Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

Vonatozás Indiában

Nygma 2010 február 27 6 megjegyzés

IMG_0324 Talán a legjobb amikor az utazást és a hobbit sikerül valamennyire összeegyeztetni. Nekem szerencsére a szokásos turista helyek meglátogatása mellett volt alkalmam vonattal utazni Indiában, illetve jó pár állomásra kilátogatva megismerkedni a világ egyik legnagyobb vasútjával. A következőben erről jönne egy sok képes beszámoló.

Először pár statisztikai adat, hogy el tudjuk helyezni a környezetet. India a világ második legnagyobb populációval rendelkező ország 1.1 milliárd lakossal, mindez Magyarországnál 32-szer nagyobb területen. Ehhez járul a világ negyedik legnagyobb vasútja 63.327 km hosszú hálózattal, 6.909 állomással. A társaság 18 millió utast és 2 millió tonna árut szállít naponta! A vasúttársaság az indiai állam kezében van, és ha jól tudom a világ egyik legnagyobb foglalkoztatója, 1.4 millió munkavállalóval. Az indiai vasút számomra egy érdekes egyveleg. Látszanak rajta a történelmi hagyományok mint az Angliában megismert fényjelzők, ellenőrkocsi a tehervonat végén, orosz jellegű teherkocsik és az amerikai mozdonyok. A nagy hálózatnak köszönhetően találhatunk normál, széles, méteres és keskeny nyomtávú vasutat. Az egységesítésnek köszönhetően mára főleg széles és méteres nyomtávú vonalakat találhatunk. A széles nyomtáv Indiában 1676 mm-t takar, ami egy jó 20 centivel szélesebb a normál nyomtávnál. Ezen felül szerintem az űrszelvény is szélesebb, mivel abban a kocsiban ahol én utaztam 5 ülés volt egy sorban, de a másod osztályú kocsikban találunk 6 ülést is 1 sorban. Ez a kocsikon is meglátszik, tényleg érezni hogy mennyivel nagyobbak.
Ami talán ennél is érdekesebb, hogy jelenleg 8 kocsi osztály van használatban Indiában. Természetesen nem minden osztály található meg egy adott vonaton annak ellenére, hogy a személyvonatok általában 16 kocsival közlekednek, de a népszerűbb vonatokon nem ritka a 24 személykocsi.

  • Air-conditioned first class: légkondicionált első osztály: 4 vagy 2 személyes kupék mosdóval. A kupék zárhatók és szőnyeggel borítottak. Ez a legkényelmesebb módja az utazásnak annak ellenére hogy majdnem kétszer olyan drága mint a következő osztály, és a jegyár a repülőjegyek árával vetekszik.
  • Air-conditioned 2-tier: légkondicionált fekvőhelyes kocsi: ez abban különbözik az előzőtől, hogy nem külön fülkéket tartalmaz hanem függönnyel elválasztott csoportokat. Egy csoportban két-két ágy van egymás felett keresztben, majd a folyosó mellett még két ágy egymás felett a másik oldali ablak mellett (mondtam hogy van hely). Ez az átlagos utazók osztálya, viszonylag tiszta és kényelmes utazást biztosít.
  • Air-conditioned 3-tier: légkondicionált fekvőhelyes kocsi: az előző osztálytól abban különbözik hogy keresztben nem 2 hanem 3 ágy van egymás felett, nincsenek függönyök és az ágyakhoz egyedi olvasólámpák.
  • First class: első osztály: ez egy kivonás alatt álló osztály, amely szintén zárható fülkéket tartalmaz de alapvetően ülőhelyekkel amelyek igény szerint fekvőhellyé alakíthatók.
  • AC Executive chair class: Légkondicionált exkluzív ülőhelyes kocsi: csak a legfontosabb járatokon található kárpitozott ülőhelyes kocsik. 1 sorban 4 székkel.
  • AC Chair class: légkondicionált ülőhelyes kocsi: kényelmes légkondicionált kocsit ami talán másod osztálynak lehetne hívni. Ilyenben utaztam. 1 sorban 5 szék (3+2) kárpit bevonattal, lehajtható tálcák, lábtartó, karfa és rengeteg lábhely. Kényelmes és tágas kocsi.
  • Sleeper Class: kekvőhelyes kocsi: kialakításában az AC 3-tierre hasonlít (6 ágyas blokkok egyik oldalt és 2 ágy a folyosó másik oldalán) légkondicionálás nélkül. A tetőn csak ventillátorok vannak, fűtés nincs a kocsikban így télen jól be kell burkolózni az estére. Elviekben a sleeper class-hoz is helyfoglalás szükséges, de gyakran ezek a teljesen tömött kocsik ahol az emberek lógnak az ajtóban.
  • Unreserved 2nd class: helyfoglalás nélküli ülőhelyes kocsi: termes kocsi padokkal amely vagy valamilyen műanyag borítású, vagy egyszerű fa padokkal rendelkezik.

