Főoldal » Érdekesség, Vasút, Vasúti hír

Elbúcsúzott a 400-as sorozat

IST 2010 április 20 4 megjegyzés

18 évesen nyugdíjba menni nem kis dolog. Még akkor sem az, ha vasúti járművekről van szó. Márpedig Japánban ez történt meg a 400-as sorozatú, úgynevezett Mini-Shinkansennel. A sorozatot 1990-ben mutatták be, a próbafutások 1992-ig zajlottak. Összesen mindössze 12 szerelvény került legyártásra, a visszavonásukra pedig azért került sor, mert folyamatosan lecserélték a járműveket az új E3-2000-es sorozatra. A jármű miniségét adhatná az is, hogy kezdetben mindössze hat kocsiból állt egy komplett szerelvény amelyet aztán 1995-ben minden járműnél hétre bővítettek, de nem csak erről van szó.

A japán vasutat ismerők tudják, hogy alapvetően a vasúti pályák a felkelő nap országában keskeny nyomközűek. Ettől a Shinkansen vonalak térnek el, amelyek nyomtávolsága az itthon is használt 1435 mm. A különbség persze nem csak ez, más az űrszelvény is, a nagy sebességű pályákon nyilvánvalóan más ívekkel és emelkedőkkel kell számolni. A Mini-Shinkansen ötlete onnan is ered, hogy arra gondoltak ne kelljen az utasoknak átszállniuk a helyi szerelvényekről a Shinkansen vonatokra, hanem legyen egy olyan jármű, amely képes nagy sebességgel is száguldani, de a lassabb vonalak szűkebb ívein is elboldogul. A nyomtáv különbséget persze meg kellett oldani, így a keskeny nyomközű pályákat átépítették, ami viszont nem vonatkozott az űrszelvény megnövelésére, hiszen nem valódi Shinkansen vonalakat hoztak létre. Ennek megfelelően a Mini-Shinkansenek rövidebb szerelvények, keskenyebbek a hagyományos társaiknál, ugyanakkor képesek nagy sebességre ami speciel a 400-asoknál 240 km/h-t jelentett annak ellenére, hogy a kísérletek alkalmával 345 km/h-t is kisajtoltak a járműből.

A szerelvények 2000-2001-ben, tehát az elkészültük után 8 évvel (az első kivételével a többi 1992-ben lett leszállítva) kaptak némi felújítást, hogy aztán újabb 10 évet követően kivonják őket a forgalomból. 2010. április 18.-án volt az utolsó futása a típusnak, a nap direkt a 18 éves évfordulót volt hivatott szimbolizálni. Nem lenne Japán Japán, ha nem lettek volna vasútbarátok ott a helyszíneken, így következzék egy videó a típus utolsó menetrend szerinti közlekedéséről a Yamagata Shinkansen vonalon Takahata állomás közelében.

A második videó elindulás közben mutatja a 400-as sorozatot, mögé csatolva egy E4-essel, amellyel gyakran közlekedtek kapcsolt üzemmódban.

(Kép forrása: Wikipedia)

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Azért nem semmi… 1080p felbontású, HD videó a Youtube-on :)

  • avatar
    morhange mondta:

    Miért, mi szokatlan van benne?

  • avatar
    crash mondta:

    Eddig vasúti témában nem láttam még ilyen jó minőségű videót. Fullscreen, a 27″-os képernyőn is nagyon jól nézett ki.

  • avatar
    morhange mondta:

    Egyre több és több lesz, ne izgasd magad :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.