Főoldal » Építés, Modellbemutató, Modellvasút

Építsünk villamosvonalat! – 3. rész

IST 2010 január 7 2 megjegyzés

28_polcokonLegutóbb ott hagytam abba a villamosvonalam bemutatását, hogy felszereltem szinte mindent az alaplapokra, teljes az oválpálya és még a háttérként szolgáló lapokat is felraktam a pálya közepére. Aztán viszont egyrészt jött a karácsony, másrészt további küldemények is érkeztek. Előbbi miatt sajnálatos módon szét kellett szednem a pályát, ami mondjuk nem okozott túl nagy fejtörést, egyszerűen szétpattintottam a különböző részeket és már mehetett is a könyvesszekrény három polcára, lásd az oldalt lévő képet. Utóbbi pedig további elemekkel díszítette a leendő városképet…

29_hazak

A csomagokban a többiek cuccai mellett nekem is érkezett néhány dolog, így a fenti képeken látható épületek is. A Katonak van egy DioTown névre hallgató rendszere, amely alapvetően egy város kialakítására való, hasonlóan mint a Unitram, csak éppen villamosok nélkül. Ehhez alakított ki többfajta épületet, utcai tárgyakat, ezerféle kiegészítőt, így vasútvonalak mellé pakolva elég korrektül tud kinézni az egész. No ebből a szériából lehet vagy célszerű épületeket választani, mivel ezek alapterülete remekül illeszkedik a Unitram alaplapjai által nyújtott helyekre. De erről majd mutatok még képet.

30_kijott a dobozbol

Talán már az előző képen is feltűnt: a Kato nem igazán követi a német gyártók trendjeit (csakúgy mint mostanában a Bachmann sem) és bizony egybeépítve árusítja az épületeket. Ez abból a szempontból előnyös, hogy alapvetően úgy tűnik nem kell vele vesződni, hanem megveszed, kiveszed a dobozból, rárakod az asztalra és máris jobban néz ki a környezet. Mindemellett ugyebár az ügyetlenebbek is tökéletesen kinéző épületeket kapnak. Cserébe viszont eltűnik az alkotás öröme, amit aztán mérlegeljen mindenki, hogy melyik az előnyösebb. Kicsit körbenéztem, azért Japánban is bőven kaphatók épületkitek is, a Greenmaxtól láttam elég pofás többemeletes apartmanházblokkot, aminek a beszerzésén azért eltöprengtem. No de térjünk vissza a Katora! A csomagolás hátrányaként megemlíteném azt, hogy így viszont jóval nagyobb doboz kell a makettnek, ami együtt járhat a postaköltség növekedésével és a tároláshoz szükséges hely is nagyobb lehet. A szállítást cserébe könnyedén kibírja. Az épület előtt a szokásosnak mondható matricák – szintén később lesz róla szó -, valamint mellette egy tetőre felrakható kiegészítő van.

31_osszerakasi_utmutato

Egy fotó a doboz hátuljáról is, amelyen összerakási útmutató van, ami elég röhejesen hangzik, hiszen gyakorlatilag egyben van a modell, viszont a matricák elhelyezéséhez komoly segítséget nyújt, úgyhogy egyáltalán nem lebecsülendő. A jobb felső sarokban az épület cikkszáma látható (23-433A), amelyből az A a színezést jelöli, mivel eltérő festésekben is kaphatók jellemzően a Kato épületei. Nekem ez most kék lett.

32_hatulnezet_szetszedve

Ha már a dobozt megfordítottam akkor megtettem ezt az épülettel is, a tetejét is leemeltem róla egy egyszerű kézmozdulattal. Az irodaházat tovább is szét lehetne bontani, így például a belsejébe bútorokat, valamint világítást pakolni, pláne mivel a szinteket elkülönítették, sőt, egy-két válaszfal is megvan. Ezt én azonban meghagynám a profibbaknak, enélkül is nagyon tetszik az épület. Az elöl lévő zacskóban a műanyag darabok a plusz reklámtáblák alapját adják.

