Főoldal » Egyebek, Forgalomirányítás, Stratégiák, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Virtuális vasúti hírek #1

IST 2010 április 23 2 megjegyzés

Mivel észrevettétek és többen jeleztétek is felém elektronikus levélben, hogy az utóbbi időben a szokásosnál kissé kevesebb virtuális vasúti hírrel találkozhattatok itt a vonatmagazinon, azt hiszem éppen itt az ideje egy kis magyarázkodásnak és változtatásnak. Az elmúlt hónapok nálam legfőképpen a munkáról szóltak, meglepően kevés szabadidőm maradt magamra és azt próbáltam megosztani a számítógépes vasút / modellvasút között. Azt vettem észre, hogy egyre kevesebbet vonatozok a gépemen, cserébe viszont túl sok időt töltök a neten mindenfajta hülyeség olvasgatásával amit talán nem ártana abbahagynom. Nos, hogy azért ti se maradjatok ki a betevő falatok nélkül arra az elhatározásra jutottam, hogy hetente/kéthetente egyszer jelentkezem majd a híreimmel, egy hosszú bejegyzésbe ömlesztek bele mindenfajta újdonságot, sőt, próbálom majd sűríteni a bemutatók kínálatát is, ugyanis ez is eléggé elhanyagolásra került. Ami meg nem jó. No szóval itt van az első hosszú virtuális vasúti hírrovat:

Kezdeném mindjárt egy aprósággal, méghozzá az ESTWsimmel. Eme német forgalomirányító program ugyanis átlépett a 4.6-os változatra, ami azt jelentette, hogy néhány terület is megkapta a frissítést erre a verziószámra. Ennek megfelelően Bréma főpályaudvara (lásd kép) mellett még a Verden-Nord pálya is átdolgozásra került. Sajnálatos módon a hírlevél nem tartalmazza a változtatásokat, a program fórumrendszere is meglehetősen lanyhán látogatott, így infót az sem tartalmaz, egyedül azok tudják kideríteni az újdonságokat, akik megvásárolták a közel 50 euróba kerülő területeket. Mármint darabja ennyi. Mivel ez rám nem igaz – a német rendszer engem nem vonz ennyire – így maradjunk annyiban, hogy hurrá, van új verzió!

Maradjunk a forgalomirányításnál, viszont ugorjunk át a Csatorna túlpartjára, ahol látogassuk meg a SIAM honlapját! Itt a North London Line megjelenése az újdonság, amely a Windows-on is futó programok sorába tartozik. Nem kell meglepődni, a cég ugyanis kissé elmaradt a modern kor hívó szavától amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy külön felhívják rá a figyelmet: mivel a NLL mérete nagy, ezért nem szállítják floppy lemezen! Ifjabb olvasóinkat megkérném, hogy forduljanak a szüleikhez vagy a guglihoz és kérdezzenek rá arra, hogy mi is az a floppy, az idősebb olvasók pedig morzsoljanak el bátran egy könnycseppet a szemük sarkában eme nosztalgikus mondatot olvasva. Viszont: a fejlődés az fejlődés, ugyanis az NLL megvásárlói tudnak csatlaozni a Leicester Central szimulációjához. Apró bökkenő, hogy az NLL 1938-ba kalauzol bennünket, az LC pedig 1957-be, de kicsire nem adunk. A tervek szerint amúgy a sorozat következő tagja Woodford Halse lesz. Az NLL így a II. világháború előtti időszakot mutatja be, azaz meglehetősen nagy forgalmat kell lebonyolítanunk benne amely alatt személy- és persze tehervonatokat is kell érteni, utóbbiak remekül kihasználják az összeköttetést az egyes vonalak között. A területet 45 font leszurkolása (13 500 forint) után tudjuk kipróbálni, amit PayPal számláról lehet teljesíteni. Akiknek megfelel, annak akár e-mailben is átküldik a pályát és a kézikönyet. Kép nincs, a honlap sajnálatos módon nem tartalmaz ilyet. És kipróbálható verzió sem létezik.

