Főoldal » Bemutatók, Forgalomirányítás, Virtuális Vasút

Stellwerk Simulator Vol 1: Post T (Arnheim 1965)

KFMboy 2010 május 31 1 megjegyzés

A Stellwerk Sim Vol1 csomag első tagjaként szeretném bemutatni a Post T szimulátor Arnheim állomását megvalósító forgalomirányító programot. Maga a Post T sok izgalmas lehetőséget rejt magában, a profi szimulációk közé sorolnám. Az egyszerű áthaladó forgalmat a kezdők is élvezetesen el tudják kezelni, azonban akadnak jócskán gépcserék, körbejárások ami a sűrű vonatforgalom miatt a profikat is próbára teszik. Ha nem az easy nehézségi fokot választjuk, akkor számíthatunk késésekre, időjárás okozta lassabb járműmozgásokkal, illetve biztber problémákra, karbantartásra is, valamint extra menetekkel találkozhatunk.

A szimulátor modellezi a felsővezeték-hálózat megtáplálását is, mi magunk állíthatjuk be melyik szakasz hogyan kapjon megtáplálást, illetve hol legyen sorosan vagy párhuzamosan kapcsolva a rendszer. Ehhez a felhasználói kézikönyvben a catenary plan menüpont nyújt segítséget.
Kétfajta vágányút állítható be, normál és tolató. Szokás szerint itt is start-cél beállítással építhetjük fel vágányutainkat. Start gombok a kerek gombok, cél gombok pedig a négyszögletes fekete vagy kék nyilakat tartalmazó gombok. A fekete nyíllal jelzett gomb azt jelenti, hogy a célnál van felsővezeték rendszer, a kék nyílnál jelzett céloknál azonban nincsen, ide csak dízeleket küldhetünk.

Korlátozott mértékben vágányút tárolást is tud a rendszer bizonyos szakaszoknál. A váltók kézzel is állíthatóak, egyéni lezárásra is van lehetőség, ilyenkor a vágányút nem tudja állítani az általunk lezárt kitérőket.
A vonatok pozíciójának megállapításához a Train Overview ablak segít. Itt jó tudni, hogy a táblán nem csak a jelzők nevei vannak jelezve, hanem a térközök nevei is, a train overview ablakban a térközök vannak feltüntetve.

1965-ben kevés országban volt rádiótelefon rendszer telepítve a vonalakra, így vagy forgalmistáinkkal küldjük ki írásbeli utasításainkat, vagy vonali telefonon próbáljuk elérni a mozdonyvezetőket. Mozdonyvezetőinknek újabb írásbeli parancsot a Movement Orders ablakban adhatunk, illetve a már kiadottakat is itt tekinthetjük meg.

A környező állomásokkal is telefonon tartjuk a kapcsolatot, illetve a területünkhöz tartozó teher és rendezőpályaudvarok szolgálattevői is ezen kérnek menesztési engedélyt tőlünk. Ha a járműtelepre akarunk kiküldeni vonatot vagy mozdonyt, akkor nekünk is telefonon kell engedélyt kérni a mozgásra. Itt Arnheim Goederen rendezőre külön “együttműködő” gombokkal tudunk vonatok közlekedését biztosítani. Először engedélyt kérünk telefonon, hogy meneszthetünk feléjük vonatot, majd egy külön gombbal elindul a vágányút kérésének engedélyeztetése. Ha villogó fehérről zöldre vált a gomb, akkor tudunk vágányutat felépíteni a rendezőre.

A tesztelés során tapasztaltam már álfoglaltságot is, elvben a technikus a pultot “karácsonyfa” üzemmódba kapcsolva ezek a problémák orvosolhatóak, igaz 3 perc üzemszünettel jár.

Külön érdekesség, hogy a biztberészek előre tervezett váltó és szakaszkarbantartásokat végeznek. Ilyenkor kérhetnek tőlünk állításokat a váltókra. Ha szakaszt tartanak karban, akkor azt célszerűen le kell zárni a vonatforgalom elől azt. Ilyenkor a start/cél gombra lehet címkét vagy lezárót tenni.

Hiányosságként említhetem, hogy a menetrend csak külön pdf -ből hívható elő, a train overview ablakban csak addig látjuk a vonatok menetrendi idejét és a késést, amíg körzetünkbe nem érnek, így nehezebb koordinálni. Körbejárás vagy egyéb tolató mozgásnál nehézséget okoz, hogy megállapítsuk melyik mozdony melyik kocsi melyik felére csatlakozzon, a programban megjelenített információk nem mindig elégségesek, itt segít a kézikönyv “movement orders plan” pdf doksija. A felsővezeték térkép csak angol nyelvi beállítással működik, amit a windows vezérlőpultjában állíthatunk be.

Összegzésként annyit mondhatok, hogy professzionális a szimuláció, órákra leköti az embert, érdemes vele játszani.

A program itthon is megvásárolható ezen a linken, 6000 forintba kerül.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    jsim mondta:

    Nekem is megvan a program, ki is próbáltam és tényleg képes hosszú időre lekötni az embert, teljesen egyet értek. Bár csak fele annyira értenék hozzá, mint te, sok hasznos infót közöltél az ismertetőben az biztos! :smile: Egy kérdésem lenne: a korongon található extra tartalomként elérhető Köln Hbf forgalmi irányításával hogyan boldogultál, pontosabban mi róla a véleményed? Személy szerint egyáltalán nem tudtam eligazodni rajta, bár tudom ez nem a program hibája….

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.