Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

Számít a vonatok kinézete?

IST 2010 április 17 2 megjegyzés

Meglehetősen sokat írok az angol vasútról ezen a weboldalon, mivel kedvelem a szigetországiak közlekedését. Időről-időre felmerül, hogy mennyire rondának tartjátok ezeket a gépeket európai szemmel nézve, így amikor megláttam a Modern Railways 2010. áprilisi számában a hét oldalas cikket a vasúti járművek kinézetéről, roppantmód megörültem. Egy brit tollából olvasni ugyanis azt, hogy ő mivel van megelégedve és mivel nem ilyen téren azért mégiscsak más, pláne ha hozzáértő emberről van szó. Nos Ian Walmsley a Porterbrook Leasing cégnél dolgozik mint műszaki fejlesztési igazgató, így olyan projektekben vett részt, mint mondjuk az SWT Class 458-asa, amely nekem például nagyon nem tetszik, de kiderül, hogy lehetett volna jobb is. Most azonban nézzük inkább az ide balra betett képet!

A jármű a britek dízel motorvonata, a Voyager. A bal oldali kép az eredeti, a jobb oldali némileg módosítva lett Photoshop által. A változás mindössze annyi, hogy a fényszórókat magában foglaló részt lecserélte az ügyes kezű számítógépes a Pendolinokon használtakra. A jármű karaktere jócskán megváltozik ezzel, én azt mondanám, hogy előnyére. Meg Ian is azt mondja. Apróság ez, de pont az ilyenek számítanak egy-egy jármű megítélésénél.

Persze az átlagos utazóközönségnek igazából mindegy, hogy milyen formájú a jármű orra, vagy a fényszórók kialakítása. A belső már annál érdekesebb nekik. Erre persze Iannek is megvan a maga története, a ScotRail Turbostarjainak belsejét egy fiatal hölgy tervezte meg, aki a lila üléshuzat mellett fehér belső falat képzelt el. Erre a cégnél a mérnökök azt mondták, hogy az nem jó, mert nehéz tisztítani, nagyon meglátszik rajta a kosz, legyen inkább szürke a fal. Ezzel az ügyvezető igazgató egyetértett. Erre jött a cikk írója azzal, hogy miért alkalmaz a vállalkozás erre szakosodott tervezőt, ha úgyis a mérnökök döntenek. Az ügyvezető igazgató elgondolkodott ezen is, és úgy döntött, jogos az észrevétel, mégiscsak legyen fehér a belső. Gondolom kitaláljátok, a vége szürke lett, hazafele a repülőn az igazgató és az egyik mérnök egymás mellett ültek…

Visszatérve a fenti képemen is látható Class 458-asra. Alapvetően a briteknél a jármű orrának 20%-a sárga színű kell, hogy legyen biztonsági okokból. (Mintha ezen múlna, hogy valaki észreveszi-e a vonatot vagy sem…) Ezt úgy kívánták elérni, hogy a jármű orrát a piros részen kívül sárgára festették, kivéve a két szélvédő között, mert azt feketére. A magazinban van egy jó kis kép róla, bejövős. Csakhogy a vezetők megint túlbonyolították a dolgot, mivel rájöttek arra, hogy ha a 20% sárga = biztonság, akkor még több sárga még nagyobb biztonságot jelent. Bár a képlet egyszerű, ezzel sikerült teljesen odavágni a motorvonat kinézetét.

Azért persze van amiben nagyon nem értek egyet a cikk szerzőjével, ilyen a Class 70-es esete, ami ugye a legújabb dízelgép brit földön. És sokak szerint rémisztően ronda. Szerintem pont azt sugározza, amit kell neki, azaz erős vagyok, terhelhetsz engem végtelenségig, akkor is elhúzom a fuvart hegyen-völgyön át. Nem illene hozzá szerintem a kerek orr mondjuk. De persze ízlések és rokonok különböznek.

