Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút, Vonatfotózás

Helsinki főpályaudvar, péntek kora délután – 1. rész

LokottZsiraf 2010 június 5 8 megjegyzés

A rossz nyelvek szerint Helsinki három legfőbb látnivalója Tallin, Szentpétervár és Stockholm. Ez nem így van, különösen vasútbarát szemmel nézve…

Sétáljunk néhány kört Helsinki legnagyobb pályaudvarán, ismerkedjünk meg közelebbről az állomáson megforduló járművekkel egy kora nyárias péntek délután!

A fejállomás Helsinki központjában van, ott, ahol a zöld pötty világít.

Az épület gránitból van (fenyőfa és tó után abból van itt a legtöbb), és tizenöt évi építés után 1919 márciusában nyílt meg a forgalom előtt.

Íme a homlokzata a csaknem ötven méter magas óratoronnyal:

A tornyot a közelmúltban teljes renováláson esett át – alig pár hónapja lett kész.
A villamos ADTranz Variobahn, a pletyka szerint nem túl jól sikerült típus. Helsinki hagyományos zöld villamosos színét viseli, és keskeny nyomközű.

Az Kőemberek a VR (a finn vasúttársaság) egyik jelképe; az ember azt várná, hogy a fejére dobják a kezükben lévő gömböt – ami valójában lámpa – de szerencsére erről szó sincs.

Lépjünk be az épületbe!

Kissé szokatlan hogy belépve nem egyből a vonatfogadó csarnokba érkezünk, hanem egy igen tágas terembe, ahonnan minden irányba újabb termek, csarnokok nyílnak.
Jegyet vehetünk többek közt az oldalcsarnokból (amikor nyitva van), a pénztárakból, vagy a számtalan automata egyikéből.

Íme bentről kifelé, szerintem olyan, mint egy bank…. Gőzmozdony-makettel.
A gőzös a Hr1-es sorozat 1:10 arányú modellje, beceneve Mennydörgő Pekka. Eredetije 110 km/órás sebességre volt képes, huszonkét darab készült belőle 1937-57 között.

Pislantás eminnen is:

Menetrendek útvonal szerint

Egy csarnokkal bentebb (újabb automaták) a vonatokhoz juthatunk, az ajtók felett az indulás-érkezés kijelzője.
Finnországban gyakorlatilag három típusú vonat létezik: intercity, Pendolino, illetve helsinki környéki elővárosi vonatok. Az intercityk kódja IC-vel kezdődik (IC2-vel jelölik a menetrendben a kétszintes szerelvényeket), a Pendolino jele az S előtag. Az elővárosi vonatok útvonalát és megállóit betűvel kódolják, később látunk rá pédát.

Nézzük meg, hogy is állunk:

Induló távolsági vonatok

Induló elővárosi vonatok

Érkező távolsági vonatok.

A joensuui és az oului IC késik, előbbi 480, utóbbi 680 km-ről indult még kora reggel.

Finnországban jelentős svéd nyelvű kisebbség él, ezért a feliratok kétnyelvűek. Ha egy városnak svéd neve is van, azt feltünteti, innen Turku neve mellett ?bo.

Fontosabb helyeken az angol feliratok is helyet kaptak, a távolsági vonatokon a bemondás is három nyelven történik.

No, lépjünk ki a küzdőtérre. Összesen tizenkilenc vágány van, ebből nyolc a fedett csarnokban, a többi kint rekedt.
A “külső vágány” Helsinkiben is mostohagyerek, elég messze van a csarnok elejétől – igazából a mindenütt jelen lévő kerékpártárolókon kívül mindentől – télen pedig az időjárás miatt sokszorosnak érezhetjük a távolságot.

Vonat érkezett a külső vágányokra, az emberek pedig menetelnek. Nincs mit tenni.

Nyár van sej – kilátás a csarnokra a külső vágányok felől

Ismerkedjünk meg akkor a járművekkel, ez alkalomal a legidősebb szériával, az egymásra nagyon hasonlító Sm1- és Sm2-es villamos motorkocsikkal.

Sm1 a 4. vágányon.

