Főoldal » Bemutatók, Forgalomirányítás, Virtuális Vasút

SimSig – egy nap az irányítótoronyban

IST 2010 június 16 6 megjegyzés

indulokepAz utóbbi egy-két évben többször is résztvettem olyan találkozókon vagy hoztam létre olyan eseményeket, amelyen a SimSig forgalomirányító program magyar kedvelői is megjelentek a bemutatójukkal. Próbáltam velük sokat beszélgetni ezeken a rendezvényeken okosodási szándékkal, elsőre ugyanis túlságosan bonyolultnak tűnt az általuk használt szoftver, ránézésre kevés sikerrel kecsegtetett a használata. Az elmondottak és megmutatottak alapján aztán úgy döntöttem belevágok, ha a fene fenét eszik akkor is végigtolom valamelyik egyszerűbb állomás egynapos forgalmát.


A SimSigben az az egyik legjobb, hogy ingyen van, nem kell demó verziókkal szenvedni, egyszerűen letölthető a brit honlapról a program. Kell hozzá egy alapcsomag, majd azt feltelepítve jöhetnek a különböző területek. Mindegyiknek telepíthető verziója van, amely megkímél minket az ide-oda másolásoktól, ezáltal tényleg nagyon egyszerű a hozzájutás.
A másik amit a legjobbnak ítélek az az, hogy magyar nyelven is elérhető egy rakat infó a programról. A SimSig.hu csapat igen komolyan tolja a játékot, a honlapjuk pedig tele van könnyen érthető leírásokkal, így olyannal is, amely egy totál kezdő számára magyarázza el a kezdeti lépéseket. Némi rutinom és az általuk elmondottak alapján mondjuk én ezt hanyagoltam, de aki most ismerkedik az egésszel, annak érdemes lehet végigbogarászni ezeket.
A harmadik pedig az élethűsége, ugyanis tényleg úgy működik/működött a brit vasút, mint ahogy ez a program modellezi. És itt nem csak a kitérők és jelzők állítgatására kell gondolni, hanem egyéb “apróságokra” is, amelyekre lentebb majd láthattok néhány példát.

Mivel a kínálat nagy, a tapasztalatom pedig kicsi, ezért úgy döntöttem megkeresem a lehető legegyszerűbben kezelhető állomást és azzal tudom le a szolgálatomat, egyfajta bemelegítésként. Bár sokan mondják, hogy érdemes azért nem a legalapabb szintről elkezdeni, én úgy voltam vele, hogy egy ilyen terület adhat kellő biztonságot, alap tudást a későbbi fejlődéshez. Nem mellesleg az is a szemem előtt volt, hogy hátha a bemutatott viszonylagos egyszerűség miatt néhányan ti is belevágtok a forgalomirányítás világának megismerésébe. Na ennek megfelelően találtam rá Royston térképére, amiről túlzottan sokat mondjuk nem lehet elmondani, én azért mégis megpróbálom.

Adva van ugyanis egy kétvágányos vonal, hagyományos brit elnevezés szerint az egyik a lefele (down), másik a felfele (up) menő síneket jelöli. Felfele nyilván London az úticél, még ha a területen ez nem is látszik, az irányítást Baldock határáig láthatjuk el, lefele pedig Cambridge felé visznek a vágányok. A területen egyik állomás sem jelentős, Roystonnak van egyedül tároló vágánya (Down Loop) valamint egy kiágazása (Sherriff’s), illetve az up vonalról egy vonattároló (Up Siding) kiágazás. Ezeken kívül mindössze a két vágány között van átjárás, de az is csak Roystonnál, igaz ott az állomás előtt és után is. A területen akad még két megállóhely - Ashwell & Morden és Meldreth -, ezek jól körbeveszik Roystont. Szóval nem egy nagy durranás az egész, tényleg kezdőknek való. Egy monitorra kifér a teljes vágányhálózati ábra, így nem kell majd ide-oda ugrálni a képernyők között ha követni szeretnénk egy vonat útját. Egy dologra hívnám fel még a figyelmet, a Littlington-i vasúti átjáróra (én még egy régebbi verzióval nyomtam, az újban van egy átjáró Royston Baldock felőli részénél is). De erről majd később.

