Főoldal » Építés, Modellvasút, Tippek-Trükkök

Villamos a szekrényen

IST 2010 május 30 3 megjegyzés

A hétvége a maga sok szabadidejével arra is jó, hogy az ember megmozgassa egy kicsit a fantáziáját és elkezdjen azon tanakodni, hogy mit lehetne még csinálni modellvasút fronton. Én a szokásos börzelátogatás mellett (ami legközelebb már csak szeptemberben lesz) a villamospályámat vettem ismét szemügyre, az alap szettet kívántam némileg átalakítani a meglévő Unitrack sínjeim segítségével. Mint ahogy azt korábban is írtam, a Unitram és a Unitrack teljes mértékben kompatibilis egymással, szabadon összekapcsolhatók, nincsen semmilyen szintbeli különbség a kettő között. Hogy az élet ne legyen tökéletes, egy lényeges eltérés viszont van: a Unitracknél 33 mm a duplavágányos sínek között a távolság, míg ugyanez a villamosnál egyenesben 25 mm. Na ezt a 8 millimétert kellett valahogy áthidalnom.

Adva van az alap ovál pálya amin futkároznak a villamosaim. Két pálya, egy külső és egy belső ív, semmi átjárás nincs közöttük. Mivel a bővítési lehetőség ugyanerre az alapkészletre szorítkozik, én elővettem a Unitrack síneket és elkezdtem kombinálni. A célom az volt, hogy a szekrény adta felületet próbáljam meg kihasználni úgy, hogy még a városkép is megmaradjon. A terület ehhez 144*60 centi, ez N-es méretben bőven elegendő, főleg egy villamospálya esetén.

Alapból úgy kezdtem hozzá, hogy az oválpályát kettébontottam és a két egyenes részt egymás mellé raktam. Ez kapásból egy “hihetetlenül hosszú”, 25 centiméteres egyenest szakaszt eredményezett. Egyik felére odaraktam a megmaradó félkört és kicsúsztattam a szekrény szélére (gyakorlatilag ezt láthatjátok az átfogó kép jobb szélén), a maradék félkört pedig elhelyeztem a túloldalon. A kettő között pedig keletkezett egy jó fél méternyi üres szakasz, úgyhogy jöhetett ennek a beépítése. Az alapszett egyik oldalához csatolható néhány műanyag úttest/járda/épülethely, amiket korábban gondosan leszedtem, ezekhez viszont nem tartozik sín. Kipróbáltam milyen lenne ha beilleszteném a többi műanyag alaplap közé és egy kis útdarab kivételével egészen korrektül nézett ki a dolog, úgyhogy össze is kapcsoltam ezeket. Aztán megpróbáltam megfelelő síneket találni az így üresen maradó sínpálya kitöltéséhez.

Az elsőre látszott, hogy a duplavágány halva született ötlet, méghozzá pont a fent említett vágánytávolság miatt. Pedig ez azért lett volna jó, mert a két vágány között is van töltés, így jobban néz ki mint két külön vágány. Persze az alaplapos verzióhoz képest még úgy is szánalmasan gagyinak tűnik, de mégiscsak jobb lett volna. Na mindegy, ez nem jött be, jöhettek a sima szekciók. Két 248 mm-es sín kevés volt hozzá, maradt még némi rés, amelyet a 62 mm-es rövid sínnel próbáltam volna megoldani. Akkor még nem tudtam, hogy a 62-es az, csak felvettem magam mellől a síneket, mondván jó lesz az. Az összekapcsolás sikerült is, viszont a sínek nem értek össze, a rövid sín mindkét felén volt 1-1 milliméter lyuk, amin a villamosom apró kerekei bizonyára nagyot koppantak volna. Összébb húzni a műanyag alaplapok miatt nem lehetett az egészet, úgyhogy a lehető legjobb tevékenység mellett döntöttem: elkezdtem kétségbe esni. Annyira jó volt az elképzelés…

Aztán persze rájöttem, hogy egyszer már valami hasonlót eljátszottam magammal, ugyanis elfelejtettem, hogy a Katonak 62 és 64 milliméteres rövid sínje is van. Naná, hogy a hatvannégyes pöpecül illeszkedett oda. Ennek megfelelően a közeli részt máris letudtam, jöhetett a távolabbi, fal mellett futó szekció.

Erre a részre azt terveztem, hogy a V7-es szettben található double crossovert fogom használni. (Nem tudom mi ennek a szép magyar neve, a lényeg az, hogy a két pálya között keresztben átjárhatnak rajta a vonatok, de mehetnek egyenesen is. Kérlek kommentbe írjátok be!) Ennek segítségével ugyanis kellőképpen mozgalmassá tehető az egyébként unalmas sima ovál pálya, lehetőség nyílik az ide-oda való átjárásra. Emellett még szerettem volna egy kihúzót is, azaz még egy sima kitérőt is terveztem beépíteni. A probléma viszont előjött ismét: a négyes kitérőnél a sínek távolsága 33 milliméter, azaz ismételten csak sok, valamit ki kellett találnom. Elsőre az ugrott be, hogy vannak nekem 15 fokos íveim, azokkal nagyobbra veszem a vágánytávolságot és így simán megoldom a problémát. Ezzel viszont az volt a baj, hogy nem adta ki mégsem a geometriát, nem tudtam úgy beilleszteni ezeket, hogy minden elférjen. Jöhetett a következő ötlet.

