Főoldal » Címlap, Építés, Tippek-Trükkök

Dioráma készítés kezdő szemmel (vagy kézzel) II. rész

BeGye 2010 február 15 2 megjegyzés

P1130453aSajnos nagyon elmaradtam a sorozatnak szánt dioráma készítésem bemutatásával foglalkozó cikk folytatásával (az első rész itt megtekinthető). Múltkor ott fejeztem be, hogy a vágányzat nyomvonalára leszabtam és leragasztottam az ágyazat alapját képző parafa csíkokat és ráragasztottam a síneket is. Innen folytatnám a leírást.

Mielőtt a síneket felragasztottam elkövettem egy kis terep-előkészítést is. Mivel a kb. 6 mm magas ágyazat magasnak tűnt egy állomás részen így a leendő raktár felőli oldalt 2 réteg (azaz 4 mm) parafával megemeltem, ezzel reméltem elérni, hogy a vasúti személyzet nem töri ki a nyakát munka közben.

P1130451aA vakvágány végének környékén és utána nem hagytam egyenesen a talajt, hanem egyrészt itt teljesen szintbe hoztam a sínek ágyazatával (tehát 3 réteg parafát vágtam be) másrészt a tervezett ütköző utáni részen a 3 parafa réteget nagyobb lépésekben elfogyasztottam. Ez a parafa lap nagyon hálás anyag. Könnyen bejelölhető, ollóval könnyen vágható. Ha valami nem jól sikerült, akkor utólag szikével könnyen ki lehet igazítani és az esetleges pótlás is észrevétlenül megtehető.

P1130456aA sínek ragasztása csak ezután következett az előző részben említett vezetékezéssel együtt. A vezetékeket egyszerűen két talpfa köznél a sín aljára forrasztottam. Egyszerű vékony sodrott vezetéket használtam. A sínhez forrasztás nem volt nehéz. Először a kb. 0,5 cm-es szakaszon lecsupaszított vezetéket beónoztam, majd 90 fokkal elhajlítottam. Ezután a flexisín olyan részén, ahol hiányzik a műanyag talpfák közti összetartó beforrasztottam (arra vigyázni kell, hogy nem szabad sokáig bíbelődni, mert a sínszál annyira felforrósodhat, hogy megolvasztja a talpfákat). Mivel flexi síneket használtam nem kellett külön preparálnom a síneket, de normál sínnél egyszerűen kivágtam volna két talpfa közét egy jó szikével. A vezetékek színével megkülönböztettem a sín szálak két oldalát a későbbi bekötést megkönnyebbítve. Mind a két vágánynál elkészítettem a bekötést. A parafa töltésen keresztül kis átmérőjű fúróval lyukakat fúrtam a vezetékeknek így vezetve el a dioráma alá. A következő két kép mutatja a vezetékezést alulról és felülről.

P1130471aP1130468

És, hogy miért volt jó, hogy bekötöttem a síneket? Mert ilyen képeket tudok készíteni :-) .

P1170332a

A sínek rögzítése után (az első cikkben már írtam, hogy technokollal rögzítettem a síneket, az íves szakaszt pedig a száradásig gombostűvel rögzítettem) egy kicsit pepecselős meló jött. Lefestettem a síneket, hogy ne legyen annyira műanyag és hogy a sínszálak ne laboratóriumi fémtisztaságot mutassanak. Az általam használt ROCO sínek talpazata szép fekete, ezt én inkább sötét barnára varázsoltam. Mivel ekkor még kevésbé volt kifejlődve a modellező kelléktáram így elővettem a művelethez a gyerekeim temperáját és a legkisebb ecsetüket és kikevertem egy elfogadható színt, amit szépen minden részletre vigyázva felvittem a talpfákra. A két sín együttes hossza kb. 1,3 m, de nem úsztam meg egy óra alatt a bíbelődést. Közben görcsöt kapott a kezem és a hátamat is nehezen tudtam kiegyenesíteni. Ezután jöttek a sínszálak, amivel hasonló képen jártam el. Ha belegondolok, hogy az egész asztallal ezt kell csinálnom rögtön látszódik, hogy ez nem teljesen járható. Később más területen is előkerült a festés nehézsége. Az itt gyűjtött tapasztalatok alapján tervbe van véve egy airbrush beszerzése. Valószínűleg nem sajnálom a pénzt és mindenképpen egy kis kompresszoros készletet szerzek be.

P1130463a

A tempera másik nagy hátránya, hogy szép lassan elkezdett leperegni a sínről :-) . Ekkor már beszereztem modell festéket (Revell – Aqua Color) és ahol lepergett mindig után festettem. Mostanra jórészt kicserélődött már az egész sínszálon a tempera modell festékre. Ráadásul elég jó hatást kelt a többszöri festés, mert mindig egy kicsit más árnyalat jött ki, így nem látszik annyira sterilnek.

