Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút, video, Vonatfotózás

Helsinki főpályaudvar – ráadás

LokottZsiraf 2010 július 26 7 megjegyzés

“…És egy a ráadás.”

Hiánypótlás és kiegészítés következik, megnézzük, meghallgatjuk ami az előző alkalommal kimaradt. Lerántjuk a leplet egy újabb bezöldült járműtípusról (szerintetek melyik lesz az?), találkozunk BKV-színűre sikeredett ismerőssel, valamint vonatra szállunk, hogy meghallgassuk, hogy miként is szól a két nyelvű finn utastájékoztatás.

Aki bírja szuflával, az akár négy nyelven is tesztelheti, hogy mit is mond a “hangos” Tikkurilában – ahol mellesleg a VR ismét bemutatja, hogy nem mindig áll az események tetőpontján.
Vigyázat, extra hosszú olvasni-, nézni-, és hallgatnivaló!

[előző rész]

Kezdjük talán egy hevenyészett térképpel.

Helsinki és közvetlen környéke vasútvonalai. Három másik város alkotja a főváros környékét, Espoo, Vantaa, és a pöttöm Kauniainen, amit úgy ölel körbe Espoo, mint San Marinot Olaszország. Így együtt kb. másfél millóan lakják a fővárost és alvóvárosait.

A zöld és kék színnel jelölt vonalon az elővárosi vonatok mellett távolsági vonatok is járnak (Turku, illetve Tampere/Lahti felé), a narancs színű jelenleg még zsákvonal – már építik az összekötő “körvasutat” Tikkurilába, de erről majd máskor – itt csak elővárosi közlekedés van.
Helsinki és Pasila közt kb. tíz sínpár szolgálja a közlekedést, Pasilától a zöld és a piros vonal egyaránt négy-négy, a narancssárga két pályás. A négy sínpárból kettő a minden állomáson, illetve a majdnem mindenhol megálló vonatokat szolgálja ki, kettő pedig a távolsági közlekedésé.

Csak a teljesség kedvéért újra a viszonylatok: (az alábbi képet a VR-től loptam)

(A piros Z vonat a kék vonalon közlekedik Keraváig.)

Ma Puistola felől támadjuk meg a főpályaudvart.

N-vonat Helsinkibe, épp’ áll. A megálló előtt be is mondják, aszongya’:
Puistola_Parkstad

Finnül és svédül is, remélem a kétnyelvűség már nem lep meg senkit. Angolul, németül, norvégül, stb. értőknek a svéd nyelvű feliratok sokszor könnyebbséget jelentenek, de a kaland kedvéért mi a maradunk a finn nyelvnél, a bemondásoknál, meg annál, amit éppen mondanak.

Nem tudom, feltűnt-e valakinek, hogy ilyen vonatban nem jártunk az előző látogatások során! Ez ugyanis….

…egy Flirt a BKV-tól , méghozzá a kettes számú. Így fog kinézni, amikor megérkezik Helsinkibe később, olyan húsz perc múlva.

Az Sm5-ös (sähkömoottorijuna, villanymotorvonat) típusú vonatok 2009 novemberében álltak forgalomba, eddig összesen kettő a tervezett 32-ből. A 2014-re elkészülő (fentebb már említett) Vantaankoski-Tikkurila körvasút szerelvényei lesznek. Addig is, amíg az új vasút elkészül, hétköznapokon az A- és az M-, hétvégén az N-vonalon járnak.

Jegyet oszt a kalauz Käpylänél – az utas épp fizetésre nyújtja a bankkártyát. Kalauznak csak kényszerűségből nevezem, mert inkább “jegyeladó”, ez viszont a magyar nyelvben nincs. Esetleg lehetne jegyárus, bódé nélkül.

Utas aláírja a bizonylatot, közben a kijelző tanúsága szerint megérkeztük a helsinki Keleföldre, Pasilába.

Pasila után már csak begurulunk Helsinkibe. Az idő fintora, hogy ezen az új vonaton még a régi érkezési szöveget mondják be, míg egyes régebbieken, amiknek már frissítették a bemodásait, az újabb módit. Hallgassuk csak, előbb a Flirtét, aztán egy régebbi vonatét (új szöveggel):

Új

Régi

A hölgyek már a leszálláshoz készülődnek (rossz oldalon mellesleg).

Memóriajáték: hány fokot csökkent a hőmérséklet Puistolától Helsinkiig? És mennyi ideig tartott az út?

Szóval megérkeztünk.

