Főoldal » Modellvasút, Modellvasúti hir

Új brit vasútmodellek

IST 2010 június 18 7 megjegyzés

Az elmúlt néhány hétben vagy inkább hónapban az N-es brit vasútmodellező banda mondhatni lélegzetvisszafojtva várakozott, közülük is főleg azok, akik modern témában érdekeltek. Mindez annak volt köszönhető, hogy a Dapol új modellek megjelenését tervezte, amik már nem csak festési variánsok, hanem új szerszámozással készült, a modern kor igényeit kielégítő gépek. A döbbenetemet a megjelenési dátumok fokozták. Alig két-három hete került kiadásra a Class 86-os villamos mozdony (hazai vonatkozását lásd lejjebb!), pár napja pedig már a Class 58-as dízel is a boltok polcaira került. Ha még hozzáveszem a ragyogó külsejű (értsétek szó szerint) Silver Bullet vagonokat, akkor máris látható, hogy a gyűjtők pénztárcája igencsak lapos lehet e hónap végére.

Kezdjük először a Class 86-ossal. A Dapol már régóta tervezte ennek kiadását, ugyanis villamos mozdonyokból meglehetősen szűk a kínálat, már ami a brit N-es palettát illeti. Mondjuk ehhez gyorsan hozzá kell tenni azt is, hogy például Nagy-Britannia délnyugati részén felsővezetéknek se híre-se hamva, ott harmadik sínen kapják az éltető áramot a járművek, tehát a gépek megjelenése területileg korlátozott. A kevés számú modell miatt a felsővezetékrendszer is hiánycikknek volt mondható egészen eddig, ugyanis tartóoszlopok is kiadásra kerültek a Dapoltól.
A Class 86-os modellje négyfajta festési variánsban került piacra (Virgin Trains, Intercity, Rail Express System, Freightliner), darabját 83 fontért vesztegetik, azaz durván 27 ezer forintért. Elvileg jön még Network South East, EWS, Triple Grey és Parcels Red/Grey verzióban is, valamint vagonokkal egybecsomagolva szettként. A modell rendelkezik a ma már elvártnak mondható tulajdonságokkal, azaz öt pólusú motor, NEM szabvány szerint kapcsoló foglalat, DCC-re való előkészítés, menetirány szerinti fények, valamint egy némi pluszban felszerelhető kiegészítés. A jármű teljesítményéről nem tudok nyilatkozni mivel nem vettem belőle, a modellezni kívánt témámba nem fér bele.
Magyar vonatkozást említettem, a magyar Floyd magánvasúti cég vásárolt ebből a típusból, így a jármű némi átalakítás után az itthoni vonalakon is futkározik. Ennek megfelelően akár átfestésre is jó lehet, viszont némi barkácsolást is igényelhet egyrészt (a szabályozás különbsége okán például más a fényszórók elhelyezkedése), másrészt a méretarányra sem árt odafigyelni: a britek ugye 1:148-ként értelmezik az N-es építési nagyságot. Önmagában nézve a mozdonyt nem hinném, hogy nagyon feltűnne a méretbeli különbség, kocsikkal együtt már érdekesebb lehet a helyzet. Ennek ellenére donor mozdonynak akár jó is lehet, ügyeskezűek megpróbálkozhatnak a farigcsálással.

A villamos gép mellé egy dízel is került, a Class 58-as, rögtön két festésben (EWS és Railfreight Coal), de jön majd még több is. A gépből eredetileg 50 darab készült még a nyolcvanas években, formája meglehetősen szokatlan volt akkoriban a brit vasútnál. Nem sok ottani mozdonyról mondható el, hogy bejárt pár országot, de a Class 58-assal ez a helyzet, dolgoztak ilyen gépek a hollandoknál, a spanyoloknál és a franciáknál is. A modell 79 fontot kóstál ami szerintem korrektnek mondható. Az alap tulajdonságokat lásd mint fent, úgy tűnik a Dapolnál rátaláltak a helyes útra mármint ami a járművek felépítését illeti. Korábban voltak problémák a modellek konstrukciójával, az utóbbi időben mintha kisebb lenne a negatív vélemények aránya. A rondasága ellenére szerintem látványos modellel állunk szemben.

 

 Ha valakinek ezektől még mindig nem fogyott volna ki a pénztárcája tartalma, az elgondolkodhat a képen is látható, Silver Bullet (ezüst golyó) névvel illetett vagonok beszerzésén. A nevet gondolom nem kell megmagyarázni, a valóságban is ennyire fényes a felülete a járműnek (mármint ha tiszták). Modellben én ilyet még nem láttam, a képek alapján a kivitelezése profinak tűnik, meglehetősen látványos tehervonatot lehetne belőlük építeni. A ’80-as években tűnt fel a briteknél ha jól tudom, így modern témába tökéletesen illik. Négyféle pályaszámban került kiadásra. Az ára mondjuk már nem annyira baráti, 20 fontot kérnek érte. Úgy tűnik a britek kezdenek felzárkózni az európai árakhoz a modellek terén.

(A képek a Hattons weboldaláról vannak, az árak is tőlük származnak.)

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Class86-osból kellene beszerezni, nem úgy érzed, IST? :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Nem, részemről kimarad a járgány, nem fér bele az elképzeésembe. Inkább 58-ast vennék.

  • avatar
    N dre mondta:

    A Class 86-ost csak 1:148-as méretarányban lehet kapni? Esetleg tudtok valakiről, aki Floyd-os gépet csinál belőle?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Igen, 1:148-asban van. Van rá egy tippem, hogy a Kiskun Modell előbb-utóbb csinál belőle egy hazai verziót, de simán el tudom képzelni azt is, hogy mondjuk lacush is nekiáll. Esetleg crash is festegethetne egyet… :-)

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Engem 00-ban érdekelne leginkább :)

    Az alsóvezetékes üzem meg inkább délkeletre és délre jellemző, Southamptontól nyugatra már tisztán dízelüzem van.

  • avatar
    crash mondta:

    Crash festegetne, ha IST rendelne neki… :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    A tisztán dízelüzem Southamptontól nyugatra azért nem áll fenn. Van egy filmem a Video 125-től amely a Wessex-et mutatja, Class 442-essel utazunk benne Weymouth-tól Southamptonon át Londonig. Persze harmadik sínnel végig.

    @crash:
    Biztosan kell? Mert akkor rendelek. Melyik verzió érdekelne?

    @Sunocske:
    Van 00-ban is, a Hattons weblapján érdemes körülnézni. Gyártja a Heljan 98 fontért, valamint van Hornby is 44-ért.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.