Főoldal » Énblog, Forgalomirányítás, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Budapest – Vác – Budapest

IST 2010 június 20 3 megjegyzés

Péntek este van. A fogorvos által végzett beavatkozás nyomait még mindig érzem a számban, a fél arcom lezsibbadva. Azért a beszélgetés még bőven megy és bár csábító az Anglia-Algéria meccs a tévében, mégis a virtuális vonatozás mellett döntök. Mint utóbb kiderül jól tettem, sok mindenről nem maradtam le. Az estére a Virtuális Közlekedési Vállalatnál a Budapest-Vác-Szob vonalcsoport van meghirdetve játékra, így nem egyedül tevékenykedek majd a vonalon. Beizzítom a számítógépemet, előkaparom a mikrofonos fejhallgatómat a polc mélyéről, elindítom a Zusit és belépek a VKV TeamSpeak szerverére. Kezdődhet a szolgálat!

A szerver megfelelő beszélgetőszobájába belépve látom, hogy nem leszek egyedül ezen a pályán. Tizenegyedikként csatlakozom a játékhoz, bár egyelőre csak hallgatok, nincs lehetőségem a megszólalásra ugyanis az éterben repkednek a helyzetjelentések, de így legalább nagyjából képbe kerülök arról, hogy ki-merre jár.
(A vasúti szimulátorok egyike sem támogatja jelen pillanatban az online módot. Bár a BVE ígéretes fejlesztéseket mutat ebben a témakörben, kivitelezési módjából fakadóan – más pályát kell betölteni az ellenkező irányú úthoz – ez túl sokat nem ér. Ennek megfelelően a multiplayer üzemmód csak álom, közös vezetés esetén a többieket nem látjuk.)
Amint bekövetkezik némi rádiócsend, jelentkezem a menetirányítónál vezetésre, közben pedig betöltöm a pályát is. Két lehetőségem adódik, az egyik szerint még jó 20 percet kellene várakoznom ahhoz, hogy Szobra vihessek egy vonatot, a másik pedig egy gyakorlatilag azonnal történő indulást jelent a váci személyvonattal. Utóbbit választom, még jó, hogy Zusiban a megfelelő járat kiválasztása után néhány másodperccel már lehet is indulni, a betöltés ugyanis a teljes menetrendet jelenti, így aztán hamarosan egy BDVmot vezetőállásán ülök. Ezt jelzem szóban a menetirányító felé, aki engedélyezi számomra az indulást. A jelző is szabadra váltott már, úgyhogy irány előre!

Úgy tűnik még kissé kótyagos a fejem a délutáni események miatt, így benézem a szerelvényt: valamiért azt hiszem, hogy dupla Hernyóval közlekedek, holott csak egy szimpláról van szó. Ennek okán a váltókörzetből kikerülve csak késve kezdek el gyorsítani, ráadásul Rákosrendező is jobban megfog a kelleténél, mintha az utasok végeláthatatlan hordája lepte volna el az állomás területét annyit kell várakoznom. Alig indultam el, máris egy percet kések. Remek. Tudom jól, hogy ez majd Vácnál lesz izgalmas, ahol a gyorsított, Szobig közlekedő vonat már igencsak a seggemben lesz. No mindegy, haladjunk, tolom neki ahogy csak tudom és ahogy a szabályok engedik. Közben feltűnik egy szemből jövő vonat is, btx integet lelkesen belőle, így tudom, hogy ő fog jönni mögöttem majd a gyorsítottal. Az integetés persze csak virtuális, bár a Zusiban látok egy szembejövő vonatot, azt a számítógépem vezeti és nem btx, bár ő valóban az akkor közlekedő vonatot vezeti a saját gépén. Emiatt csak a rádiójelentések miatt tudom, hogy ő az.

Személyvonatozok, így mindenhol meg kell állnom Vácig. A forgalomirányító felhívja a figyelmemet arra, hogy a jelentési pontokról való továbbhaladás tiltott, még akkor is, ha a jelző szabadot mutat, meg kell várnom az ő engedélyét. Nem probléma, ő van képben arról, hogy ki merre jár, ez a szabály engem is véd az utoléréstől. Vezetés közben hallgatom a többieket is, a létszám miatt szinte mindig jelenti valaki hogy éppen merre jár. Közben kiszámoltatom, hogy a jelenlegi menetrendünk alapján 17 játékos kellene ahhoz, hogy minden vonatot mi vigyünk, ez sajnos most nincs meg, de így tizen is szórakoztató a dolog. Ahogy kiveszem a jelentésekből, mindenki a Budapest-Vác(-Szob) vonalon közlekedik, Veresegyház felé nem megy senki. Néhányan Zusi alatt toljuk a szerelvényeket, többen MSTS alatt. A közeljövőben tervezzük, hogy a vonalcsoportba beillesztjük a Budapest-Esztergom vonalat is, így aki dízelgépekkel szeret nyomulni, az is csatlakozhat a játékhoz. A forgalomirányításnak persze okozunk ezzel néhány ősz hajszálat, de nehogymár ők pihenjenek amíg mi “dolgozunk”…

