Főoldal » Címlap, Dezsizola blogja, Érdekesség, Vasút

Laci bácsi és Vasbandi

dezsizola 2010 február 4 3 megjegyzés

gozos_1Nincs tévedés a címben, szándékosan írtam egybe Vasbandi nevét. Aki szereti a gőzösöket, az csak így ismeri őt. Na mondjuk erről ennyit.

Az egész úgy kezdődött, hogy volt egy kósza ötletem, ami arról szólt, hogy próbáljak meg egyszer egy kicsit beruházni is egy filmecskébe. No nem egy nagy összeget, csak annyit, amennyit egy vágó kér egy húszperces mozi összekaszabolááért.

Nem jó, mégsem innen kezdem.

Na szóval, általában egy filmalkotás úgy készül (amolyan profi módra), hogy van egy szerkesztő, aki meghatározza a riporternek, hogy mi a csudát kellene csinálnia. Azután a riporter odasomfordál a gyártásvezetőhöz, és megtudakolja, hogy a munkához van-é operatőr, hang technikus, személygépkocsi, esetleg szállás. Ha pozitív a válasz, akkor nekikezd buzgón telefonálgatni, és leszervezni a helyszíneket, meg a riportalanyokat. Ha minden oksa, akkor kocsiba vágja magát stábostul, és irány a helyszín. Ott azután forgatgat, amíg ereje tellik (és amíg le nem jár a stáb munkaideje), majd nyomulás be a stúdióba. Újabb settenkedés a mindenható gyártásvezetőhöz, hogy aszongya, van-é vágó ember. Ha igen, akkor már csak a szöveget kell megírni, és egyeztetni a szerkesztővel (Aki ilyenkor mindig zord, és többnyire az élő fába is beleköt.), majd lehet menni vágni. Amikor ez is megvan, akkor a szerkesztő megtekinti a kész anyagot. Időnként dícsérően megbúbolja a riporter buksiját, gyakrabban kioszt még némi letolást, azután mehet a kész anyag a “lebonyhoz”, vagyis az adás lebonyolító szobába, ahonnan majd “kiadják”, vagyis a kazettát a meghatározott időben bedugják egy magnóba, és már száguldhat is a kép az éterbe.

No ennél a filmnél ez egy kicsit másként történt. Nem volt szerkesztő, nem volt gyártásvezető, nem volt stáb. Én voltam, meg egy tenyérnyi kamera. Meg a nagy szeretetem a főszereplők iránt. Időnként megkapom, hogy marhára nem értek a vasúthoz, és baromira fogalmam sincs a gőzkazán működési elvéről, és én ezt nem is vitatom. De azokat az emberkéket, akiket a mozdony füstje már megcsapott, több mint imádom. Ez a 18 perces film, két ilyen gőzös gururól szól.

Laci bácsi, azaz Nagy László 1960 óta vezet gőzöst. Azt hiszem ehhez az adathoz nincs mit hozzátenni. Profi az öreg szaki és kész. Tavaly júniusban forgattam vele. Éppen időben. Nem sokkal később ugyanis jött a hír, hogy visszavonult. Pontosabban, hogy visszavonultatták. Ez van, nem nyomoztam az okot. Én mindenesetre még felállhattam mellé a gőzös gázkarja mellé. (Tudom, hogy nem ez a neve, aki akarja már mondhatja is, hogy nem értek hozzá.)

Azután meg átdzsesszeltem a Vasúttörténeti Parkba, ahol már várt rám Vasbandi, aki megmentette a 411-est. Vagyis a Trumant. Nem lövöm le a poént, nézzétek meg, de az a lényeg, hogy az a gőzös, annak a pasinak majdnem olyan fontos, mint a tulajdon családja. Megkérdeztem tőle, hogy mit tenne, ha választania kellene: mozdony, vagy gyönyörű lány. Megizzadt, mire eldöntötte.

Hát nagyjából ennyi a dolog. Most az első részt csatolom, de hamarosan megy a második is. Hosszú a film, csak akkor kezdj bele, ha kibírsz 18 perc füstszagot.

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Köszönöm!
    Nagyon jól összerakott anyag, nekem bejött annak ellenére, hogy a gőzösöket nem imádom annyira, mint a két úriember. Várom a második részt!

  • avatar
    taurus-1047 mondta:

    :wink:

  • avatar
    phontanka mondta:

    Gratulálok, élmény a gőzös világ hátterébe látni akár csak így filmen keresztül is.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.