Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút, Vonatfotózás

Helsinki főpályaudvar, péntek kora délután – 2. rész

LokottZsiraf 2010 június 6 15 megjegyzés

A háromrészes sorozat középső tagja, folytatjuk kalandozásunkat Helsinki főpályaudvarán.

Ma meglessük, mi köze az óriáskeréknek a vonatkerékhez, felszállunk a seinäjoki vonatra…

…majd gyorsan le is szállunk róla, mielőtt bárhová is elvinne. [előző rész]

Legutóbb elbúcsúztattuk a 13:48-as H-vonatot a negyedik vágányról Riihimäki felé, most megnézzük, hogy mi történik a csarnok másik végében a 9-11-es vágányokon:

Két Sr2-es, azaz a Lok2000-esek, a svájci 460-as sorozatú mozdonyok finn adaptációi

Mielőtt e remek gépeket közelebbről megnéznénk, két dologra hívnám fel a figyelmet: a nagy sárga reklámra, ami az sms-sel vehető, Helsinkire érvényes jegyet reklámozza, illetve a rácsos kerítésre. Más szemszögből nézve:


Ezek ugyanis elhúzható peronzárak. (Igen, a kuka is három nyelven tud.)

Amikor nagyobb forgalomra lehet számítani – pl. nyári estéken, különös tekintettel az ünnepekre és hétvégékre – a középső peronokról induló (olyankor minden vonatot onnan indítanak) szerelvényekre csak úgy lehet feljutni, hogy a biztonságiakkal megerősített ellenőröknek bemutatjuk az érvényes jegyet. A piros karikás dobozban chipkártyás ellenőrző készülék lakik (ugyanolyan, amit az Sm-1-es szerelvényen már láttunk), s mivel a peronzár egy ember szélességnyire van csak nyitva, az áthaladás teljesen ellenőrzött.

Eleve számolnak az ittas emberek kiszámíthatatlanságával, hiszen olyankor feloldódnak a gátlások – mondhatnánk, hogy nem az emberek bliccelnek, hanem bennük az alkohol ? ugyanis errefelé jegyet venni divat, nem lógni. A biztonságiak egyben azt is ellenőrzik, hogy a leendő utas nem veszélyesen ittas-e. Ha igen, nem léphet a kerítésen belülre.

A becsületességről néhány szót ejtenék: a helsinki környéki elővárosi vonatokon utazva néha magam is meglepődöm, ugyanis a láthatóan erősen pityókás emberek a vonatra felszállva a kalauz láttán érméket guberálnak elő, és fizetnek. Különös. Ugyanígy felfoghatatlan, amikor a vagánynak öltözött huszonévesek teszik ugyanezt. Pedig: ez lenne a természetes. Másként: a becsületesség mélyebben lakozik bennük a itókánál vagy a kivagyok-mivagyoknál.

Az alkoholos innivalókra hétköznap is nagyon érzékenyek: ha valakinél nyitott üveg/doboz van a vonaton, és a kalauz észreveszi, az nem jár jól: vagy nagyon mélyre elteszi a csomagjában (ez a legenyhébb büntetés), vagy ott a helyszínen a szemetesbe dobtja-kiborítja(!), vagy a következő megállóban leszáll. Ha nem hajlik a jó szóra, akkor biztos lehet benne, hogy a következő megállóhelyen biztonsági őr várja, nagyobb rendbontás esetén rendőr, aki megszabadítja a vonatot őkelmétől.

Tegyük gyorsan hozzá, hogy ezt tudván az italozók viszonylag ritkán szállnak a kalauzos részre, ők az ei lipunmyyntis részt választják utazásra.

No de lássuk, mi áll a vágányokon:

A 9. vágányon az Sr2 3226 – róla a nagy igyekezetben nem készült közelebbi kép.

A 10-esen az Sr2 3235, amögött a 11-esen pedig a 3242-es pihen. Mindháromról lekapcsolták már a kocsikat, azok új mozdonnyal várják az indulást: a kilencesről néhány perc múlva Tamperén kersztül a 350 km-re lévő Seinäjokiba indulnak:

…a tizesről 190 km-re, nyugatra fekvő Turkuba…

…a tizenegyesről pedig Kouvolába, ami mindössze 160 km.

(Most egy kicsit csaltam, ez a kijelző a csarnokon kívül van, és jó pár perccel később, de psszt.) Helsinki fejpályaudvarán nem annyira izgalmas infó a kocsi-eloszlás, az átmenő állomásokon már sokkal fontosabb.