Piszok nehéz ám a vonat útirányjelzőjét rendesen lefényképezni, főleg ilyesmi, verőfényes időben! Szörnyen lassan pásztáz, a leglassabb beállítással sem sikerült lefotózni.

Újabb hiánypótlás következik – ha valakinek eddig álmatlan éjszakája volt amiatt, mert a múltkor nem tudtam megmutatni az Sm1-es és 2-es motorvonatok forgóvázai közti különbséget, akkor az most megnyugodhat. Íme az Sm1-es…

…és az Sm2-es forgóváza:

Aki ért hozzá, elmondhatja, hogy melyik a jobb, utazási komfortban nem vettem észre semmi különbséget.

Amíg forgóvázat nézelődtünk, az oroszok bekúsztak a spájzba, de legalábbis a nyolcadik vágányra.

A Tolsztoj-gyors érkezett Szentpéterváron keresztül Moszkvából.

Alig lehetett fényképezni, annyian voltak mint az… szóval sokan.

Nektek volt már olyan érzésetek, hogy titeket fényképeznek?

Később még randink lesz – mármint nem a fényképező hölgyeménnyel, hanem a Tolsztoj szerelvénnyel, vissza, Moszkva felé.

Addig járjunk egyet – természetesen vonattal. A narancs vonalra esett a választásom, az M vonalra.

Emlékeztetőül:

Pardon, ez egy A. Sebaj.

M-vonat

Hyvät matkustajat, tämä on M-juna Vantaankoskelle. Pysähdymme kaikilla asemalla. Matkalippuja voi osta osastoista, jotka merkitty lipunmyyntitunnuksin. Hyvää matkaa!
Kedves utasaink, ez az M-vonat Vantaankoskiba. Minden állomáson megállunk. Menetjegyet a jegyeladással jelölt helyen lehet venni a kalauztól. Jó utat!

Huopalahti megállóhely előtt a biztonság kedvéért bemondják, hogy mire számíthat az utas: M-vonat Huopalahtiban-kifelé

Huopalahti. Tämä juna jatkaa Vantaankoskelle.
Ez a vonat Vantaankoskiba tart.

Nem utazunk végig a vonalon, Pohjois-Haaga megállóhelyen visszafordulunk.

Ez itt már a vissza-irány peronja, virágos perontetővel. Át is sétálunk, nézzétek a lámpákat, egy kis művészet:

Az al-világ a másik oldalról:

Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az átlag megállóhelyek ennél azért szemetesebbek és elhanyagoltabbak.

Hipp-hopp, már jön is az ellenvonat.

Mint említettem, a narancs (M-)vonal kétvágányos.

Sokat gondolkozom rajta, hogy vajon nem jobb ez a maradi viszonylatjelző betű, mint az újabbak, amik szépek, sok mindent meg tudnak jeleníteni, ellenben napfényben kevésbé láthatók, és valahogyan sokkal kisebbek ennél? Ráadásul ugye trükkösen lehet csak lefényképezni őket. Vagy csak én vagyok maradi?

Kocsibelső normál terheléssel:

Adattábla.

6291-es pályaszámú Eioc motorkocsi, készült a Valmet tamperei gyárában 1980 május 15-én.

Ahogy haladunk, fülelünk is. Huopalahti előtt bemondják a zölddel jelölt vonal átszállását: M-vonat Huopalahtiban-befelé

Hupalahti. [Hoplax.] Lähijunat Leppävaaraan lähtevät raiteelta kolme, ja lähijunat Kirkkonummelle lähtevät raiteelta yksi.
Huopalahti. Elővárosi vonatok Leppävaarába a harmadik vágányról, Kirkkonummiba az első vágányról indulnak.

Ilmalába érve pedig a pasilai átszállásokat a “kék” vonalra északkelet felé. M-vonat Pasila felé

Seuraavana Pasila. [Nesta Böle.] Lähijunat Riihimäelle ja Lahteen, sekä kaukojunat Tempereen ja Kouvolan suuntiin lähtevät raiteelta kolme ja neljä. Lahijunat Keravalle lähtevät raiteelta kaksi.
Pasila következik. Elővárosi vonatok Riihimäkibe, Lahtiba, továbbá távolsági vonatok Tampere és Kouvola irányába a harmadik és negyedik vágányról indulnak. Elővárosi vonatok Keravába a második vágányról indulnak.

Ilmala elég közel esik Pasila állomáshoz, ezért a szokástól eltérően nem menet közben kezdődik az utastájékoztatás, hanem már a megállóhelyen. Ezért az ajtósziszegés.

