Főoldal » Címlap, Kiállítás, Modellvasút

A modellező emlékére…

Misi Misi 2010 június 19 9 megjegyzés

Én szabadkai (Szerbia) lakos vagyok, viszont a magyarországi vasúti honlapokat, köztük a Vonatmagazint is naponta nézegetem. Így jutott el hozzám a hír hogy a decemberben elhunyt modellező Domonkos András tiszteletére modellkiállítást és versenyt rendeznek. Kaptam az alkalmon, és sínbusszal átjöttem Szegedre a kiállításra.
Szeretek sínbuszozni, az egy külön élmény. Az ember úgy érzi, hogy nem csak nosztalgiázik, hanem olyan érzései támadnak, hogy mintha szó szerint a természetben utazna, mert több helyen is a pálya menti akácfák benyúlnak az Ezüstnyíl nyitott ablakain, miközben madarak, nyuszik láthatóak a másik oldalon. Aki még nem próbálta, annak ajánlom, hogy egyszer próbálja ki, nagyon jó érzés!

Szegeden találka a haverral, aztán irány a Mars tér az egykori vasútmunkás képző iskola. Féltem, hogy korán érünk oda, nem lesz vonatforgalom, meg nem is lesz kiállítva minden asztal, de ennek pont az ellenkezője sült el. A verseny díjkiosztójára értünk oda. 5 kategóriában osztottak díjakat, nem is akármilyeneket…. Märklin kocsiszettet, Fuggerth és egyéb kis szériás kocsikat, és persze magazin előfizetést.

Na de térjük a lényegre. Tulajdonképpen mindössze három asztal volt, mindhárom 1:87 méretarányban: az első a szegedi Bobó Klub saját terepasztala, ami rögtön több érdekességekkel rukkoltak elő a készítői. Nem egyszerűen csak asztal volt, hanem modulokból kirakott összefüggő pálya, de nem is ez volt a legérdekesebb benne, hanem mikor megtudtuk, hogy egy igen érdekes módszert találtak ki a vonatforgalom lebonyolítására: Traincontroller programmal irányították a vonatokat, viszont egy saját fejlesztésű(!) interface hozta létre a kapcsolatot az asztal és a laptop között, és ami még érdekesebb, hogy az interface analóg mozdonyokat vezérelt. Az analóg vezérlés miatt a pályát több helyen is duplán kellett szakaszolni, de meg is érte. A vonatok nem csak egy irányban és egy időben futottak, de még az élethű gyorsulást is automatikusan tudták megoldani. Az asztalon a legtöbb épület saját készítésű volt, főleg papírból, de voltak más építőanyagok is. A képeken felfedezhetőek az ötletes és szép megoldások:

A következő asztal még elég kezdetleges volt, viszont ez egy Eurotrack-es asztal volt, a szerelvényeket viszont érdemes volt kicsit szemlélni:

A terepasztalok között láthatóak voltak fotók Domonkos András életéből, a legtöbb fotón természetesen vonatokkal, de emellett ki voltak állítva az alkotásai is. Bobó, Gigant és a többi között egy nagyon érdekes mozdony is ki lett állítva, mégpedig a V47-es! A V63-as hoz hasonlóan nézett volna ki, csak 4 tengellyel. A MÁV rendelte volna őket a Ganztól, és már meg is voltak a típustervek, amik Domonkos kezébe kerültek, így gyorsan le is modellezte. Mivel a sorozatot a Ganz privatizációja előtt kezdték tervezni, nem készült el egyetlen darab sem, kivéve András modelljét, vagyis övé volt az egyetlen V47-es mozdony.

A végére maradt a legnagyobb, a modulterepasztal, ami közel 150 méter hosszú volt.
Jelmagyarázat a modulokhoz:
Világos barna: BoBo Vasútmodellező Club, Szeged
Sötét barna: Clubul Feroviar CRISANA, Oradea
Világos kék: Vasúttörténeti Alapítvány Vasútmodellező Baráti Kör, Szeged
Sötét kék: BK1951 Modelleisenbahnklub, Wien
Világos zöld: Batsányi János Művelődési Ház Vasútmodellező Klub, Tapolca
Sötét zöld: Szekszárdi Vasútmodellező Klub
Fekete: Győri Vasútmodellező és Vasútbarát Klub
Piros: BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub

(forrás: Vasútmodellező klubok topikja)

Az asztal két végén egy-egy hurokvágány volt. A “menetrend” annyiból állt, hogy megbeszélték a modulok irányítóival, hogy ha valaki az egyik irányból fogadott szerelvényt, akkor utána ugyanabba az irányba küldött vissza egy másikat, ám ez a jelenség inkább csak az elején volt megfigyelhető, mikor még kicsit ritka, olyan “balkáni” volt a vasútforgalom, vagy jött, vagy nem… Meg is volt ennek az oka, ugyanis több modulon hibák keletkeztek. Volt ahol a vezérlő volt rosszul bekötve, volt ahol rövidzárlat volt a pályán, de egy-kettőre megoldották és beindult a nagyüzem. Az elején amikor még nem közlekedett sok vonat, megkértem Decs állomás főnökét, hogy felrakná-e kedvenc mozdonyomat, esetleg meg is futtatná-e kicsit az állomáson és környékén, hogy csináljak róla fotókat. Természetesen felrakták, sőt, meg is jegyezték, hogy Decsen még úgyse járt 103-as. Na akkor most következzen pár fotó a ritka jelenségről:

