Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

A hegyeshalmi kaland

Tastam 2010 április 25 1 megjegyzés

1928. május 15-én indult el az első “Rheingold-express” névre keresztelt gyorsvonat Hollandia és Svájc között, nevét annak köszönheti, hogy végighaladt a nevezetes rajna-völgyi vonalon is. A szerelvényt pullmann vagonok alkották, a vonatba poggyász-, étkező-, termes- és fülkés kocsikat soroztak. Közlekedése a háború közelsége miatt 1939-ben állt le, majd 1951-ben indult újra. A vontatást 1972-től a német szakaszon a legendás 103-as sorozat biztosította. 1987-ben a “Rheingold-express” végleg megszűnt, helyét a korszerű megnevezésű EC “Rembrandt” és “Berner Oberland” vette át. A patinás vonat azonban ma is létezik, különutak lebonyolítására veszik igénybe. Így történt ez 2010 áprilisában is, amikor egy több napos program keretében Budapestre is eljutott. A 103 235-ös pályaszámú vonógép azonban technikai okok miatt csak Hegyeshalomig jöhetett, ezért nevezett napon magam is megjelentem az egykor zárt, szigorúan őrzött pályaudvaron. A körülmények kiváló alkalmat szolgáltattak a pályaudvar egy részének megismerésére, hiszen a 103-as jelenlétének köszönhetően vasútfotósok csapata vette birtokba az állomás Győr felőli végét.

Háromnegyed tíz után egy perccel, kínos pontossággal érkezett a “Rheingold-express” a határállomásra. A vonat mindössze öt kocsiból áll, a szerelvény és a mozdony egységes színezése miatt azonban rendkívül elegáns a megjelenése.

Sajnos a MÁV-nál alkalmazott eltérő feszültség miatt a 103-as nem képes önerőből elhagyni szerelvényét. Ez a művelet korábban általános volt, ám a többáramnemű járművek megjelenése óta csak ritkán kell a felsővezetéket átkapcsolni.

Magyarország területén a vonatot – a megrendelő kívánságára – a GYSEV büszkesége, a 1047 505-ös pályaszámú Taurus biztosította. A mozdonyt a hónap elején, tisztelgésül a legnagyobb magyar előtt, halálának 150. évfordulójára Széchenyiről nevezték el.

Néhány perccel a “Rheingold-express” után tehervonat indult Hegyeshalomból a főváros felé. A továbbításért a 160 km/órás sebesség elérésére alkalmassá tett V63 153 volt a felelős, a hosszú, tartálykocsikból álló szerelvény impozánsan kígyózott a kijárati váltókon.

Vajon ki a szebbik? A két áramvonalas paripa egymás mellett pihenve múlatja az időt. A jobboldalt látható, az ÖBB-től a Rail Cargo Hungaria flottájába került villamos mozdony (1116 010) még a régebbi “divat” szerinti, MÁV-Cargós gúnyájában tündököl.

Hegyeshalomban, a ma már használaton kívüli fűtőház mellett kiállított 411 358-as “Truman” bizony nagyon méltatlan körülmények között leledzik: festése pattog le, testét hamarosan teljesen beborítja a gyorsan növekedő gaz. Látszik, nincs gazdája…

Gazdátlanok a fűtőház épülete mögött félredobott, kibelezett Bobók is. A “dögsor” öt mozdonyból áll, nevezetesen az M44 120, 132, 071, 048 és 045 alkotja a kerítést. Az egykor dolgos igáslovak közül a felvétel az utóbb említett két gépet ábrázolja.

Váltsunk inkább vidámabb témára! A leghátsó vágányok egyikén megbújva, az éber pillantásoktól rejtve szinte szégyenlősen kornyadozik a 185 528 és a 185 543, melynek oldalán a “Transpetrol” felirat díszlik. A mozdonyok következő munkájukat várták.

Sajnálatos módon figyelmetlenségünk miatt lemaradtunk a szlovák felségjelű, “Pershing” becenévre hallgató 363 102-es pályaszámú villanygéppel vontatott tehervonat áthaladásáról. Pedig az állomás felé közeledő szerelvény hangját már percekkel korábban hallani lehetett…

Tehervonat érkezik Ausztria felől, az élén a 1016 007-essel. Mivel ez a mozdony sem jöhet a hazai felsővezeték alá, a Dácsia segítette le a vonatról. Vajon az osztrák mozdonyvezetők hogy viselik az állomás nagy részére elrenelt 10 km/órás sebességkorlátozást?

Mivel közeledett a visszaindulás ideje, áthelyeztem tevékenységi körömet a peronok környékére. Pont jókor: éppen tehervonat indult a rendezőpályaudvarról a 3. vágányon keresztül, melyet a GYSEV 1116 063-asa vontatott.

Hegyeshalom és Győr között óránként közlekednek a személyvonatok. Minden másodiknak Bécs a vég-, illetve a kiinduló állomása, ezek kétáramrendszerú “Talent” motorvonatok. A fennmaradó járatok FLIRT-ek, ottjártamkor éppen a 036-os várta visszaindulását.

Hegyeshalomnál két elágazó vonal indul ki, ám a Rajkára vezető pályán a múlt decemberi menetrendváltás óta csak hétköznapokon közlekedik néhány személyvonat. A másik, a Csornára vezető sínpáron sem szűnt meg a forgalom, de legtöbbször elegendő egy szóló Bz-motorkocsi.

Szombati naphoz képest meglehetően erős teherforgalmat figyelhettünk meg Rajka felé. A fentebb említett magánvasutas vonat után még egy szerelvény érkezett, majd befutott (sajna) gépmenetben az M62 307, mely hamarosan folytatta útját Győrbe.

Hegyeshalmi kalandjaimnak a EC 43 “railjet” vetett véget, amivel hazaindultam. Bár mindössze két és fél órát töltöttem az állomáson, az időszak mozgalmasnak bizonyult, s némileg visszaidézte a régi szép idők vasútjának forgalmas, nyüzsgő hangulatát.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Régi és új, itthoni és külföldi, villamos és dízel, mozdony és motorvonat, van itt minden ami szem-szájnak ingere. :smile:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.