Na, szóval itt van a lekapcsolt kétszintes csoki kocsi vége:

A hátrahagyott mozdony szoknyája számmisztikusoknak:

Sr2 3235

Tulajdonos: VR Részvénytársaság

Maximális sebesség: 210 km/h

Maximális vontatósebesség: 160 km/h

Maximális tengelynyomás 20,8 t

Súly: 83 t

A VR-konszern részére 1995-2003 között 46 darab Lok2000 mozdony készült, a Finn Vasútnál az Sr2 típusjelzést kapta. Az első 3201, az utolsó 3246 pályaszámon fut. Eltérés a svájci mozdonyokkal szemben a széles nyomtávú forgóváz, a vontató feszültség (ami a finneknél a magyarhoz hasonlatos 25kV 50 Hz~), és a központi ütköző-vonó szerkezet

Nézelődjünk tovább:

A kilencesen álló szerelvény vége siető utasokkal, a háttérben a hetes vágányon egy Sm4-es (vele lesz fennforgás)

A kocsi zöld festést kapott, a VR új arculata a fehér-zöld festés. Ezzel szeretnék a vasút környezetbarátságra felhívni a figyelmet – szerintem a fehér-piros szín kiválóan állt a vonatoknak, de ők tudják.

A kocsi egyik vége:


…és a másik.

A Tesz-vesz város cicagyereke (Cicó?) a külön a gyermekeknek kialakított részt jelöli. Az alsó szinten két sor ülés helyére babakocsi-parkoló került,

…a felső szinten pedig a Tammi könyvkiadó segítségével gyerekkönyvek-kifestők találhatók. Azt hiszem a képek önmagért beszélnek:

A fémcső, amire támaszkodtam – a gyerekzáras ajtóhoz tartozik

A kislány apukája a csendesen figyelte a lánya ügyködését, a fotózkodás ellen sem emelt kifogást.

Ami nem látszik: mellettem jobbra a lépcsőház mellett csúszda kapott helyet, illetve a vécé alapfelszereltsége egy falra akasztott bili, illetve egy elektromos cumisüveg-melegítő.

Pillantás a turkui vonat hasonló kocsijára:

Ugye őt nem kell bemutatni.

Most azonban siessünk a peron elejéhez, hiszen mindkét vonat azonnal indul!

Elsőként 14:03-kor a tizesről (a peron közepén a lift üvegkalitkája):

És már megy is…..

…az ablakon a 8-asra érkező, 12 percet késő joensuui IC kocsijai tükröződnek.

A 9-esen álló Sr2 3218 már lassan izzít…

Indulási idő 14:06.

…kissé csálén állnak az ablaktörlő lapátok nem?

Ráadásul a hátsó fényszórók is égve maradtak. Ettől még azonban pontosan indult, elhaladt a helsinki vidámpark óriáskereke alatt, majd tovarobogott a végtelen síneken Észak felé.

Jó utat!

[következő rész]

- lököttcikk -

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


15 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Nagyon érdekes bemutató, köszönjük! Jó elnézni a képeket, hogy létezik olyan hely, ahol a vasút színvonalas. Mikor lesz nálunk ilyen? :sad:

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Örülök, hogy tetszett :) A költői kérédsedre nem írok semmit… (De azért már Mo.-n is van Flirt, Desiro szép számmal, ne feledjük el!)

  • avatar
    morhange mondta:

    De azt se feledjük (legalább is az esztergomi vonalat figyelve) ezek a desirok graffitikkel is elvannak fedve, akár egy komolyabbat (szebbet) megemlítve, vagy az olyan értelmetlenekig mint a vonat egyik végétől a másik végéig húzott filccsík. Nem is beszélve a húgyszagról ami elmaradhatatlan része az utazásnak (vagy csak én fogom ki _mindig_ az ilyet.

    Szerintem a zöld jobb, és kisvakond is :D

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nos, a színekben ízlések és pofonok… :)
    Az esztergomi vonalon keveset jártam, amit leírtál az igen elszomorító, és sajna abszolút hihető.

  • avatar
    Eltomi mondta:

    nemtudom. én heti több alkalommal is utazom az esztergomi Dezsőkkel, de nem igazán éreztem húgyszagot. még a vécében sem. egyébkén köszönet a cikkekért. augusztusban megyek Finnországba, és nem árt, ha ismerem valamennyire azt, amivel utazok:grin:

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Hmm… szerencsére akkor a tapasztalatok is különbözők. :grin:

    Tervetuloa Suomeen! ;)

  • avatar
    IST mondta:

    Nekem tetszik ez a zöld-fehér színösszeállítás is, főleg a fenyőfákkal. A Kisvakondos-macskás húzás pedig szerintem zseniális.

    Ahogy elnézem nagyjából kétméterenként van elhelyezve monitor. Erre a finneknél mit írnak ki menet közben? Írnál majd erről is néhány mondatot? Valamint az is érdekelne, hogy ők hogyan tájékoztatják az utasokat a következő megállóról, van-e hangos rész, vagy csak vizuális?