A pálya indításakor a szokásos beállításokat tartalmazó ablak jelenik meg, itt tudjuk megmondani a programnak melyik menetrend alapján szeretnénk játszani, mennyire legyen reális az üzem. Előbbinél sajnos csak egyfajta, a 2003-as áll rendelkezésre, így finoman fogalmazva sem kapunk túlzottan sok választási lehetőséget. Utóbbinál már érdekesebb a helyzet: egy kezdőnek nyilván csábító a Perfectnek hívott üzemmód amikor minden tökéletesen üzemel, minden járat menetrend szerint közlekedik le, viszont ezzel pont el is vesztené a varázsát az egész játék. Ennek megfelelően ezt még a teljesen nulláról próbálkozóknak sem ajánlanám vagy csak akkor ha valaki totális önbizalomhiányban szenved. Úgyhogy inkább a Beginner, azaz kezdő fokozat az ami felmerülhet, én mégis inkább a Standardet választottam. Itt már hibák is előfordulhatnak, a vonatok is késhetnek, szóval jobban illeszkedik ez a valós játékmenetbe.

A 2003-as menetrend segítségével egy teljes nap forgalmát vezényelhetjük le ami azt jelenti, hogy 03:23-kor érkezik meg a területre az első vonat és éjfél után, 01:01-kor az utolsó, azaz 21 órát tolhatunk végig. Mivel ennek végigjátszása valós időszámítás alapján kissé húzós lenne, bátran vegyük igénybe az üresebb időszakokban az időgyorsítás funkcióját (F3-mal hozható elő), így pár óra alatt könnyedén teljesíthető a teljes nap is. Mindez 154 vonat leközlekedtetését jelenti, amik megjelenése persze nincs egyenletesen elosztva, éjszaka jóval kevesebb a vonat mint mondjuk a reggeli csúcsban. Elsősorban villamos motorvonatok közlekednek, Class 313-asokat és 317-eseket fogunk pörgetni ide-oda, de a területen áthaladó London King’s Cross pályaudvarra/ról tartó járatok Class 365-ösök képében jelennek meg. Időnként egy-egy tehervonat is előfordul, de a számuk elég csekély. Ezek egyébként dízel vontatásúak. A vonatok ütemes menetrend-szerűen haladnak, így egészen jól memorizálhatók az alaphelyzetek.

A képeket elnézve gondolom látjátok, hogy a szerelvények rajza nem jelenik meg, a SimSig a vonatszámokat képes megjeleníteni. A nem foglalt vágány szürkén látszik, a vonat által elfoglalt terület pirossal, rajta kék színnel a járat száma. Ebből sok minden kideríthető, én viszont momentán nem fejteném ki részletesen a brit rendszert, némi kereséssel a neten könnyen megtalálható az értelmezése. A beállított vágányutat fehér szín jelöli. A beállítást egyébként úgy lehet elvégezni, hogy az út elején és a végén lévő jelzőre kattintunk. Ha ez váltóállítással jár együtt akkor számítsunk rá, hogy ez eltarthat néhány másodpercig, nem azonnal történik meg. Az állomások peronjait sárga téglalapok jelképezik, rajtuk a szám a vágányszám, ami akkor kap szerepet amikor megnézzük, hogy melyik vágányra kell bejáratni a vonatunkat.

