Főoldal » Énblog, Vasút, Villamosok, BKV

Drezdai kalandok II. – a városban

VT135 2010 január 14 5 megjegyzés

pixc0361Drezda egy kicsivel több mint félmilliós lakosú város. Területének 62%-a zöldterület - azt hiszem, ennyinek Budapest is örülne… A gépjármű közlekedés nem elviselhetetlen: a történelmi belváros területének jelentős részéről ki vannak tiltva, vagy erősen korlátozva vannak, de másfelé sem találkoztam 4-6 sávos “belvárosi autópályákkal”. Természetesen a közlekedési morál, illetve a hangulat is más - nem jellemző az idegbaj, az örjöngés, a dudálgatás, hanem mindenki igyekszik úgy eljutni a céljához, hogy közben másoknak is lehetőséget adjon erre.

Drezda összesen 13 villamosvonallal rendelkezik. Állítólag jár még néhány Tátra villamos - nem az a fajta, mint nálunk -, de a gépek többsége már korszerű, alacsonypadlós típus. Érdekes módon, ezeknek a belsejét sikerült - a Combinokkal szemben - mindennapi használatra alkalmasan kialakítani: 3 sor ülés van (2+1), az ülés sorok között el lehet férni, és a kerekesszékeseknek, babakocsisoknak, kerékpárosoknak sem kell beverekeni magukat a villamos közepébe, mert az ajtóhoz közel van a számukra fenntartott hely. (Nos, igen: kerékpárral minden tömegközlekedési járműre fel lehet szállni - ha van hely -, amennyiben pedig havibérlettel rendelkezünk, a kerékpár szállítása ingyenes.)

A villamosok többsége átlagosan 10 percenként jár – igaz nincs is akkora forgalom, így szinte sosem tömöttek a járművek. Számunkra meglepő lehet, ott azonban természetes, hogy egyes vonalak túlmennek a város közigazgatási határán. Van olyan vonal, amely hosszú szakaszon egy vágányon közlekedik (bár itt a követési idő fél óra). A megállók egymáshoz képest viszonylag távol vannak, ellenben a villamosok gyorsan közlekednek. Ennek okai az automatikusan záródó ajtók (amennyiben érzékeli, hogy már senki sem közlekedik, magától becsukódik), a kiváló állapotú sínek, illetve az, hogy a vezetőknek nem kell attól rettegniük, mikor áll/fordul keresztbe előttük egy gépjárműves vadbarom… Egyedüli negatívumként a járműveken található nagyméretű, sokszor a villamos sárga festését teljesen ellepő reklámokat említhetem, ebben remélem nem követjük majd a “Nyugatot”.

Pedig a vágányok általában nincsenek elkülönítve a gépjármű sávoktól, sőt előfordul itt is, hogy közösen használják a villamossal. A város belsőbb részén a megállókban a kijelzőkön láthatóak, hogy az adott járat hány perc múlva érkezik meg (ha buszmegálló is, akkor a buszok beérkezési ideje szintén szerepel) - és meg is érkezik! A villamosok többsége éjszaka is közlekedik, átlagosan 50 percenként.

pixc0393A villamos közlekedés mellett nem szabad megfeledkezni az S-Bahn hálózatról sem, amely valahol a HÉV, és a vasút között helyezkedik el. Szintén gyakran, és gyorsan jár, viszont a városon túl sokkal messzebbre visz, mint a villamos járatok. Modern, emeletes vagonokkal közlekedik, amelyeket általában a volt keletnémet BR 250-es, kiváló minőségű, és nagy teljesítményű villanymozdonyok húznak. A pontosság magától értetődő, a késés meglehetősen ritka. A vagonok tiszták, jegyet interneten, pénztárban (ha van), automatában, vagy az S-Bahnon is lehet vásárolni.

pixc0352A hetibérlet ára megegyezik a budapesti árával (csak ugye a bérek min. 4-5-ször magasabbak…), és ha a városon kívülre akarunk utazni, akkor is igen kedvezően van megszervezve a rendszer, mert egy-egy térség egységes közlekedési szövetséget alkot, így, ha mondjuk északkeleti irányba utazva szeretnénk megnézni a moritzburgi kastélyt, akkor nem kell jegyet venni az összes járatra, hanem elég mondjuk csak egy kiegészítő napijegyet venni, amivel abban a közlekedési szövetségben/térségben minden járatot igénybe vehetünk.

pixc0362Végül megemlítenék még egy helyi különlegességet, amely “Európa leghosszabb villamosa” nevet viseli (a bp-i Combino csak a leghosszabb személyvillamos): a drezdai tehervillamosokat! Mivel a Volkswagen gyár üzeme a város belső részén található, így - ahelyett, hogy dübörgő-füstölgő kamionokkal oldották volna meg… - a tehervillamosok szállítják a szükséges alkatrészeket. Meglepő módon ezek érkezési ideje is szerepel az állomások menetrendi kijelzőin. Nem tudom, a képek mennyire adják át, de valóban méretes jószágról van szó, látványos, ahogy komótosan elgurul mellettünk.

pixc0365pixc0364pixc0363

A folytatásban Moritzburg állomásról, a keskeny nyomközű vasutakról, a drezdai közlekedési múzeumról, a drezdai pályaudvarról és a hazautazásról fogok írni (aztán természetesen visszatérünk a keletnémet vasútmodellezésemre! )

VT135
VT135 vasútmodelles blogja (http://vasutmodell.wordpress.com)

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    charlie mondta:

    Nem nehéz összehozni azt a sok zöldterületet ha gyakorlatilag a nulláról építették újra a várost ’45 után…

  • avatar
    1116001 mondta:

    Az alacsonypadlós villamos belsejéről van képed?

  • avatar
    VT135 ( a szerző ) mondta:

    Charlie,
    Ez logikusan hangzik, de nem ez az ok: elsősorban a belvárost bombázták porig, és a belváros most sincs tele hatalmas zöldterületekkel. Az ok, hogy a világháború előtt is rengeteg park létezett és mivel ezek helyére azóta nem épültek plázák, meg lakóparkok, így megmaradtak. Emellett Drezdához tartoznak a város szélén további erdős részek, ezek is növelik a zöldterületek arányát.

  • avatar
    VT135 ( a szerző ) mondta:

    1116001,
    Sajnos olyat nem készítettem. De elég “unalmas”: végig 2 sor szék a bal oldalon (itt nincsenek ajtók), amit csak a forgók szabad része tör meg. A jobboldalon meg végig székek, amelyeket az ajtók törik meg. Mivel pedig a villamosok mindenhol fordulóval váltanak irányt, így a székek is mind a menetirányba néznek.

  • avatar
    JZ mondta:

    Hm, tudtommal Drezda új részei azért épültek úgy, hogy egy esetleges nukleáris csapás esetén az épületek ne dőljenek egymásnak, ill. ne legyen egybefüggő törmelékszőnyeg.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.