Főoldal » Élménybeszámoló, Énblog, Vasút

Mindenki egyért…

btx 2010 április 12 3 megjegyzés

Szombaton olyasmire szántam rá magam amit már nagyon rég nem tettem – körIC-vel utaztam haza. Tavaly, mivel ez volt az egyetlen emberi időben közlekedő vonat a szabadnap délelőttjén Egerbe (9:33), rendszeres utasa voltam, azonban a sorozatos késések elvették a kedvemet és idén már inkább másik járatot választok. Azaz vagy 3 órával korábban kelek, és a Rákóczi Eurocity-vel utazom, vagy csak délben, illetve délután az e napon is közlekedő két miskolci IC valamelyikével. Ez a szombat azonban más volt, mint a többi. Délutánra ugyanis kirándulást terveztem. Így kiesett a déli és a fél 5-ös, valamint az esetleges ebéd utáni pihenés lehetőségének hiánya miatt a kora reggeli lehetőség is, ezért összeszorítottam a fogamat, és újból felszálltam a Jázmin IC-re.

Az első benyomás pozitív volt. A szerelvényt a tavalyi évvel ellentétben győri kocsik helyett kényelmes DWA vagonokból állították ki, így amíg fel nem szálltam, azt hittem, végre ismét szerencsém van. Bent már lehangolóbb volt a kép. Nagyon sok család ezt a vonatot választotta, így attól féltem, a sok gyerek miatt se pihenni, se olvasni nem fogok tudni, ráadásul büfékocsi sem volt, így az egyetlen menekülési esélyt a szerelvény végén található halbi jelentette a gyerekhadak elől. Erre szerencsére nem került sor, mert a várttal ellentétben az út egész nyugodtra sikerült. Bár a légkondiból olyan hang jött ki, mintha egy mini tornádó működne odabent, a terem ajtaja pedig nem záródott, így a menetzaj egész úton behallatszódott az előtérből, ezek igazából nem zavartak. Az út egyik felében a peronon álltam és telefonáltam, a másikban pedig bent ültem, bambán bámultam kifelé az ablakon, néztem a borús tájat, az élénk színeket, az elsuhanó állomásokat.
Leszállás előtt pár perccel felhívtam Cpt. Dave-t. Tudni akartam, mennyit késik a Holló IC, ami a Nyugatiból Miskolcon át a Keletibe közlekedik, és Füzesabonyban az a gyorsvonat a csatlakozása Eger felé, amivel én is menni akartam. Ugyanis ez az IC nagyon ritkán pontos, viszont ha jelentősebbet késik, nem szoktuk megvárni. Most is úgy festett ez a szituáció áll fenn, 16 perc késésről szólt az infó. Így hát pár perccel később optimistán futottam át az aluljárón, a lépcső tetején elém táruló látvány pedig tovább erősítette bennem a hitet, ma pontosan érek haza:

Látható, az Egerbe menő gyorsvonat az ötödiken állt – ez mindig itt szokott – a Budapestre közlekedő viszont, amit normál esetben a hetedikre hoznak, a negyedik, azaz az átmenő fővágányon próbált meg a peron fedezéke alá behúzódni a közben egyre sűrűbben hulló esőcseppek elől! Azon a fővágányon, ahová az IC-nek kellett volna érkeznie. De mivel az még jó messze volt, a forgalomirányítás láthatólag úgy döntött, a gyors nem itt fogja megvárni, amíg beér az IC és megelőzi. Majd valahol később, talán Kál-Kápolna vagy Ludas környékén maga elé engedi. A hangos azonban nem sokkal később összetörte a bennem levő illúziót, bemondta, az 5502-es és 5517-es vonatok várnak a 650-es érkezésére. Azaz hiába minden, amíg az IC ide nem ér, mi sem megyünk sehová!
Gyakorlatilag nem tudtam, sírjak-e vagy nevessek. Van egy vonat, aminek 16 perc késése van, a másik kettő terv szerint nem várna rá (mert akkor a gyorsot nem a negyedikre hozták volna), és most mégis 16 percig kell még itt dekkolnunk, ezzel a szembe jövő 11:34-kor Egerből induló személyt is el fogjuk verni. Észrevettem, jön a forgalmi szolgálattevő, gondoltam megkérdezem, tudják-e egyáltalán pontosan, mennyit késik az a vonat, de aztán beláttam, valószínűleg nekik is van EMIG, így más formában fogalmaztam meg felháborodásom okát. Csak annyit mondtam neki (persze udvariasan), miért kell megvárni az IC-t, amikor 16 percet késik? A válasz: normál esetben 12 percig tartják a gyorsokat, de ha a startos menetirányító úgy rendelkezik, akkor mindenképp meg kell várni. Most is ez történt. Megtudakoltam még, érdemes-e a panaszkönyvbe beírnom, de az előbb említett ok miatt én sem és a hölgy sem látta túl sok értelmét. Így nem volt más hátra, beálltam a peron alá, megvártam a körIC-t, és megszámoltam, mennyien szállnak át. A vonat a beígért 16 perces késéssel meg is érkezett, természetesen a harmadik vágányra:

