valósághű, nem ? No meg óvatosságra int. Nagyon pozitív
A váltókapcsolók Összeszerelésük pofonegyszerű, működésük megbízható, feltéve, hogy az ember őszintén ütközésig nyomja a kapcsolót, mindkét irányba. Azt csinálja, amit elvárunk tőle. Félútan ad áramot, viszont csak félút után kattan át a másik állásba, ergo ha félig lenyomjuk és kattanás előtt elengedjük, akkor a váltót átállítja, de maga a kapcsoló visszaáll az eredeti pozícióba. Következmény : mikor legközelebb váltani akarunk, nem vált. Alapvetően pozitív, bár maga a kattanás nem kellemes élmény, kicsit bóvli érzésem van tőle ? mindig félek, hogy eltörik benne az a fene se tudja milyen műanyag darab, amitől kattan (persze jó eséllyel nem fog, de én azért félek tőle).
Maga az doboz Össze- és szétszerelése gyerekjáték, de kár, hogy az egész szerkezet habkönnyű (mégpedig azért, mert a 220-at 12 Volttá alakító mázsás trafó a konnektorban van). Miért gond az, hogy a szerkezet könnyű ? Mert két kézzel kell fogni, mikor az ember az irányváltót kapcsolja. Az ugyanis nehezen kattan, tehát ha félkézzel nekiesek, csak az egész dobozt fogom elmozdítani, kapcsolni semmit nem fogok. Továbbá jóllehet, a kütyü elektromos teljesítménye példás, ez a pár száz grammos “komolytalan” súly viszont erős “játékszer” illúziót ébreszt, holott ez inkább műszer akar lenni. Ha nem csúszkálna a parkettán, egészen tökéletes lenne. Máskülönben mindent tud, amit a padlóvasutas elvárhat. Mérsékelten pozitív
Összegzés Sokkal élvezetesebb, mint bármelyik korábbi kontrollerem. Örömvonatozásra minimális nyűg ellenében maximális hatékonyság. Pozitív. Kéne belőle még egy-kettő.
2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    Norbi mondta:

    Már korábban írtam róla a fórumban,azt hiszem az elektrónikai kiegészítőkben.Kb. minden pontoddal egyet értek.A könnyű trafó dolgot én úgy oldom majd meg,csinálok neki egy passzentos rögzített dobozt,és nem fog csuszkálni.Még 2 lesz belőle nekem is,nagyon bejött!:)
    Ja igen,és tegnap szedtük szét 3.-szorra a terepasztalt apámmal,új terv született.De erröl majd késöbb…

  • avatar
    pre-zli ( a szerző ) mondta:

    Valóban, most látom, hogy már írtál róla (mea culpa: nem szokott eszembe jutni, hogy a fórumot is illene megnéznem…) A csúszkálást idővel én is kiküszöbölöm majd valahogy, de egyelőre nincs fix helye se a pályának, se a vezérlőnek. Mondjuk, ha majd lesz, akkor a kábeleket sem a sínek fölött fogom elvezetni…

  • avatar
    IST mondta:

    Nekem otthon csak kapcsolóm van a V4-es, V7-es szettekből. Próbálgattam azokat, tényleg brutális hanghatás kíséretében ugrik át, viszont az is igaz, hogy én nem sajnáltam. Elvileg azért van.
    Konrollerem sajnos nincs, pedig csak be kellene egyet szerezni, van néhány nem digitalizált járgányom is.

  • avatar
    Umi mondta:

    Szia! Csúszás ellen megpróbálhatsz 3M műszerlábat ragasztani az aljára.

  • avatar
    IST mondta:

    Hasznos infó:
    Keress rá a Turnout-Extension-Cord kifejezésre a Plaza Japan boltban!
    90 centis hosszabbító a kitérőkhöz “aranyáron”, de hasznos lehet. :grin:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.