Főoldal » Énblog, Lapszemle, Könyvbemutató, Modellvasút

Bevásárlólista – Graham Farish 2010

IST 2010 április 5 2 megjegyzés

grahamfarishcatalogue2010Londonban jártamkor beszereztem magamnak a 2010-es Graham Farish katalógust, így legalább nem kellett megrendelnem postán. A várható újdonságokról már ejtettem néhány szót ebben a bejegyzésben, így ez a kis írás nem is erről szólna. Mivel már a megvásárlás napján a szállodai szoba ágyában fekve nekiálltam bekarikázni a mellékelt árlistán, hogy mi az ami semmiképpen sem hagyható ki a megrendelés alól és mi az, ami a jó lenne ha… kategóriába esik, gondoltam megosztom veletek a töprengéseket, na meg nyilván így azt is, hogy mit találtam a katalógus 108 oldalán. Ahova lehet, oda igyekeztem képet is csatolni a Graham Farish vagy a Hattons honlapjáról. Jöjjön hát a válogatás!

Elöljáróban azért annyit elmondanék, hogy az angol témában engem a 2005 körüli vasút érdekel, Londontól délnyugatra. Ennek a magyarázata roppant egyszerű: anno még “ezer évvel ezelőtt” egy GF katalógusban láttam egy Class 159-es és egy Class 170-es motorvonatot, mindkettőt South West Trains festésben, ami véleményem szerint az egyszerűsége ellenére baromi látványos darab. Mivel elhatároztam, hogy beszerzem azokat, így a terület máris adott volt. Az időszak is korlátos már sajnos, ugyanis az SWT elcserélte a Class 170-eseit, így azok 2007-től már nem tartoznak az állományba, a festésüket is elveszítették. Ennek ellenére persze vannak és lesznek is olyan vasútmodelljeim amelyek ebbe nem férnek bele, néha egy-egy modell szépségének nem tudok ellenállni, meg aztán szorgos kutatómunkával ki lehet deríteni azt, hogy az a vonat/mozdony bizony legalább egyszer járt mondjuk Southampton környékén, így ezzel meg is van ideologizálva a dolog. Na de visszatérve a listára…

Class08EWSClass08FL

Bár a katalógus a gőzösökkel kezd, ez a korszak miatt nem fér bele az elképzeléseimbe, maximum majd a jövőben valamikor egy-egy nosztalgiavonat erejéig. Úgyhogy a bevásárlólistám egy Class 08-as tolatómozdonnyal kezdődik, illetve kettővel. EWS színekben (nem, még nem DB Schenkerben) ugyan már megjelent, de még nem vettem meg, a fenti képen látható Freightlinerben pedig hamarosan kiadják. Bár Class 08-asból már van egy példányom, a mostani darabok újabb konstrukciók: jóval részletesebb a kidolgozásuk, igazi mai darabok. Ennek megfelelően ha már a polcomat gazdagítják, akkor mindkét verziót bemutatom majd néhány képpel kísérve. Az EWS ára 45 font (13 500 forint), a Freightlineré 48 font (14 400 forint).

deltic

Dízelmozdonyok közül mi jöhetne más, mint a Deltic prototípusa, amely szerintem nem hiányozhat egyetlen brit vasutat kedvelő polcáról sem. Nagy-nagy öröm, hogy a Graham Farish kihozza ezt a járművet, mert ezzel a színvilággal igencsak bejövős. Jelenleg 80 fontért  (24 000 forint) lehet előrendelni a Hattonsnál, 6 tűs dekódernek való foglalat lesz benne, beszerzésével pedig a National Railway Museum Heritage alapítványát is támogatja a kedves vásárló.

