Főoldal » DVD-Magazin

Én így láttam – Hajsza a föld alatt

btx 2010 január 5 14 megjegyzés

2010010401Ezzel a cikkel most egy új sorozatot szeretnék elindítani a vonatmagazinon.  Voltak itt már játékbemutatók, könyvbemutatók – vasúti témájú DVD-k, olyan azonban még nem, amikor egy hollywood-i akciófilmről írtunk nektek.  Hogy mi köze ennek az alkotásnak a kötött pályás közlekedéshez? A mozi a New York-i metróban játszódik! Ezért úgy gondoltam, bár nem szakmai anyag van a korongon, hanem másfél óra önfeledt szórakozás, metrós vonatkozása miatt még is szeretnék egy pár sort szentelni ennek az filmnek, hátha más is kedvet kap hozzá – esetleg gondolkozik a megvételén, és ez alapján már tud dönteni. Anno gyerekkoromban nagy kedvencem volt a Sínek mentén, mely egy mexikói bevándorló és egy lecsúszott középosztálybeli férfi útját mutatta be Amerika egyik végéből a másikba, azóta azonban nem volt olyan alkotás, amelyre azt mondanám, tényleg nagyon jó vonatos film volt. Vajon ez most megváltozik?

A korong tegnap került a birtokomba – szilveszteri nagy bevásárlás előtt bementem a Saturn-ba nézelődni. Megláttam a dobozt, rajta a metrót, így egyből tudtam, tovább fog nőni a DVD-im tárolásának problémája, amik  már így sem férnek el a polcomon. Az ára 3190 forint volt. Kézbe véve egyből feltűnt, hogy a műanyag tok még egy karton borítást is kapott, ez nagyon jól néz ki, viszont pár év múlva dobhatom ki a kukába. De addig ékes darabja lesz a gyűjteményemnek – legalábbis csomagolás szempontjából.

A film borítóján a következő szöveg próbál minket meggyőzni: “…fordulatos és idegtépő macska-egér harc…” majd folytatódik: “New York városa húzós menet elé néz, Walter Garber (Denzel Washington) forgalomirányítóra pedig élete legkeményebb munkanapja vár: néhány mindenre elszánt bűnöző a rejtélyes Ryder (John Travolta) vezetésével eltéríti az egyik metrószerelvényt. Követelésük tízmillió dollár egy órán belűl. Walternek versenyt kell futnia az idővel, hogy megmenthesse a metrón rekedt túszok életét, és hogy megakadályozza Rydert a szökésben… A szédületes tempót diktáló akcióthriller rendezője Tony Scott (A közellenség, Tiszta románc), forgatókönyvírója Brian Helgeland (A tűzben ezdett féri).”

Én, mivel csak felületesen olvastam el, a következőre számítottam: egy terrorista csapat hatalma alá kerít egy metrószerelvényt, majd folyamatosan mennek a hatalmas new york-i hálózaton keresztül, Walter Garben-nek pedig minden tudását latba kell vetnie, és úgy kell szerveznie a forgalmat, hogy a szerelvény folyamatosan haladjon, ezáltal menti meg a túszok életét. Nem tudtam, mi céljuk van Ryder-éknek a szerelvénnyel, de többre számítottam, mint puszta túszejtés, azt hittem, valami eddig még nem látott fordulattal állnak elő. Nézzük, mi valósult meg ebből!

