Főoldal » Énblog, Uncategorized, Vasút, Vasútfejlesztés

Start Klub – két év távlatából

btx 2010 március 16 9 megjegyzés

Start Klub 42008 áprilisában az elsők között kaptam kézhez Start Klub kártyámat. Akkoriban – ha jól emlékszem – 20 ezer forint körüli bevezető áron juthattak hozzá azok, akik az utazás kiállítás időtartama alatt adták le rendelési igényeiket. Egy évvel később már ennél többet, 30 ezer forintot kellett fizetnem a hosszabbításhoz. Mivel nagyon jólesett 4500 forint helyett csak 2250-et leszurkolni – és egy jövőbeli nyári vonatozás is tervbe volt véve (amiből sajnos nem lett semmi) – úgy döntöttem, 2009-ben is “klubtag” leszek. Idén sem változott semmi. Még mindig hazajárok havonta egyszer, és szeretném bepótolni az elmaradt kirándulást, ezért megint a kártya megújítása mellett döntöttem, és most is is hasonló összeggel kalkuláltam, mint tavaly. Amikor a 61-es kollégám mesélte, hogy ő csak 21 500-ért rendelte meg jövő évre a kártyát (neki is 2008 óta van), teljesen meglepődtem. Örültem, mint majom a farkának, mert erre már tényleg azt mondom, minimális összegért jutok egy éven át vasúti kedvezményhez. De mi az üzlet ebben a MÁV-Startnak? Így többen fogják venni? Vagy túl kevesen hosszabbítottak, és így remélnek nagyobb forgalmat? Esetleg ez a Start Klub bukásának első jele? Felmerült bennem egy-két gondolat. Ezért most ennek apropóján összefoglalom a kártya két éves pályafutását, megpróbálok választ adni, kiknek jó, kiknek nem, és bízom benne, hogy a comment-ek között talán tőletek választ kapok az imént megfogalmazott kérdéseimre!

Egy kis történelem

A kis kék lapocska elődjének az IC törzskártyát lehet tekinteni, amely a leggyorsabb belföldi vonatnem sárga csíkos kocsijaiba biztosított kedvezményt. Biztosan ti is emlékeztek a várókban elhelyezett – az első osztályon békésen szunyókáló fiatalember képére, és az alatta levő feliratra – “Az első osztály kényelme nem álom” – a kártya tulajdonosai ugyanis  hétfőtől csütörtökig és szombaton ingyen kapták a helyjegyet a legmagasabb komfortfokozatú kocsikba. Igényelni ingyen lehetett, csupán egy e-mail-ünkbe került. A vasúttársaságnál azonban úgy gondolták, nem ez lesz az utasok felé biztosított kedvezmény kedvezmény végső formája, ezért a Start Klub megjelenése előtt nem sokkal már olvasni lehetett a hírt, a törzskártya megszűnik, az utódról pedig hamarosan tájékoztatást kapunk. Ez 2008 tavaszán meg is történt.

A kártyáról magáról

Most akciós, egy évre jelenleg 26 500 forintba kerül (március 1-től május 31-ig). Az akció lejárta előtt és után 34 900 pénzt kell leszurkolni érte. Ha a birtokunkba kerül, féláron utazhatunk valamennyi belföldi vonat (GySEV is!) másodosztályán, az első osztály felárát és a pótjegyet viszont ugyanúgy teljes árban fizetjük. Tehát megfelel egy diákigazolványnak. A 2009-es évben a Hungary Card Light matricája is rákerült, így néhány múzeumba is kedvezményesen juthattunk be (idén ez megszűnt), valamint szintén a tavalyi évtől él az a kedvezmény is, hogy szombatonként még egy embert magunkkal vihetünk, és ő is csak 50 százalékot fizet. Tehát ha erre a napra tervezünk egy 500+ – os túrát, még a haverunknál is bevágódhatunk, aki nekünk köszönhetően szintén csak a felét csengeti ki. Van 26 éven aluliaknak való verzió is, az a fenti árnál valamivel olcsóbb.
A tavalyi év vívmánya a kártya másik 3 módozata is, amik térítésmentes utazást biztosítanak valamennyi belföldi vonaton, ezek ára ebből kifolyólag jóval borsosabb, ezért nem is írok róluk. Akit bővebben érdekel, a MÁV-Start honlapján utánaolvashat.