Helsinkibe visszaérve újra hiánypótlás következik, ennek a hosszú, 14 kocsis IC-nek az egyik kocsiját lessük meg:

Méghozzá az egyik kedvencemet, a gyerek-részleget. Csúszda, gomba-székek, tükör, lekopott Kisvakond. És megannyi gyerek (bár a képen csak egy látszik); nem csak ebben a kocsiban voltak tömegével aprónépek, hanem úgy mindenhol. Sok helyen hallani is a hangfelvételeken.

Csomagtároló…

..és egy elég rossz minőségű kép a kerékpárszállító részlegről. 50 centért megőrzi a bringát, az út végén visszakapjuk a bicajjal egyetemben.

Meglepetés következik, különösen a zöld vonatok kedvelői örülhetnek :)

Zöld Pendolino indul a 7. vágányról:

Itt még kissé tudathasadásos állapotban, mert a szeme még piros. Zöld-piros-zöld-piros, hogy is van ez??

Itt viszont már fehér, ha valakinek van távcsöve, megnézheti:

Az előbbi tizenkét kocsis IC eleje. Mellette a hetesen a zöld, de már fehér szemű Pendolino, amellett a ködben elveszve egy Nyuszi a nyolcason, majd egy Sr2-es a kilencesen.

Így már nem is olyan hosszú, nem igaz?

Na, szóval itt az újdonsült zöldség.

Vajon miért nem tudják rendesen megtakarítani az elejét?

Az oldalára természetközeli képeket fóliáztak, hangsúlyozandó a vasút zöld voltát.

Hogy a hal-barát természetvédők ehhez mit szólnak, azt nem tudom.

Újabb restancia. Finnországban a hosszú távok miatt autót is szállíthatunk egyes vonatokon. Délen Helsinkiben, Tamperében, és Turkuban gördülhetünk vonatra, északon pedig Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi, és Kolari a végpontok, ez utóbbi a VR legészakibb állomása, kb. 80 kilométerrel fekszik a sarkkörtől északra. (Ennél Norvégiában, Svédországban vannak északabbra fekvő vonalak is.)

Az autószállító vasúti kocsik rámpáit épp felújítják, elég rendezetlen a terület arrafelé:

Felülről nyitott kocsik, közelebbről:

Épp nem volt beszállítás.

A jegyek árait inkább nem írom le, maradjunk annyiban, hogy nagyon sok különböző kombinált jegyet árulnak vonat-, illetve hálókocsitípustól és -emelettől; szezontól, naptól, és napszaktól függően. Egy közös bennük: az árakat százeurókban számolják.

Visszasétálunk a csarnokba, ahol egy R-vonatot szemelünk ki (Riihimäki felé), hogy újabb hanganyagot gyűjtsünk. R-vonat
Hyvät matkustajat! Tamä on R-juna Riihimäelle. Junan ensimmäinen yksikkö jatkaa Lahteen. Pysähdyspaikkamme ennen Riihimäkeä ovat: Pasila, Tikkurila, Kerava, Järvenpää, Jokela, ja Hyvinkää. Matkalippuja voi osta osastoista, jotka merkitty lipunmyyntitunnuksin. Hyvää matkaa!
Kedves utasaink, ez az R-vonat Riihimäkibe. A vonat első része továbbközlekedik Lahtiba. A megállóhelyek Riihimäki előtt: Pasila, Tikkurila, Kerava, Järvenpää, Jokela, és Hyvinkää. Menetjegyet a jegyeladással jelölt helyen lehet venni a kalauztól. Jó utat!

Ahogy kigördültünk, láttam, hogy nem volt szerencsém: épp akkor toltak be néhány fedett autószállító kocsit a rámpákhoz:

Mégpedig egy Dr14 sorozatú tolatós dízellel.

Na, kezeket fel, kinek volt piros dízelmozdony a jele az oviban?

Pasila után sem hagy minket békén az automata bemondás: ÚjRa

Muistathan leimata kerta- tai tarjalippusi eteisen leimauslaitteessa.
Emlékeztetjük, hogy a menet- és gyűjtőjegyeket az előtérben lévő készülékkel érvényesítheti.

Amit én már megtettem, már ami az ellenőrzést illeti:

Az ellenőrző lámpákból (fent) a piros az érvénytelen kártyát jelenti, a zöld, hogy minden rendben van, a sárga akkor világít a zölddel együtt – mint az én esetemben is – amikor érvényes, de közel van a lejárati dátum, vagy pénztöltés esetén túl kevés pénz maradt az egyenlegen.

