Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Mobile Train Simulator + Densha De Go: Tokyo

IST 2010 január 3 2 megjegyzés

mts_boritoKorábban már írtam PC-s japán szimulátorról, amely bár távoli országba vezetett minket, mégis különlegessége miatt úgy gondolom mindenképpen megért egy bemutatót. Szintén olvashattatok tőlem egy leírást a Sony kézikonzoljára készült egyik játékprogramról, amellyel egy rövid időre elszakadtunk a PC-től. Pár hónapja olyan játék került a kezembe, amely valamilyen szinten ezekhez kapcsolódik, azonban felépítésében mégis jelentősen eltér az előbb említettektől, stílusára csak igen ritkán találni példát a vasúti szimulátorok piacán.
E hosszadalmas felvezetőből még nem derül ki semmi, bár ha végigfutottátok már a képeket, akkor sejthető mire gondolok. Mielőtt azonban végigpörgetnénk a programot, talán nem árt egy kis tudás felszedése sem, így lássuk hogyan is alakult ki eme meglehetősen hosszú címet viselő progi, mondjuk a nevének a részletezésén át!

densha_ts_01

A Train Simulator sorozatot (nem összekeverendő a Microsoft félével!) az Ongakukan adja ki 1995 óta, így talán elmondható, hogy a legrégebbi sorozatnak számít a vasúti szimulátorok körében. A megközelítése a vasúti világnak az, ami igazából megkülönbözteti a többi szoftvertől, mivel alapvetően videófilm alapú a játék: az útvonalakat rögzítik kamerával, a játékos meg gyakorlatilag ennek a sebességét befolyásolja.
Nézzük meg azonban a másik szériát is: a Densha De Go! a Taito műve, nem kevés részt számlál az ezen a néven kiadott programok halmaza. Ennél a sorozatnál viszont számítógép által rajzolt grafika vesz körül minket, a táj, a szerelvény 3D-s módon lett lemodellezve.
2005-ban a két cég összeállt annak erejéig, hogy közösen hozzanak létre vasúti programot. Mondjuk ennek én személy szerint túlzottan sok értelmét nem látom, hiszen annyira különbözik a két világ, mindenesetre bepróbálkoztak, ennek lett az első eredménye a Tokyo névre hallgató alkotás, amely mind Sony Playstation 2-re, mind Sony Playstation Portable-ra megjelent. Én utóbbival rendelkezem, így erre vásároltam meg a játékot eBay-en keresztül. Az ára meglehetősen nagy szórást tud mutatni, 25-75 dollár között elég sok verziót láttam. Néha van belőle, néha nincs, szóval biztosra nem lehet menni.
És hogy mi sült ki a keveredésből?

densha_ts_fomenu

A 2005-ben megjelent MTS maradt az Ongakukan által képviselt verziónál, azaz egy filmet kapunk, amelyre viszont már a Denshaból megismert tájékoztató rendszereket tették rá. Legalábbis az egyik felében. A névből már sejthető, az összevonás csak részben történt meg, a programot elindítva – az egyébként szokás szerint igen látványos videó után, link hozzá itt – kétfajta lehetőséget is kapunk a játékra. Ez európai szemmel meglehetősen furcsa, legfőképpen azért, mert fogalmunk sem lehet, melyiket miért érdemes választani. A program nyelve ugyanis japán (lehet, hogy érdemes lenne nekilátni némi nyelvtanulásnak?), amelyet csak néha-néha egyszerűsít angol felirat. A beállításokkal való elszöszmötölés így igencsak érdekes, marad a tapasztalati út. Azt azonban célszerű memorizálni, hogy melyik felirat az igen, és melyik a nem, nagy szükség lesz rájuk. De visszatérve a kétfajta játékra: a Train Simulator mód lehetőséget ad arra, hogy megtanuljuk irányítani a vonatokat, megismerjük az útvonalakat, megbarátkozzunk a CS-ATC és ATS vonatbefolyásoló rendszerrel és a sikeresen teljesített “küldetésekkel” újabb és újabb területet nyithassunk meg. A Densha De Go! módban viszont már nem más lesz a dolgunk, mint a teljes vonalon való végigvezetés, sajnálatos módon a megszokott pontrendszerrel kísérve.