A cselekmény viszonylag hamar beindul. Nincs gondos tervezgetés, sötét bárokban találkozó bűnözők, a rossz fiúk már a film elején a színészek nevének kiírásával párhuzamosan állnak az állomásokon, szállnak fel a metróra, majd röviddel a kezdés után hatalmukba is kerítik azt. Ami már itt nagyon zavart, azok a folyamatos lassítások. A metrószerelvények mozgását ugyanis lassítva mutatták, emiatt nem láttam egy normális fékezést, kigyorsítást. Az elkövetők egy emelkedőn állították meg a Pelham 1 2 3 hívójelű vonatot, majd a hátsó kocsikat lecsatolták, és csak a vezérlőt hagyták meg maguknak, 17 tússzal. A művelet előtt azonban még megállás nélkül áthajtottak egy megállón, pisztollyal kényszerítették a vonat végében dolgozó jegyvizsgálót, feltűnés nélkül menjen előre, ezek, valamint a szerelvény végének visszagurulása felkeltette egy – a metrón utazó rendőr figyelmét. Ő rögtön számon is kérte a furcsaságokat a kocsi végében ügyködő két bandatagon, jutalma egy tucat golyó lett a mellkasába. Innentől kezdve már tudtam, megint egy szabványos túszejtős filmmel van dolgunk, és bármi is Ryder-ék célja, biztos lesznek még ártatlan áldozatok.

Nemsokára a központban is feltűnt, valami nem stimmel, és Walter Garben, a körzet menetirányítója – aki egyébként vezető beosztásban dolgozik a vállalatnál, és csak az ellene folyó vizsgálat miatt került a forgalomirányítók közé – rádión kért magyarázatot a szerelvény vezetőjétől. A vonal végén persze már nem ő, hanem Ryder volt, így elindult a két főszereplő majd egy órán át tartó párbeszéde a túszok életéért. Hamarosan újabb “amerikai-filmes” motívum jött be: Garben-t hazazavarta a főnöke, akinek fontosabb volt, nehogy jó színben tűnjön fel alkalmazottja, mint a szerelvényen tartózkodó utasok élete. A tárgyalásokat pedig a rendőrség által kijelölt túsztárgyaló folytatta, aki megpróbálta Ryder-t meggyőzni, mostantól ő vele kell kommunikálnia. A bandavezér hiába  mondta, csak Walter-rel hajlandó tárgyalni, a közeg a maga idegesítő stílusában csak tovább szövegelt, ez a szerelvény vezetőjének életébe került. És nem is hollywood-i alkotás lenne ez a film, ha a vezető nem Garben ismerőse lett volna, így egy jó adag érzelmi töltést is adtak a mozinézőknek.

Közben a polgármester is előkerült, aki szintén metrón utazott, és hiába akarta a titkosszolgálat kocsival az irányítóközpontba vinni, ő azt mondta, metróval gyorsabb. A pénzt pedig elkezdték összeszedni, és mivel a forgatókönyv megkívánta, hogy még egy ártatlan ember meghaljon, mondanom sem kell, nem érkezett meg időben. Az ok azonban nem a rendőrség taktikázása volt, mint más filmekben, amikor kíváncsiak voltak, komolyan gondolják -e a túszejtők az egészet, hanem a forgalom. A rendőrautó ugyanis, hiába volt neki biztosítva az út, többször is karambolozott. Walter pedig a többiek tanácsára azt hazudta, a váltságdíj mégis megérkezett. Ezzel párhuzamosan  körvonalazódott a történet is, kiderült, Ryder-nek nem is az a tízmillió kell, ő ugyanis részvényekben utazik, és a metrórablás miatt egyes papírok árai esésnek indultak, máséi pedig növekedésnek. De, mivel a látszatot is fenn kellett tartani, a hirtelen alakult barátság okán arra kérte Garben-t, vigye le ő a pénzt,mert őt már ismeri, és csak benne bízik meg. A filmben 15 perc alatt jöttek rá arra, amire én 5 perc után – neki kell vezetnie a metrót, mert a banda egyik tagját kilőtték a kommandósok.

2010010402

Ekkor azt hittem, felpörög a film, végre lesz majd jó sok metrós jelenet, bepillantást nyerhetek a new york-i kötött pályás hálózatba, de megint tévedtem. A következő lámpánál leszálltak az elkövetők, a szerelvény fokozatszabályzóján pedig egy fém alkatrésszel kiiktatták a Totmansschalter-t. Így a megmaradt metrókocsi megállás nélkül száguldott végig a túszokkal egészen a végállomásnál levő piros lámpáig, ahol vörös fény meghaladása miatt bekapcsolt a vészfék. A metrós résznek ezennel vége volt. Walter pedig, miután kereket oldott, mégis úgy döntött, elkapja Ryder-t, gondolom nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom sikerült.

