Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Densha De Go Final bemutató

Peti44 2010 március 13 2 megjegyzés

Capture_009Ezen sorok írásakor azon gondolkoztam, vajon fair küzdelemnek számít-e, hogy a japán és az európai vasútszimulátorokat egy skálán értékeljük. Hiszen más a japánok játéktermi és az európaiak szimulációs stílusa. Azonban most, akár fair a küzdelem akár nem, én európai szemmel fogom értékelni a játékot. Rögtön az elején leszögezem: a küzdelem nem lesz igazságos, azonban én jóindulatot nem fogok alkalmazni a bemutató és az értékelés során. Hogy miért is nem? Mert egyes európai játékokat messze lekörözi ez a japán vasúti “szimulátor”, de most az elején még nem akarok példákat mondani, hadd döntse el az olvasó magának.

A bevezető szakasz után lássuk a medvét! Miután kihozták házamba a játékot, kibontottam a dobozát és megtekintettem mind a két CD-t, ugyanis kettő darab volt a dobozban. Kézikönyv azonban nem, csak pdf formátumban tekinthető meg. A program telepítője japánul kommunikál velünk, de ez nem okoz különösebb gondokat. Egyébként mellékeltek egy (szintén pdf) tokiói vasúti térképet is, melyen megnéztem, hogy hol is vezetünk. Ezek alapján kiderült, hogy a program Tokióba, és a város közvetlen közelében fekvő falvakba, városokba kalauzol el bennünket. Ez összesen 4 vonalat jelent, név szerint a Yamanote Line-t, az Osaka Loop Line-t, a Chuo Line-t, és a Tokaido Line-t. A játékban természetesen vonatokat kell irányítanunk, így ezen tömegközlekedési eszközök listáját is leírnám, vonalankénti felbontásban. Yamanote Line: E231, 205,103 Osaka Loop Line: 103, 221, és 223 Chuo Line: 201, E257, 253, E351, 183 (ebből kétféle is) Tokaido Line: 201, 223, 207, 221, 205, 683, 181, 583, 485, 681. Tehát vonatokból nincs hiány, bár a szemfülesebbek észrevehették, hogy ismétlődik a lista, egy vonattal több pályán is mehetünk.

Capture_007

Most, hogy megbeszéltük mit és merre vezethetünk, induljunk is el! Minden egyes pályán van egy oktatófeladat, ennek teljesítése nem kötelező, de új játékosoknak ajánlott. Elég csak a Yamanote Line-on és egy bármilyen másik vonalon megcsinálni, mert máris informálva vagyunk minden biztosítóberendezés típussal, ami előfordul a játékban. A biztosítóberendezésekből kétféle van, egy ATC (Automatic Train Control) nevű, ami a sebességhatár átlépése esetén vészfékkel fékez. Ehhez a berendezéshez nincsenek jelzők, a megengedett sebességet a pályába tett mágnesekkel befolyásolják (Yamanote Line). Van egy “sima” típus, amiben jelzők segítségével történik az irányítás. Az ezek által jelzett sebességhatár átlépése esetén vészfékkel megáll a vonat (Chuo Line, Osaka Loop Line, Tokaido Line). Feladatokról: Minden pályán van 10-15 db feladat, azok feladatonként 1-4 részre bontva. Ha minden részt megcsináltunk, akkor lehet az egész feladatot egyben megcsinálni. Minden feladat amolyan menj el A-ból B-be úgy, hogy megállsz C-n, és D-n, ill. menj el A-ból B-be úgy, hogy nem állsz meg C-n és D-n, valamint társaik.