Alternatív megoldások

Természetesen léteznek a Start Klub-bal megegyező – vagy még nagyobb kedvezményt nyújtó – az emberek egy része számára hozzáférhető alternatív megoldások, ezek ismerete szükséges ahhoz, hogy teljes képet kapjunk, kiknek éri meg a MÁV kártyája és kiknek nem:

  • Hungary Card – Magyar Turizmus Kártya Plusz: a kis plasztik lap és a hozzá tartozó kuponok sokasága a nyaralást hivatott megkönnyíteni. Rengeteg apró kedvezményt biztosít hotelekbe, múzeumokba, színházakba, fürdőkbe. És mivel ezekhez el is kel valahogy jutni, ezért 2 db 50%-os másodosztályú menettérti, 1 darab 40%-os első osztályú menettérti és 2 db 33%-os másodosztályú vasúti jegyet lehet vele venni. Ezek mellé ingyen jár még 1 db első osztályú és hétfőtől csütörtökig egy darab másodosztályú Intercity pótjegy. Azokra az emberekre is gondoltak, akik nem szeretik a vonatot illetve olyan helyekre akarnak eljutni, ahova nem jár, így 3 darab 50 %-os Volán kedvezményt is mellékeltek. Ára jelenleg 7900 forint, de a Start Klub bevezetésekor 5000-be fájt, akkor még ha jól emlékszem több kedvezmény volt benne. Így nagy távon megfelelően kihasználva olcsóbban juthattunk haza. Ha pedig nem zavar, hogy 3-szor busszal kell menni, simán megéri.
    Nálunk egyfajta cserekereskedelem alakult ki a kártyákkal kapcsolatban, a vonatos kollégák elcserélték a buszosokkal, a közlekedési kedvezményektől megfosztott füzetek pedig a nagycsaládosoknál kötöttek ki, akik a cirkuszkedvezményt használták ki.
  • Diákigazolvány: gondolom nem kell ecsetelnem, milyen előnyökkel jár. A Start Klub kártya ott jöhet a képbe, ha a nebulónak megszűnik a hallgatói jogviszonya.  Sokan az egyetem befejezése után ismerősök révén továbbra is hozzájutnak az érvényességet jelző hologramos matricához, ez természetesen törvénytelen, viszont rontja a MÁV kártyájának esélyeit. Ugyanis egy érvényes diákkal jóval többre megyek, pl. bérletet is vehetek (persze én nem támogatom ezt az utat, csak jelzem, miért választják sokan ezt a megoldást)!
  • Közalkalmazotti jogviszony: bár a részleteit nem ismerem, ez is 50%-os kedvezményt biztosít.
  • A dolgozóit megbecsülő munkahely: ha szerencsénk van, sikerül egy olyan céget kifogni, amely a hétvégi hazautazások esetén fizeti a vonatjegy 80%-át. Persze ehhez az is kell, hogy az állandó lakcímünk ne abban a városban legyen, ahol dolgozunk, az pedig, hogy hány alkalommal vehetjük igénybe a szolgáltatást, a munkáltatótól függ. Viszont ha csak hazautazunk és csak annyiszor, ahány alkalom rögzítve van, a Start Klub-nak esélye sincsen.

Egy kis matek

Start Klub 3A kártya megjelenésekor az emberek lázas számolgatásba kezdtek. Megéri, vagy nem éri meg? A fent említett kollégám például pontosan kiszámolta, mennyivel olcsóbb ez mint a Hungary Card-os megoldás (két hetente járt haza), én viszont csak egy nagyvonalú kalkulációt végeztem, és döntöttem a vásárlás mellett. Egy évvel később az akciós ár hiányában már jobban átgondoltam, szükségem van -e továbbra is a kedvezményre.
Nézzük a példámat: a kártya hosszabbítása 30 ezer forintba került. A menettérti jegy 4500 forintba, féláron 2250 forintért vettem. Ha elosztom a 30 ezret a kedvezményes jegy árával megkapom, 14 alkalom után leszek nullszaldós. Tehát csak utána fogja nekem termelni a pénzt. Hungary Card-dal lehet olcsóbban kijöttem volna, azonban van néhány előny, amit csak a Start Klub kínál. Például a Magyar Turizmus Kártyával nem vettem volna jegyet a Nagykerekibe való kirándulásom alkalmával, ugyanis az ilyen alacsony távra nem éri meg (Debrecen – Nagykereki 52 kilométer). Nem vihettem volna magammal IST-et sem félárban. A peronzáron is csak a bérlettel tudnék bemenni, ha nem lenne kártyám, valamint a Hungary Card beszerzése olyan szempontból macerás, hogy évente többször is meg kell tenni. És kapni se mindig lehet. E mellé még jött a vasút iránti szeretetem és a fent emlegetett nyári kirándulások tervezése, így másodszor is a kártya mellett döntöttem.