Ennyi bemelegítés után nézzük meg egy kicsit hogyan is zajlott a napom Roystonban! A programban beállítottam, hogy a különböző eseményeknél különböző hangokat játsszon le nekem a SimSig, így a jobb alsó sarokban látható szöveges üzenetek megjelenésekor hallom is, hogy történik valami. Ez akkor hasznos, ha már tele van a kis üzenetablak, így kevesebb eséllyel vesztek el információt. A hangok beállításában segítséget kaphatunk a simsig.hu oldalon (SimSig hangok) Szóval reggel van, befut az első vonat Baldock felől. A vonatszámra kattintva előjön a vonat menetrendje, amiből látom, hogy a vonat csak Roystonig közlekedik, ott is az 1-es vágányra kell bejáratnom, valamint a komment mezőben ott van egy új vonatszám is. Miközben a szerelvény lassan araszol a képernyő bal felső sarkában, megnézem a teljes menetrendet: a következő fél órában nincs új vonat, úgyhogy akár már most is beállíthatom neki a vágányutat (teljes menetrend lehívása F4). Rákattintok két jelzőre, a gép átállítja Royston előtt a két kitérőt, a jelzők képe ennek megfelelően változik meg. Amint befut az állomásra és megáll (az F2-t megnyomva előjön egy ablak az éppen akkor a területen lévő vonatokról, amely tartalmazza többek között a sebességüket is), jobb gombot nyomok rá az egérrel és megadom neki az előzőleg a menetrendjéből kinézett vonatszámot (jobb egér Interprose). Ennyiből a járművezető is tudja, hogy ő itt bizony fordul, így még ha elbénázom is és szabad jelzést adok neki tovább, akkor sem indul el a rossz irányba. De nem bénázom el, Baldock felé is beállítom a vágányutat, a jelző szabadra vált és a megfelelő időpontban elindul a vonat. Fontos tudni, hogy ha még nem jött el az indulási idő, a járgány akkor sem fog elindulni ha szabadot adunk neki. Ha elfelejtenénk időben elindítani, akkor egy TRTS rendszer hangjelzés mellett villogó fehér fénnyel jelzi nekem, hogy melyik vágány melyik irányába kell szabadot állítanom. Az idő telik, a vonat pedig lehalad a területről Baldock irányába. Egy vonat megvolt, jöhet a többi 153. A pálya kezdetekor amúgy némi értetlenség lett úrrá rajtam: a program szépen kiírja, hogy érkezik egy vonat Baldock felől, amivel minden rendben is van, a név a bal felső résznél szerepel. Viszont a másik irányt következetesen Shepreth-nek hívja, ott viszont Cambridge-ként azonosítja az útirányt, a még a területen lévő utolsó megálló pedig Meldreth. Kissé megtévesztő a dolog első pillantásra, aztán megszokjuk.

Ez eddig egyszerűen hangzik és valóban az is. Persze csak ilyen térképen, ekkora járatsűrűségnél. Ahogy jön el a nap többi része, úgy futok bele egyéb finomságokba:

A motorvonatos üzem nagy előnye, hogy szét és össze is lehet kapcsolni szerelvényeket, amely képességet Roystonban is kamatoztathatunk. Több esetben is előfordul például, hogy befut egy vonat mondjuk Cambridge felől, megáll Roystonban, majd a Baldock felől érkező szerelvényt a foglalt vágányra kell rájáratni, aztán ugyanazt a vonatszámot megadni mind a két vonatnak. Innentől kezdve azok már kapcsolt járműként folytatják az útjukat a menetrend szerint. Nem bonyolult móka, csak a számokra kell odafigyelni és nem megijedni attól, hogy egy vonat már áll a vágányon. A virtuális mozdonyvezetőink sem ostobák, tudják jól, hogy ilyenkor nem rongyolnak rá ezerrel a vágányra.

Az útátjárót fentebb már haloványan megemlítettem, itt az ideje, hogy ejtsek róla néhány szót, időnként ugyanis megcsörren a telefonunk amit egy kis ikon is jelez. Erre kattintva előugrik egy párbeszédablak amelyből megtudhatjuk, hogy ki keres minket és miért. A legtöbb esetben az átjárótól hívnak minket, mondván szeretnének átkelni egy tehéncsordával, ami néhány percet jelent. Erre lehet az a válaszunk, hogy bocs most nem alkalmas (mert mondjuk túl sok vonat közlekedik arra), meg az is, hogy átállítjuk a jelzőket mindkét irányban, hogy vöröset mutassanak, ezzel ugye védjük az átjárót. Utóbbi esetben néhány egérkattintással értesíthetjük a hívót, hogy szabad az út, úgyhogy húzzanak bele és haladjanak át a síneken. Ha közben megjelenik egy gyorsvonat és elhúzódik az áthaladás, akkor ugyebár bukjuk a dolgot, a vonat lefékez és megáll a vörös jelzőnél. Az állatok (vagy bármi más) áthaladását egy újabb telefonhívás jelzi, eztán visszaállíthatunk mindent szabadra, újra mehet a forgalom. Ennél a pályánál ez túl sok bonyodalmat nem fog okozni, de pörgősebb vonalon már oda kell figyelni arra mikor teljesítjük ezeket a plusz kéréseket.

