Főoldal » Modellbemutató, Modellvasút

Kato – Portram

IST 2010 február 12 13 megjegyzés

11_szepekDecember óta írogatok alkalmanként beszámolót a villamospályám építéséről, így talán éppen itt az ideje annak is, hogy bemutassam egy kicsit, hogy milyen járművet közlekedtetek rajta. Ennek apropóját persze az is adhatja, hogy a Unitram kezdőkészletben megtalálható villamos mellé befutott még egy darab, így már két közlekedési eszköz róhatja útját a szobában. A járművek beceneve a Portram, amely arról kapta a nevét, hogy a kikötőbe (port) futó villamos (tram) rendszerről van szó. A valóságban a Bombardier gyártotta a villamosokat, talán érdemes lehet innen kezdeni a modellek bemutatóját!

00_portram_valos

A japán Toyama város villamosvonalai két különálló részre oszthatók, mivel a vasútállomás elkülöníti azokat. Elvileg a közeljövőben egyesítésre kerülnek a városba tartó Shinkansen vonal miatti átépítéseknek köszönhetően, addig azonban az állomás melletti Toyamaekikiita megállóból Iwasehamaig  (azaz gyakorlatilag a kikötőbe) tartó 7,6 kilométeres vonal elszigeteltnek mondható a többitől. 2006-ig ezen a JR West (Nyugat-Japán vasúttársaság) üzemeltette, ekkor viszont átkerült egy magántársasághoz a Toyama Light Rail Company-hez, amely a vonalat light railre változtatta a nagyvasútiról, egyben új járműveket is rendelt. Ezekből érkezett meg hét darab TLR0601-TLR0607 pályaszámon. Az érdekességük talán az, hogy bár mindegyik alapszíne a fehér, mégis festésükben különböznek egymástól. A 01-es a piros színt kapta meg az ajtók környékén illetve a szélvédőn, míg a többiek a narancssárga, sárga, zöld, türkiz, kék és lila színekben pompáznak. Érdekes megközelítés, de legalább nem unalmas. A vonal forgalma naponta 5100 fő környékén van, szóval nem ez a legzsúfoltabb a világon. Óránként és irányonként mindössze hat jármű közlekedik. A jármű végig alacsonypadlós, 1067 milliméteres sínpályán halad, a vasúti síneken maximum 60-nal, a városi villamossíneken 40 km/h-val mehet, felsővezetékes üzemű. No ennyit a valóságról, nézzük mindez hogyan sikerült a modellek esetén!

01_csomagolva

Mint már említettem feljebb, az alaprendszer tartalmazott egy villamost, amely a piros színű 601-es. Már csak ezért sem érdemes kettő alapcsomagot venni, mert mihez kezdjen az ember két ugyanolyan villamossal, ha a valóságbna is csak egy darab van belőle? Az átfestés és egyebek pedig elég macerás ahhoz, hogy inkább egy második villamosban gondolkodjunk. A Kato – merthogy ez a neves cég gyártja ezt a villamost – másodikként a kék színű, 606-os számú járművet dobta a piacra, még tavaly decemberben. Azóta a múlt hónapban kiadásra került a zöldben pompázó 605-ös is, a pénztárcám azonban nem szavazta meg annak a beszerzését is. A villamos egyébként nem egészen 100 dollár, azaz gyakorlatilag 20 ezer forint. A cikk végére szerintem mindenki el tudja majd dönteni, hogy megér-e ennyit vagy sem. Hozzátenném még, hogy a Tomytec is árulja ezeket a járműveket, viszont a konstrukció jelentősen különbözik, erre majd rátérek az adott részeknél. Az viszont biztos, hogy abból a sorozatból mind a hét színben kapható a villamos.
A fenti képen becsomagolva látható a két jármű: kemény műanyag tok, benne formára vágott szivacsszerűség (a hozzáértők kijavítanak majd ennek anyagáról), amit én speciel jobban szeretek. A műanyag tok és a villamos között légbetétes fólia található. A briteknél jellemzően a tokra kerül még egy papír burkolat is, a japánoknál ez nem szokás, így a maga egyszerűségében így jött a cucc.

02_kicsomagolva

Gondoltam készítek egy fotót a kicsit jobban kicsomagolt verzióról is. Ránézésre azt hihetnénk, hogy macerás lehet kiszedni a helyéről a járműveket, ezt azonban rögtön meg is cáfolnám, simán kicsúsznak belőlük ha megbillentjük a dobozt. Nyilván a tenyerünket tegyük oda, hiszen meglehetősen apró szerelvényről van szó, a hossza alig 12 centiméter. A dobozban egyébként semmilyen leírás, robbantott ábra alkatrészlistával, ajánlott karbantartási módszerek nem találhatók, bár ha belegondolok úgysem érteném meg Japánul, alkatrészeket hozzá pedig még a Kato katalógusban sem láttam. Akkor itt az ideje a kivételüknek.