Szépen haladok a vonatommal Vác felé, a villamosfék csodákra képes, így aztán rövidre veszem a féktávokat. Annyira persze nem húzom meg, hogy boruljanak az utasok, a Zusi figyelemmel kíséri a fékezés minőségét is én pedig normális eredményt szeretnék elérni a végén. Persze azért bénázok is eleget, nem vagyok formában, Gödig a késésem fixen egy-másfél perc. Sződ-Sződliget és Vác-Alsóváros között vagyok félúton amikor hallom btx jelentését, hogy nemsokára áthalad Göd állomáson, erőteljesen követve engem. A lehetséges veszélyforrást érzékelve a menetirányító érdeklődik tőlem, hogy merre járok (legutóbb nekem is Gödön kellett jelentenem), én pedig mondom, hogy a Vác-Alsóváros előtti bal ívet már látom magam előtt. Elvileg nem lehet ebből probléma, a menetirányító mégis úgy rendelkezik, hogy meghagyja a kellő távolságot köztem és a gyorsított között, btx-nek Sződ-Sződliget után meg kell állnia. Én közben elérem az állomást, megkapom az engedélyt a Vácra való behaladásra, így btx is jöhet utánam Vác-Alsóváros bejárati jelzőjéig. A jelző két sárga fénnyel vár, kitérőben fogok bejárni az állomásra, úgyhogy kénytelen vagyok döcögősre venni a figurát. Megérkezem a peron mellé, lefékezem a vonatot, lejelentem a megérkezést. Azt mondja a Zusi, hogy 97%. Nem rossz.

A forgalomirányítóval megbeszélem, hogy szeretném vissza is vinni a vonatot Budapestre, így virtuálisan átslattyogok a másik vezetőállásra. Közben látom btx járatát amint beáll mellém, majd tovább is indul Szob irányába. Lassan eljön az én indulási időm is, így jóváhagyás után beizzítom a gépet és negyvennel kihaladok Vácról. A visszaút ismét csak integetésekkel zajlik, most többen is jönnek szemből. Ráadásképpen a személyvonatok Gödön félreállnak hat perc erejéig, megvárva amíg a szobi vonat elhúz mellettünk. Én is ezt teszem, közben kitekintek az igazi ablakon a szobámban, amelyen túl villámokat látok, valamint az ég is elég meggyőzően dörög. Mindez vezetés közben nagyon nem jut el hozzám, a fülhallgatómban inkább a többieket hallom a vonatom zaja mellett. Látom is a szobi járatot amint átmenőben elhalad, kis idő után a szabad jelzést is megkapom. A forgalomirányító is jelzi, hogy ha minden feltétel adott nálam akkor kihaladhatok az állomásról, így elindulok. Innentől eseménytelen az utam egészen a Nyugati-pályaudvar bejáratáig. Ott rövid időre meg kell állnom egy kihaladó Szilis ingavonat miatt, amely pont előttem megy el keresztbe, így türelmesen várakozok a vörös jelzőnél. Innen már csak alig két perc és megállok a bakon.

Többet már nem vezetek az este folyamán, inkább lepihenek, annyira azért nem érzem túl jól magam. A többiek még haladnak a vonataikkal, lelkesen sorolva az állomásokat amiket éppen elhagytak. Elbúcsúzom a társaságtól, a VKV honlapjára feltöltöm a leközlekedtetett járataim menetlevelét, így a statisztikában majd megjelenik ez a vezetésem is. A megtett kilométereket jól megnöveli ez a vonal, bezzeg ha a kisföldalattival pörgök egész este akkor az majdhogynem észrevétlen marad. Szeretem ezeket az estéket, jobb így vezetni, mint otthon egyedül.

A Virtuális Közlekedési Vállalat következő online vezetése június 26-án este 7 órától lesz a budapesti M1, M2, M3 metróvonalakon. A vezetés nyílt, így bárki jelentkezhet és részt vehet rajta. Ehhez mindössze arra van szükség, hogy a BVE / openBVE program és a vonalak telepítve legyenek a számítógépen, csakúgy, mint a TeamSpeak program 2-es verziója. Emellett hardver fronton egy mikrofon mindenképpen szükséges, a fülhallgatós mikrofon csak kényelmi szempontból előnyösebb. Akinek van kedve, az látogasson el a VKV honlapjára, ott megtalálhat minden fontos tudnivalót az online vezetéssel kapcsolatban, valamint a belépéshez szükséges jelszó is onnan fog kiderülni. Gyertek el, próbáljátok ki milyen lehet egy ilyen közös játék!

A képek több járatot mutatnak, nem csak az én vezetésemet követik. Értük köszönet jár a VKV tagjainak.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Ist, időnként szót ejtesz itt valamiféle skandináv metrószimulátorról. Emlékeim szerint abba ígértek többjátékos módot is. Az általuk kiadott bétában van valami kézzelfogható dolog erről?

    A fent részletezett virtuális vezetés igazából Zusiban és német technikával lehet az igazi (persze így is jó móka lehet), ti. MSTS-ben bármivel, Zusiban magyar vonatbefolyásolással nem igazán állhatnak elő nem várt tényezők, míg a német rendszer egy elnézett féktávval már levág aztán lehet improvizálni a követési távolságot illetően :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Holland az a skandináv, de végülis mindegy. Ott még csak tervekben van, a béta sajnos nem játszható online módon. Vagy legalábbis a jelenlegi béta még nem.
    Áááá, magyar részen is előállhatnak nem várt tényezők, a számítógép néha igen érdekes módon képes leközlekedtetni a saját vonatait. btx elég sokat szenvedett a menetrend megírásával ahhoz, hogy ne legyen állandóan kavarc benne, össze-vissza helytelenben járás, ilyesmik. Most én csak egy olyanba futottam bele, hogy Gödön ácsorogva a mellettem elhaladó szerelvény hívó jelzést kapva csorgott át, nem max sebességgel.
    Az improvizálás néha így is megvan, főleg a fordulásoknál, de ez kell is ahhoz, hogy a forgalomirányítás ne unja el az életét a monitora előtt. :grin:

  • avatar
    bajno mondta:

    Sziasztok!

    Nem tudja vki véletlenül merre jár a VKV honlapja?:twisted: Mi van vele? Hiába próbálom, nem sikerül betölteni. Vmi más helyen?
    Előre is köszi.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.