Jobb érthetőség érdekében két ábra: fekvőhelyes kocsik, székes kocsik.

Szintén érdemes megjegyezni hogy légkondicionált kocsik értelem szerűen nem-nyitható fóliázott ablakokkal rendelkeznek. A nem légkondicionált kocsikon az ablakokra kívülről rácsok vannak hegesztve (gondolom hogy ne másszanak ki-be azon keresztül az emberek). Ezen kívül van a lehúzható ablak, és egy felülről lehúzható vas rács (hasonlóan mint a dízelmozdonyok oldalán a lefele nyíló kopoltyú-szerű szellőzők). Gondolom ez utóbbi engedi be a legkevesebb napot de még engedi járni a levegőt.

Utazás: Delhi-Agra

IMG_9349 Delphi és Agra közötti 223 km-es távolságot egy távolsági expressz vonattal tettük meg, amely India nagyvárosait köti össze. Ezeknek a vonatoknak a maximális sebessége 90 mph vagyis 150 km/h amit a GPS szerint legtöbbször el is értük. A menetidő a két állomás között 1 megállással 2 óra volt. Az utazási élményt ahhoz tudnám hasonlítani amikor az IC Pécs felé Vásárosdombó után késés miatt belehúz az 120-as tartományba. Van valami mentzaj, időnként rángás, de teázni lehet mellette. Csak itt 150-nel megy a vonat. A fenti képen a kocsink látható ahogy az ajtó mellé felragasztották a helyfoglalást. Ott volt a nevem angolul és hindiül is leírva.

IMG_0685 Ez a jegyünk. New Delhi ? Agra Cantt között. Állomásnevek előtt olvasható a kocsiosztály CC, ami a Chair Cart jelent. C4-es kocsi 55 és 56-os székén ültünk, 55-ös volt ablak mellett (WS ? window seat). Jegy alján ott van az indulás és érkezés időpontja is. Mindez kettőnknek 740 rúpia, vagyis valamivel 3000 Ft alatt volt.

IMG_9351 Emberek készülődnek a felszállásra. Az ajtó melletti ablak a WC.

IMG_9353 AC Chair Class kocsikban ültünk (sok más külföldivel együtt). A székek elrendezése 3+2 egy sorban. Kocsik átjárhatók, ajtók a kocsi végén de a WC előtt. A kocsiban van indiai pottyantós és európai porcelán WC. Székek kárpitozottak, minden szék háttámláján lehatható tálca, háló újságnak és külön vizes palack tartó, lehajtható lábtartó. Ablakokon roló. Bőven volt hely a lábamnak pedig majdnem 2 m vagyok. A mi kocsinkat 2007 áprilisában gyártották, de látszottak rajta a használat nyomai.

IMG_9355 Minden légkondicionált kocsi osztályban napi 5 étkezés jár az utazónak. Nekünk a 2 órás út alatt 2 jutott. Indulás után azonnal felszolgálták a teát illetve a kávét. Papírpohár, kis termosz forró vízzel, tea filter, cukor, tej, keksz, csoki. Ezen kívül mindenki kap egy fél literes ásványvizet.

IMG_9359 Később jött a reggeli: pirítós, zöldséges fasírt, vaj, lekvár, gyümölcslé. Más vonatokon lehet meleg reggeli is ami mondjuk omlett. Reggeli után mi leszálltunk így nem volt alkalmam a többi 3 étkezéshez: meleg ebéd vagy vacsora, esti tea, délutáni desszert.

Sawai Madhopur Junction

IMG_0092 Ez az állomás a Bombai-Delhi fővonalon található. A város/falu alapján valami kis porfészekre számítottam. Aztán megtudtam hogy itt 1 millió ember lakik. Az állomásépület és a parkoló is tekintélyes méretű volt. Az állomás tiszta, szép új peronokkal, felüljáróval és épülő új peronnal. Nem tudom mekkora Indiában a standard peron hossz, de hogy beférjen egy 16 kocsis vonat szerintem jóval hosszabb mint a MÁV szabvány. Az állomás és a vonal villamosított.

IMG_0050 Az első vonat egy konténervonat WAG-7-ös villanymozdonnyal. Masszív kinézetű indiai tervezésű és gyártású mozdony 5000 LE-vel. A konténeres kocsik ötös csoportban fixen összekapcsolva közlekednek és a csoportok között automata kapcsolókészülékekkel vannak elvágva. Érdekes látni hogy a forgóváz nem a konténerek alatt, hanem azon oldalán túlnyúlik.