“Jöjj, gyere velem”

Starft Klub 2Én úgy gondolom, a jelenlegi utasok megőrzése mellett a kártya egyik nem titkolt célja volt az emberek  vonatra csábítása némely viszonylatokon.  Ezzel kapcsolatban két példát hoznék fel. Először egyik kollégámról írnék, aki nagy távolságra lakik Budapesttől, minden hétvégén hazautazik. Odafele busszal megy, visszafele vonattal.  Kiszámoltuk, évente 90 ezer forintot spórolhatna, ha Start Klubra váltana, ő azonban nem teszi meg, mert odafele nincsen közvetlen vonat, és nem szeret átszállni (visszafele egy mentesítővel járt). Nekem 90 ezer forint elég nyomós összeg lenne, ha csak az átszállásról lenne szó, hiszen ez hétvégénként majdnem kétezer, de úgy látszik van akinek a saját kényelme megér ennyit. Idén már minden nap van egy közvetlen vonat, lehet, hogy vált (már nem tartom vele a kapcsolatot). Ebből is látható, a kártya önmagában nem elég, használható menetrend is kell hozzá. Tipikus példa erre a második pont, az egri közlekedés. A busz 1 óra 50 perc alatt teszi meg a távot (ez expressz), 2010-től óránként van. Ezzel az idővel csak az IC versenyképes, 1:51, illetve 1:53 perc, itt azonban át kell szállni. Nyáron a pálya állapota jelentősen romlik, ebből kifolyólag gyakoriak a 15-30 perces késések. A gyorsvonat a 2:21 illetve 2:23 perces menetidejével a körIC-kre való várás miatt labdába se rúg. Flirt hétvégénként ide vagy oda, a buszos közlekedés virágzik. 2010-től a MÁV és a Volán jegy egy árban van, de kérdés, hányan adnák fel az 1:50 percet a gyors menetidejéért, az IC-re ugyanis oda is és vissza is pótjegyet kell venni, akkor meg már nem is olyan nagy a különbözet. Ugyanis a busz 1 útra 2160, a vonat 1080 + 540 = 1620, tehát 540 forintot spórolok 1 úton, oda vissza 1080-at, azaz a jelenlegi árral számolva 25 alkalom kellene, hogy nullszaldós legyek. Vagy bevállaljam péntekenként a ragadós B-ket és By-okat, meg a Volánhoz képest +30-50 perces többletet oda is és vissza is, hogy 2160 forintot spóroljak? Én úgy gondolom, ez a buszhoz szokott embereknek elég necces!

Akiknek megéri

Vannak nagyvárosok, ahova évek óta tömötten járnak a vonatok. Gondolok itt Pécsre, Miskolcra, Debrecenre, Nyíregyházára, Sopronra. Az ideközlekedő Intercity vonatokra péntekre és vasárnapra már napokkal előre nem lehet helyjegyet kapni, a gyorsok zsúfoltak (már ahova vannak), a vasúttársaság pedig nem tudja megfelelően kiszolgálni az igényeket. Az utasok között sok a diák, azonban jó néhányan vannak, akik hivatásból ingáznak az ország két pontja között, és egy részük nem csak havi, hanem kétheti rendszerességgel vagy még gyakrabban. Ha nem fizeti a munkahely az utazást és nem az államigazgatásban dolgoznak, nekik is megéri Start Klub kártyát venni. Persze felmerül a kérdés, ezek közül az utasok közül hányan váltanak át gépjárműre amint tehetik. És egyáltalán hányhoz jutott el a kék lapocska létezésének híre? Mennyien vették a fáradtságot, hogy kiszámolják és rájöjjenek, nekik valóban megéri ez? Valamint kérdés, egy esetleges Start Klub kártya birtoklása késleltetheti -e náluk a gépjárműre való áttérést, ha tervbe van véve? Ha nem, akkor náluk tőkés szemmel nézve nincs értelme a kedvezménynek. Mert amíg nincs kocsijuk, úgyis meg fogják venni a teljes árú jegyet is, ha pedig lehetőségük lesz váltani, azonnal megteszik.
Nem szabad megfeledkezni a vasutat szeretőkről (vasútbarát, de én utálom ezt a szót), és a vasutat fényképezőkről (vasútfotós, de ez megint nem az egyik kedvenc kifejezésem). Ha nem tudnak igénybe venni semmilyen kedvezményt, nekik is jó megoldás lehet a kártya. Így sokkal többet tudnak ugyanabból az összegből vonatozni, jóval több helyre lesz lehetőségük lejutni. Egy éve, amikor egy közvélemény kutatáson voltam a kártyával kapcsolatban, a válaszadók közül az egyik szintén a hobbi utazást nevezte meg a kártya megvásárlását kiváltó oknak.