Capture_012

A műszerekről: bal oldalon a sebességmérő, mellette a gáz- és fékfokozatokat láthatjuk. Ezektől jobbra a távolságmérő van, méterben mutatja a következő állomásig még megteendő távot. Fontos: Ha a műszer felett sárga szöveg van, meg kell állnunk, ha zöld a szöveg, áthaladunk. Továbbá a pályamonitor a jobb oldalon található, felette a jelenlegi, és a köv. érkezési idővel, áthaladó állomáson az áthaladási idővel. Még feljebb a pontszámunk, és a “chain” értéke (minél magasabb, annál több pontot kapunk egy extráért). Ilyen extrák pl. a minijátékok, melyek során egy adott pontra adott sebességgel, vagy adott időben kell érkezni, és kapunk bizonyos pontszámot. Nem kötelező teljesíteni őket, de jó pontszerzési lehetőségek.

Capture_010

A programot alapvetően 6 gombbal kezelhetjük, mely nem okoz különösebb gondot. És itt jön képbe a valósághűség: nincs éberségi, nincs áramszedőmozgatás, nincs ajtónyitás és zárás, van viszont egy közepesen nehéz pontozórendszer. Nekem nem okozott problémát a megszokása, bár kezdőknek nem nagyon ajánlanám.

PERFECT 2010-03-10 14-43-37-37

Még nem írtam róla, így itt az idő: nézzük a grafikát! Az objektumok rajzoltak, sehol se híre se hamva textúráknak. Ennek ellenére jól néz ki egy ilyen játéknál, nem mondanám rajzfilmszerűnek. Mozgó objektumok viszont nincsenek, csak az AI vonatok mennek ide-oda. A peronokon utasok vannak, bár elég papírból kivágott stílusúak. A vonatok is ki vannak dolgozva, elég tetszetős. Áramszedők rendben, kerekek megvannak, ajtók, ablakok szintén. Sajnos azonban a korábbi részek hibája itt is felfedezhető: a program a tereptárgyakat igen későn rakja ki, többször is megesett, hogy hirtelen az orrom elé került egy híd, vagy akár egy alagút. A táj ennek ellenére szép lett, ez főleg a külvárosi részeknél érzékelhető, de a húszemeletes házak is jól mutatnak a belvárosban. Itt, az objektumok jó sűrűn lettek lerakva, mindenütt épületek, hidak, növényzet, autók és vasúti sínek.

Capture_005

Ez utóbbiakban viszont elég sok hibát találunk. Nem értettem például, hogy miért ilyen szűkek az ívek. Egyszerűen valószínűtlen, hogy egy ilyen ívben (ha létezik ilyen szűk egyáltalán), miért nincs sebességkorlátozás. Simán lehet 80-al menni, pedig szűkebb az ív, mint a magyar 40-es kitérők. Igaz, néha van túlemelés benne, de még így is. Sajnos ez érinti a váltókat is, ha kitérő irányba megyünk. A felsővezetékekben is van hiba bőven, de erre nem szeretnék kitérni. További negatívum, hogy a járművek menetdinamikája a lehető legrosszabb. A gyorsulás még oké, de a fékezés? Ugyanis 80-ról simán meg lehet állni 180 méteren belül, és ez még normál fékezésnek számít. Sokszor csak így lehet tartani a menetrendet, különben mínusz pontot kapnánk.

PERFECT 2010-03-10 15-10-51-11

A hangokról is akarok beszélni kicsit, mert azok viszont jóra sikeredtek. A motorvonatok gyorsítási hangja jól átjön, a fék kioldása is jó lett. Van hangos utastájékoztatás is, minden állomáson bemondják, valamint menet közben is lehet hallani. Az AI vonatoknak is van hangjuk, lehet hallani a suhogást amikor elhaladunk mellettük.