Üzenem az illetékeseknek, hogy ilyen berendezést szeretnék látni otthon is. Egy az egyben átvehetik, milliárdos zsebpénzek projektek nélkül.

A feliratok, ha valkinek még nincs elege a finnből:
kausi: idő-használat (lehetséges pénzt is tölteni, ezt most nem részletezem)
seu: seutu, “körzet”-re érvényes, vagyis Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen területén
aik: aikuinen, felnőtt
voim: 190710, az időfeltöltés érvényessége 2010. 07. 19-én éjfélkor jár le.

(Hát ez már lejárt.)

A következő kép minőségéért, vagyis annak a hiányáért nagyon nagy elnézést kell kérjek. Két lehetőségem volt: vagy kinyitom az állványt és lekések a sebesség-kiírásról, vagy megpróbálkozom kézből fényképezni.

R-vonat Riihimäkibe, Pasila után Tikkurila következik. Az elővárosi vonat pillanatnyi sebessége 157 km/óra.

Újabb dolog, amit otthon örömmel látnék.

A festékgyáráról is híres Tikkurila állomásán fejezzük be a mai csavargást – ahol azért történt ám egy s más.

A tikkurilai állomás egy elég szűkre szabott megálló, már ami a vágányok számát illeti: Helsinki felé az 1. vágány (átmenő főv.) a fogadó. A 2-3. a Helsinkből jövő vonatoké, a 4 és a 6. a Keraváig járó K/N/T-vonatoké. Az 5. az I-vonaté, ami itt végállomásozik. Még egy fontos tudnivaló: a G-vonatokon kívül minden vonat megáll Tikkurilában, még a legnagyobbak is, ezt jó tudni.

Koncentráljunk az 1-3. vágányokra, ott történnek majd az érdekes dolgok!

18:34:35, a joensuu-i IC 11 percet késik a 3. vágányra.

18:34:50, egy Sr2-es mozdony (néhány IC-kocsival) érkezik nagy sebességgel az első vágányra.

18:34:53, az IC átszáguld…

…majd a peronokon túl, a váltókörzetben megáll.

Majd szépen visszatolat.
(Közben egy hülyegyerek a 4-5-ös vágányok peronján izgatottan fel-alá rohangál, képeket, videókat készít.)

Nem tudom mi történhetett, feltehetően a vezér nézte el az állomást, vagy nagyon elszámolta a fékutat.

A videón látottak és a hallottak nincsenek összefüggésben egymással:

  • Huomio, intercity-juna yksitoista, juna lähteraite vaihtuu. Juna lähtee raiteelta kaksi. Intecity-juna satakahdeksankymmentä saapuu raiteelle kolme. Sanotetaan intecity-juna yksitoista, Joensuuhun juna lähtee raiteelta kaksi, juna saapuu raiteelle kaksi, pari minutin kuluttua.
  • Figyelem, intercity-vonat 11, a vonat indulási vágánya változott. A vonat a második vágányról indul. A IC 180-as a harmadik vágányra érkezik. Tehát az IC 11-es Jouensuuba, a vonat a második vágányról indul, a vonat a második vágányra érkezik, pár perc múlva.

(A vonat az első vágányon tolatott, az utasok a 2-3. vágányok peronjain mozgolódnak. Érdemes többször megnézni!)

És én azt hittem, semmi érdekeset nem fogok látni…..

Pár perc múlva régi ismerős érkezik, Tolsztoj barátunk a maga tizenhatkocsis szerelvényével, nyolc percet késve. A kapkodásom eredménye: lecsúszott a kép, az ágyazat benne van, az áramszedő meg nincs. Ejh.

Hallgassuk is meg, ígérem, ma ez az utolsó. Bónuszként négy nyelven is elmondják, hogy: Tolsztoj-vonat

Pikajuna kolmekymmentä yksi “Tolstoj” Moskovaan lähtee raiteelta kolme.

Tolsztoj-gyors indul a Moszkvába a harmadik vágányról.

Köszönöm a figyelmet, sietnem kell, mert az én vonatom is azonnal indul…………….

- vége -

- lököttcikk -

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    Benbe mondta:

    Helsinki közlekedése egészen lenyűgöző, pedig még Espooval, Vantával és Kauniainennel együtt sem nagy, mégis nagyon komolyan csinálják.

    Van egy részletesebb térképem Helsinkiről és környékéről: http://www.benbe.hu/gallery/rautat/index.php Itt az oldal alján találod.