Átcsábítás / meggyőzés

Az olyan viszonylatoknál, ahol nincs nagy különbség a busz / vonat menetidő között, szintén marasztaló tényező lehet a  kártya.  Az ilyen vonalaknak azonban nem tesznek jót a sztrájkok, a lepusztult vonatok, a késések. Ezek mind-mind olyan tényezők, amelyek kiverhetik a biztosítékot az utasoknál, a konkurencia pedig tárt karokkal várja őket. Persze fordított szituáció is elképzelhető: ha valaki elégedetlen a busszal, és megtudja, vasúton még olcsóbban is utazhat, rögvest rohan a jegyirodába és kéri az igénylő lapot. Itt azonban nagy kérdés, ezek az általam létező viszonylatok léteznek -e egyáltalán? Mert papíron ez szépen és jól hangzik, de a gyakorlatban sajnos nem ismerem az ország teljes menetrendjét, így erre a kérdésre nem tudok érdemben választ adni.

A Start Klub jövője – szerintem

A végére maradt megint a nagy talány, mi ihlette a kártyát? És ki mire használja? Ha magamból indulok ki, én nagyon örülök, hogy van, viszont ha nem lenne, akkor se utaznék kevesebbet. Kocsit nem vennék, mert egyedül nem éri meg fenntartani, és embereket se tudnék beszervezni magam mellé (a telekocsi rendszerben a vadidegenek miatt nem bízom). Mivel havonta egyszer járok haza, még egy 30 perces késés sem veri ki a biztosítékot. Pláne, mert legalább tudok miről írni nektek. Nyáron is ugyanúgy vonatoznék, maximum távra kevesebbet, de összegre ugyanannyit. Talán egy-két alkalom van, amikor Start Klub nélkül nem mennék. Ok, hogy 21 500 forint egy összegben befolyik tőlem a MÁV-hoz, nem pedig apránként, és addig nekem kamatozik, viszont nálam nem lesz nagyobb a Startnál otthagyott összeg a kártya hatására annál, mint amit egyébként is ott hagynék. Tehát nálam az összesítés a MÁV felé veszteséges, de nagyon örülök a kedvezménynek!
Lehet azonban egy másik cél is, az utasok megtartása. De itt megint meg kell tudni mondani, mekkora vonzereje lehet egy ilyen megoldásnak. Végül is ha valaki ennek hatására marad nálam, még ha kevesebbet is fizet a kedvezmény miatt, mint korábban, de utazik azokon a vonatokon, amiket én nélküle is leközlekedtetnék, mert megrendeli az állam, nyert ügyem van.
Ha pedig a kollégáinak, ismerőseinek is elmondja a kártya létezését, és azok is hozzám jönnek, még marketing célokat is szolgál. És tényleg, aki nagyon spórolós, az még az olyan viszonylatokon is, mint a Budapest-Eger, nálam maradhat. Kérdés, mennyi ilyen van?

A Startnál ismerik a számokat, én sajnos nem. Érdekelne, miért van most ez az újabb akció? Mindig megéri egy terméket kedvezményesen árulni, de ezeket általában az új utasok felé szokták érvényesíteni, nem a “hosszabbítósok” felé. Persze az meg hülyén nézne ki, ha újonnan olcsóbb lenne. Minden esetre remélem nem azért van ez az árcsökkenés, mert kicsi a kártyát használók tábora, és ez egy utolsó kétségbeesett kísérlet a fennmaradásra, én ugyanis nagyon bánnám. Kollégám, aki még az eredeti áron egy hónapja csináltatta most a fejét veri a falba, én örülök az újabb akciónak. Remélem, még sokáig Start Klubos lehetek.

Megjegyzés: a cikk nem reklám célzattal készült! Semmi nemű anyagi juttatást nem kaptam a MÁV-Starttól azért, hogy népszerűsítsem a terméküket! A képek a kétszer kettő néha öt kivételével a MÁV-Start oldaláról származik.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    charlie mondta:

    A közalkalmazotti, közszolgáltati kedvezmény egy éves időtartamra 12 db menettérti 50%-os utazást biztosít (viszont buszra is jó)

  • avatar
    charlie mondta:

    “A dolgozóit megbecsülő munkahely” Erről tudnál valamit mondani? Még soha nem hallottam erről. (csak a munkábajárásos bérletet, ami ugye kötelező)

  • avatar
    1116001 mondta:

    Jó a post! Én is most kezdtem el számolgatni megéri-e kiváltani a start kártyát. Igaz nekem 26év alatti kellene, ennyivel azért egyszerűbb a helyzet, de azért csak kiszámolja az ember, megéri-e:)
    A mostani kedvezmény nagyot nyom a megéri serpenyőn.

