Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

Modern Railways – 2010 február

IST 2010 február 26 3 megjegyzés

modern_railways_10_febIsmét egy lapbemutató, méghozzá megint a Modern Railways-ről lesz szó, a februári szám ugyanis csak egy hét eltéréssel követte a januárit, az én postaládámban legalábbis. A magazinban az egyik főszerepet a hó játssza, az angoloknál ugyanis “soha nem látott” mennyiségű hó esett, több helyen is szünetelt a vonatközlekedés emiatt, de az öt, a Csalagútban elromlott Eurostarnál is a havazást is megnevezik indokként. Utóbbi esemény egyébként félelmetesen blődre sikeredett, miután két egymást követő járat is lerobbant az alagútban, simán beengedtek még hármat, hogy aztán azok is megadják magukat. Tetszett a cikk a vonatok korábbi elindulásáról, a cikkszerző azt fejtegeti, hogy ez is van annyira káros, mint a vonatkésés.

Van olyan brit vasúttársaság, ahol bevezették az indulási idő előtt 30 másodperccel történő ajtózárást, hogy biztosan pontos legyen a vonat. Emellett a menetrenddel is “játszanak”, plusz időket terveznek be, ezáltal nehezebb megkésetni egy vonatot. Ez különösen ott problémás, ahol nagyobb állomásokon több perc állásidő is marad. Vannak egészen elképesztő példák is, Cardiffban például sokáig azért késtek az iskolások, mert a vonatuk 10 percet állt az állomáson. A vonat így pontos volt, az iskola viszont azóta inkább buszbérletet fizet vonat helyett.
Érdekesnek találtam még a londoni metró Northern Line bővítéséről és megosztásáról szóló cikket. Az írás szerint egy plusz kiágazást építenének Kenningtontól a durva fejlődés alatt álló Battersea-ig mindössze egy közbeeső megállóval Nine Elms-nél, Kenningtonnál pedig teljesen elkülönítenék a Northern Line két ágát, azaz Battersea-től csak Charing Cross felé lehetne menni, Mordentől pedig Bank felé. A tervek szerint a  Northern Line-on is az új mozgó térközjelző rendszert építenék ki, amivel momentán a Jubilee Line-on próbálkoznak, de a 2009 decemberi átadás már nyilvánvalóan csúszik. Ennek segítségével óránként 24 vonatot tudnának átengedni a belső területen, de a cikkhez csatolt ábra alapján ez 32-re is felvihető Bank felé.
Két oldalt kapott a franciák új elővárosi vonata, a Francilien is, amely Párizs és környékének közlekedését hivatott elősegíteni. A vonat egyik érdekessége szerintem, hogy a megszokott 20-27 méteres kocsik helyett 13,24 méteres egységekből áll, ami például arra volt jó, hogy szélesebbre vehették a járművet, mondván ívekben így is belefér az űrszelvénybe. A szélesebb (3,06 méter) járműtest pedig nyilvánvalóan nagyobb belső helyet jelent, ezáltal kényelmesebb lehet az utazás.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Joxy mondta:

    Miért is romlottak el az Eurostar vonatok a havazástól?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ha jól emlékszem az írásban az volt, hogy a vonaton megtelepedett a hó, az alagútba beérve pedig a nagy hőmérséklet különbség miatt megolvadva elektronikai problémákat okozott. Elvileg erre már korábban kitalálták a megoldást, mivel nem ez volt az első ilyen alkalom, most mégsem működött a dolog.

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Eurostar: a sorozatos meghibásodások nyomán mindenféle vizsgálatokat kezdeményzetek a Csatorna mindkét partján. A francia számvevőszék speciell az alagútban ragadt utasok kijutását elősegíteni hivatott zseblámpákat is hiányolta a vonatokról :D

    Northern Line: Akkor kedvenc BVE-s pályámat is át kell majd egyszer építeni!

    Francilien: mellékes “réteg-”előnye a rövid kocsiknak, hogy hossztorzítás nélkül modellezhetők, és még R2-es íven is elférnek. Már ha valaki francia témát gyűjt.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.