Összegzés: az elején leírtam, mire számítottam. A leírásból kiderül, nem azt kaptam. A fordulatos jelzőt én nem használnám, hiszen a részvényekkel való trükközést leszámítva elég lineáris volt a cselekmény, nem volt benne semmi extra, végig tudni lehetett, mi fog történni. Nem azt mondom, hogy törjenek össze 15 metrószerelvényt, robbantsák fel a fél Manhattani-szigetet, de ennél ezért többet is ki lehetett volna hozni ebből a filmből, pláne ha azt vesszük, hogy egy olyan különleges környezetben játszódik, mint a metró. Így sajnos nem több egy szabvány túszejtős filmnél, csak a túszok most nem a bankban ülnek, hanem a metróban. Azt a pörgést, amit a leírás sugall, nem tapasztaltam. Ami azonban még is megmenti számomra a filmet, azok a zseniális színészi alakítások. Travolta nagyon jól játssza a félőrült terroristát, egyből látszik, Ryder idegileg kész van, teljesen beszámíthatatlan, nem érdemes vele ujjat húzni. Denzel Washington pedig remekül előadja a minta családapát, aki egész életében erkölcsösen élt, mindent a nagy könyv szerint csinált, csak egyszer botlott meg, amikor kenőpénzt fogadott el. De azt sem a maga javára fordította, hanem a családjáéra. Persze ez csak az én véleményem. És azért volt benne érzelmi töltés is, a végére teljesen megsajnáltam Walter-t, de nem lövöm le a poént, nem mondom el, miért.

Amit még hiányoltam a filmből, hogy volt benne egy-két elvarratlan szál. Nekem nem jött le Ryder igazi énje, nem tudom, mitől őrült meg, és arra is kíváncsi lettem volna, Walter tényleg elfogadott -e kenőpénzt, vagy csak a túszok érdekében mondta, és ha igen, végül betartotta -e a polgármester az ígéretét. Ugyanis azt mondta neki: “Maga harcba szállt a városért, a város is harcba száll magáért.”

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


14 megjegyzés »

  • avatar
    Garamvölgyi Ádám mondta:

    Ezt komolyan gondolod???

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    Kedves Ádám!

    Mint írtam, ez egy új kategóriának a kipróbálása volt. Ha a többiek is hasonlóan lesújtó véleménnyel lesznek a dologról, mint te, akkor a jövőben nem lesznek ilyen cikkek. És bízom benne, hogy azért nem hiszed azt, mint amit szerverleállásról szóló rövid post-unknál írtál, hogy ez az egész cikk csak azért lett írva, hogy téged idézve “meglegyen a napi kötelező mennyiség”.

    A kérdésedre válaszolva: igen. Komolyan gondolom. Minden cikkemet komolyan gondolom és a kisebb lélegzetvételűekkel is legalább három órát foglalkozom a szabadidőmből, hogy olyan formában jelenjen meg, ami az alapvető formai követelményeknek megfelel. Nem állítom, hogy minden téma, amit írok, 100%-osan bejön mindenkinek, viszont csak azért, hogy meglegyen a mennyiség, nem szoktam neki állni írni.

    További jó olvasgatást a honlapon!

  • avatar
    Garamvölgyi Ádám mondta:

    Üdv!

    Leszögezném, hogy látom a cikken, hogy sok időd ment el rá, ez ellen egy szavam se lehet. Tökéletesen megállja a cikk a helyét egy filmajánlós vagy elemzős honlapon, de meglátásom szerint kezd kicsit elrugaszkodni a vonatmagazin a nevében szereplő témától. Könnyen meglehet, hogy én értelmezem félre az egészet, és nekem nincs itt semmi keresnivalóm. Kösz a korrekt választ!
    Minden jót!