P1130481_aA festés után jött a kavicságy kialakítása. Ehhez kétfajta kavicsot használtam. Egy szürke kőzúzalékot (Noch 9374) és egy világos homokszerűt (Noch 09172). Az elképzelésem az volt, hogy a sín környékére a szürke kavicsot szórom és a töltés aljára még egy vékony csíkot a homokszerű barnás kavicsból. A kavics rögzítéséhez a sok helyen ajánlott hígított faragasztós csöpögtetős módszert használtam. Nem nagyon válogattam a ragasztók között, volt otthon egy felújításból maradt Palma ‘nút és csap’ ragasztóm, amit laminált padlókhoz kell használni. Azt használom mai napig, nekem bejött (mindig felöntöm a flakon tetejét vízzel így nem szárad be és mindig használatra kész). A sín mellé és a talpfák közé beszórtam a szürke kavicsot, a szürke kavics szélére pedig a világosat. Az íves vágánynak csak azt az oldalát kavicsoztam, be ahol a másik vágány is volt, mivel előre nem tudtam, hogy alakul a rakodó felőli oldal, illetve a vágány végét az ütköző környékét is szabadon hagytam. Lehet, hogy sokan megköveznek, de igazából nem foglalkoztam azzal, hogy milyen dőlésszögű lesz az ágyazat. Pár helyen utánanéztem, hogy milyen adatokkal bír egy ilyen töltés, de végül abban maradtam magammal, hogy nekem nem éri meg az a plussz macera, hogy teljesen megfeleljek egy valódi vasúti töltés kívánalmainak. Szemre élethűen toltespróbáltam kialakítani a formát. Ecsettel eligazítottam a kavicsot és a vízzel hígított (nem foglalkoztam a víz/ragasztó arányokkal, csak úgy érzéssel csináltam, ha már nem volt túl sűrű, de még nem volt vízszerű, akkor jónak ítéltem) ragasztót injekcióból rácsöpögtettem a kavicsokra. Nem sajnáltam a ragasztót jó tocsogós lett (persze, azért nem állt az oldat sehol sem).  A kavics gyorsan magába szívja a folyadékot és eközben kicsit módosulhat az előre kialakított elosztás (pl. a talpfák közt a lecsepegtetett oldat néha pár pillanatra kis csepp formájában ott maradt és a kavicsok szétúszkáltak). Ezen még ilyenkor könnyen lehet segíteni és ecsettel hurkapálcikával és az ujjammal még módosítottam a kavics ágyazat formáját, javítottam a kialakult hibákat. Legalább egy napig hagytam száradni, de ennyi idő alatt mint a beton megkötött. Természetesen nem lehet hátradőlni, mert sajnos azért vannak olyan helyek, ahol a kavics nem ragad meg kellően. Ezért legalább egy porszívózásnak kell következnie. A porszívó felszívja azokat a helyeket, ahol nem fogott eléggé a ragasztó. Ezeket a hibás részeket könnyű javítani. Egy kis kavicsot kell szórni a kialakult lyukba és újra lehet csepegtetni.

P1130483_cA száradás után nemigen tetszett a világosabb kavics színe. A megnevezés alapján barna lenne, de számomra inkább halvány rózsaszín. A füvesítés első lépése után ez az érzés csak erősödött, ezért sok helyen inkább jól befüvesítettem utólag ezeket a területeket.  A füvesítést alapvetőleg a Noch 50200-as fűvel készítettem. Ez a Noch Grass-Master-hez is ajánlott. Sajnos nem rendelkezem ilyennel ezért csak kézzel végeztem az ‘ültetést’. A füvesítendő területet jól bekentem egy kicsit hígított faragasztóval majd kézzel rászórtam a füvet. Ezt egy nagyon híg ragasztóval átcsöpögtettem és ennek a tetejére is szórtam füvet, amit egy kicsi megnyomkodtam. Ezt is legalább egy napig hagytam száradni, majd itt is jött a porszívózás és az újabb fű szórás és ragasztás. Azt nem mondom, hogy tökéletes lett a végeredmény, de tűrhető, egy kicsit talán túlságosan is tömören összeragadt érzetet kel és nem annyira érződik a fűszálak sokasága. Több fórumon olvastam már fűszóró építését elektromos légycsapóból, amit mindenképpen ki szeretnék majd próbálni, mert a kézi szórástól van hova fejlődni. Ezeken a részeken a növényzet kialakításához használtam még kétfajta (egy sötétebb és egy világosabb) szivacsos apróra darált anyagot (gyártmányukat nem tudom, mert még gyerekkoromból maradtak). Ezekből készültek a bokrok és egyéb nagyobb tömegű aljzat növények. Ezenkívül Noch 95490-et is használtam, ami sárga színű virág szőnyeg. Elég jó anyag, ebből tépegettem kisebb-nagyobb darabokat és ugyancsak a faragasztóval ragasztottam a fűre. Piros festék segítségével készítettem ebből piros virágot is :-) .

P1130478_bP1130489_a

Remélem hamarosan betudom mutatni, hogy milyen épület és kiegészítők kerültek elkészítésre a diorama építése során. Addig is egy kis kedvcsináló:

P1150315_aP1130498_aP1130505_aP1130506_aP1130643_aP1140499_a

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Hű, ezt jó volt látni és olvasni.
    Sínszál festésre nekem crash javasolt egy elég hatásos technikát: oldalára állítod a modult és az ecsetet simán végighúzod a sínszálon, aztán másik oldalára állítod és úgy is. A sínszál tetejéről a festéket pedig leszeded mondjuk sínradírral. Gyors, egyszerű, hatásos, jól is néz ki.

  • avatar
    marton12 mondta:

    nekem nagyon tetszik ötletes és mivel én is szeretnék egy diorámát készíteni innét is veszek ötleteket.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.