Főoldal » Élménybeszámoló, Vasúti hír, Vonatfotózás

Támad a hó (Frissítve!)

Benbe 2010 február 14 1 megjegyzés

M62187 1.

Elkészült Deaf honlapjára a teljes album!

A fórumokból vagy a MÁV-Start honlapjáról valószínűleg már mindenki értesült arról, hogy az elmúlt pár napban a havazás, illetve ennek nyomán helyenként a kevés havat is komoly hófalakká összefújó szél hatására több vasútvonalon is jelentős késéseket szenvedett a vasút közlekedés. Szabadbattyán és Csajág, utóbb Szabadbattyán és Balatonkenese között több, mint 36 órán át szünetelt a vonatforgalom.

Az első problémák az Ausztriából érkező nemzetközi vonatokkal voltak. Ezek 1116 sorozatú Taurus mozdonyai akár 7 MW teljesítményre is képesek, a téli időjárást jobban bírják, mint a Csalagút vonatai, ám egy komoly konstrukciós hibájuk is van: pályakotróik egy apró tárgytól is görbülnek vagy leszakadnak. Emiatt először Hegyeshalom állomáson a railjet 41 vonat vált szolgálatképtelenné szombaton, majd a Wiener Walzerről is szerencsétlenül járt Mosonmagyaróváron, és megállni kényszerült. Mindkettő a Kisalföldön ütközött hóbuckának, és megsérült a pályakotrójuk.

A Wiener Walzer mozdonya Mosonmagyaróváron

A Wiener Walzer mozdonya Mosonmagyaróváron

A segélygépek megtalálása nem kevés időt vett igénybe, végül a railjetért egy teherfordás Gigant, V63 033 érkezett. A késés végül 178 perces lett, amin nem segített, hogy a segélymozdony legnagyobb sebessége 80 km/h volt. Visszaútra egy MÁV 1047-es állt be a fordába.

Railjet 41 178 perc késéssel és V63 033-mal az élen Komáromban

Railjet 41 178 perc késéssel és V63 033-mal az élen Komáromban

A magyar gépeket egyébként a probléma kevésbé érinti, mivel az alumínium pályakotrók helyett az elő pár fácánvacsora után erősebb, acél pályakotrókat szereltek rájuk. Úgy tűnik, a railjet Taurusok új, a szériagépekétől eltérő kotrója kevésbé erős.

A Wiener Walzer Taurusának pályakotrója

A Wiener Walzer Taurusának pályakotrója

Az igazi, döbbentes hírk azonban a 29-es Börgönd-Tapolca vasútvonalról érkeztek, ahol egy hajnali személyvonat után kb. húsz perccel, ellenkező irányba közlekedő Bzmot motorvonat azonban magas hófallal találkozott és elakadt. Azt nem tudni, hogy visszatolásra nem kapott engedélyt, vagy már nem volt rá lehetősége, mindenesetre egy M41-es dízelmozdony érkezett Székesfehérvár felől kiszabadítására, amelyik szintén elakadt. Mozdonyvezetők szerint egy ekkora hófal még nem okozhat komoly problémát egy nagy mozdonynak, ám lehet, hogy a Bézé miatti óvatos érkezés okozta a segélygép vesztét. Később egy Dácsia, majd a 165-ös Szergej is beszorult, igaz, utóbbi nem első kísérletre.

Ekkora már megszervezték az utasok kimenekítését és elszállítását, a 29-es vonal vonatait pedig Csajágról visszafordították Tapolcára, onnan Székesfehérvárig pedig igyekeztek vonatpótló buszokat forgalomba állítani.

A székesfehérvári Mercedes UNIMOG hómaró érkezésével remélték megoldani a helyzetet, ám a gép ehhez a feladathoz kicsi volt, túl könnyű és túl keskeny a marófeje, így több kudarcba fulladt kísérlet után inkább az emberi erővel történő ásásra álltak rá, legalább ötvenen lapátolták a havat a hóba szorult gépek körül.

M62 178 a hóekével Székesfehérváron

M62 178 a hóekével Székesfehérváron

A helyzetet végül a komoly hóekékkel fölszerelt M62 187 mentette meg, amelyik sorra kiszabadította a már körbelapátolt járműveket vasárnap délután. A késlekedésnek részben oka volt, hogy a legtöbb fűtőházban (a hatvani egy nevezetes kivétel) nem szerelték föl a szokásoknak megfelelően egy szolgálatmentes gépre a hóekéket előre. Vagyis nem készültek föl a télre.

További képeket láthattok Deaf honlapján.

M62187 2.

A cikkben szereplő képeket Németh Máté és Várszegi Károly készítették. Köszönet nekik!

Aki pedig egy kis nyárra vágyik a télben, annak ajánlom figyelmébe a benbe.hu Semmering-albumát!

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.