A magazin áprilisi számában azért van többminden is, csak ez volt az egyik legérdekesebb cikk benne, ezért foglalkoztam ilyen sokat a témával. Emellett szeretném megemlíteni a 16 oldalas(!) kiadványt a közepén, amely a sörről és a vasútról szól, így megtudhatjuk hova érdemes utazni vonattal ha igazi sörre vágyunk. Elképesztő, hogy miket ki nem találnak a britek!

A fő anyag persze a High Speed 2-ről szól, azzal, hogy nyilvánosságra hozták az útvonalterveket London és Birmingham között, megindulhatnak a beszélgetések, viták az elképzelésről. A magazinban szerepel egy kép is amely a megvizsgált pályaterveket mutatja, hát nem kevés verzión gondolkodtak el. A legnagyobb meglepetés az lehet sokak számára, hogy a High Speed 1-gyel nem kapcsolódik közvetlenül, legalábbis jelen verzió szerint. A nagysebességű HS2 ugyanis London Eustonról indulna, míg a kontinensről a HS1 szerelvényei a St Pancras Internationalre futnak be. A két pályaudvart összekötő szakasz csak mint elképzelt lehetőség van áll fenn, de ha a DB jobban terjeszkedik a briteknél, akkor ez akár valóságos is lehet idővel. Mindemellett Heathrow-t sem érinti a vonal, túl nagy kerülő lenne a vonatoknak és a tervezők szerint nem érné meg ezt megvalósítani, az emberek többsége ugyanis nem repülni menne vélhetően Londonba, hanem magába a városba utazna. Hogy azért Heathrow utasai se szenvedjenek csorbát, Old Oak Commonnál létrehoznának egy csomópontot, ahol átszállási lehetőség lenne többek között a Heathrow Express-re is. A HS2 révén London Euston és Birmingham között az út 1 óra 24 percről 49 percre csökkenne. A jelenleg megengedett 125 mph-s (200 km/h-s) sebesség helyett ugyanis a pálya 400 km/h-s tervezési sebességűre épülne ki. A távolabbi tervek szerint a pálya Birminghamnél kettéválna, az egyik ág Manchesterig, a másik Leeds-ig húzódna. És mielőtt sokan elszállnának a sebességtől, a britek szerint nem ez a legfontosabb, hanem a megfelelő kapacitás biztosítása. Érdekes módon a magazinban lehoznak egy cikket a teherszállító vasút szemszögéből is, mely szerint nincsenek “kiakadva” azon, hogy a HS2-n vélhetően nem rohangálhatnak majd tehervonatok, mert a hagyományos vonalakon így is felszabadulhat plusz kapacitás nekik is, így talán könnyebb lesz még több árut szállítani vasúton. Van egy olyan érzésem, hogy sok-sok cikket fogok még olvasni a témában az elkövetkező években a Modern Railways-ben.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    Azért volt pár dolog a cikkben amivel nem igazán értettem egyet. Sokszor azt írja, hogy erről az EU szabályozás tehet (ha jól emlékszem). Dehát mindenki ebből a szabályozásból dolgozik és nekünk mégis van Taurus, Flirt és egyéb vonataink. Szóval könnyű másban keresni a hibát, de erről az egészről ők tehetnek. Amíg nincs igazán akart arra hogy ezt megváltoztassák nem is fog semmi történni. Azzal én is egyetértek hogy miért van pl a Class 70-esen anti-climber (becsuklás gátló vagy mi a magyar neve). Ha összefut a Class 70-es egy motorvonattal nem hiszem hogy a becsuklásgátló fogja megvédeni a motorvonat könnyű szerkezetét. Ezeken is látszik hogy tele van a szabályozás olyan “nem árthat” jellegű részekkel. Inkább kellene rendes fényszórókat használni a sárga sáv helyett. Minden annyi minden az angol vasútban ez is történelmi teher amitől nem bírnak megszabadulni.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Szerintem nem csak vagy nem az EU szabályozások a bűnösek leginkább, hanem a saját magunknak felállított kvázi “ezeréves” szabályaik meg méretezésbeli különbségeik. Ezeken meg nehezen tudják magukat túltenni, de hát az ilyen hozzáállás ismert itthon is “Ha ez eddig működött így, akkor ezután is fog” címmel.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.