Főoldal » Érdekesség, Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

Döntés vonatbeszerzésről

IST 2010 február 15 Nincs megjegyzés

modern_railways_10_janA Modern Railways 2010. januári számának részletes taglalását ezúttal mellőzném, helyette az egyik, viccesebb íráson elmélkednék egy kicsit. A szerző, Roger Ford azon elmélkedik, hogy a bonyolult döntési folyamat amelyen egy-egy járműbeszerzés végigmegy mennyivel egyszerűbben is megoldható lenne. Mindezt a Thameslink járműbeszerzéséhez köti és olyan tényezőket vesz figyelembe, mint azt, hogy melyik jármű forgóvázának van hülyébb elnevezése, vagy egyáltalán melyik járműnek butább a neve (az Alstom az X’trapolis-szal, a Siemens a Desiro Cityvel, a Bombardier az Electrostarral pályázott), de pontot ért a sajtóbemutatón felszolgált étel minősége, vagy egyáltalán a járműbemutató helyszíne (az Alstom a Saatchi galériában tartotta). A végső következtetés? Ha a Bombardier nyeri a Themeslink szerződést, akkor a Siemens valószínűleg elátkozza azt a napot, amikor Desiro Citynek kezdte hívni a járműveit.
Mindez persze csak érdekes vasúti humor, de némelyik hazai járműbeszerzésnél (gondoljunk a “hatalmas” flottákra egyes járműtípusokból…) a kisördög megszólal bennem, hogy nem lehet-e igaza Mr. Fordnak és az egész nem vicc, van ahol ez így működik.
Na de azért van komolyabb téma is a lapban, az angolok ugyanis momentán az IEP-n pörögnek.

Az IEP az Inter-city Express Programme rövidítése, derék angol barátaink ugyanis meg szeretnék újítani a nagyvárosok közötti nagyobb sebességű közlekedést kiszolgáló járműflottát. Erre persze pályázatot írtak ki, amelyet a Hitachi nyert el. Talán emlékszik mindenki a Class 395-ös motorvonatukra, ami nemrég óta fut brit földön, úgy tűnik a Hitachi komolyan megvetette a lábát a brit vasúti piacon. Nem is ez a lényeg, hanem az, hogy az új IEP szerelvénynek tudnia kell a bi-módon való üzemelést, ami itt azt jelenti, hogy mind felsővezetékhálózatról, mind dízel üzemben működnie kell. És most jön a durva dolog: mindezt egyszerre! A brit vasúti hatalmasságok szerint ugyanis a dízel jól jön ott ahol nincs felsővezeték, ahol meg van, ott segítsen be például a gyorsításnál. Szóval ezen pörögnek momentán elég sokat az angolok, van aki emellett a konstrukció mellett érvel, van aki erőteljesen ellene szólal fel. Én nem kívánok állást foglalni, de a vitában néha olyanok kerülnek elő, hogy fogom a fejemet: a magazin egyik cikkében a Porterbrook (vasúti jármű lízingcég) projektmenedzsere erősen a Traxx mozdonyok beszerzése mellett teszi le a voksát és gyorsan talál is hozzá 11 érvet, néha egészen vicceseket. Szerinte például egy mozdonyos vonatnak nem kell több hely az állomásokon (és így hosszabb peron) mint a motorvonatoknak, mivel a mozdony akár túl is mehet a peronon, a lényeg az, hogy a kocsik mellette legyenek. Érdekes megközelítés, pláne fejpályaudvarokon, elképzelem ahogy továbbhalad a szerelvény hogy a mozdony már ne legyen a peron mellett. Na mindegy, azért persze van jó érve is, a fentivel csak azt szerettem volna szemléltetni, hogy néha azért arrafelé is elszalad a hit furcsa irányokba.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.