Főoldal » Élménybeszámoló, Énblog, Érdekesség, Vasút

Class 378 a valóságban

IST 2010 május 3 5 megjegyzés

Londonban jártamkor mindenképpen szerettem volna megnézni a Class 378-as Capitalstarokat, amelyeket a London Overground vonalain használnak. Eme hálózat gyakorlatilag londoni vasútvonalakról szól, amelyet jobban be szeretnének fogni a város közlekedésébe, emiatt pedig irtózatos összegeket szórtak bele a fejlesztésekbe. Ennek folyományaként nyílott meg alig néhány napja az East London Line (a kelet londoni vasút) egy része – ennek egyébként folytatása is lesz, valamint tervezik a déli “összekötőt” is, hiszen nyugaton és északon már megvan a pálya. A sínekre új járművet is vadásztak, ezek lettek a Class 378-as villamos motorvonatok.

A terveimnek megfelelően így aztán egyik nap Kensington Olympia felé tettünk egy kis kerülőt, egyrészt azért mert ide Underground szerelvények is járnak, másrészt azért, mert ez az Overground egyik állomása is. Szerencsém volt túlzottan sokat nem is kellett a vonatra várakozni. A fotózást kedves közjáték zavarta meg egy kicsit. Miután bejött az első szerelvény dél felől majd továbbhaladt, a túlsó peronról szólt át egy vasúti alkalmazott, hogy el ne menjek, pár perc múlva jön a másik irányból is egy gép, fotózzam azt is, akkor legalább a forgóvázak is rajta lesznek a képen. Teljesen ledöbbentem ezen a hozzáálláson, ami egészen addig tartott, amíg tényleg be nem futott a vonat a másik irányból.

A Class 378-asokról egyébként annyit érdemes tudni, hogy az Electrostar család utódja, gyakorlatilag abból lett továbbfejlesztve. Ennek megfelelően ez is Bombardier gyártmány, Derbyben rakták össze a járművet, bár az egyes részei igencsak különböző országokból származnak. Így például a forgóvázak a németektől érkeztek, az ajtók az osztrákoktól, a kapcsolószerkezet és a motor a svédektől, a biztonságra felügyelő kamerarendszer pedig a kanadaiaktól, de találunk francia és kínai részeket is a britek mellett.

A járgány nyilván normál nyomtávon fut, 3 illetve 4 kocsis szerelvényekben közlekedik. Eddig háromfajta verziója rója a brit síneket a 378/0, a 378/1 és a 378/2. Érdekes módon a /1-es nem duál áramnemű, mivel kizárólag a harmadik sínes 750V DC-t tudja, áramszedője nincs a 25 kV-hoz. Emiatt kizárólag az East London Line-on közlekedhet. A /0-s vonatok 3 egységesek, 2010 folyamán kapják meg a 4. kocsit, amivel aztán együtt jár az is, hogy átsorolják a 378/2 osztályba. Az első vonat 2009. július végén állt forgalomba, így aztán meglehetősen fiatal a flotta. A szerelvények belső elrendezéséről annyit, hogy abban nyomot hagy a rendeltetési cél, mivel az ülések hosszirányban lettek elhelyezve mint a budapesti metrón, ami persze jóval több állóhelyet eredményez, szemben a “normál” vonatokkal. No igen, a kapacitás legyőzte a kényelmet.

A képeken a 015-ös és 006-os szerelvény látszik Kensington Olympia állomáson 2010. március 17-én. Mint látható az utasok maguk üzemeltetik az ajtókat, ez egyre jobban kezd ott is elharapódzni. Egyfelől ez jó ötlet, másfelől meg futottam bele idiótán viselkedő gyerekekbe vonaton, akik azzal szórakoztak, hogy a kinti ajtónyitás parancsra bent benyomták az ajtózárást, és ezt így többször egymás után. Az ajtók meg nyilván csukva maradtak. Szerintem nem volt vicces…

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Class 378 rulez. No meg a brit vasutasok is – mikor legutóbb Pesten próbáltam vonatot fotózni, mindig akadt a közelben egy vasutas, aki jó esetben elzavart melegebb éghajlatra, rosszabb esetben a negatívot is követelve az – egyébként digitális – fényképezőgépből (biztos túl jól látszottak a forgóvázak).

    Amúgy az utolsó képen a hídon lévő védőrács előtt/mögött egy reflektor van, vagy valami tükröződik rajta?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ha jól emlékszem, akkor egy digitális hirdetőtábla, de majd megnézem otthon a többi képemet.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Nem, az egy BT hirdetés egy óriásplakáton. Az új száloptikás internetet próbálják rásózni szegény emberekre.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Egyébként múltkor utaztam rajta. Szép, csöndes és egyelőre tiszta. Legjobb ezeket megnézni Acton Central állomáson. Ott vált a harmadik sínről áramszedőre a szerelvény. Erről van egy videóm a régi szerelvényekkel. Végülis semmi különös, lehúzza az áramszedőt és úgy zümmög tovább.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Egy North London Line-os vezetőállásos DVD-m nekem is van amelyben mutatják a váltást kívülről is.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.