    Azért érdekes látni különböző helyekről ezt a peronzáras-kerítéses dolgot. Úgy tűnik meg lehet ezt csinálni értelmesen is, csak ez valahogy itthon sohasem sikerül.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Jó kis beszámoló. Amikor én kint voltam már akkor is voltak emeletesek, de nem pont ilyenek. Mindenesetre nem zöldek.
    Tudod hogy miért van egy simpla kocsi az emeletesek elött? Ezt sosem értettem. Szerintem jó választás volt ezeket a svájci Re460-asokat megvenni, nagyon szép gépek.
    Csinálnál egy beszámolót majd a metróról is? Főleg a lőttbetonos állomásbelsőkről.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Én továbbra is maradnék a pirosnál, kontrasztosabb a pálya menti örökzöldekkel. :D Persze ezen nem veszünk össze, elismerem, hogy a zöld sem csúnya. :)

    A monitorokon sajnos nincs sok látnivaló, max. a pontos időt írják ki a sarkába. Újkorában talán többet tudott.

    Bemondás mindenütt van, az Sm4- és az Sm5-ös elővárosi vonatokban ki is írják, de erről hamarosan….. ;)

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nos, tudtommal ez az első és egyetlen kétszintes kocsitípus a VR-nél. Azt sem tapasztaltam, hogy mindig lenne egy szimpla kocsi a duplák előtt. Az gyakran előfordul, hogy pár ilyet és pár olyat összecsatolnak, de hogy kifejezetten “csatolókocsiként” használnának egyet, azzal nem találkoztam. Talán anno étkezőkocsik voltak az egy darab szimplák.

    Lesz metró is, ahogy az időm engedi :)

  • avatar
    Csitti mondta:

    Bátyám nem rég volt kint egy hetet, és lefotózott egy játszóteret, ahol a homokozó tele volt lapáttal, vödörrel. Mondta, hogy azt nem hagyta ott senki, hanem az a homokozó tartozéka, csak ott senkinek se jut eszébe ellopni. :wink:

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Abszolút így van; s még úgyabbul: sok bölcsi mellett külön hely van a babakocsiknak, amit nappalra otthagynak a szülők. Ehhez kéest kismiska a belvárosi föld alatti parkolókba rendszeresített egyen-esernyő, amit (rossz idő esetén) le lehet akasztani a kijárat mellől. Természetesen illik visszavinni – ez itt nem kérdés, csak a magyarok kedvéért írom le :D

    (Azért persze ne essünk túlzásba, ez sem a földi Paradicsom, és nem is angyalok a lakói.)

  • avatar
    Benbe mondta:

    Esztergom felé a legtöbb vonat nyáron is fűt. A húgyszag olyankor jön, amikor tönkremegy a budi. Volt olyan, hogy az egész alacsonypadlós rész szarban ázott, ráadásul szóló kocsi volt, és az utolsó vonat.

    Egy kis reklám – Helsinki vasútjai: http://www.benbe.hu/gallery/rautat/index.php
    Helsinki villamosai: http://www.benbe.hu/gallery/raitio/index.php

    Az emeletes kocsikat eredetileg emelt szintű IC-nek szánták (ezért a külön IC2 vonatnem), akkor ráadásul a régi kék kocsikkal még működtek a sima gyorsvonatok is.

    A dolog nem jött be, beütött egy tervezési malőr (azért ez arrafelé meglepő módon nem ritka): az Sr2 mozdony normál nyomközű űrszelvénye és az emeletes kocsi széles űrszelvénye aerodinamikailag nem talált közös nevezőt, ezért 120 km/h sebességnél gyorsabban tisztán IC2 kocsikból kiállított vonat nem közlekedhet.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Az esztergomi dolog.. Hmm. Szörnyen hangzik.

    Köszi az információkat! Elvétve azért létezik még gyorsvonat kék kocsikkal, nem szüntek meg. Tudod az az érdekes, hogy járnak Sr2-esek csak kétszintes kocsikkal, pl. a 11-es vágányos kouvolai IC ilyen, a 3. részben van róla kép, bár eléggé élből látszik. Ellenben a négy kocsinál hosszabb vonatokban mindnig van egyszintes, tehát igaz lehet amit mondtál.

  • avatar
    terkoz mondta:

    Nagyon jó írás! Jó fotókkal, hangulatos szöveggel. Köszönjük!
    Sokszor és sok helyen olvastam már cikkekben, hozzászólásokban, hogy “mikor lesz nekünk ilyen vonatunk, pályaudvarunk, közbiztonságunk?” Nos, erre nagyon egyszerű a válasz: majd ha olyan fegyelmezettek leszünk a közlekedésben, majd ha olyan becsületesek leszünk a jegykezelésben, majd ha olyan tisztességesen befizetjük az adónkat, majd ha a gyerekeinket is erre neveljük és az ö gyerekeik is így viselkednek. De ez már egy másik világ, ami nem az én életemben lesz.
    Tudom most egy csomó ellenpélda tolul fel sokatokban. Az írás is említ részegeket, de a nagy többség viselkedése és a tendencia a lényeg. Azért én érzek némi javulást itthon is és bizakodva tekintek a jövőbe!
    üdvgyuri

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.