Főoldal » Érdekesség, Vasút

Gödöllői anziksz

Tastam 2010 április 6 3 megjegyzés

00Gödöllő városa különleges helyet foglal el Magyarország vasúttörténelmében. A települést érintő, Pest és Losonc közötti vaspálya ugyanis a MÁV első vasútvonala, melyet 1868. július 1-jén vett át a csődbe ment Magyar Északi Vasúttársaságtól, majd nyitott meg a közforgalom számára. Ezután, mivel a Grassalkovich-kastély a kiegyezés óta királyi pihenő rezidencia is volt, a királyi pár sűrűn érkezett vonattal a gödöllői pályaudvarra. Fogadásukra, illetve búcsúztatásukra külön épületet emeltek Ybl Miklós tervei alapján. Ez a ház napjainkban közönséges utasforgalmi célokat szolgál: váróterem és személypénztár, valamint egy kocsma működik málló vakolatú falai között. Azonban a régi, dicsőséges napoknak hála, ma is sokan jönnek Gödöllőre, s nemcsak hazánkból, hanem Ausztriából is. Ez utóbbi vendégek sokszor különvonattal érkeznek, amelyeket – a hazai vasútrajongók nagy örömére – saját vontatójárművük továbbít a teljes úton, tehát Magyarország területén is. Az alábbiakban három különleges, Gödöllőre látogatott különvonatról mutatok képeket.

01

A 2005. június 11-én Bécsből érkezett, Schlieren-kocsikból összeállított szerelvényt a két nosztalgiaüzemű 2050-es sorozatú nagydízel, a 04 és a 02 továbbította. A felvételen a hosszú vonat kígyóként kanyarog Gödöllő bejárati váltóin.

02

Az esemény jópár különleges együttállás megörökítésére adott lehetőséget a jelenlévő fotósoknak. E felvétel készítésekor az utasok már indultak a kastélyba, a mozdonyokat azonban a forgalmi helyzet miatt még nem kapcsolták le a kocsisorról.

03

A gépkörbejárást kissé bonyolította az a tény, hogy csak a hátsó mozdony (azaz a 2050.02) rendelkezett olyan generátorral, amely képes volt a vonat energiaellátását biztosítani. Ezért a visszaúthoz a két gép sorrendjét is meg kellett változtatni.

04

Ha becsukott szemmel állunk egy 2050-es sorozatú mozdonynál, az az érzésünk támad, hogy mellettünk egy M61-es duruzsol. Ez nem is csoda, hiszen a kasseli mozdonygyár GM-dízelmotorral szerelte ezt a mindössze 20 példányban legyártott típust.

05

A rendszerváltás után szinte hagyománnyá lett, hogy Ausztriából egy “vonatrakomány” kiránduló utazott Húsvéthétfőn Magyarországra, az utóbbi években éppen Gödöllőre. A legtöbb alkalommal ezt a szerelvényt a “Kék Villám” gyorsmotorvonat alkotta.

06

Ekkor a hatvani vonalon már az új beszerzésű FLIRT szerelvények is dolgoztak, így lehetőség volt egymás mellett lekapni a személyszállító vasúti járművek két generációját. Ne feledjük: az 5145-ös új korában legalább olyan modernnek számított, mint napjainkban a FLIRT!

07

A “Kék Villám” a ’60-as években több országgal teremtett közvetlen összeköttetést, köztük Budapest és Bécs között is járt, felváltva a MÁV “Hargita” szerelvényével. Vasúti vontatójárművek idegen ország hálózatán való közlekedtetése akkoriban még nem volt divat.

Mivel a motorvonat mindkét irányba képes közlekedni, az 5145.01/14 és az általuk közrezárt betétkocsik gödöllői tartózkodása korántsem volt olyan látványos, mint egy mozdonyos vonaté. A szerelvény a vendégek kastélylátogatása idején mozdulatlanul állt az állomáson.

09

2010-ben a “sógorok” ugyan nem jöttek Gödöllőre, de Húsvét hétfője mégsem maradt különvonat nélkül. A Nosztalgia Kft. szerelvénye érkezett a városba, és meg kell mondjuk, a hazai vállalkozás sokkal látványosabbra sikeredett az osztrákokénál, már csak azért is, mert a vonatot gőzmozdony továbbította.

10

Megérkezése után nem sokkal az egykori Délivasút 109.109-ese átállt a szerelvény túlsó végére, majd a délutáni visszaindulásig pihenő következett számára. Most kissé szokatlan látószögből, a síntengert átívelő felüljáróról láthatjuk a pompás masinát, amint éppen elhagyja a kocsisort.

11

Valljuk be, fordított állásban kevésbé attraktív egy gőzmozdony, azonban Gödöllőn sem fordítókorong, sem deltavágány nem áll rendelkezésre a fordításához. Az ódon kocsik alkotta szerelvény hátrébb tolatott, hogy ne zavarja az utasforgalmat, mellé éppen egy gyorsvonat érkezik Sátoraljaújhelyről.

Az impozáns vasparipa nemcsak a különvonat utasait és a helyszínre érkezett vasútrajongókat bűvölte el, hanem az éppen az állomáson tartózkodó utasokat is. Azonban az időjárás ez alkalommal nem volt kegyes a kirándulni vágyókhoz, így a következő, Budapestre tartó személyvonattal magam is eltávoztam Gödöllőről.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Most tűnt csak fel, hogy milyen tömzsi a 109-es szerkocsija :)

  • avatar
    crash mondta:

    Wow. Nagyon jó összeállítás, köszönjük. A 2050-esből miért kellett anno dupla? Nagy volt a vonat, vagy csak ha lerobban az egyik, ne kelljen segélygép?

  • avatar
    Tastam ( a szerző ) mondta:

    Talán ez is, az is közrejátszott, nem tudom. Az viszont bizonyos, hogy a 2050.02 termelte a kocsik energia-szükségletét, de ezen túl valószínűleg vontatott is. Mivel nem vagyok gépész, nem tudom, hogy az áramfejlesztő funkció levett-e a teljesítményéből, talán majd egy hozzáértő megmagyarázza. Engem leginkább a hangja bilincselt le, hiszen az a hangfekvés nálam addig kizárólag az M61-esekkel párosult.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.