densha_ts_elindulunk

És ettől persze megint eldobtam az agyamat, mivel továbbra sem tudom megérteni ezt, pláne, hogy most nem játékautomatákról beszélünk, hanem egy kézikonzolról, ergo tökmindegy, hogy a szerencsétlen játékos mennyire jól/rosszul vezet. De vissza az alapokhoz: a játék kioszt induláskor néhány tíz pontot, amit aztán csökkent néhánnyal, ha valamit elhibázunk, ilyenek a sebesség túllépése, rossz helyen vagy időben való megállás, szóval azért csupa fontos teendőre ügyel. A baj a számmennyiséggel van, ahogy korábbi játékoknál is írtam, például egy másodperc késés mínusz egy pont. Profibbaknak nem gáz, végig lehet vinni a szerelvényeket normális időben amint ráérzünk a helyes fékezési módszerre. Elég viszont egy állomás amelyhez késve érünk oda, onnantól esélytelenek vagyunk a menetrend visszahozására, annyira feszített az ütem, így nagyjából buktuk az egészet. Kezdők ez miatt vélhetően unásig játsszák majd az első egy-két megállóját egy-egy vonalnak, mert a többit jódarabig nem fogják látni. És itt jön a kérdés, vajon kitartanak-e addig, hogy megismerjék, megtanulják a program kezelését, vagy unott arccal a sarokba dobják és áttérnek inkább egy több sikerélményt adó játékra? Lehet tippelni, én a másodikra voksolnék.

densha_ts_allomas

A kétfajta játék között annyi eltérés is van, hogy a kijelző kissé megváltozik, míg a TS módnál a sebességünket például csak karakteresen írja ki a gép, addig Densha vezetésnél már szép sebességmérő műszert is rajzol. A járművek vezetőállását ugyanis ezúttal is elfelejthetjük, kizárólag az előttünk lévő tájat látjuk, a már említett filmes rögzítés segítségével. A filmnek megvan az az előnye, hogy ennél élethűbb jódarabig nem lesz egy játék sem, gyakorlatilag tényleg ugyanazt láthatjuk, mint a járművezető. Ami végülis jól hangzik, viszont hátránya is van, sajnos nem kevés: a film ugyebár rögzített eseményt hordoz, ennélfogva egy-egy feladat vagy pálya teljesítése mindig azonos lesz. Ezalatt azt értem, hogy szemből mindig ugyanazon a ponton jön egy vonat, függetlenül attól, hogy mekkora sebességgel haladtunk addig, mindig ugyanazokat az autókat látjuk a forgalomban, ugyanott lesz sötét és világos. Hátrányként mondanám a fakóságát is a programnak: ok, nem kell nekem a rajzolt grafika rikító színe, de valamiért túl szürke lett az egész játék, az embernek az életkedve is elmegy tőle. Pedig lenne benne lehetőség, a PSP kijelzője is tökéletes hozzá, mégis mintha valami ezeréves kézikamerás felvételt nézegetnénk, jópár helyen ez jutott az eszembe. Cserébe viszont ezzel játszva biztosan nem kapunk olyan megjegyzéseket a hátunk mögül, hogy “én ismerem ezt a vonalat és az a ház öt méterrel arrébb van”. A táblák és fényjelzők beláthatatlanok, amit nem úgy oldottak meg, hogy feljavították a mutatott képet, hanem a képernyő alján kapunk egy a vonatunkat mutató rajzot és előtte a pályára vonatkozó adatokat. Így mondjuk van esélyünk az időben történő reagálásra, csak éppen elveszi a figyelmünket a valódi látványtól, ugyanis a szemünk a sebességmérő/távolságmérő/sebességkorlátozások szent hármason fog ugrálni és vajmi kevés időt tölt a modern japán építészet csodálására.

