Főoldal » Egyebek, Forgalomirányítás, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Virtuális vasúti hírek #3

IST 2010 május 9 Nincs megjegyzés

E heti hírösszefoglalóm első helyét a Trainz széria következő tagjának nyújtom, mert kellőképpen eltér a korábbiak részektől. A Tiny Trainz névre hallgató szoftver viszont biztosan nem nekem készült, már a logóból is sejthető, hogy a gyerekek lettek vele megcélozva. A koncepció érdekes: a ház több pontján építhetünk modellvasút szerű pályát, amin aztán vezethetjük a vonatunkat, vagy építgethetünk kedvünkre. Túl durva emelkedő, túl szűk ív itt bizony nem akadály, akárhova lehet síneket fektetni, még a kellő alátámasztásról sem muszáj gondoskodni. A vonatvezetés többféle perspektívából lehetséges, persze nem szimulátorszerűen. Gondolom a cél az volt, hogy akinek nincs modellvasútja, az is átérezhesse ennek élményét, bár csak a számítógépen. Nagyon leegyszerűsített kezelőfelület gondoskodik arról, hogy a kisebbek jól eljátszhassanak vele, ahelyett, hogy egymást gyilkolásznák a gépen. Egy bemutató videó is felkerült a hivatalos honlapra, viszont a megjelenési dátum még nem ismert, csak annyi, hogy májusban lehet majd beszerezni a progit. Na de van más is a tarsolyban!

Nem tudom kinek mennyire ismerős a Nintendo DS nevű kézikonzol, jómagam nem birtoklok ilyet, viszont egy vonatos hírem van hozzá kapcsolódóan. A Square Enix gondozásában ugyanis július 22-én megjelenik a (nagy levegő) Densha de GO! Special Edition Revival! Showa Period Yamanote Line címre hallgató szimulátor erre a gépre. A névből adódóan már megtippelhetitek, de azért én is leírom, a progiban a Yamanote vonalon lehet majd vezetni Tokióban. A játék honlapján van egy nagyon rövid bevezető videó, valamint némi japán nyelvű leírás is, bár ez utóbbi tényleg nem sok. Azért a képek miatt érdemes ellátogatni, legalább lesz egy kis fogalmatok arról, hogy miről is szövegelek. Az NDS-ről tudni kell, hogy két képernyővel rendelkezik melyek közül az alsó érintéssel vezérelhető, így az alsó arra lesz jó, hogy ott működtessük a kezelőszerveket azok rajzai segítségével, míg a felsőn nézhetjük merre jár a vonatunk. Ugyanúgy pontozásos rendszerrel fog működni mint a PSP verzió, viszont a gyengébb hardver miatt az NDS változat grafikailag eléggé elmaradott ahhoz képest. Ennek ellenére nem hinném, hogy bukás lenne a dologból, az ilyen jellegű program ugyanis mondhatni olyan ritka NDS-en, mint Szili a Shinkansen pályán. Az alapgép egyébként 40 ezer forint körüli áron kapható itthon is, így aki szeretne majd ezzel játszani de nincs hozzá konzolja sem, az már most felkészülhet a több mint 50 ezer forint kiadására. A program áráról nincs információm.

PC-Railhez Cheltenham 5.10-es változata került kiadásra, amely az 1950-es évek sínhálózatán alapul és magában foglalja St James végállomást, Malvern Roadot, Lansdownt és Lansdown Junctiont is. A vonalhálózat nem túl zűrös, alig pár oldalrakattintással már el is jutunk a másik felébe a területnek, a vonatok közlekedtetése is meglehetősen egyértelmű. Igazából azt kell csak jól begyakorolni, hogy melyik vonalnak mi a neve, utána már egyszerűbb dolgunk lesz. A menetrend a British Rail 1961-es nyári menetrendjén alapul, a vonatok legtöbbje ennek megfelelően gőzös vontatású, bár az első generációs dízel motorvonatok már fel-feltűnnek. A nehézségi szintet 7-es a készítők szerint, én talán egy kicsit kevesebbre mondanám az átláthatósága miatt, ráadásul “csak” 237 vonatot lehet benne leközlekedtetni egy nap alatt. Bár ingyen le lehet tölteni a területet és kipróbálni, a teljes verzióért 35 fontot kell fizetni.

A tömegközlekedési hálózatokról információt adó Métro program nemcsak bővült (emiatt már az 5.8.8-as verziószámon fut), hanem új logót is kapott, amit itt fent láthattok. A csere oka az volt, hogy a francia RATP szólt a fejlesztőknek, hogy a 10 éve használt régi logó hasonlít az általuk levédett egyik logóra, így jó lenne, ha inkább lecserélnék. Megtették. A bővítés viszont már nem annyira érdekes, a kolumbiai Bucaramanga hálózata került be a rendszerbe, míg több város is frissítést kapott (csak a példa kedvéért: Barcelona, Zágráb, Brüsszel, Párizs), magyar viszont nincs közöttük.