Méghozzá a legelső darab, a 6001-6201-es páros.
Minden Sm1/Sm2-es motorvonat két darabból áll, egy motorkocsiból és a hozzá csuklóval kapcsolt mellékkocsiból. Összesen hat ilyen egység kapcsolható össze, de normális esetben forgalomban maximum négyessével járnak, azok is leginkább este és kora reggel.
Az Sm-1-eseket 1969-től gyártották 1973-ig, a motorkocsik számozása 6001-6050, a mellékkocsiké 6201-6250.
Az Sm2-es szériát 1975-től 1981-ig gyártották, számuk 6051-6100, illetve 6251-6300.
A legfeltűnőbb különbség az Sm1-eskocsik bordázott oldallemeze és függőleges csavarrugós forgóváza. Ez utóbbi a peron nélkül látszana igazán jól – majd talán legközelebb. :)

Maximális sebesség 120 km/óra, a nem minden lukban megálló vonatok ki is használják

Sm1-es a hármason és Sm2-es kettesen, azaz K és I-vonatok indulásra várva

De hogy mi is az a K- és I-vonat? Íme a kódtábla:

A zöld sávok a nyugati fővonalon járó szerelvényeket jelentik, a narancs M (egyelőre) zsákvonal észak felé, a kék színnel jelölt vonatok az északkeleti vonalon járnak Riihimäki irányába. A piros csíkos Z-vonat a kék vonalán jár egészen Keraváig, utána keleti irányba letér Finnország legújabb, nagy sebességű pályájára. Emiatt Z-ként csak Sm4-es motorvonatok járatnak, ezek maximális sebessége 160 km/óra.

A hálózat átláthatóságának és megjegyezhetőségének egyik titka, hogy nem jár egyszerre az összes féle-fajta vonat.

Ha már itt vagyunk szálljunk is fel körbenézni. Figyeljétek meg a kapaszkodó aszimmetrikus elhelyezését: a babakocsik és a tolószékesek felszállását könnyítik ezzel meg.

H-vonat Riihimäkibe, a már sokat látott 6201-es. Az ablakban a lipunmyynti felirat jelentése jegyeladás: abban kocsirészben lehetőség van jegy vételére a kalauztól.
Aki nem a kalauztól vesz jegyet, hanem a korábban látott helyek egyikén (és nem beszéltünk még az elővárosi vonatok automatájáról, a netes jegyvásárlási lehetőségekről, vagy az sms-jegyekről), annak a nagy narancssárga dobozzal érvényesíteni kell nagyjából így:

A doboz alatt az ajtózárás nyitó és záró nyomógombja, illetve a chipkártyás jegy kezelő készüléke van.

Egy pislantás a kocsibelsőbe:

3+2-re osztott ülések

Szeméttartó, egyszerű, de nagyszerű. Azért szemét jut időnként a földre is. (Jó megfigyelők észrevették az ülés színeinek különbözőségét: közben átszálltam az első kocsipárba.)

Kutyát szállítani: szabad; dohányozni, alkoholos italt inni: tilos. Finnországban vagyunk. (Kutya mellesleg póráz és szájkosár nélkül is szállítható, ha tulaj vállalja a felelősséget.) Nem jegyeladós szakasz; az ei lipunmyyntiä feliratot áthúzó piros csík valamiért hiányzik.

Vonatunk két kapcsolt párosból áll – hogy is fogalmazzak szakszerűen.

Nem csak ők járnak párban, hanem a biztonsági őrök is. Az állomási őrökön kívül vannak az elővárosi vonatokon utazók is, akik az ittas alakokat (akadnak), menekülni akaró bliccelőket (fehér holló) kapcsolják le.

És lassan indulunk is:

Így hát én is búcsúzom.

[második rész]

- lököttcikk -

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Wow! Re460-as Finnországba elszármazott verzióját nem foróztál?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Ne türelmetlenkedj :mrgreen: természetesen csináltam képet róluk is, nem hagyhatók ki :)

  • avatar
    Nygma mondta:

    Kösz a cikket. Én még 2000-ben voltam fél évig cserediák a Helsinki Műszaki Egyetemen. Jó móka volt. Csak a vonatozás kedvéért elmentem Turku-ba az Pendolinoval. Ha jól emlékszem már akkor is 200-zal járt.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Be kell valljam, utazni még nem utaztam a Pendolinoval… Majd egyszer. :) Egészen biztosan klassz lehet :wink:

  • avatar
    Zsivany mondta:

    Szuper részletes leírás! Az embernek kedve támad odautazni.

    Az akvárium a váróteremben azért már nem semmi!:shock:

    Kiváncsian várom a folytatást!

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Köszi szépen, örülök, hogy tetszett!

    A folytatás elkészült…. ;)

  • avatar
    IST mondta:

    Hóha, köszi az írást. És ez még csak az első rész? Mindjárt olvasom a másodikat is.

    Akváriumot még nem láttam, Szingapúrban a repülőtéren viszont medence van tele szép nagyméretű halakkal.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nem semmi halak lehetnek egy ázsiai akváriumban… Gondolom a terroristákat oda dobják be lefülelés esetén :D

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.