Főoldal » Élménybeszámoló, Énblog, Vonatfotózás

Visszapillantó

Tastam 2010 január 3 1 megjegyzés

00Elteltek az ünnepek, véget ért az óesztendő. Elfogyott a beigli és a pezsgő, nemsokára pedig a díszek is lekerülnek a karácsonyfáról. A vendégeskedések, eszem-iszom közepette azonban adódott pár nyugalmas pillanat is, melyeket – többek között – 2009 fotó-termésének végignézésére használtam fel. Igen tevékeny évet tudhatok magam mögött, sok helyre eljutottam, számos eseményen ott lehettem, több régi vágyam teljesült és néha a szerencse is mellém szegődött. A kilométereket nem számoltam, de nem is lenne értelme, hiszen legtöbbször melóba is a vonat visz. Útiélményeim egy részéről természetesen ezen az oldalon is beszámoltam, ami pedig kimaradt, arról alább nyújtok be egy csokorral. Majd’ minden hónap nyújtott valami különlegeset számomra, némelyik több érdekességgel is szolgált, melyek közül bizony nehéz volt választani.

01

Egyik régi vágyam volt látni a magyar tengert befagyott állapotban és sétálni rajta. Ennek beteljesülése január 17-én következett be, amikor egy már hosszabb ideje tartó hideg időszak vége felé Balatonföldvárra utaztunk, ahol kijelölt csúszkáló- és korcsolyázóhely is várta az érkezőket. A parton megrendezett jégszobrász-versenynek köszönhetően szinte nyárias nyüzsgés fogadott, a vasút menti hangulatos fasor azonban kihaltságával szokatlan képet mutatott.

02

Az év elejére végre elszántam magam egy komoly(abb) fotómasina megvásárlására, mely gép aztán elég sok bosszúságot okozott egészen amíg úgy-ahogy meg nem szoktam a kezelésének a sajátosságait. Az masina első “éles bevetése” egy hideg, szeles napon történt a 102-es vonal mentén fekvő Abádszalókon. Temetésen vettünk részt aznap, a település szélén található sírkert több kilométerre esik az állomástól, a házak sora pedig jóval azon túl kezdődik…

03

Március 8-án fotósvonat járta be a személyforgalom elől 2007 márciusa óta lezárt Diósjenő – Romhány vasútvonalat. Az esemény apropója az volt, hogy a még úgy-ahogy vegetáló teherszállítás annyira lecsökkent, hogy félő, többet nem lesz mód ezen a vicinálison utazni. A nap fénypontja a Bánk állomásról kiinduló 600 mm-es keskenynyomközű iparvasút és a fotósvonatként “funkcionáló” Bzmot 243 találkozása volt az egykori magasrakodónál.

04

Már szinte hagyománynak számít, hogy Húsvéthétfőn osztrák kirándulók érkeznek Gödöllőre a ”Kék Villám” motorvonattal. Az is hagyomány, hogy e napon magam is megjelenek a főváros-közeli város állomás pályaudvarán, hogy a jeles esemény részese lehessek. Így hát 2009-ben ismét lencsevége kaphattam néhány különleges együttállást, de most először állhatott egymás mellé a legendás jármű és a hatvani vonalon nem sokkal korábban debütált FLIRT motorvonat.

05

Május 23-án ismét fotósvonat indult, ám ezúttal nélkülem. Ennek oka az volt, hogy a szervező a nekem egyáltalán nem tetsző ún. “zöld kocsik”-ból állította ki a szerelvényt. Ám mivel a V42-es mozdonyt mindenképpen szerettem volna működés közben látni, ezért elutaztam a körjáratban közlekedő vonat végállomásának tekinthető Jászberénybe. A felvétel a mind’ a vonaltól, mind’ egymástól idegen járművekből álló vonat Jászberénybe érkezését ábrázolja.

