Főoldal » Énblog, Modellbemutató, Modellvasút

ÖBB 1020 N-ben

crash 2010 március 3 Nincs megjegyzés

DSC_4906Hivatalosan az elmúlt évben jelent meg, de csak most érkezett meg hozzám a Fleischmann különkiadású, osztrák krokodilja. Részemről nagy várakozás övezte a gépet, mert a katalógusban nem egy átpingált e94-es képe szerepelt, hanem egy, a legutolsó 1020-as változattal megegyező kivitelű mozdony szerepelt.

A gép eredetije a német e94-es, amelynek a modelljét a Fleischmann N-es méretben két éve jelentette meg. A modell az új generációs Fleischmann gépekhez tartozik: minden megvan benne, amit fel szoktak tüntetni a modellújságok hasábjain, mint pozitív jelző: ötpólusú, ferde hornyolású motor, és NEM 651 szerinti digitális dekóder-foglalat jellemzi a belsőt. Az Arnold-kupplung NEM szerinti foglalatban ül, ami közelkapcsoló-kinematikával csatlakozik a mozdonyszekrényhez.
A mozdony az összes kerekén keresztül szedi az áramot, azonban csak négy tengelye hajtott – a szélső két tengely nincs meghajtva. Ezen tapadógyűrűvel próbálnak segíteni – ami a próbafutások során jó ötletnek bizonyult. Egy ötven tengelyes tehervonatot kötöttem elé, és a mozdony minden további probléma nélkül elhúzta. Az ívekben sem lassított, van benne akkora teljesítmény, hogy probléma nélkül megbirkózzon egy ekkora vonattal.

DSC_4903

A külcsíny a mozdony igazi ereje, pontosabban az, hogy elkészítették az ÖBB 1020-asra jellemző különbségeket. Az eredeti mozdonyokat 1967-ben modernizálták, ekkor kaptak olyan jelleget, amely jelentősen megkülönbözteti őket a német gépektől. A leglátványosabb különbség a homlokablak, ahol a 1020-asnál csak két ablak van, és az orr-géptér szellőzőinek kialakítása. E mellett jelentős az eltérés a lámpák, és az ablaktörlő környékén, amelyeket mind-mind élethűen megjelenített a német gyár.

A modell eredetije a 43-mas pályaszámú gép, amely 1988-ban balesetet szenvedett, és alkatrésznek bontották szét. Jelenleg több 1020-as is megőrzésre került, a 43-mas pont nem. Lehet azért készítette a gyár ezt a pályaszámot, hogy mivel már nem tekinthető meg az eredeti gép, ne tudjanak a szegecsszámlálók a modell kivitelébe belekötni?

DSC_4900

DSC_4908

Erre az N-es modellre jellemzőek a rendkívül apró, finom részletek – látszik, hogy ez már a modern kor szülötte, egy öt-hat évvel ezelőtti H0 gép simán megirigyelheti a részletességét. Külön tetszenek a tetőberendezések – szigetelő-porcelánok és a vezetők kialakítása. Hasonlóan finom, részletezett az orrnál lévő géptér tetején lévő korlát – azonban egy ilyen áru modellnél az ember azt várná, hogy ez ne a karosszéria színétől elütő, anyagában színezett műanyag legyen. És itt látom a modell egyetlen problémáját: az árát. Ugyanis 229 Euróba kerül, ami egy kicsit húzós. Volt szerencsém más gyártóktól a kezemben tartani hasonló, vagy jobb minőségű modelleket, és mind olcsóbb volt. Más megközelítésben: ha már ennyibe kerül, ne szúrják ki az egyszeri modellező szemét egy anyagában színezett korláttal.

A fenti negatív dolog mellett nem találtam a modell ellen szóló érveket. Akit érdekelnek az N-es ÖBB modellek, és el tud 229 Eurót különíteni erre a mozdonyra, annak mindenképpen ajánlott vásár.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.