Class158EMT

A dízeleknek nincs vége, bár más témára evezünk. Bár Class 66-osokból nincs az a darabszám amit ne szeretnék megvenni, meg a Class 60-asok is meglehetősen tetszenek, mégis mozdony fronton próbálom visszafogni magam. Ennek indoka meglehetősen egyszerű: talán már most is több tehervonatot tudnék kiállítani a meglévő járműveimből mint személyvonatot, ami meg azért ciki, mert inkább állomásépítést tervezek mintsem mondjuk konténerrakodóét. Szóval amint az a fenti képből is látható, ugorjunk a dízel motorvonatokra! A Class 158-as és 159-es örök és elnyűhetetlen, ami persze nem igaz, de legalább jól hangzik. Ezek a dízelek ma is aktív résztvevői a közlekedésnek, az egyik legsikeresebb motorvonat konstrukciónak nevezhetők a briteknél. Már van belőle két szerelvényem, de még legalább egyet kellene venni, úgy akkor az egyiket járathatnám csatolt üzemben egy másikkal, a harmadikat pedig csak úgy, magában. A gubanc azonban az, hogy SWT Class 159-est már alig lehet kapni, itt-ott tűnik csak fel az eBay-en illetve kisebb boltokban. A 2010-es katalógus a vele szinte teljesen megegyező festésű East Mindlands Trains járművét mutatja mint újdonság (ezt láthatod fent), az SWT is így néz ki, csak más a felirat. Konkrétan ebből persze egy darabot sem veszek. Érdekességképpen azért elmondanám, hogy a fenti EMT féle Class 158-as két egységből áll, míg a Graham Farish a Class 159-est a valóságnak megfelelően 3 kocsis verzióban dobta a piacra. Az SWT-nél is futottak kétkocsis Class 158-asok, azonban modellben ezek nem léteznek, maximum némi átalakítás útján. Ha lehet majd hozzá kapni matricát, akkor lehet, hogy belevágok egybe. Az EMT Class 158-as előzetes ára 82 font (24 500 forint). Sajnálatos módon a kép alapján úgy tűnik, hogy nem javítottak a 8 éves konstrukción, pedig bőven lenne mit alakítani rajta, elég csak megnézni a gyerekjáték-szerű orrkialakítást.

Class222EMT

Tovább folytatva a sort nem állom meg, hogy ne tegyem be a Class 222-es Meridian modelljét. Noha ezt már elég régóta ígéri a Graham Farish, úgy néz ki idén már találkozhatunk vele a boltok polcain. Nagyon jól sikerült forma, remekül passzoló festés. Ránézésre megmondaná valaki, hogy ez nem SWT jármű? Ugye, hogy nem? Az oldalán ékeskedő East Mindlands Trains azonban elárulja a származását. Nem is illene a járműveim közé, hacsak nem festés alapján. Momentán kihagyom kategória, megpróbálok ellenállni.

Mozdonyokról és motorvonatokról ennyit, szerencsére a kínálat nem túlzottan bővül ezen a téren, de az is igaz, hogy a Graham Farish is megpróbálja ugyanazt megtenni, mint a Dapol: csak akkor jelent be újdonságot, ha az már ténylegesen tervezés illetve gyártás alatt van. Ennek megfelelően nem szórják tele a katalógusukat sohasem kiadott modellekkel. Vagy legalábbis most ezt tervezik, aztán meglátjuk mikor csap át az egész megint abba, hogy dőlnek az ígéretek, a megvalósítás pedig sehol sincs.

mk1

A személykocsik terén az a jó, hogy egyáltalán nem mozgat meg a téma. Bár pre-zli 7 fontba kerülő kocsijain azért lehidaltam és ott mocorgott bennem a kisördög, hogy nekem is kell olyanokat venni, ezt szerencsére gyorsan elfojtottam magamban. Három dolog felmerülése esetén állnék neki venni ilyen járműveket:

1. Ha valaki nekiáll kiteket gyártani, amelyek segítségével az Mk1 típusú kocsikat (képét lásd fent, talán év végére megjelenik) át lehet alakítani Southern féle igazi slam-door féle motorvonatokká. (Ezt a slam-doort nehéz magyarra fordítani egyszerűen, bármennyire is könnyűnek néz ki. Valami tippje valakinek?)
2. Ha kijönne egy új konstrukciójú HST szett, amihez kellenének így plusz kocsik. Sajnos az HST régi modelljével nem vagyok kibékülve.
3. Ha veszek egy gőzmozdonyt amivel nosztalgiavonatos üzemet szeretnék modellezni.

