Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

Közlekedik a főváros

IST 2009 december 30 1 megjegyzés

kozlekedikMeg fogtok lepődni, de ezúttal nem egy angol témájú könyvet ajánlanék nektek. Habár a megjelenése még 2008-ban volt, valamiért elkerülte eddig a figyelmemet, a hétvégi könyvbeszerző körutunk alkalmával viszont valahogyan elém ugrott egy bolt polcáról. Legát Tibor: Közlekedik a főváros című alkotásáról van szó. Kézbevettem, elsőre a vaskossága és a benne lévő képek változatossága hívta fel magára a figyelmem. Nem volt olcsó, közel ötezer forintot kérnek érte, de persze megvettem. Otthon aztán nem váratott sokáig a végigolvasása.

A könyv Budapest tömegközlekedését hívatott bemutatni, méghozzá az ágazatok szerint különbontva. Így egymás után olvashatunk a villamosok, hévek, buszok, trolik és metrók múltjáról, a hálózatok kialakulásáról. Eltérően azonban több közlekedéstörténeti könyvtől, itt nem a minél tökéletesebb bemutatás a cél, hanem 2-4 oldalas rövid történeteken keresztül állhat össze bennünk a kép az ágazatok fejlődéséről. Ebbe beleértődnek a járműbeszerzések, a hlózatok bővítései, a dolgozók ügyes-bajos dolgai, de olyanok is, mint az utasok véleménye. Ez a megközelítés olvasmányossá teszi a könyvet, szinte letehetetlenné, cserébe viszont az aprólékosságra vágyókban hiányérzet maradhat, de úgy gondolom nem is szabad ilyen megközelítéssel kezünkbe venni. Érdeklődőknek, kevesebb szakmai tudással rendelkezőknek viszont élmény lehet az átlapozása, már csak a könnyen érthető nyelvezete miatt is, amiért én bizony külön jó pontot adnék a szerzőnek.

Ezt az élményt a mellékelt képek is fokozzák, ugyanis azzal nem fukarkodott a szerző, aki a BKV anyagai közül igen szép számmal válogatott össze jó fotókat. Mivel hazai témájúakról van szó, ezért már csak azért is érdemes figyelni, hogy az ismerős terek/épületek hogyan néztek ki néhány évtizeddel ezelőtt. Némi kritikát is megfogalmaznék, ugyanis nincsenek képaláírások, nem tudjuk, hogy az adott fotó éppen mit, mikor és hol ábrázol, márpedig ez – még ha csak fél mondatban is – hasznos lehetne pont a nem profik miatt. A könyv végén a szerző ennek okát meg is magyarázza, tehát egyértelműen erre a koncepcióra épült fel az alkotás, mondhatni hangulati elemek, de nekem valahogy így nem az igazi. Cserébe viszont korabeli újságok cikkeit olvashatjuk el, amik néha egészen elképesztő tartalomról vagy stílusról árulkodnak.

A könyv 272 oldalas, ennek ellenére pár óra alatt végig lehet futni rajta, ami a nagy méretű, sokszor egész oldalakat elfoglaló fotóknak is köszönhető. A kemény kötése biztosítja, hogy tartósan is jól fog kinézni a polcunkon, mert akit kicsit is érdekel a közlekedés, annak én mindenképpen javasolnám a beszerzését.

(A szerzőtől egyébként még egy kötet látott napvilágot, annak címe: Buszos könyv. Azt – még – nem vettem meg, de be fogom szerezni, már csak azért is, mert kisgyerek koromban meglehetősen sokat jártam édesapám révén a székesfehérvári Ikarus gyárban, még ha a vasút sokkal jobban le is köt.)

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Hehe! Öcsém jóvoltából a fenyő alatt várt ez a kötet. Még nem néztem bele. Inkább majd akkor, mikor ismét messzeföldön leszek: ott még jobban esik a nosztalgiázás.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.