Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Modellvasút

Model Rail 137 – 2009 November

pre-zli 2009 december 1 3 megjegyzés

mr137-1A brit modellvasúti magazin, a Model Rail novemberi száma – az évszaknak megfelelően – leginkább a 2010-re várt újdonságok beharangozására adott alkalmat. Túl a Model Rail által első ízben gyártatott, 00 építési nagyságú, Sentinel típusú iparvasúti tolatógőzös CAD tervén, terítékre került N-ben a Dapol által ígért Class 58-as dízel és Class 86-os villamos mozdony, a Class 153-as motorvonat első prototípusai, és a sokak által várt nagysebességű (HST) vonófejek és vezérlőkocsik. A 16,5mm-en futó brit gőzösök rajongói teljesen új építésű GWR Castle 4-6-0 típusú szerkocsis gépet kapnak majd a Hornby jóvoltából, míg a Bachmann a BR 3MT 2-6-2T szertartályos mozdonyból egyből három festési variánst is kínál. Meglepő módon ezennel egy, a brit piacon kevésbé kelendő H0-s (1:87) modell is bekerült a szelekcióba, méghozzá az Electrotren három tengelyes STVA autószállító képében. Mit keres ez egy angol újságban? Készült belőle egy 500 darabos kisszéria, a Csalagútra engedélyezett kivitelből…

Alaposabb bemutatót olvashatunk a Heljan által gyártott 00 Kestrel dízel prototípusról is – érdekessége, hogy a 4000 lóerős, hattengelyes gép egyetlen példányban készült 1968-ban az iparművészet akkori kánonjai szerint, és pár év angliai próbafutás után a Szovjetunióban (!!!) kötött ki, ahol 1993-ig valószínűleg egyedi próbamozdonyként üzemelt.

Heljan Kestrel

Heljan Kestrel

Szintén részletesebb bemutatót olvashatunk a Hornby új 6MT 4-6-2 típusú szertartályos gőzöséről (72000 psz-ú Clan Buchanan), ismét csak 00-ban. A képek alapján elképesztően részletgazdag az új masina, fel is rótták neki, hogy sok rajta a törékeny alkatrész. Dehát valamit valamiért ugye: Ez a mozdony DCC-re előkészítetten mindössze 130, dekóderrel szerelve pedig csupán 150 fontért (40.000-45.000 Ft) kapható, úgyhogy üzenem az angoloknak, hogy vessék össze mind az árat, mind a minőséget a német vetélytársakkal – a részletgazdag gépek a kontinensen is törékenyek, csak még legalább kétszer drágábbak is…

Hornby Clan Buchanan 72000

Hornby Clan Buchanan 72000

Kisebb költségvetésű modellezők figyelmébe ajánlandó a Metcalfe legújabb papírháza – nem vicc! 11 font (3300 pengő) az A4-es csomagban érkező kartonkit, és igen pofás angol ikerház kerekedik belőle pár óra igazán élvezetes origamizás után:

Alig várom, hogy N-ben is kiadja a Metcalfe!

Alig várom, hogy N-ben is kiadja a Metcalfe!

A nagyvasúti rovatban ezennel a 9F 2-10-0 típusú gőzössel, a gőzös korszak szénvonataival, valamint ezeknek a modellezésével foglalkoznak. A “Run it like a real railway” (kb “Mint a valós vasúton”) sorozat zárófejezetében pedig a véletlen vagy szándékos modellvasúti üzemzavarok megoldásait taglalják – rávilágítva többek között arra, hogy például a siklás is benne van a nagyvasúti pakliban is: nem muszáj azonnal az áramtalanító gombhoz kapni, majd kézzel-lábbal bemászni az asztalra. Hacsak nincs valami nagy gubanc, akkor kiváló alkalom egy kis valóságszagú válságkezelésre. Az angoloknál persze nagyon divatos dolog egy előre meghatározott menetrend szerint üzemeltetni a modellasztalt is, számukra tehát ilyenkor a valós vasúthoz hasonlóan igazi kihívást jelent egy tartalékmozdony előkerítése, egy tehermentesítő szerelvény kiállítása, a megfeküdt szerelvény segélyezése, stb. De azért alapvetően kétlem, hogy az átlag panelmodellező számára járható utat, vagy egyáltalán szórakozást jelentene egy siklott vonat kerülgetése. Egy biztos: én egyhamar nem kezdek el direkt üzemzavart szimulálni.