03_villamosorr

Ez itten a piros jármű orra, méghozzá a B vége. Látványos darab, szépen kerekített az eleje, a járműtesten a különböző fedőlapok is jól meg vannak különböztetve, bár nyilvánvalóan nem nyílnak. A feliratok a helyükön vannak és remekül olvashatóak, mind a japán karakterek, mind az angol szövegek, persze csak nagyító alatt vagy fényképezőgép segítségével, szabad szemmel ugyanis túl aprók. A jármű festése ránézésre árnyalatában is megfelel a valósénak. Külön kiemelném a fényszórók megvalósítását, baromi jól néz ki és persze nem meglepő módon menetirány szerint világít is: előrefele a kis kerek lámpák fehér fénnyel, hátrafele az azok közötti, a fenti képen vékony szürke csíkként látható rész pirosan. Szintén hatásos a menetiránytábla, amely azonban nem világít, így csak nappali fényben olvashatjuk a feliratot. A fotón jól látni, hogy a kerekeket nem látni. A valóságnak megfelelően ha magasabbról nézzük a villamost, akkor nem tűnik fel, hogy kerekeken gurul. Érdemes lehet még megfigyelni a visszapillantó tükrök helyett létező – a valóságban kamerának helyet adó – domborulatot a burkolaton.

04_kozep

Íme a villamos középső része. Ívben fotóztam le a járgányt, így jól látható a csuklómegoldás is. A két járműegység között egy gumiharmónikát utánzó műanyag elem került, ami a célnak tökéletesen megfelel. Ez egyébként a valóságban sem fekete, hanem szürke színű. A tetőn ezen a részen olyan elem került elhelyezésre, amely védi az összecsuklástól a járművet, így a közepe elvileg mindig a levegőben marad. A tető kidolgozottsága egyébként véleményem szerint bravúrosra sikeredett, nem fukarkodtak a részletek bemutatásával, aminek én speciel nagyon örülök, láttunk már ellenpéldát bőven.

05_teto

Kicsit menjünk tovább, vegyük szemügyre az A oldalt! Ezen szintén a tetőn megtalálható szerelvényeket lehet és kell is megfigyelni, valamint az áramszedőnek és környékének kialakítását. Bár egyszerű műanyagból van, mégis iszonyat látványos darab. A pantográf  azonban meglehetősen sérülékenynek tűnik, alig merek hozzáérni, nehogy eltörjön. Tartalék persze nincs a dobozban, bár ez sehol sem szokás. A kék villamosom úgy érkezett meg, hogy a paletta fordítva, azaz fejjel lefelé volt rajta. Először fogtam a fejemet és sopánkodtam, aztán rájöttem, hogy finom mozdulattal szimplán megfordíthatom, úgyhogy ezt nagyon óvatosan meg is tettem, egyből javult is a kinézet. Eddig még nem beszéltem róla, de figyeljétek meg ezen a képen is a jármű orrát, azon is az ablaktörlőt. Ezt nem nekem kellett felragasztanom, hanem így volt benne a csomagban. Kell mondanom vajon, hogy mennyi modellvasúti járművet láttunk már a szélvédőre festett, vagy csak azon egyszerűen kidomborított gagyi ablaktörlőkkel? Bár nyilvánvalóan itt sem mozog a törlő, de látványosan elkülönül a szélvédőtől, ez talán a kettővel fentebbi képen is látszik. Jó pont jár érte, bizony.

06_oldal

Csináltam még egy képet az A feléről a villamosnak, méghozzá az utastér miatt. Ez ugyanis teljes egészében átlátható! Ezt amikor megláttam, nekem leesett az állam. A Tomytec járműveit ismerem, lehet kapni motoros változatban, ahol a motor kitakarja az egész utasteret, meg motor nélküliben, ami viszont szabad utat enged a szemnek. A Kato változatán is átlátunk, azonban ebben motor is van! Ránézésre persze lejön, hogy bár alacsonypadlós a villamos, a modellen ez nem áll fenn, az ablak aljáig tart a padlófelület, így maximum félbevágott utasokkal tömhetjük tele, viszont ez a megoldás nekem jobban tetszik a Tomytec verziójánál. És akkor itt ragadnám meg az alkalmat arra, hogy elmeséljem: maga a járműtest 23 milliméter magas ha jól emlékszem, így a motort a 6-7 milliméter magas helyre kellett bepasszírozni. Lehet, hogy másoknak ez sima menet, én ilyet még nem láttam, úgyhogy azt mondanám rá: durva. És mégvalami: az elsőajtós felszállást felejtsük el, a villamosokra középen, tehát a képen is látható ajtón lehet felszállni, leszállni pedig a közvetlenül a vezető mögött lévő ajtón. Ablakokkal kapcsolatban még megemlíteném, hogy bár a valóságban lehúzható napellenzők vannak külön-külön minden ablaknál, ennek az elkészítése a modellen nem történt meg. Na nem mintha nagyon hiányozna, de hátha valaki ingerenciát érez arra, hogy ezzel is feldobja a járművét az utasokon kívül.

