Főoldal » Érdekesség, Modellvasút

Vasútmodellek vezérlése

IST 2010 január 11 7 megjegyzés

tomix_n_s2_clA minap a szokásos netes vasútmodell körbenézés közben bukkantam rá egy vezérlőre a Tomix cég kínálatából és megdöbbentem. Nézzétek csak meg az oldalsó képet, ugorjatok el erre a linkre, valamint nézzétek meg róla ezt a videót. A döbbenet oka nem egyszerűen a szerkezet ára, hanem inkább az, hogy mi mindent zsúfoltak bele az irányítóba és milyen megoldásokkal.

Az gondolom mindenkinek elsőre feltűnik, hogy két kart is használnunk kell a szerelvények mozgatásához. Egyik gyakorlatilag a menetszabályzónak felel meg, a másik a fékkarnak. Azaz hiába toljuk vissza a menetszabályzót, attól a vonat folytatja útját ugyanazzal a sebességgel, lassítani csak a fékkar hatására fog. Merőben szokatlan eljárás a vasútmodellezésben, de láttam már rá példát olcsóbb kontrollerben is. Azonban ezzel még nincs vége, a ketyere olyanokat tud, mint a sebesség mérése és mutatása, valamint a fékezés hatásfokát is jelzi. Mindezeket hanggal kíséri, mivel beépített hangszóróval rendelkezik, így akit nem zavar az, hogy a hang nem onnan jön ahol éppen a szerelvény van, hanem közvetlenül az irányítóból, az kellemesen elszórakozhat a cuccal. Sok gomb áll ugyanis rendelkezésünkre ahhoz, hogy plusz hangokat csaljunk elő háttérzajként a vonatozáshoz, így az állomási utastájékoztatástól elkezdve a kötelezőnek minősíthető kürtölésen át a fékhangokik sokmindennel próbálkozhatunk. Ráadásképpen – gondolom megfelelő szakaszolás és programozás útján – máshogy szól a szerelvény ha nyílt tájon, alagútban vagy hídon megy át éppen, valamint sorompóknál is hallhatjuk a jellegzetes jelzőhangot.
Szóval érdekes egy ketyere ez, akárhonnan is nézem, én speciel baromira kíváncsi lennék rá élőben. Egy dolog van ami megakadályoz benne, hogy ezt személyesen megtapasztaljam, az pedig az ára. Aki nem volt rest és már odakattintgatott a fentebbi linkekre, az gondolom látta is: 1380 dollár az ára plusz 123 dollár postaköltség. Kiszámoljuk együtt? Összesen 1503 dollár, azaz árfolyamtól függően kb. 286 ezer forint. Alaphangon 10 brit motorvonat ára N-es méretben. Vagy négy Unitram doboz villamosostól, sínestől, alaplapostól, mindenestől. Vagy 11 Fuggerth Csörgő, esetleg majdnem öt a nemrég megjelent Roco féle Haydn Taurusból H0-ban.
Azért ha bármelyőtök venne, vagy már lenne belőle, szóljatok! Tényleg megnézném.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Hát ez azért már tényleg több a sok(k)nál. Alternatív ötlet: találjunk egy magyar sufnikisiparost, aki képes valahogy összehegeszteni a RailDrivert valami DCC irányító szoftverrel, és majdnem ugyanott tartunk majd!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Lehet, hogy a Digitools-t kellene terelgetni ebbe az irányba?
    Tomi, vállalod? :grin:

  • avatar
    Nygma mondta:

    Minek, már megcsinálták. Csak rá kell googlizni:
    http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/raildriver/index.shtml

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ehhez azért kell számítógép is. Bár őszintén szólva a Tomix cuccánál nem tudom.
    Meg ha jól tudom a JRMI felületénél a RailDriver-en vezetéshez “csak” egy kar használható, tehát pl. a menet és a fék nincs külön kötve. Ettől függetlenül akinek van erre alkalmas rendszere, az tehet vele egy próbát.

  • avatar
    Joxy mondta:

    Lásd: Digittols dekóder “mozdonyvezető üzemmód”
    A másik egy kérdés lenne, mit csinál a vezérlő, ha átváltók egy másik mozdonyra? Mert Tamás módszerénél ez a funkció jól ellensúlyozza a Roco multimaus hiányosságát, és a “0″ állású karnál simán válthatók a másik gépre.

  • avatar
    Nygma mondta:

    JRMI-hez tényleg kell számítógép (kis netbook összecsukva megfelelő). JRMI-ben meg van programozva az összes DCC funkció csak össze kell drótozni a RailDriver többi kezelőfelületével is.

  • avatar
    bigboy mondta:

    A leírásbol még az sem világos, hogy DCC-re vagy analog vasutra valo – mert ha az utobbira, akkor egy ugyanilyen megoldás létezett már 1983-ban Throttle IV-nek hivták, csak akkor még hang nem volt benne.
    Amugy ha az ember megszokta akkor jol lehet szorakozni vele…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.