Régen foglalkoztam már a Loksim3D-vel, most ezt is megteszem, megjelent hozzá ugyanis az osztrákok 1014-es mozdonyának vezetőállása. Ezt 1024*768-as illetve 1280*1024-es felbontásban is letölthetjük és telepíthetjük. Minőségileg véleményem szerint lehetne jobb is, de elnéző vagyok vele, mivel mégiscsak egy ingyenes programról van szó. A Loksim3D felépítésének köszönhetően bármelyik pályán igénybe vehetjük a mozdony szolgálatait, a menüben meglehetősen egyszerűen lehet kiválasztani azt, hogy mi bizony ezzel szeretnénk vezetni. A pakk alig 2,5 mega, így nem fogjuk vele leterhelni a hálózatot.

Irány Németország, ahol a ProTrain sorozat hamarosan megkapja a 35-ös számot viselő újabb darabját. Ebben Erfurt és Halle között vezethetünk majd, ráadásul a Német Demokratikus Köztársaságban, ugyanis ez a Microsoft Train Simulator kiegészítő az 1985-ös évbe kalauzol bennünket vissza. Ennek megfelelően olyan járművek lesznek majd a kezünk alatt, mint a BR 106-os, a 118-as, a 132-es, a 211-es, a 242-es, a 243-as és a 250-es. A nem német vasút fanoknak ezek így talán nem mondanak semmit, de ha megemlítem azt, hogy Ludmilla vagy Holzroller, akkor talán már felcsillan néhány tekintet. A kiegészítő április 29.-ére várható, legalábbis a letölthető verziója, a dobozosra vélhetően még várni kell majd. 20 euróba fog kerülni egyébként. A megjelenés örömére egy képgalériát nézhetünk végig ezen a linken.

Hazai pályára evezve a Dél-Dunántúl 2.0-s illetve 2.1-es verziójának megjelenéséről tudok beszámolni, szintén MSTS alá. Ebben a korábbi Pécs-Dombóvár szakaszon kívül a Pécs-Villány-Magyarbóly részen is elkészültek a jellemző tereptárgyak, így a 100 kilométernyi valóságnak megfelelően kidolgozott pályához egy újabb 43 kilométeres adag csatlakozott. A 2.1-es változat gyakorlatilag némi hibajavítás a játékosok visszajelzései alapján, letölteni a telepítőket innen lehet. Azoknak, akik nem játszanak ezzel a programmal, a figyelmükbe ajánlanám ezt a fotóalbumot, amely tele van a pályán készült képekkel, meglehetősen látványos darabok, látszik, hogy igen jó megjelenést tudtak elérni a fejlesztők. A munkák persze nem állnak le…

Tovább fejlődik az MSTS egyik utódjaként tekinthető program, az OpenRails. Ezúttal a napszakok váltakozását mutatják meg egy videó segítségével, amit én is jól beillesztek nektek. Ebben látható (és hallható), hogy a pálya valós koordinátáinak megfelelően helyezkedik el a Nap az égen (sőt, a Hold is), ráadásul az időponttól függően mozog is. Egészen látványos ahogy felgyorsítva az időt átvándorol az égbolton, bár ezt játék közben igazából nem fogjuk érezni. Ami viszont kissé furcsán néz még ki, az a naplemente, a vörös ég azért kissé ütősnek tűnik, a napfelkelte viszont már egy hosszabb vonatútnál igencsak hatásos tud lenni. A felhők sűrűsége is változhat majd a programban, ennek hatására megváltozik majd a pálya tónusa is, sok felhő esetén a színek szürkébbé válnak. Ezer szónál is többet mond a videó, nézzétek meg!

Aki esetleg Franciaországban kíván száguldozni, annak ajánlanám a figyelmébe a La Ligne ARCM pálya 3. verzióját, MSTS-hez. Bár a korábbi változatokhoz képest nem bővült a megtehető út hossza, a tereptárgyak lecserélésre kerültek, a jelzők is élethűbbek lettek, elég megnézni az itt látható és folyamatosan változó képeket. Három különböző útvonalat járhatunk be a pályán: a Nimes-Avignon, a Nimes-Miramas illetve a Miramas-Avignon vonalak között Tarascon-sur-Rhone az elágazó állomás. Letölteni innen lehet, a kicsomagolások után ne felejtsétek el lefuttatni az installme.bat file-t sem!