07_alul

Eldöntve a villamost láthatjuk, hogy nem lett túlbonyolítva a szerkezet, ezt elvileg senki sem látja játék közben. A modell mindkét forgóváza hajtott, aminek a hatásra a szűk ívekben (90 milliméter sugarún állítólag még elmegy, a Unitram szet sínei 180 milliméteresek) és a durvának tűnő emelkedőkön is könnyen jár. A hajtást egyébként két motor végzi, egy fórumon láttam képeket arról, hogy egy tajvani srác szétszedte a villamosát: megdöbbentő, hogy tényleg a padlószint alá építették be a motorokat. Ezek állítólag amúgy mobiltelefonokban is használt jószágok, 3V-os feszültségről üzemelnek, így biztosan van benne némi átalakító, hogy a hagyományos modellvasúti kontrollerek ne tegyék tönkre a  járművet. A méreteket figyelembe véve a digitális üzemmódra való átállást meglehetősen perverz dolognak tartanám: még ha a dekódert bele is lehetne szuszakolni valahova az átláthatóság biztosítása mellett, a fények megoldása már okozhat némi kihívást. Egyelőre most azt mondom, hogy marad a villamos  analóg üzemmódban, aztán majd meglátjuk. Amúgyis szeretem a Kato kontrollerét, kiválóan használható darab.

08_kek

Miután így körbejártuk a pirost, jöjjön egy fotó a kékről is, ennek a fotón az A fele van hozzánk közelebb. A konstrukció ugyanaz, egyedül a színek és persze a pályaszámok különböznek. Nem említettem még, de a menetirány szerinti világítás mellett az utastér is ragyog menet közben. Na nem a fényszóróknak van ilyen kellemetlen hatása, hanem beépítésre került néhány LED. Sajnos itt némi bosszúság is megjelenik: a villamos sokkal előbb indul meg annál, mintsem az utastérvilágítás elkezdene üzemelni. Ezen azért lehetett volna még mit csiszolni.

09_ulesek

Ezt a fotót azért tettem fel, mert jól látható rajta az ülések kidolgozottsága a villamosban, na meg az is, hogy mivel a forgóvázak az egyes járműegységek közepén helyezkednek el, így a szűk íveknél a villamos orra lelóg a sínek fölül. Ezzel speciel nincs semmi baj, ez nyilvánvalóan ilyen. Ívekben amúgy a sínek közötti 25 milliméteres távolság megnövekedik 33 milliméteresre, ami miatt aztán persze a felsővezetéktartó oszlopot nem viszi el a jármű orra.

10_kekespiros

Futás közben a villamosok meglehetősen halkak, de nem tökéletesen zajtalanok, jól hallhatóan üzemelnek a motorok. A hangjuk nem a megszokott modellvasút járműhang (persze nem is őrületes zajongás), de őszintén szólva nem tudnám leírni, hogy milyen. Majd egyszer csinálunk ezekről videófelvételt és meglátjátok, vagyishát meghalljátok. A menetteljesítménnyel nincs gond, a megengedett legnagyobb sebességéből is adódóan nem ezzel fogunk gyorsasági rekordokat döntögetni. A sebesség a maximumát nagyjából 2/3-ra állított kontrollerrel éri el, afölé felesleges menni, a villamosunk nem lesz tőle gyorsabb. A Katotól elvárható módon szépen egyenletesen fut, az alacsony sebességű haladás is ugrálásmentes, szóval jól lehet vele modellezni a valós közlekedést. Említettem már: ívekkel, emelkedőkkel sincs semmi baja, utóbbiaknál jobban teljesít mint jópár mozdony. A villamos erejére jellemző, hogy láttam neten olyan videót, amelyben valaki elérakott vagy nyolc kocsit, amelyeket gond nélkül eltolt. Kapcsoló egyik felén sincs persze, a valóságban sem közlekednek csatoltan, így a modellek esetén is kár lett volna elcsúfítani a járműorrot.

