Főoldal » Érdekesség, Modellvasút

Vonatozás a padlón

IST 2010 január 4 4 megjegyzés

07_Tesco_vonat_akcioban2010 örömére, na meg a sajátunkéra is, áthívtam némi padlóvonatozásra hozzánk néhány barátomat. Kis csapatunkat az kötötte össze az N-es építési nagyságban való szorgalmas járműgyűjtögetés mellett, hogy mindannyiunknak van Kato Unitrack síne, így mivel többen is bedobták a közösbe arra a pár órára a vágányanyagot, a nappalinkban korrektnek nevezhető pályát sikerült összehozni. Az esemény apropóját az is adta, hogy megérkezett egy újabb adagnyi rendelés Japánból, így végre élőben is megtapasztalhattuk a V2-es Unitrack szettet, amiben emelkedő és híd is található. A vonatozásról BeGyével készítettünk néhány fotót, ezek közül osztanék meg veletek néhányat.

01_teljes_palya

Elsőnek legyen mindjárt a vágányhálózatról egy kép: alapvetően egy kétvágányos, körbeérő vonalat képzeltünk el, ami a felüljáró szett egyvágányossága miatt kettéoszlik a kép jobb szélén középen, a belső vágány megtesz egy hurkot, majd visszakapcsolódik a külsőhöz. Mindegyik vágányhoz tettünk némi kiágazást is, ahol az újabb szerelvények ütközés nélkül felpakolhatók.

11_terep_a_masik_iranybol

Nézzük meg ugyanezt a másik irányból is. Ekkora a nappalink, szóval további bővítési lehetőség nagyon nem volt, pedig sín még jócskán állt rendelkezésünkre. Nyilván jobban is ki lehetett volna használni a helyet, így viszont legalább elfértünk. Élesebb szeműek a kép jobb felső sarkában két egységet is felfedezthetnek. Az egyik a Kato Power Pack kontrollere, amely analóg módban történő irányításra adott lehetőséget a belső íven, a másik a Bachmann Dynamis szett vezérlő egysége, erről digitális formában ment a vonatok vezetése a külsőn.

09_utantoltes

Nyugodtan állíthatom, hogy a nap sztárja BeGye gőzöse volt, amely amellett, hogy hangdekóderrel van ellátva, még füstöl is. A fotón éppen a füstölő feltöltését követhetjük nyomon. Megjegyzem a járgány hangerőssége teljesen rendben volt, nem volt annyira halk, mint anno az én Szergejemé.

10_fustoles

Menet közben, immáron jót füstölögve suhan el a régi korokat idéző szerelvény.

02_eurostar_erkezik

Azért persze volt más is, itt éppen az én 12 egységből álló Eurostar szerelvényem távolodik el a fényképezőgéptől. Érdemes megfigyelni a képen a Unitrack rendszer kétvágányos sínjét, ami egy töltésre készült, ennek megfelelően jóval szilárdabb tartást ad mint egy vágány esetén. A Unitrack rendszert már sokan dicsértük: padlón való vonatozásra tökéletes, lépésálló és koszt is jóval kevesebbet szednek össze a járgányok.

06_Class66_tartalyvonat

A képen btx Rail4Chemes Class 66-osa, friss beszerzés Stuttgartból, valamint vagonok, amellyel tehervonatoztunk egyet hol kevesebb, hol több kocsival. Ennyivel még pont be tudott állni a tárolóvágányra, nem lógott bele a “fővonal” űrszelvényébe. Bal oldalt az EWS színeiben pompázó koszolt VGA kocsikból álló szerelvény várja a mozdonyát, hogy megérkezzen.

04_Class50_munka_nelkul

Ami jelen esetben nem volt más, mint az én EWS Class 60-asom, amelyet már Angliában is egyre ritkábban látni élőben a vonatok élén. Hiába a Class 66-osok mindent visznek. Amit még éremes lehet megfigyelni, hogy milyen rés keletkezik amint a dupla vágányt lecseréljük két külön vágányanyagra.

05_eurostarral_fel_a_hidra

Jöjjön egy kép az emelkedőről is, ami mint említettem a V2-es szett része. Alapvetően jó kis konstrukció ez, a vonatok viszont nem várt nehézségbe ütköztek. A Eurostarral annak ellenére sem volt gond, hogy a 12 kocsi csak egy egységben hajtott, de btx tehervonata már megszenvedett a háttérben látható hosszal, gyakorlatilag háromnegyed sebességgel nem bírta felhúzni a Kato Class 66-os azokat. Visszatolatva és full gázt adva már javult a helyzet, de nem volt meggyőző a produkció. Hiába no, a Trix fém kocsijainak bizony van súlya. Nem volt sokkal jobb a helyzet a Graham Farish Class 66-osával sem, a Tescos vonat (lásd a nyitóképet) bár feljutott, a mozdony kerekei jól hallhatóan kapartak felfele menet. Poénból felraktam a villamosomat is a pályára: jól látható volt a sebességkülönbség a mozdonyok és motorvonatok javára, ugyanakkor a Portram gép gond nélkül szépen felvánszorgott a hídra. Fontos tudnivaló, hogy az ívek a szettben meglehetősen szűkek és mivel van oldalfal eleme is, a hosszabb kocsiknál bizony nem árt letesztelni, hogy elférnek-e a belógásukkal, vagy fennakadnak a falon!

08_14_kocsis_ice

A végére aztán felkerült btx 14 részes ICE szettje is, ami döbbenetesen hosszú, jóval nagyobb, mint a 12 kocsis Eurostarom. Nem csak a plusz két egység a különbség, hanem az is, hogy azok magukban is jóval hosszabbak a brit motorvonaténál. A pálya leghosszabb egyenesén éppenhogy ki tudott egyenesedni a szerelvény, aztán már hajtott is be a következő ívbe. Itt már a külső ív kapta meg az analóg vezérlést, az emelkedő ívei szűkek lettek volna az ICE-nek. Mindenesetre laza látványt nyújtott, megérte összerakni, bár btx megszenvedett vele kissé.

03_gozos_szalad_tova

No ennyi lett volna képekben a szombat délelőttünk. Sajnos mindezt nem egy hatalmas terepasztalon tudtuk megvalósítani, hanem csak a szobapadlón, de így is jól elszórakoztunk, játszottunk, beszélgettünk egy kicsit.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Én is a napokban raktam össze a TT-s vágányokat a szőnyegen. Sajnos üzembiztos kitérőm nincs, így csak egy kb 8 méternyi sínt tartalmazó ovált raktam össze.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Hű, az a 8 méter is komoly mennyiség. De ha ennyi síned van én tutira ráhajtanék a helyedben megfelelő kitérő beszerzésére, nagyban meg tudja növelni a játékélményt.

  • avatar
    Joxy mondta:

    Mi a karácsonyfát megkerülve építettünk egy ovális pályát H0-ban, kölcsön Roco Geoline sínekből, ezen köröznek szép lassan napi váltásokban a szerelvényeim. A teher vonatok nyitott építésű kocsijai kötelező szaloncukor rakománnyal:grin:

  • avatar
    Joxy mondta:

    Na a szmájli nem akar mosolyogni

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.