Sokat vártam rá, de megérte, megjelent a Metro Simulator hármas számú béta verziója. Ebben már járműfronton is többet kapunk az előzőnél, így háromfajta motorvonat (MG2 lásd kép, SG2, RSG2) áll rendelkezésünkre, valamint egy tolatómozdony is. A pálya jelentősen kibővült, jóval több elágazással, tárolóvágánnyal rendelkezik, valamint az állomások is jobban különböznek és némi házanyag is telepítésre került a pálya mellé. A jelzők is bővítésre kerültek, amellett, hogy tolatójelzőkkel is fel lettek szerelve az útvonal megfelelő pontjai, a ZUB nevű rendszernek megfelelő fényjelzők is a valóságnak megfelelően üzemelnek. Ennek hatására a vezetőállásokra is készítettek egy új “kütyüt”, ami kijelzik az adott szakaszon  a megengedett sebességet a rendszer alapján. Kellemes. Vezetéshez hasznos lehet az is, hogy a küldetésekhez már van menetrend, amit szintén előcsalhatunk egy gombnyomás segítségével, csakúgy, mint a forgalomirányításra alkalmas ablakot is. Szóval kellemes darab lett, egyre jobban tetszik nekem ez a holland progi.

Ismét egy újabb program teszi tiszteletét a virtuális vasúti piacon, aminek a neve nem más, mint az iRunTrains. A névből kitalálható egyrészt az, hogy vonatokat lehet majd benne “futtatni”, másrészt az, hogy ez bizony Mac gépekre készül. Gondolom crash barátom már dörzsölgeti a tenyerét emiatt, de le kell hűtsem a kedélyeket: egyelőre csak a 0.2-es béta van készen, szóval messze van még a teljes verzió. Mindenesetre gyártottak neki egy honlapot, készítettek róla egy videót, ezeket érdemes lehet megnézni. A grafika még kezdetleges, de ez szerintem az ilyen korai szakaszban elnézhető. A progi lényege amúgy az, hogy terepasztalt tervezzünk és azon vonatokat futtassunk. Sőt, aki a RailModeller nevű tervezőprogramot használja, az egyszerűen átemelheti a tervét ebbe a szoftverbe és megnézheti 3D-ben, hogy hogyan nézhet majd ki a megálmodott terepasztal. A kamerakezelést egyszerűre próbálják belőni, csakúgy mint az irányítást is, így vélhetően nem várhatunk egy ultraprofi programot, de egy próbálkozásnak azért jó lehet, pláne azért, mert le is tölthető ez a verzió a progi fentebb linkelt honlapjáról.

JBSS Bahn terén túlzottan sokról nem tudok beszámolni, az áprilisi frissítések folyamán annyi történt, hogy a 3.85r3 immáron franciául is hajlandó velünk kommunikálni, valamint új jelzők is kerültek a programba, az osztrákok fényjelzői.

Stratégiarajongóknak hívnám fel a figyelmét arra, hogy a mostanában általam kissé elfeledett OpenTTD köszöni szépen él és virul, méghozzá annyira, hogy kiadták az 1.0-s verziót belőle. Hogy ez miért érdekes? Azért, mert ezzel gyakorlatilag teljesen elszakadt a Transport Tycoon Deluxe nevű programtól, ami a maga idejében nagy királya volt a vasútmenedzselős játékoknak. Most már mind a grafika, mind a zene, de úgy egyáltalán minden lecserélésre került, valamint funkcionalitásában jelentősen kibővült a progi az eredeti verzióhoz képest, így határozottan érdemes lehet mindenki számára a kipróbálása. A programhoz kapcsolódóan hívnám fel a figyelmet az OpenTTD – Magyarország Portálra, amely azt a küldetést vette a nyakába, hogy elkészítse Közép-Európa vasúti járműveit a programhoz, lásd a mellékelt képet. A projekt figyelemre méltó, remélem majd arról is be tudok számolni ha végeztek a megvalósítással. Rajongóknak szintén érdekes lehet az OpenTTD FanSite, ahol továbbra is zajlanak a cégversenyek a játékosok között, valamint egy rakat magyar cucc is letölthető.

Ennyi lett volna a gyors összefoglalás a közelmúlt eseményeiről, remélem mindenki megtalálta a kedvére való programot vagy kiegészítőt. Én is belevetem magam a játékba, a Class 60-as mozdony jelenleg elég rendesen leköt.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.