Azt hiszem ez minden amit szerettem volna elmondani a Kato villamosáról. Szerintem az árát nagyonis megéri, kidolgozottságban felveszi a versenyt a más építési nagyságban megjelenő mozdonyokkal, motorvonatokkal, a teljesítményére pedig szintén nem lehet gond. Arra azért kíváncsi leszek, hogy a motorja meddig bírja. Biztos vagyok benne, hogy a zöldet is be fogom magamak szerezni, és abban is biztos vagyok, hogy a Kato nem hagyja ki a ziccert és kiadja majd a maradék négy festést is. (Azt pedig tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy az említett vasútállomás másik oldalán lévő villamoshálózatra nemrég került beszerzésre ugyanilyen Bombardier villamos, csak éppen fehér, fekete és szürke festésben, amik a teljes járművet borítják. Mivel az egy körjárat a központban, ezért nem meglepő módon a Centram becenevet kapta. A fekete nekem nagyon bejön, úgyhogy várom már mikor jelentik be ezt is.)

A cikk végén egy képpel búcsúznék amelyen a városkám látható és amelyen az épülőfélben lévő parkoló és park is megtekinthető jó messziről csakúgy, mint a járműflottám néhány új tagja. Alatta pedig egy videó a Youtube-ról, ami a valóságban közlekedő Portram villamosokat mutatja.

12_kisvarosi_latkep

Frissítés: a kérésnek megfelelően néhány hétköznapi tárgyat odatettem a villamos mellé, hogy a méretekkel könnyebben tisztában legyünk.

13_merce

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


13 megjegyzés »

  • avatar
    JZ mondta:

    IST, te erre teljesen ráfüggtél :D amúgy tényleg jó, el nem tudom képzelni, hogy ilyen piciben hogy lehet jólműködő modellt csinálni. Dekóderkérdéshez: csuklóban nem lehetne eldugni állítva? +1 kérdés/kérés: bővítenéd egy olyan képpel, amin a villamos egy hétköznapi tárgy (öngyújtó, sörösdoboz, stb.) mellett van, mint viszonyítási méret? ja és 5*

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Öngyújtóm nincs, sörösdoboz van, megoldjuk. :lol:
    A függés amúgy tényleg valós, elképesztően jól eltalált a cucc, az én modellezési képességeimnek tökéletesen megfelel a rendszer. Este vagy holnap teszek fel még egy-két képet a cikkhez.

  • avatar
    crash mondta:

    Előbb-utóbb rá fog kattanni a DCC villamosra.
    Csak jöjjenek ki a kiegészítő elemek (váltó, plusz egyenesek, ívek) és megmutatom IST-nek, hogy lehet a villamosokat számítógéppel irányítani – forgalomirányítás, menetrend. Csíkos meg majd győzze dekóderezni a villamosokat.
    :lol: :lol:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Frissítés megtörtént:
    A képen látható egy kétszázas, egy normál méretű Rubik-kocka, valamint egy 0,33-as dobozos sör Új-Zélandról.

  • avatar
    JZ mondta:

    hát ezt tényleg egy óramű-féle műszaki apróság! :eek: :grin:

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Egy villamos nem villamos, két villamos nem három villamos, három villamos mellé meg már azért kocsiszín is dukál majd…

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Szerintem ISTnek sürgősen orvoshoz kell mennie. Ha nem tévedek, legalább három éve, hogy Új-Zélandon jártál Ganz motorvonatot fozózni, és ez a doboz sör… még mindig bontatlan??? :shock:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Nem tévedsz, valóban három éve volt. A sör viszont alig pár napos, apósomék voltak kint két hónapig (hiába no, megszületett ott az unoka), aztán hoztak nekem néhány üveggel és dobozzal azon idők emlékére, amikor együtt voltunk kint. Szép lassan elfogynak majd. :-)

  • avatar
    Adi86 mondta:

    Nagyon szép lett a pálya IST
    csak gratulálni tudok, és élmény volt olvasni a beszámolókat

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Köszi, de a pálya sajnos még nagyon messze van attól, hogy késznek legyen nyilvánítva.

  • avatar
    Hoember mondta:

    Helló! Azt a fórumot ahol a srác szétkapta a villamost be tudnád linkelni? Mert nagyon érdekel a meghajtása, mivel van itthon olyan kis motorom, és azt máshová (pl. kuli) is fel lehetne használni!:cool::mrgreen::grin::mrgreen:

  • avatar
    Hoember mondta:

    hopp, a smiley-k lemaradtak :mrgreen:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    http://www.jnsforum.com/index.php/topic,1844.50.html
    A képek viszont csak regisztráció és bejelentkezés után láthatók.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.