Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

MLI 181 – Class 47 (2. rész)

IST 2010 február 24 Nincs megjegyzés

MLI 181-Class-47B.inddMintegy két hónappal ezelőtt már írtam a Modern Locomotives Illustrated akkori számáról, amelyben a britek Class 47-ese került félig kivesézésre. A nem olyan régen befutott 181-es szám szintén erről a sorozatú mozdonyról ír, viszont immáron az 1980-as évektől folytatva a történetet. Mivel az előző lapszámban megtörtént a mozdony külső-belső bemutatása a szokásos jellegrajzokkal együtt, ezúttal a képekre koncentrált a szerző. Ennek okát könnyedén megérthetjük akkor, ha megtaláljuk azt az infót a magazinban mely szerint 2008-ban hozzávetőlegesen megszámolták, hogy az 512 legyártott jármű több mint 200 különböző festést kapott az eltelt évtizedek során. Nem kicsit durva ez a szám, úgy gondolom.

Ennek következtében persze volt miből válogatni, meglehetősen színes összeállítás kerekedett ki a fotókból. Olyan vasúttársaságok járműveinek a képe is bemutatásra kerül, amelyekről őszintén szólva én még nem hallottam. Vegyük például a zeneiparból ismert Pete Watermant, aki egyébként hatalmas vasútmodellező is. Ő 1990-ben alapította meg a Waterman Railways-t, amely cég több mozdonyt is megvett és felújított, köztük persze Class 47-est is. A cég  mondjuk tönkrement, de a feketére festett járgány igen meggyőzően nézett ki.

További érdekesség, hogy az 512 darabból 39-et őriztek meg különböző cégek és vasútbarát csapatok, ráadásul ezek jelentős száma működőképes is, kellő vontatóerőt biztosítva a szigetországban oly népszerű különvonatoknak.

És hogy mennyire volt biztonságos a ’60-as években a vasút? 1966-ig a Class 47-esek 10%-a sérült meg balesetben az átadástól számított egy éven belül. Na ez az a szám ami szerintem megdöbbentő.

A végére még egy kis infó jutott a vasútmodellezőknek, mivel a jelentős darabszámra való tekintettel persze több cég is kiadta a maga verzióját: OO-ban a Hornby, a Lima, a Heljan, a Bachman és utoljára a ViTrains is a piacon volt/van ezen mozdony modelljével, míg N-ben az 1981-es Graham Farish gyártmányt a modellezők a valamivel későbbi Trix-szel mixelték, a két mozdony megfelelő részeinek összerakása korrekt járművet eredményezett. Azóta a Graham Farish immáron a Bachmann égisze alatt kijött egy újabb verzióval, míg a vastag pénztárcával rendelkezők a CJM Models modelljeit is választhatják. A kínálat itt nem áll meg, O méretben a Heljan gyártja a Class 47-est.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.