Főoldal » DVD-Magazin, Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

MLI 180 – Class 47

IST 2009 december 20 Nincs megjegyzés

MLI 180-Class-47A.inddMíg Benbe a hétvégén kint fotóz a hidegben (amit egyébként nagyon jól tesz), addig én itthon a könyveim és magazinjaim közé bújok, az utóbbi két hétben ugyanis befutott pár darab. Ezek egyike a Modern Locomotives Illustrated 180. száma, amely ezúttal a Class 47-esekkel foglalkozik. Ez a dízelmozdony meghatározó szerepet játszott a briteknél a gőzösök lecserélésénél, hiszen több mint 500 darabot építettek belőle, ráadásul hazai pályán, tehát nem külföldről behozott járműről van szó. Az MLI a témával ez miatt részletesen kíván foglalkozni, olyannyira, hogy ez a lapszám csak a 80-as évekig mutatja be a mozdonyok történetét, az onnantól fennálló két évtized majd a következő, 181. magazinban lesz csak.

A mozdony története 1960-ban kezdődik, amikor a Brit Közlekedési Bizottság elfogadta a Type 4-es mozdony specifikációit. Ez alapján egy 114 tonnás mozdonyt kívántak volna látni Co-Co tengelyelrendezéssel, English Electric vagy Sulzer motorral és legalább 2700 lóerős teljesítménnyel. Utóbbi azért is volt érdekes, mert a meglévő Type 4 mozdonyok (Class 40 illetve Class 45-ösök) 1Co-Co1 elrendezéssel bírtak 130 tonnával és “csak” 2000-2500 lóerővel. A feladat tehát adott volt: könnyebb és erősebb járműveket kell építeni.
Természetesen számos jelentkező volt, mivel a darabszám is ígéretesnek tűnt, alapban közel 100 darabos megrendelésről volt szó. A pályázatot végül a Brush gyár nyerte meg, de mellettük még a BR Crewe-ban lévő üzeme is kapott megrendelést ugyanarra  a típusra. Így aztán három évig mindkét üzem kapta folyamatosan a munkákat, Brush 310 mozdonyt épített, még Crewe 202-t. Ne tippeljetek: nem volt olyan, hogy mind az 512 darab üzemelt volna, főleg azért nem mert a D1671-es és D1734-es gépek mindegyike súlyos sérülést szenvedett, még mielőtt kigördülhettek volna a gyárkapun.
A 84 oldalas magazin ehhez hasonló infókkal látott el, szóval kellemes olvasmány. A képek szokás szerint jól összeválogatott darabok, amiből egyet meg is mutatnék. Nem csak azért, mert a Brush Type 4-es (később változtatták meg a besorolását és kapta meg a Class 47-es megjelölést) rózsaszínben pompázik (!), hanem azért, mert olyan vágánykapcsolat látható rajta, ami itthon szokatlannak tekinthető. Nyilván az öreg rókák nagyot legyintenek rá, számomra viszont érdekes ez a kitérőtípus (a kép közepén, alul - fotó: R C Riley, 1964, Corby).

mli180_pluszkep

A magazin a szokásos jellegrajzok (OO illetve N méretnek megfelelően igazítva!), vezetőállás, járműkülső és motor magyarázatok mellett egy 2010-es naptárt is magában foglal, amely a British Rail azon korszakába vezet minket vissza, amelyben a kék színű mozdonyok voltak a jellemzőek. Kellemes darab a maga 16 oldalával.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.