33_villamos_a_varosban

Így néz ki amikor mind a három épület ki van csomagolva és áll egymás mellett a pályán. Az alaplapok közepét teljes szélességben elfoglalják, ezért is írtam azt fentebb, hogy pont megfelelő a méretezésük, mondhatni ide szánták. A villamoshoz képes jól látszik a magasságuk is, bár néhány embert odapakolva a házak mellé jönne ki igazán a méretbeli különbség. A kép még a matricák elhelyezése előtt készült, azért, hogy megmutassam egyrészt így egyben a hármat, másrészt meg azt, hogy mennyivel tér el így a háttérként használt lapoktól. Egyből jobb a látvány, viszont sajnos csak ebből a nézőpontból, mögöttük ugyanis nincs semmi.

37_felulnezet

Felülnézetben ugyanez. Innen nézve azért elgondolkodtató mennyi épületet lehet majd beszerezni ahhoz, hogy teljessé váljon egy ennyire kicsi terepasztal is, na már persze akkor ha végig ilyen házakkal óhajtanám kirakni az egészet, ami persze nem valószínű: a Katonak nincs ennyi fajta különböző magas irodaháza. Az előző képen az élesebb szeműek már észrevehették, hogy az ovális pályát megszüntettem és mást raktam össze csak úgy:

36_palya_kicsit_maskent

Rendeltem ugyanis a Unitrack legkisebb sugarú íves vágányanyagából néhány darabot, mivel kíváncsi voltam egyrészt a Unitrammel való összekapcsolásra, másrészt arra is, hogyan viselkedik a villamos ezen a 216 mm-es íven. Röviden? Jól. Nem meglepő módon gond nélkül veszi az akadályt, amiben annyira nem kételkedtem, mivel olvastam, hogy 90 mm-esen is képes lenne elfutni, de azért inkább próbáljuk ki, nem? A csatlakozás abból a szempontból elsőrangú, hogy ugyanaz a felülete az alaplapba épített sínnek mint a Unitracknek, így gond nélkül összekapcsolható a kettő. Azt meg talán mondanom sem kell, hogy 0 azaz nulla szintkülönbség van, így nem kell játszani semmifajta alátámasztással. A fenti elrendezésnek megvan az az előnye, hogy jóval hosszabban tud menni rajta a villamos mint az oválpályán, hiszen a bal oldalra került megállóból indulva tesz kacskaringózik egyet a jobb oldali íveken át és visszatér ugyanabba a megállóba, csak éppen a másik oldalon. Aztán lehet menetirányt váltani és vissza. A hátrány ebből már adódik is, nincs folyamatos menet egészen addig, míg még egy hurkot nem hozok össze. Az viszont már nem férne el a szekrényre a jelenlegi helyére. Majd meglátjuk.

Folytatás következik, méghozzá azzal, hogyan tegyük japánabbá az épületünket.

A sorozat további részei:
Unitram
Építsünk villamosvonalat! – 1. rész
Építsünk villamosvonalat! – 2. rész

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    pre-zli mondta:

    “Bal felső” villamospálya táblát kérem az óra járása szerint 90 fokban elfordítani, s a kifele néző végére a V4-es szettből nyert #4-es kitérővel és 15 fokos 481mm-es ívvel visszafogó kihúzóvágányt építeni: máris kész a pálya, egyik végén hurokkal, másik végén kihúzóval (ráadásul ha a csavar jó helyen van a kitérő alatt, akkor visszafogáskor maga a kitérő fordítja meg a polaritást a kihúzóban: kábelezéssel se kell vesződni). Persze – nem emlékszem rá -, ha a villamos egyirányú (csak egyik oldalán van ajtó, egyik végén fülke), akkor hülyeséget beszéltem.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Az a baj, hogy úgy már nem fér el a szekrényen. De megoldom. :smile:
    A villamos kétirányú, úgyogy az nem jelentene problémát, viszont most csak digitális Unitrack kitérőm van.
    A nagy tervezgetéssel azért várok még egy kicsit, biztosra veszem, hogy a Kato kihoz még néhány dolgot ehhez a készlethez…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.