További színes dolgot jelentenek az iparvágányokra ki- és beálló tehervonatok, ezek tolatgatásai némileg agyoncsaphatják a menetrendet, főleg ha két irányból is szorongatva vagyunk. Ráadásul a vonatok hossza néha meghaladja az egészséges értéket, úgyhogy máris szólhatunk a járművezetőnek, hogy haladja meg annyira a jelzőt kihúzáskor, hogy a vonat vége is lejöjjön a kitérőről. Néhány egérkattintással ez elrendezhető, csak nem mindig ugrik be ? főleg a játék elején ? ez a megoldás, mármint, hogy ilyet is lehet csinálni. Csak azon töprengünk, hogy miért is nem lehet átállítani a kitérőket, miért nem óhajt már lehaladni róla a szerelvény.

Járművezetőket említve nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy utasíthatjuk őket némi megfigyeléses munkára. Előfordulhat ugyanis az is, hogy az egyik jelző nem mutat jelzési képet, vagy legalábbis mi nem kapunk róla visszajelzést. A megvizsgálását így rábízhatjuk egy arra haladó vonatra, amelynek vezetője lejelenti nekünk aztán, hogy működik a cucc, csak valami visszajelzési probléma van. Nem kicsit dobják meg ezek a játékmenetet, bár nagyobb állomásoknál ezzel bajlódni rengeteg időveszteséget tud jelenteni. Itt belefér.

A progi bátran operál a késésekkel is ha a pálya indításakor nem a Perfect üzemmódot választottuk. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden késni fog, hanem csak azt, hogy előfordulhatnak. És elő is fordulnak, még akkor is ha a legjobb tudásunk szerint próbáltunk meg irányítani. Mondok erre is egy példát, ami szerintem jól jellemzi a program élethűségét:

Adott volt az 1C24-es számú vonat King?s Cross és Cambridge között. Annak rendje és módja szerint befutott Royston 2. vágányra, mikoris kaptam az üzenetet a progitól, hogy rendőrségi intézkedés van folyamatban a járaton, így a várható indulási idő 13:50-re csúszik. Mindez 13:34-kor. Nézem a menetrendet, elvileg jön mögötte egy gyorsvonat (1C05), annak előbb van az áthaladása Roystonban mint 13:50, valamint jön szemből is egy vonat (1C89), de az is elhagyja az állomást korábban, így elmegy az 1C89 az első vágányról, az 1C05-öt pedig kitérőben áthaladtatom Roystonon és majd utána küldöm útjára az 1C24-et. Aha, ahogy azt Móricka elképzeli…

13:44-kor ugyanis jött a következő üzenet, hogy az időközben szemből az állomás 1. vágányára befutó 1C89-en kitört a szélvédő, ki kell azt cserélni, így a várható indulási idő 13:50-re tolódott. Azaz van egy kétvágányos állomásom amelyet el is foglal két vonat, miközben jönne a többi is. Na ez az a helyzet amikor nem lehet mit csinálni, egyszerűen reménykedni, hogy valóban befejezik addigra és a többi vonat így nem késik sokat. 13:47-kor már a negyedik járat (5C02) is megjelent a területen, miközben az 1C05 lefékezett Royston állomás előtt. Aztán persze idővel mind a két vonat kihaladt az állomásról és a többi is tudta folytatni az útját, jópár perces késést felhalmozva ezzel amivel az égvilágon semmit sem lehetett kezdeni. Ez van.

A dolog igazából ott válik érdekessé, hogy a program számon tartja a teljesítményünket (F5). A fenti balszerencsés eset is ugyanúgy késésként van elkönyvelve, mintha későn kezeltünk volna egy jelzőt, ami azért nem túlzottan fair dolog. Nem mintha nagyon számítana az, hogy hány százalékot érünk el a végén, de azért bosszantó kissé. A programban egyébként van mentési lehetőség, tehát ha nagyon elbaltázunk valamit akkor akár vissza is lehet térni egy csendesebb, még hibamentesebb időszakhoz. Ezt azonban két ok miatt sem javasolnám: egyrészt jóval életszerűbb ha a hibáinkat a valóságnak megfelelően próbáljuk orvosolni (szembemenesztést amúgy sem hagy a rendszer pl.), azaz megpróbálunk önerőből kikerülni a galibából, másrészt egy későbbi, esetleges hálózati játék esetén erre amúgy sem lenne lehetőségünk, így inkább a mentést arra használjuk, hogy legközelebb ott tudjuk folytatni ahol korábban abbahagytuk, valamint a játék véletlenszerűen generálja a hibákat, ezért előfordulhat, hogy a következő órákban nem is lesz hiba a visszatöltött játékban.