Forgalomirányítás tekintetében érdemes ellátogatni a Train Director honlapjára is, ahol egy újabb olasz pályát osztottak meg az érdeklődőkkel, melyben a Róma és Nápoly közötti területet vehetjük kezelésbe. A kivitelezés véleményem szerint elmarad kissé a többi pályától, számomra olyanok nagyon tudnak hiányozni, mint a vágányok számozása az állomásokon. Igaz, hogy az egeret a sín egy meghatározott darabja fölé mozgatva kiírja ezt az infót is, viszont talán jobb lenne ha alapból is látható lenne. Ezenkívül a jelzőzéssel sem voltam megelégedve, néhány helyen egyszerűen megálltak a vonatok, aztán onnan tovább semmiképpen sem akartak továbbmenni. Valószínűleg én vagyok a béna, de ilyennel még nem találkoztam korábban. A menetrendek teljes napokat mutatnak be, így nem csak egy-egy részidőszakok vonhatunk irányítás alá.

Miközben mindenki az openBVE-re koncentrál, addig mackoy sem fejezte be a BVE továbbfejlesztését. Ennek okán ki is tett egy képet a fejlesztői blogjába, amely az újabb verzióból készült. Ebben talán a legjobb móka a látótávolság beállíthatósága. A képen látszik a tulajdonságok ablak is, amelynél a látótávolság csúszka közel sincs a maximumon, de így is 1800 métert mutat meg előre a progi. Árulkodó a jobb alsó sarok, amelyen másodpercenként 66 képkockát mér a gép, úgyhogy vélhetően igencsak jó lehet a teljesítmény. És hogy mire jó ez a beláthatóság? Nézzétek csak meg a képet, teljesen jól kivehető a távolban feltűnő vonat. Mindemellett egyébként a jelzők is visszakerültek a pályába.

Frissült a Real Railway sorozat Sotetsu line tagja is. Egyrészt ismét fejlesztettek valamelyest a grafikáján (a neten át játszható verzió azért még mindig elég kockás, de alakul ez szépen), másrészt a hosszán is, így a széria leghosszabb tagjává bővült ez a vonal. Ez a gyakorlatban több mint 10 kilométernyi vezetést jelent, szóval eltart egy darabig mire végigérünk rajta. Ezt elősegíti az is, hogy viszonylag gyakran vannak az állomások, én speciel az első mellett majdnem elszáguldottam mire kapcsoltam, hogy talán meg is kellene állni. A ranglistára úgy tűnik többen panaszkodtak azért, mert csak a teljes vonalon végigmenő játékosok eredményét fogadta el, most viszont ez megszűnt, már egy szekció után is értékel a progi. Ahogy elnéztem a pontszámokat így viszont esélytelen bekerülni a legjobb 100 közé, szóval oda kell figyelni és 20 másodperc összkésésen belül maradni. Nem könnyű…

Loksim3D fronton is történt némi változás, bár a változás szó helyett inkább azt kellene használnom, hogy újabb járműveket tölthetünk le a progi weblapjáról. Ulrich Peters ugyanis elkészítette az ICE-T motorvonatok vezetőállását, így ezentúl a 411-es és 415-ös sorozatú nagysebességű vonatokkal is közlekedhetünk a programban. Fontos infó, hogy a járművek csak a 2.6-os verziójú Loksimmel használhatók. A vezetőállás alapvetően jól néz ki, csak szerintem a monitorok néznek ki furcsán: a mutatott kép nincs úgy megdöntve, mint amit az elhelyezésük indokolna. Ettől függetlenül azért jól el lehet vele szórakozni, néhány perc játék után már észre sem vehető a különbség.

Megjelent a GARL, ami egy reptéri vasút lett volna Glasgow-ban, ha tavaly nem fújják le a skótok mégis a megépítését. Ennek ellenére RailWorks-ben kipróbálhatjuk, hogy miről maradunk le egyelőre a valóságban. A vonal eléggé rövid, alig negyed óra alatt végig lehet rajta érni, cserébe viszont jól ki lett dolgozva a sínek környezete. Igazi vezetőállás szimulátort hoztak össze, amit egyrészt azért mondanék mert a forgalom jó benne, az AWS és TPWS remekül működik, másrészt meg azért, mert amit nem látunk a vezetőállásból, annak a kidolgozására nem figyeltek túlzottan oda. Ennek megfelelően külső nézetben nem teljesít túl jól a progi, már ami a vasúttól távol eső objektumokat illeti, viszont ami közel van, az teljesen rendben lévőnek tűnik. A pálya csak a Steamen jelent meg, így dobozos verzió nincs belőle. Ára jelenleg 23 euró, ezért megkapjuk a Class 380-as vonatot is, valamint néhány küldetést. Mivel én megvettem magamnak, ezért a közeljövőben egy részletesebb bemutatót is összeütök a kiegészítőről, úgyhogy most egyelőre maradjunk is ennyiben!

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.