Ezzel viszont be is zárul a kör, mert nem maradtak mások, mint a tehervagonok. Kezdem is a listát, még úgy is sokfajta van, hogy próbáltam megszűrni a típusokat.

mea

Kezdeném ezzel a MEA típusjelű vagonnal. Kéttengelyes, 46 tonnás, az EWS színeiben pompázik, nyitott tehervagon, ásványi anyagok szállítására. Kicsi, egyszerű, cserébe viszont jó sok kell egy normális tehervonathoz belőle. Cserébe viszont alig 7 font az ára (2 100 forint, hát nem röhej?), a megjelenése novemberre várható.

megabox

Az újdonságoknál maradva 2010-re a nagy kedvenc ez az MBA típusú, egyébként Megabox névre hallgató vagon, szintén EWS színekben. Ebben például fémhulladékot szoktak szállítani, méghozzá ötös egységekben. Az első és az ötödik kocsinak van ütközője, a köztük lévő háromnak viszont nincs. Modellként kapható mindegyikből, előbbi a 377-650-es számon, utóbbi a 377-651-esen érhető el, hiszen alig egy-két hónapja konkrétan meg is jelent. Alacsony oldalfallal is kapható hasonló négytengelyes kocsi, az MOA típusú, szintén EWS színekben. A kocsi 12,5 centi hosszú, szóval nem mondható rövidnek, 16 fontba (4 800 forint) kerül darabja.

pca

A forma nem új, ezek a PCA vagonok már hosszú-hosszú idő óta kaphatók, nekem is van belőle három darab. Ami viszont újdonság, hogy ezeket is kiadja a Graham Farish alapból koszolt verzióban, darabját 7 fontért mérve, ami szerintem igen korrekt ajánlat. Van már gyárilag koszolt kocsim tőlük bár más típus, az nekem bejött, így lehet, hogy ezekből is fogom néhány darabbal bővíteni a flottámat.

A fentieken kívül még bőven akad beszerzésre váró teherkocsi, hiszen a 100 tonnás négytengelyes szénszállító Freightliner vagonokhoz is kellene a meglévő 10 darab mellé még 8 egy normális tehervonathoz, konténerszállítóból sincs sohasem elegendő mennyiségű…

office

A végére még megemlíteném a kiegészítő termékeket, ebbe ugyanis nagyon belehúzott a Bachmann csoport az elmúlt egy-két évben. Nagyon jó minőségű és kidolgozottságú épületeket, pályamenti kiegészítőket kezdtek el piacra dobni, némelyike majd megszólal, annyira remekül néz ki. A fenti irodaépület például különösképpen tetszik, talán veszek is majd belőle, az üzemanyagtöltő állomásukból (mármint mozdonyokhoz) pedig van is itthon egy darab. Mellettük a figurákra is összpontosítanak, úgy tűnik észrevették, hogy ezen a téren is el lehet adni pár darabot. 2010-re én a Trainspotters nevű csomagukat várom, amiben minden valószínűség szerint vonatokat fotózó, esetleg jegyzetelő emberkék lesznek. Sajnos erről képet még nem publikáltak.

Szóval ezek a terveim idénre, meglátjuk mi jön össze belőle. Simán felülírhatja a bevásárlólistámat néhány nem tervezett beszerzés, mint például a tegnap esti is…

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Hali!

    Jó kis kedvcsináló cikk, előbb-utóbb lehet belevágok én is ebbe a témába! :)

    A slam-door magyar megfelelője lehet talán az “oldalgombolós” vagy “budiajtós” (bár előbbit szokták jellemzően használni, hiszen régen a magyar vaspályákon is jártak hasonló kocsik).

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Na, még a végén megfertőzök valakit a brit modelljeimmel. :grin:
    Vagy mégvalakit, ugye pre-zli? :grin:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.