A Unitram szettben az ívek két részre bonthatók: ahol kezdődik az ív ott 25 mm-es a vágánytávolság, aztán a 90 fokos ív közepén ez 33 milliméteresre növekszik hogy még véletlenül se ütközzenek össze az egymás mellett elhaladó villamosok, majd ismét lecsökken 25 mm-re. Igen, pont a 33 mm-es résznél bontható ketté, így 45 foknál ha szétszedem, utána “csak” be kell fejezni az ívet úgy, hogy a 33 mm megmaradjon a két sín között. Egyrészt ez nem lett volna egyszerű móka, másrészt pedig ez azzal járt volna, hogy az íves szakaszt meg kell fosztanom az alaplemezektől amivel máris bután nézett volna ki az egész, így feladtam ezt az ötletemet is. Az alaplemezekhez való ragaszkodásom talán amiatt érthető, hogy azok nélkül felesleges az egész szett, sima Unitrack sínekből is össze lehetne dobni az egészet kevesebb vesződéssel, a házakat meg melléjük lehetne szórni. Ez igaz, csak megintcsak oda lyukadunk ki, hogy nem nézne ki jól.

Mindezek után bevillant, hogy 8 milliméter nem egy nagy különbség, ennyit akár össze is lehetne húzni, mi lenne, ha csak a tapasztalat kedvéért kipróbálnám. Az ív befejező részére így odatettem a 248 mm-es egyenes sínből egyet-egyet, a másik felére pedig a kitérőkomplexumot próbáltam. Eredmény? Ahogy a képen is látható, különösebb gond nélkül össze tudtam kapcsolni. Betettem a sima kitérőt is és még mindig rendben volt az egész. Mentem rajta egy-két próbát a villamossal: nyista hiba. Kissé bután néz ki a dolog, némi rés is látható, de köszöni szépen, működik.

A kitérőket bekötöttem, analóg módban ez meglehetősen vicces. A kitérő töltésében van hely a hozzá adott műanyag dugós kábelnek amelyet egyszerűen csak be kell csúsztatni és a töltés alján található bemélyedésben kivezetni. A másik végét a trafóhoz egyszerűen hozzápattintható váltóállítóba kell bedugni és voilá! máris készen van, működik, semmi egyéb drótozást nem igényel. Persze elsőre fordítva dugtam be a vezetéket, nem én lennék ha eltaláltam volna, úgyhogy szétszedhettem és rakhattam össze megint. A négyes kitérőt is egyetlen kapcsoló állítja, vagy az összes kitérő egyenesben áll, vagy mindegyik kitérő állásban. A Kato kontrollerem mellé még egy Trix adja az energiát a villamosoknak, mindkettő jól és megbízhatóan üzemel, bár a Trix helyett inkább majd még egy Katot beszerzek valamikor.

A járgányaim pedig boldogan és elégedetten körözgettek a pályán, végre többfajta utat is be tudnak járni. Kiállhatok velük a kihúzóba és akkor csak egy van a pályán, megcserélhetem őket a két pálya között elegánsan a kitérőket használva, egyedül a polaritásra kell a szokottnál jobban figyelnem, de ez sem túlzott macera. Az épületeimet felszórva pedig megfelelően néz is ki az egész. A Unitram szetthez adott paravánokat a pálya mögé raktam, nekitámasztottam a falnak, így szemmagasságból nézve kicsit feldobja a látványt. Az alig pár darabnyi autóflottámat is elhelyeztem az utakon, már “csak” a fák, emberek, mégtöbbautók hiányoznak, hogy élethűbb legyen a kép. Emellett elgondolkodtató néhány épület beszerzése az üres területekre, valamint az is, hogy azokon a részeken valahogy pótoljam a szürke alaplapokat, csak-csak kellene oda is némi út és járda imitáció. Valamint egy kocsiszín a villamosoknak, az fontos lenne. Meg a zöld Portram villamos a kék és a piros mellé.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Regio mondta:

    A kettős vágánykapcsolatra gondolsz? Szokták még nadrágtartónak is becézni…
    Ügyes kis pálya,jó lenne egy ilyesmi H0-ban is a Hannóhoz…

  • avatar
    crash mondta:

    Kafa! Ezek szerint csak meg kell venni azokat a kiegészítő elemeket :) Ha az előtérbe toronyházakat raksz, nem látszik a háttérben a Unitrack. A Greenmax villamosgarázsát tervezed hozzá?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ha úgy hívják, akkor valóban a kettős vágánykapcsolatra gondolok. :-) Köszi!
    Meg kellene, meg kellene, de ilyen dollárárfolyam mellett… A Kato június végén ad ki négy új toronyházat, egyik jobban néz ki, mint a másik, igaz az áruk is brutális, valami 7000 forintra jönne ki darabja. Szóval azokat hanyagolni fogom.
    Villamosgarázs ügyben erre gondoltam:
    http://cgi.ebay.com/Long-Engine-House-Kato-23-300-/120540468436?cmd=ViewItem&pt=Model_RR_Trains&hash=item1c10c594d4
    Bár mozdonyoknak való, de szerintem a villamosok is jól ellennének benne.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.