A nap folyamán hasonló dolgok történtek, amik egy ilyen kis területen igazából komolyabb fennakadást nem okoztak. Ahol jóval nagyobb pályaudvarok vannak tele tolató mozgással, vagy esetleg elágazó vonalak tömkelege több monitoros nagyságban, ott már jobban oda kell figyelni ezekre, egy-egy aprónak tűnő esemény komolyan beboríthatja a teljes napi menetrend szerinti közlekedést. Ez az írásom azonban nem azzal a céllal készült, hogy ilyenekkel rettentsem el azokat, akik éreznek némi hajlandóságot a vasúti üzem egy másik részének a megismerésére, hanem inkább a lehető legegyszerűbb kezdetet szerettem volna megmutatni egy komolynak mondható szimulátorral. Royston tökéletesen megfelelő ahhoz, hogy begyakoroljuk vele az alap dolgokat, ráadásként hálózati üzemmódban tudunk vele csatlakozni King’s Crosshoz, így már az ismerkedés elején is lebonyolítható közös játék a tapasztaltabb irányítókkal. A SimSig csapat itthon nagyon szívesen segít amúgyis minden kezdőnek, tehát ha valakinek nyelvi vagy szakmai problémája lenne, azokra is könnyen választ kaphat. Én kellemesen szórakoztam azalatt a pár óra alatt amíg eltöltöttem egy virtuális napot Royston irányítótornyában, így azt mondom, hogy tegyetek vele ti is egy próbát!

Letöltés:
www.simsig.co.uk

Magyar SimSig oldal:
www.simsig.hu

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    :) Nagyon klassz, majd egyszer én is kipóbálom. Az a tehéncsorda nagyon komoly :mrgreen:
    Jó, hogy vannak ilyen apróbb gondok, anélkül nagyon unalmas lenne (gondolom).

    … Az engedélykéréses átkelés emlékeztet egy esetre, ha szabad itt elmesélnem: pár éve a németeknél biciklizve egy “nagyonalacsonyrendű” traktor/kerékpárút vasutat keresztezett, alapesetben leeresztett sorompóval, megkerülhetetlenül. Vonat nem jött.
    Amíg tanakodtunk, hogy mitévők legyünk, odaért egy helybeli biciklis, megrántott egy kis kart a sorompó melletti sárga parkolóóra-szerűségen, erre valami beszéd hallatszott a szerkentyűből, majd a sorompó felnyílt egy percre. Bizony mondom, nagyon csodálkoztunk, ma is ott állnánk…
    :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Azt mondjuk hozzá kell tenni, hogy a briteknél azt hiszem mindenhol el van kerítve a vasút, nem úgy mint mondjuk itthon.
    Az unalom az viszonyítás kérdése: egy ilyen kis területnél valóban felütheti a fejét, a nagyobbaknál vagy nagyobb forgalmúaknál viszont nincs idő az unatkozásra. Gondolom ott éppen fordítva van, az embert csak idegesíti, hogy a tehenekkel is foglalkoznia kell a vonatok helyett. :grin:

  • avatar
    morhange mondta:

    De ugye azért a brit forgalmistáknak nem kell érteni a pásztorkodáshoz? :lol:
    Majd én is felrakom ha lesz erőm, ezt tuti viszi a gépem is.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Végülis nem baj ha ért hozzá. :lol:
    A SimSig szerintem minden gépen elfut, úgyhogy próbálkozz vele bátran!

  • avatar
    Hufi mondta:

    Gyermekvasutazok, de ahhoz képest ez übersirály!!!
    Hogy ott nincs számítógép az az eggyik, de a brittek bizony keményen tolják. Mondjuk nem értem, ez a rész miért nincs ez a rész még hozzákapcsolva a Kings Kross-hoz, hiszen ha az ember már az egész kingscross-t elirányítja, ez azért szinte jelentéktelen.
    Kössz a cikket hatására én is minden szabad órámban ezzel játszom.:-)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Szívesen. Örülök, hogy az írás hatására van olyan aki megpróbálkozott vele és bejött neki. Csak így tovább!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.