Végül a terepasztalok tekintetében személy szerint kicsit csalódtam: Bekerült az újságba egy nagyon szép modern korszakbeli 00-s asztal (aminek egyetlen baja, hogy nem vág teljesen az édeklődési körömbe), egy finoman szólva is csúnyácska 80-as évekbeli N-es asztal, amelynél szerintem sokan tudnánk jobbat építeni, illetve egy gigászi projekt, amilyet közülünk biztos, hogy senki nem tudna építeni: Pete Waterman angol tévéműsorvezető és könnyűzenei producer (azaz forintmilliárdos), illetve kis, nagy és modellvasút rajongó 520 négyzeméter körüli, “0″ építési nagyságban (1:43.5) készülő Lemington Spa asztala, a maga 1500 saját készítésű tehervagonjával, tervezett 400 kocsijával, és megannyi házilag készített gőzös és dízel modelljével.
Blackmill: Tetzsetős korunkbeli 00-s asztal a Blackburn&East Lancs Model Railway Society-től

Blackmill: Tetszetős korunkbeli 00-s asztal a Blackburn&East Lancs Model Railway Society-től

Csúnyácska töltések és növényzet Mark Bagley "Heeley Bank Road" N-es asztalán

Csúnyácska töltések és növényzet Mark Bagley "Heeley Bank Road" N-es asztalán

Monumentális perspektíva Pete Waterman 1:43.5-ös (!!!) Lemington Spa birodalmáról

Monumentális perspektíva Pete Waterman 1:43.5-ös (!!!) Lemington Spa birodalmáról

Milliárdos modellezők nagy problémái: Ez a csapágy kiolvadt, mire a vonat körbeért Lemington Spa körpályáján...

Milliárdos modellezők nagy problémái: Ez a csapágy kiolvadt, mire a vonat körbeért Lemington Spa körpályáján...

Végezetül pedig az N-es modellezők figyelmébe ajánlandó, hogy a Hornby gondozásában visszatér az angol boltok polcaira az Arnold egy új N-es vágányrendszerrel. A geometriája állítólag jó, előnyére válik, hogy sötétítettek a sínszálak és – angol viszonyok között – valósághűek a talpfák, a váltók keskeny felszín feletti állítóművel és polarizált szívdarabbal készülnek, hátrány viszont a váltónyelvek otrombasága (nekem az egykori BTTB váltók jutnak eszembe róluk). Árban kicsit a Peco alá adnak, de személyes benyomásom szerint terepasztalra nem igazán való, szőnyegre meg annyival jobb a Kato, amennyivel drágább.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Jól összefoglaltad a lapot. Saját megjegyzések hozzá:
    - A Kestrelről van egy Modern Locomotives Illustrated számom, anno még írtam is róla egy rövid összefoglalót ide a honlapra.
    - A Metcalfe ház N-ben tényleg jó lenne, kicsit megtörné a jelenlegi sorház trendet.
    - Az N-es asztal tényleg érdekesen néz ki, de ezt mi már ugye átbeszéltük.
    - A Lemington Spa asztalról meg inkább nem is mondok semmit…

  • avatar
    Nygma mondta:

    Azért elég durva hogy a Kestrel-ből is kihoztak modellt, ami ugye egy prototípus gép volt, csak 1 készült belőle (ugye jól emlékszem), és az sem létezik már. Jól mutatja hogy mekkora itt a piac. És nem ez az egyetlen prototípus gép modellje.

    Pete Watermann-ról annyit hogy a vasútnál kezdte, aztán átment kicsit a zenevilágba, és most megint vasutas, egy járműjavítót üzemeltet. És többek között tonnányi régi mozdonyt restaurál. “Trains with Pete Waterman” cimmel fut egy sorozat valamelyik Discovery csatornán itt kint. Torrenten talán érdemes utánanézni.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Bocs, most olvastam el teljesen a cikket. Igen 1 példány. Modern Locomotives Illustrated szerint ezt hasznaltak az oroszok saját mozdony tervezéséhez. Lehet hogy ebből lett a Szergej?

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.