  • avatar
    IST mondta:

    Szerintem bőven elfér, ahogy elfér egy könyvajánló, egy rövid virtuális vasúti hír vagy egy kis puffogás a BKV-ról is. A film egy metróhálózaton játszódik, így máris megvan a kapcsolódás a honlaphoz. Nyilván nem lesz itt sohasem elemzés a Szex és New York legutóbbi részéről, de az ilyen szerintem belefér. Ha valaki most írna egy elemzést az Európa-expressz című félelmetes magyar alkotásról “Mennyi Csörgő jelenhet meg egy filmben?” címmel, azt is kiraknánk. :grin:

  • avatar
    crash mondta:

    IST: nem lesz Szex és New York? Basszameg…. :(

    Amúgy elférhet a cikk itt, mivel vasútmániás oldal lennénk, és vonatos – metrós – filmről van szó. Szívesen olvastam volna a film vasúti/metrós dolgainak érdekességeiről – kicsit vasútbarátibb oldalról megközelítve a filmet, de majd legközelebb. Zsolti ismerkedik a témával, és ha legközelebb lesz kedve írni egy jó vonatos filmről, akkor hajrá.

    Ádám: Egyet ígérhetek, ha rajtam múlik, buszos dolgokat fogsz látni az oldalon. Te a filmes írásokat nem szereted, én meg a buszokat. Hálistennek nem vagyunk egyformák :)

  • avatar
    IST mondta:

    @crash:
    ugye azt akartad írni, hogy buszos dolgokat _nem_ fogsz látni? :grin:

  • avatar
    crash mondta:

    Ist: Igen, buszos dolgokat nem fosz látni, természetesen. Hiába reggel van, nem bootoltam még fel rendesen :)

  • avatar
    1116001 mondta:

    Ha már metro és film.

    Van egy régebbi elég elvont argentin film, mely végig a föld alatt játszódik.

    Itt van róla egy írás:
    http://videodrome.freeblog.hu/archives/2008/02/15/A_Mobius-metro_-_Moebius_1996/

    De akkor a Kontrollt is tessék elemezni:) Jó lenne egy akkora hálózat:)

  • avatar
    morhange mondta:

    Szerintem meg mindegy, hogy van-e ilyen témájú cikk az oldalon, nem kötelező elolvasni az összes cikket, én sem szoktam. Én nem olvastam tovább pár sornál, mert nem izgat annyira, persze nem a cikk íróját szeretném ezzel megsérteni, csak egyszerűen nem keltette fel az érdeklődésemet a film :) De azt megbecsülöm, hogy időt és energiát fordított rá. :)

  • avatar
    charlie mondta:

    ez csak egy feldolgozás (húzzunk le valamiről még egy bőrt), az eredeti Walter Matthaus-os szerintem jobb.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Szerintem bőven elfér, akinek nem tetszik, az ne olvassa el. Ennyi.

    Ajánlom elolvasásra: http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9pzeletbeli_vonatok

  • avatar
    morhange mondta:

    Én ajánlom filmként az egyik nagyon régi, nagy kedvencemet: http://www.imdb.com/title/tt0017925/
    Nem sűrűn látni olyan vonatokat amik benne vannak :)

  • avatar
    JZ mondta:

    Nem értem ezt a savanyú hozzáállást. Szerintem színesíti az oldalt. Maga a film egy remake, mert 1974-ben már készült egy hasonló témában, illetve egy könyvsorozatban “Hajsza a föld alatt” címmel megjelent magyarul is, igaz abban még a régi kocsikkal játszódott. A könyvet olvastam, de sajnos elveszett. :(
    az eredeti film linkje: http://dvd-film.arukereso.hu/hajsza-a-fold-alatt-1974-1974-m69435/termek-leiras.html#description illetve a könyv: http://www.zsibvasar.hu/?op=art&aid=2965271 :grin:

  • avatar
    JZ mondta:

    szerk.: meg is vettem 45 HUF-ért :D

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.