Rendkívül sok érdekességgel szolgálnak az ilyen nagy modulasztalok, mert nem csak sok jelenetben és vonatban lehet gyönyörködni, hanem érdemes megfigyelni, hogy egy-egy témát ki-hogyan oldott meg. Milyen módon lehet fákat készíteni, dombokat, melyik módszernek mi az előnye-hátránya, és persze ámuldozni a száguldó, szebbnél-szebb szerelvények láttán. Beszéljenek most a fotók:

Ez volt tehát a kiállítás amit Domonkos András emlékére rendeztek. Nekem ez volt az eddigi legszebb kiállítás amit meglátogattam. Nem voltak sokan, lehetett beszélgetni az egyesületek tagjaival, de ami rám legjobban hatott, az a kiállítás közvetlensége volt. Nem voltak kordonok a terepasztalok és a látogatók között, föléjük lehetett hajolni, fotózni, egészen az asztal mellé lehetett görnyedni és “földről” nézni a vonatokat, mint ahogy otthon szoktam. Az pedig hogy az én mozdonyom is futhatott, az számomra kész születésnapi ajándék volt! Ezúton szeretném megköszönni a szervezőknek ezt a nagyszerű kiállítást, remélem lesz még ilyen Szegeden!

Misi Misi

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Nagyon köszönjük a beszámolót. Amikor írtad e-mailben, hogy átküldesz pár képet, nem gondoltam volna, hogy ennyit fogok feltölteni. De így legalább láthatók a részletek is.

    (A többieket pedig biztatnám, hogy aki volt valamilyen kiállításon, kisvasúti napon, az bátran küldjön nekünk róla hasonló anyagot!)

  • avatar
    Bvmot mondta:

    Juj de mekkora az a V47. Erről is tudtam meg pár érdekességet végre. Én márciusig ennek a mozdonynak a papíron való létezéséről sem tudtam, egészen addig míg nem a BVmot002 vezetőállásán meg nem pillantottam a jellegrajzát a járműnek. :) Néztem is nagyot. Mindjárt kutakodok is tovább erről a járműről, mert eddig a típus nevét sem tudtam.

  • avatar
    Bvmot mondta:

    Ezzel befürödtem. Semmi de semmi adatot nem találtam erről a mozdonyról. :( Ha esetleg van valakinek leírása erről a típusról mit tudott volna milyen méretei lettek volna esetleg a jellegrajza volna és elküldené azt nagyon megköszönném.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Ha sikerül bármit megtudni róla, feltétlen oszd meg velünk is! Kíváncsian várjuk! :)

  • avatar
    vasutTOM mondta:

    Sziasztok!

    A félreértések elkerülése végett szeretnék egy kis kiegészítést tenni:
    A cikkben Eurotrack modulnak nevezett asztal a békéscsabai Vasútmodellező klub asztala volt. Semmi köze nincs az Eurotrack-hoz. A a nagy terepasztalba volt beépítve ilyen modul. Ezek mindegyike kétvágányos. A szegedi Bo-Bo Club, a bécsi BK1951 Club és a Baross Gábor Klub két-két ilyen jellegű modulja volt látható.
    A veszprémi klub nevében köszönöm, hogy ott lehettünk!

  • avatar
    vasutTOM mondta:

    A modellverseny eredménye és további fotók megtalálhatók itt:
    http://www.vasutmodellklub.hu/hirek/kiallitasok/110-domonkos-emlekkiallitas.html

  • avatar
    IST mondta:

    Köszönet a kiegészítésért!

  • avatar
    Misi Misi ( a szerző ) mondta:

    Elnézést kérek, amiért elírtam ezt a részt, és köszönöm, hogy kijavítottál! Ha esetleg másnak is szembetűnik valami hiba kérem jelezze, nem szeretném ha téves dolgok maradnának meg az írásomban. A V47-es mozdonyról eddig nem találtam semmit, viszont találtam egy oldalt http://www.ganzdata.hu -neven ahol viszont sok egyéb érdekesség található/letölthető(például jellegrajzot egy 6 tengelyes 7000 lóerős sziliről).

  • avatar
    trainmodeller mondta:

    V47-esről a GANZ könyvben lehet infót találni, a Ganzos topicban is volt talán téma, és érintőleg a V&M számaiban.
    Ahogy a V63-asnak volt downsize járműve, úgy a V43-asnak is volt upsize, az első tervek a hat tengelyes villamos mozdonyra a V43 külsejével készültek (ez is a V&M egyik témája volt, jellegrajzzal). És ugye a közös pont, hogy egyik jármű sem készült el.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.