06

Már hosszú ideje terveztem, hogy az általam csak mások képeiről ismert, a Szolnok – Szentes vonalon fekvő Bagimajornál található szélmalom előtt vonatot fotózzak. Ennek az ideje június 16-án érkezett el. Mivel arrafelé MDmot már évek óta nem jár és tehervonat esélye szinte a nullával egyenló volt, abban reménykedtem, hogy Bzmot jön. Azonban “Usgyi” érkezett, abból is dupla szerelvény, így aztán csak egy csonka vonatot sikerült megörökítenem…

07

Július elején egy hetet Svájcban töltöttünk. Visszaútban a Rosenheim környéki karbantartási munkálatok miatt a vonat Bischofshofen felé közlekedett, s mivel ez hosszabb útvonal a német területet átszelő korridornál, a szerelvény jelentős késést szenvedett. Ennek ellenére a közvetlen kocsikat továbbító vonat Bécsben megvárt és hamarosan már suhantunk is tovább. Arra azonban még volt időm, hogy a pályaudvaron éppen mozgolódó GYSEV 1047 503-ast lekapjam.

08

Az augusztusi szenzáció is a magyar-osztrák vasúttársasághoz kötődik, ezúttal azonban nem kellett messzire utaznom, maradhattam “hazai pályán”. A hónap elején ugyanis három forduló erejéig a GYSEV 1116 063-as pályaszámú “matricás” gépe beugrott a Ro-La fordulóba. Az Alföldön meglehetősen ritka a soproni székhelyű cég vontatójárműveinek megjelenése, ezért aztán augusztus 3-án koraeste kiültem a megállóba és vártam a vonatot. Nem is hiába.

09

A GYSEV házatáján mindég történik valami, ezért aztán szeptember 14-én, egy kellemetlen, esős napon Győrbe látogattunk. Utazásunk célja a Győrt Sopronnal összekötő vaspályán vendégeskedő ER-20 2007-es pályaszámú Siemens-mozdony megtekintése, illetve megörökítése volt. A jármű, mely színe miatt a vasútbarátoktól a “Hófehérke” becenevet kapta, a vonatbefolyásoló berendezés bemérése céljából tartózkodott Magyarországon.

10

Október hónap utolsó napján az ország régebben oly fontos északi kapujához, Szobra utaztunk. Itt az ősz óta már a Dunakanyarban is trakcionáló FLIRT motorvonatról egy egészen másfajta vonatra szálltunk át: az utolsó időszakban MÁV Gazdasági Vasútként dolgozó, 1992-ben bezárt, majd 2009 őszére újjáéledt kisvasúton. A képen a márianosztrai végállomáson tartózkodó szerelvény látható, a háttérben a börtönként működő egykori pálos kolostorral.

11

A 2009-es esztendő utolsó hónapjait a mellékvonali hálózat jelentős részének várható megszüntetése árnyékolta be. Számos vasútrajongó kerekedett fel, hogy még egyszer, utoljára beutazhasson egy-egy felhagyásra ítélt vicinálist. Jómagam november 7-én a Makó – Hódmezővásárhely vonalat céloztam be, most mégis az újszegedi állomást ábrázoló képemet mutatom, hisz’ az indóház és környezetének hangulata valósággal rabul ejtett.

12

Az elmúlt évek folyamán többször is terveztem, de végül csak szinte az utolsó pillanatban valósult meg a Godisa – Komló vonal meglátogatása. December 3-án ködös, csapadékos nap volt, így nem érvényesült a Mecsek aljában kanyargó pálya környezetének szépsége. A két végpont között ingázó légkondicionált Bzmot-on kívül aznap délelőtt még egy kisebb tehervonat is leereszkedett a szebb napokat is megért bányászvárosból, a kőszuállító kocsikból álló szerelvény élén az M62 235 dolgozott.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Úgy néz ki, idén nem lesz Blauer Blitz Gödöllő állomásra, jön helyett viszont majd a Majestic Imperator nosztalgia luxusvonat. B.B. csak Fertőboz-ra fog közlekedni Ebenfurth-on át.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.