IMG_0052 Itt van az automata kapcsolókészülék. Innen is látni mennyire széles a nyomtáv.

IMG_0063 Később jött egy tartályvonat egy WAG-5-ös géppel. Szintén hazai tervezés 3850 LE-vel. Több mint 1100 mozdony készült ebből a típusból.

IMG_0072 Ezek után az első vágányra szép lassan begurult a Golden Temple Mail ami egy expresszvonat Bombaiből Delhibe. Mozdonya egy WAP-4-es személyvonati mozdony, ami a leggyakrabban használt mozdony személyvonatok vontatására. Igazi erőgép, indításkor 5350 LE-t képes kifejteni, folyamatos üzemmódban 5000 LE-t. Szükség is van erre, ez a vonat 21 kocsiból állt.

IMG_0080 Nagyjából a vonat utolsó harmadában álltunk. Így néz ki a vonat a mozdony felé.

IMG_0081 És még ennyi van belőle hátra.

IMG_0087 Ez itt a másod osztályú ülőhelyes kocsi. Van rajta egy kis tömeg. A kép készítésekor a vonat már gurult ki az állomásról.

Egy baleset szomorú emléke

IMG_0100 Két város között autózva találunk rá az alábbi helyre. Valami oknál fogva még nem szállították el a kisiklott kocsikat, amelyek a pálya mellett vesztegeltek. A sofőrünk szerint a vonat jópár kocsija kisiklott és lefutott a sínről.

IMG_0102 A pályát már rég helyreállították, de a széttört keresztaljak még ott hevertek a pálya mellett.

IMG_0105 Ha minden igaz akkor csak egy kocsi borult a tetejére, a többi lábon maradt. Ezen a képen jól látszik a felépítmény. Magyarnál vékonyabb keresztaljak, rugalmas Pandrol-szerű leszorítóelemekkel.

Jaipur

Nem kisebb település (3 millió lakos), de valamivel kisebb pályaudvar, dízel vontatással. Itt is szerencsém volt lencsevégre kapni pár érdekes dízel gépet.

IMG_0318 Kép a felüljáróról. WDG-4-es EMD tervezésű gép és egy kis motorvonat. Balra tekintélyes tároló bázis található.

IMG_0319 WDG 4-es gép. Aki közelebbről megnézi annak nem nehéz kitalálni hogy amerikai GM gépekről van szó. Forgóváz keret kísértetiesen hasonlít az angoloknál is használt Class 66 mozdonyéra, háromszög alakú hűtő egység egyenesen az amerikai modellből származik. És a hangja egyből elárulja hogy GM termék (EMD GT46MAC). 1999 óta teljesítenek szolgálatot. Eredetileg 13 darabot rendelt a cég az GM-től, de azóta már több mind 250 van szolgálatban, amelyeket már Indiában gyártottak. Első modellek 4000 LE-es voltak az újabb variánsok már 4500 LE leadására képesek.

IMG_0323 Indiai nyitott kocsik. Nem vagyok benne biztos de forgóváz alapján nekem olyan orosz típusúnak tűnik.

IMG_0326 Szintén egy eredetileg amerikai gép az ALCO gyárából: WDM 3A. 1962-óta kerültek fogalomba, mára több mint 2700 áll belőlük rendelkezésre. Több altípus létezik belőle, a képen látható 3100 LE-re képes.

IMG_0329 Szintén egy WDM 3A-val érkezik egy expressz. Nagyon jellegzetes hangja van ezeknek a mozdonyoknak, cikk végén lesz róla pár videó.

IMG_0334 Előbbi tehervonat felülről.

IMG_0336 Méteres nyomtávú, de ennek ellenére terjedelmes gép. Arról nincs adatom, hogy ez milyen gyártmány. De nem a nálunk megszokott keskeny nyomközű gép.

IMG_0338 Nem tudom mennyire jön át a képen, itt éppen az előbbi mozdony a nyitott ajtókkal. A gép alapjáraton ment. Ahogy lehet látni az egyik henger fedője hiányzik, vagy éppen le volt véve. Szintén nem látszik a gépen, de a motorblokkon masszívan folyt a - gondolom - hűtővíz működés közben.

IMG_0340 Újabb személyvonat érkezik. Jobbra az előző keskeny nyomtávú gép látható.

IMG_0342 Helyieknek tetszett hogy valaki ennyire érdeklődik a vonatok után.

Mumbai CST

IMG_0650 Ez Bombai főpályaudvara, Victoria Pályaudvar, vagy Mumbai CST ahogy ma hívják. Itt volt egy éve az a fegyveres mészárlás. A fényképezőbe bele sem fért a teljes állomás épület. Gyönyörű építészeti emlék. Az állomásépület egy 16 vágányos fejállomást takar, ahova távolsági és elővárosi vonatok érkeznek illetve indulnak. Ma az UNESCO világörökség része.