Capture_016

Ha már AI, akkor ezekről is beszélek. Először is az az alapelv, hogy bármely feladat esetén, minden AI-nak jobbak a menettulajdonságai, mint nekünk. Még akkor is, ha ugyanolyanok a vonatok. Ez negatívum, akárhogy is nézzük. Azonban nagyon látványos, ahogy mellettünk-felettünk-alattunk elhúznak a szerelvények, percenként jönnek szembe, ráadásul a Yamanote Line és a Chuo Line között van egy átszállóállomás, ahol lehet látni a másik vonal szerelvényeit.

image002

Ezek mellett további apróságok is vannak, melyekre mindig megörültem. Ilyen például, hogy az égen mozognak a felhők. Nagyon látványos, ez az első olyan program amivel találkoztam, ami tudja ezt. Továbbá, aki elég szemfüles hozzá, az láthat a vonal mentén kocsiszíneket, melyekben mindig állnak szerelvények, ráadásul mindig olyan, ami az adott vonalon közlekedik, így figyeltek a kidolgozásra, ez pedig pluszpont. Az időjárási körülmények is jók lettek, lehet esőben vezetni, csakúgy mint tiszta időben. A napszakokból is többféle van, reggel, dél, délután, este, napnyugta, és éjjel. Mindegyik napszakban vezethetünk, és ez pluszpont.

Ezenkívül örültem annak is, hogy nem csak mindenhol megálló, hanem gyorsvonatot is lehet vezetni, ráadásul ebből is többfélét. Van olyan, ami csak a végállomáson áll meg, de olyan is akad, ami a nagyobb állomásokat érinti. Ezekből is lehet válogatni, már ha elég pontot gyűjtöttünk össze.

Capture_014

Ugyanis vannak olyan feladatok, amik nem elérhetőek, de ha bizonyos számú pontot összegyűjtünk, akkor a pontok beváltásával megvehetjük az új feladatot, ezáltal azon is vezethetünk. Ez jó megoldás, valamennyire nehezíti a játékmenetet. De nem nagyon, mert egy új feladat 4000-160000 pontba kerül, és egy menetért akár 130000 pontot is kaphatunk…

image001

A program hangulata egészen jó, végülis elszórakoztam vele. Voltak tetszetős dolgok benne, de sajnos sok olyan hibát is elkövettek az alkotói, ami így, 21. századi európai szemmel nézve kicsit idegesítő, a japán pontozóstílustól eltekintve. Tulajdonképpen ajánlom a programot mindenkinek, aki szereti a japán vasutat, bár a kezdők kicsit idegesítőnek találhatják a folyton felugró japán karaktereket, de azért meg lehet szokni. Zárszóként: ahogy az elején ígértem, most mindenki eldöntheti, hogy mely programokat körözi le a Densha De Go Final, én felsorolnám azokat, (fizetőseket és ingyeneseket is) melyeknél szerintem jobban szerepelt: Rail3D, Trainz 2010, BVE, Densha De Go 1,2,3, ATS

IST kérésére: van benne Conductor mód, ami azt jelenti, hogy nem vezetni kell a járművet, hanem a “vonatvezető” szerepét eljátszva bemondani az utastájékoztatást, és nyitni-zárni az ajtókat. Mindezt japánul.

Értékelés
7

Ami tetszett benne:
-sűrű AI forgalom
-sűrű objektumozás
-hangok

Ami nem:
-menetdinamika
-szűk ívek

Rendszerkövetelmény:
Operációs rendszer: Windows 98/Me/2000/XP/Vista/Windows 7
Processzor: Pentium III 1GHz
Memória: 256MB
Szabad hely a merevlemezen: 2.6GB
Videókártya: DirectX 8.1-el kompatibilis

Ezen teszteltük:
Windows 7
Penitium 2.2 Ghz
4 GB RAM
300 GB merevlemez
ATI Mobility Radeon 4500 HD

Beszerezhetőség: bizonytalan, E-bay-en kell nézelődni, vagy Japánban megvenni.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    benkda01 mondta:

    A RailWorks-ben is mozognak a felhők. :razz:

  • avatar
    Peti44 ( a szerző ) mondta:

    Lehet, de azt még nem próbáltam, és azt írtam, hogy ez az első olyan, amit látok. Másrészt ez előbb volt, mint az RS/RW.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.