densha_ts_szembol_vonat

Megemlíteném, hogy a program megvásárlása előtt igencsak aggódtam azon, hogy milyen lesz az indulás és megérkezés, mennyire fog szaggatni a film ezekben az igencsak kényes helyzetekben. Jelentem a probléma nem egetrengető, látszik, hogy nem tökéletes a megoldás, de bőven belül van az elfogadható szinten, nem emiatt bénáztam el néha a megállási helyet.
Az irányítással a gombokat tekintve nem lesz nehéz dolgunk, a PSP-t nem polipoknak fejlesztették, így minden szükséges billentyű kézre áll, ráadásul nincs is belőlük sok. Féket kiengedjük, menetszabályzót meghúzzuk és máris megyünk. Megálláshoz menetszabályzó vissza, fék behúz. Ennyi. Ennyi? Na igen, nem egy komplex cucc, az biztos, a nehézség a már említett dolgokban rejlik. Tudjátok: pontozás, beláthatatlanság, megállási stílus. Az utóbbi szokás szerint kemény dió: túl korai fékezéssel biztosan meg tudunk állni jó helyen, viszont rengeteg időt lehet veszíteni a lassú csordogálással. Késői fékezésnél meg maximum az utolsó kocsiból szállnak ki az emberek, máshonnan nem, amit mondjuk a program nem értékel túlzottan pozitívan. Annak viszont örültem, hogy a vonatbefolyásoló végre normálisan teszi a dolgát, ha 70 a max sebesség, akkor full gáznál 71-ig gyorsít, visszavesz, gyorsít, visszavesz, így nem nekünk kell állandóan a menetszabályzóval játszadozni végre. Ez az opció sok Denshából kimaradt annak ellenére, hogy a járművek képesek erre és nem rögtön vészfékezéssel büntetnek a megengedett legnagyobb sebesség 2 km/h-s túllépéséért.

densha_ts_jarmuinfo

Itt megemlíteném, hogy a játék három vonalon való vezetés lehetőségét nyújtja nekünk, mindegyiket Tokióból. Az arra ismerősöknek biztosan mond valamit, így fel is sorolnám ezeket: Toyoko vonal (Sakuragicho-Shibuya), Den-en-toshi vonal (Shibuya-Chuo Rinkan) és Oimachi vonal (Oimachi-Futako Tamagava). Megyünk majd föld alatt, földfelszínen, föld felett, így a változatosságra azért nem lehet panaszunk. Ezeken hét különböző szerelvény közlekedik, amiket vezethetünk is, bár a köztük lévő különbséget maximum érezni fogjuk és nem látjuk, így hasznos lehet a járműmúzeum funkció a játékban, amely segítségével a japánul tudók olvashatnak néhány érdekességet a szerelvényekről, a többiek pedig rövid videókat nézegethetnek róluk. Amik azért a kis méretük ellenére igen kellemesek.

densha_ts_iv

PSP-re a Tokió vonalait tartalmazó korong 2005-ben jött ki, amelyet 2006-ban követett egy újabb játék, ezt azonban én még nem találtam meg sehol, így ennélfogva nem is próbálkoztam vele. Az MTS-DDG: Tokyo megvásárlását így utólag szemlélve egyáltalán nem bántam meg, kellően ki tud ragadni a hazai környezetből, kicsit mindig jó egy teljesen más felfogással elkészített szimulátorral is játszani, az meg azért továbbra sem utolsó dolog, hogy mindezt utazás közben is megtehetem és még csak egy net- vagy notebookot sem kell hozzá előkaparni, elfér a kezemben is.

(A képeket btx fotózta miközben én megpróbáltam megtartani a PSP-t. Ez sült ki belőle.)

Értékelés:
5

Ami tetszett:
- élethű grafika, hiszen film alapú
- talán a vonatbefolyásoló működése

Ami nem:
- túl fakó, túl kopottas a mutatott kép
- pontozási rendszer, egy hiba az egész játékot tönkreteheti
- nincsenek vezetőállások
- beláthatatlan pálya, jelzők, táblák

Rendszerkövetelmény:
Sony PSP (nem a legújabb fajta, mivel UMD lemezen árusítják!), bármilyen régióban futtatható
Szaggatás, akadozás nem volt.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    Briko mondta:

    PS 3-ra miért nincs ilyen játék?:sad:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    De van, de van. :smile:
    Keress rá a Railfan szóra!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.