IMG_0672 WCAM 3. Kép sajnos elég gyenge, nagyon kevés fény volt a peron ezen részén. Ezek különleges két-áramnemű mozdonyok amelyek képesek az országos 25 kV AC és a Bombai környéki 1500 V DC hálózaton közlekedni. Tisztességes 5000 illetve 4600 LE leadására képesek.

IMG_0674 Ez az elővárosi csarnok rész este 8 órakor. A vonatok úgy járnak ki-be mintha metró lenne. Érdekes hogy a vonat minkét oldalán van peron, gondolom a gyors ki és beszállásra. A vonatok metró-szerű ajtókkal rendelkeznek, amelyek szinte folyamatosan nyitva vannak. Bombai 20 milliós lakossága ezen az elővárosi hálózaton keresztül közlekedik, külön metró építése most van folyamatban.
9 kocsis szerelvényen a tervezett 1700 ember helyett nem ritka hogy több mint 5000 ember utazik. A kihasználtságot és a zsúfoltságot az is jól mutatja, hogy a Bombai-i hálózaton évente több mint 3500 ember veszti életét legtöbbször elcsapás miatt mivel legtöbben a síneken próbálnak átkelni a felüljárók helyett, de nem ritka áramütést szenved a tetőn utazva (1500 V egyenáram), vagy azért mert az ajtóba vagy ablakba kapaszkodva a vonat külsején utazik.

IMG_0675 A munka oroszlánrészét végző motorvonatok. Az első kocsi amint a képen is látható csak női utasoknak van fenntartva. Iszonyatos igénybevétel nagyon meglátszik a vonaton, de alapjában is lehetnek 20-30 évesek.

IMG_0676 Ez már az újabb szerelvény amelyek 2007-től álltak szolgálatba. Nagyobb ablakok, jobb felfüggesztés, plafonra szerelt ventillátorok és utas tájékoztatás minden kocsiba.

IMG_0681 Indulásra kész szerelvény.

Pár videó a fentiekről:
Delhi-Agra út
Sawai Madhopur Junction állomáson készült felvételek
Jaipur állomáson készült felvételek

További pár nagyszerű videó más felhasználóktól:
Coromandel Express halad át nagy sebességgel egy WAP-4-es villany mozdonnyal.
Személyvonat kanyarog egy ALCO géppel.
Újabb nagyszerű videó ahogy egy hosszú személyvonatot egy ALCO gép húz fel az emelkedőn. Nagyon jól érvényesül a mozdony jellegzetes zakatoló hangja.
EMD WDP-4 húz egy személyvonatot a felsővezeték alatt.
Valójában mit is bírnak el a Bombai vonatok.

Akit érdekel továbbiakban az indai vasút tudom ajánlani a Wikipedia pár ideeső cikkét:
Indian Railways: áttekintés a jelenlegi működésről
Rail transport in India: kis vasúttörténet
Locomotives in India: vonatatójárművek
Mumbai Suburban Railways: Bombai elővárosi hálózata

6 votes, average: 4.83 out of 56 votes, average: 4.83 out of 56 votes, average: 4.83 out of 56 votes, average: 4.83 out of 56 votes, average: 4.83 out of 5 (6 votes, average: 4.83 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    bigboy mondta:

    Milyen kapcsolokat használnak?

    Láttál valahol üzemben még régi angol akasztohorgos kapcsolot?

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Kapcsolószerkezet autómata. Japiurnál a mozdonyról készült képeken látszik. Nem tudom megmondani hogy amerikai vagy orosz típusú. Ez a kalapácsos fajta szerintem csak keskeny nyomköznél van már csak, esetleg Darjeeling vasúton a hegyekben.

  • avatar
    bigboy mondta:

    Kösz,

    Az a fajta amit láttál a Janney kapcsolo egyszerüsitett formája, ma már szinte mindenütt ilyen van bevezetve Ázsia vasutjain. Kivéve Burma és talán Bangladesh ahol a mai napig a “kalapácsosok” vannak még föleg üzemben. Mindkét országban a modernebb kocsik már Janney féle kapcsoloval rendelkeznek.

  • avatar
    fecokam7 mondta:

    Most mutatta egyik barátom: http://videa.hu/videok/vicces/electric-shock-on-the-train-X6LnyZr6X2Nw6y07
    FIGYELEM! CSAK ERŐ IDEGZETŰEKNEK!
    Szegény ember megfogta a felsővezetéket…

  • avatar
    irctclogin mondta:

    In my last comment I forget to mention that you have provided some impressive photos of locomotives here. I have few more which I want to send you. Hope you like them.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.