A Keleti felé egy család szállt át, hozzánk pedig senki. A négy tagú famíliának – ha nem tartják miatta a Pest felé menő gyorsot – 40 percet kellett volna várnia, ha Kál-Kápolnára, Vámosgyörkre vagy Hatvanba szeretett volna eljutni és egy óra 40 percet, ha Adácsra, Karácsondra, Ludasra, Nagyútra vagy Hort-Csányba. Ha mi itt hagytunk volna valakit, neki 40 perc múlva lett volna Egerbe személyvonata, a Start azonban biztosra ment, csak hát átszálló nem volt. A mérleg tehát, kb. 100 ember várt 4-re, ők pedig egy család voltak. Azaz nem egy mindenkiért, hanem mindenki egyért!
Ezek után két kérdés foglalkoztatott. Az első – miért fizettem 540 forintot? Akik a késett körIC-vel utaztak, visszakapták a helyjegy árát abban az esetben, ha a kétezres Szili a Keletiig nem tudott 15 perc alá tudott menni. Én viszont nem lettem kárpótolva. Ok, hogy az én IC-m nem késett, a csatlakozásom viszont nem tudott elindulni időben, így a legmagasabb vonatnem előnye, a gyorsabb eljutás csak formálisan jött ki. Hiszen jobban jártam, mintha végig gyorssal mentem volna, viszont így is 2 óra 10 perc alatt értem haza, és ezt a menetidőt az ütemes előtt még IC nélkül is megkaphattam. A másik dolog amit nem tudok megérteni az az, hogy még ha lenne is 4 átszálló Eger fele, miért kell ezért másik 50-nek, esetleg 100-nak várnia? Ha fordított lenne az arány megérteném, de itt sokan vártak kevesekre, akik ráadásul nem is abba az irányba mentek tovább. Szerintetek ez így logikus? Valaki adjon nekem valami épkézláb indokot!

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Logikus-e? Hát én ezt az egész sztorit nem értettem :D Mondjuk nem is jártam még arrafelé soha szerintem, de egy biztos, a mávnál aligha van logikus dolog. Csak egy kis példa a közelmúltból: itt az esztergomi vonalon egy autó a sínre esett, az egész vonalon leállították a közlekedést, pótlóbusz nem indítottak, ez sem logikus ugye, képzelem az utasok hogy örülhettek az amúgy is rendszeres késés mellé még órákat várhattak egy helyben és alternatíva nem volt, hogy tovább jussanak.

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    Gyakorlatilag annyi az egész rendszer lényege, hogy az Egerbe menő és az onnan jövő gyorsok Füzesabonyba mind a két körIC-t megvárják. Azt is, amelyik a Keleti felől jön és azt is, amelyik a Nyugati felől. A Nyugati felől jövő rendszerint el szokott csúszni, amikor 15 percnél többet késik, akkor nem szokták tartani miatta a vonatokat (akkor hozzák az Egerből jövő gyorst a 4-re)! Szombaton azonban mégis meg kellett várni.

  • avatar
    IST mondta:

    A sztori szerintem logikus, a rendszer viszont nem tűnik túlzottan annak. Vagy legalábbis én kíváncsi lennék arra, hogy mennyi alkalommal fordulnak elő késések Füzesabonynál. Nem a hivatalos statisztika érdekelne, hanem a valóság.
    btx történeteit elnézve meglehetősen gyakorinak tűnnek ezek a késések, ami alapján vagy általánosan gyenge a munkamorál és amiatt nem sikerül tartani a menetrendet, vagy a menetrendet sikerült tarthatatlanra elkészíteni.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.