    Ráadásul most olvasom, hogy a malév járatokra és egyes taxi társaságoknál is kedvezményt biztosít!!!
    http://www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2039:egyre-toebb-kedvezmeny&catid=1:nagyvasut&Itemid=3

    Hogy miért lett bevezetve? Szerintem utasmegtartás és utasszerzés céljából. Kicsit talán kompenzálva a szolgáltatási színvonal hiányosságait.
    Az akciós árak meg ugye vonzzák az érdeklődőket. Lásd a hipermarketeket:)
    És nekem is feltűnt a promóció teljes hiánya! De ez nem csak klubkártyáknál hiányzik.

    Nem tudom hogy vannak a kedvezmények a németeknél, vagy osztrákoknál, de a magyar kedvezményt rendszert átlehetne alakítani úgy, hogy itthon is lenne 3 különböző nagyságú kedvezményt adó kártya. Amit a szociális rászorultaknak, közszolgáknak, stb.. az állam kifizetné a megfelelő kártyát. VAgy valami hasonló rendszerrel:)

  • avatar
    Nygma mondta:

    Szóval most van 5 fajta kedvezményes jegy, plusz 15 fajta kedvezményt jogosító kártya, aztán itt vannak a klubkártya… Ez csak nekem tűnik túl bonyolultnak? Ennyi erővel megszüntethetnénk az összes kedvezményt, minden nyugdíjas kapna klubkártyát és máris átláthatóbb lenne a rendszer.
    Arra is kíváncsi lennék hogy ebből mit lát a kontrolling a MÁVnál mert minden ilyen marketing fogásnak akkor van értelme hogy ebből a cég tud profitabilitás, vagy utasmegtartás illetve egyéb cross-selling sikerességet levonni.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Én májusban leszek 26, én még kiválthatom a kedvezményes 26 év aluli kártyát? Érdemes egy évre?

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    köszi a komment-eket! Nem tudom, hogy ha májusban leszel 26, kiválthatod -e a 26 éven aluli kártyát! Ha írsz egy e-mail-t a MÁV-Startnak, biztos megmondják neked. Azt, hogy érdemes -e egy évre, neked kell eldöntened. Kiszámolod, mennyit utazol, elosztod kettővel, levonod belőle a kártya árát és meglátod, mennyit spórolsz meg.

  • avatar
    fritz2501 mondta:

    #5 B.Zsolt: amíg nem vagy 26 addig megveheted. lényeg hogy az érvényesség kezdésekor még alatta legyél.

    más: IST-t látta valaki???

  • avatar
    IST mondta:

    Itt vagyok, itt vagyok, csak az itt eppen Londonban van. :smile:

    Mult vasarnap tukmaltak ram egy Railcard-ot itt, ami 25 fontomba kerult. Cserebe minden nap 10:00 utan a vonatjegyek 33%-kal olcsobbak. Mar az elso utazaskor (Waterloo-Shanklin) siman behozta az arat, azota pedig voltunk Doverben es Southamptonban is. 25 font az ugyebar kb 7500 forint es nem csak magamnak vehettem vele jegyet. A 10 oras korlatozas azert van, hogy a reggeli csucsforgalomra ne lehessen igenybe venni. Szoval jo moka es baromi olcso…

  • avatar
    straniero mondta:

    A Start Klub kártya elképesztően drága… ha abból indulunk ki, hogy régebben 900 Kč-ért (kb. 10000 Ft) lehetett Csehországba 3 évre (!!!) kb. 33%-ot biztosító kátyát venni. Van RailCard is. Németországban egy évre a BahnCard 50, amit 50%-ot biztosít, az 225 EUR!!! Vagyis kb. 60000 Ft. Nálunk meg egy évre több, mint a fele. Pedig az ország nagysága harmada Németországnak, a vasút fejlettsége pedig… hát, ne is beszéljünk róla… ha a Start Klub Kártya árban is odakerül, amennyit nemzetközi összehasonlításban ér, akkor veszek is egyet. Mondjuk 10000 Ft körüli lenne a reális összeg, de biztosan nem 35000.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.