    A piros csíkok a vonatokon nekem jobban tetszettek, főleg a havas képeken, de ez a zöld se lesz rossz. Főleg a maci nagyon aranyos!

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Komolyan kell csinálniuk, elég sok az ingázó. Főleg akkor látni, ha fennakadás van, és csak gyűlnek az emberek vonatok nélkül.
    Köszi, már nézegettem a képeid, klasszak, a térkép is jobb, bár látok rajta hibákat ;) :)
    A piros vonatok nekem is jobban tetszenek, az örökzöldek közt jobban mutatnak, de bárcsak ennyi bajunk lenne… :)

  • avatar
    Benbe mondta:

    Hú, mik a hibák, mert akkor javítom őket!

    Egy YTV térképről dolgoztam, de persze a másolás lehet, hogy nem lett tökéletes.

    Egyébként a busztérképekkel érdemes összevetni a vonathálózatot: hosszú buszjárat szinte csak dél-nyugatról van, ahová (még) nincs metró, mindenhol máshol 5-10 megállós ráhordóbuszok vannak. A hosszabb ráhordóvonalak pedig egy kisebb kerülteben körbejárnak, majd egyenesen az állomásra futnak, a közelebbi részek föltárását másik bus csinálja, tehát amolyan zónázó rendszer van. Ez olyan, mintha nálunk lenne egy busz Kápmegyer II.n, ami befut RPÚP-re, egy Káp I-en, ami szintén, egy meg a közelben, de a Káp II.-es az I.-esnél már nem állna meg. RPÚP-ről pedig külön személyvonat indulna, ami a Nyugatiig mindenhol megáll, a Dunakeszi felől jövő vonatok viszont RPÚP-től már sehol.

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Szééép Flirtecske, jó Flirtecske ;)

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Benbe, küldök majd levelet, hogy mi nem stimmel. Apróbb hibák csak.

    Az itteni buszokról: elég sok fajtába lehetne sorolni őket, “klasszikus” ráhordó járatok inkább a metróhoz járnak, így tapasztaltam. A többi inkább Hencidától Boncidáig jár, s közben érint nagyon sok területet. Néha egészen kaotikusnak és logikátlannak látom, az az igazság; a buszközlekedésről egyszer majd külön is írok majd… Ha emiatt nem teszik ki a szűröm a *vonat*magazinról :D

    A Kápmegyeri közlekedést nemigen ismerem, a zónázó rendszer valóban él itt, és jól működik. :D

  • avatar
    IST mondta:

    Köszönöm az olvasni-, nézni-, hallgatnivalót! :-) Remekül összeszedted, de engem azért érdekelnének a nem annyira rendezett, ellenben kissé szemetes megállók is, azaz hogy a finneknél hogyan néz ki egy olyan vonatra szállási pont ami minden szempontból átlagosnak mondható.
    Nekem itthon az utastájékoztatás hiánya az egyik legnagyobb sirámom (nyilván a kosz mellett). Annyira kevés helyen vannak információs táblák és azok közül is jópár erőteljesen megrongálódott, hogy a keveset közlekedők inkább elveszettnek érzik magukat, mintsem informálva. Persze felmerülhet a kérdés, hogy hülyebiztos rendszert építsen-e ki a hazai vasút vagy hagyjuk gondolkodni az embereket, de azért meggondolandó, hogy külföldön magyarként mennyire egyszerűen tudunk közlekedni, sok esetben még nyelvtudás nélkül is. Itthon ugyanez azért érdekes lenne.
    Pár hónapja volt olyan élményem Budapesten, hogy egy külföldi pár téblábolt a peronon, Ferihegy 1-re szerettek volna eljutni. A vonatot nagy nehézségek árán megtalálták (kézzel-lábbal érdeklődtek a jegyvizsgálónál, hogy megáll-e a repülőtérnél, de aztán tőlem is megkérdezték immáron angolul), de teljesen kétségbe voltak esve, hogy megtalálják-e az állomást. Megszokták a hangos bemondást a vonatokon, valamint a digitális kijelzőket. Na erre ugye nálunk ritkán van példa a motorvonatokon kívül. A lényeg a lényeg: miután látta a jegyvizsgáló, hogy beszélgetek velük szólt, hogy mondjam meg nekik: inkább a vonat elején helyezkedjenek el, mert a vége már nem fog beférni a peron mellé így nem tudnának leszállni. Na az lett volna azt hiszem izgalmas a külföldiek számára ahogy lefékez a vonat Ferihegynél, kinéznek az ablakon: peron sehol, akkor biztos nem itt van a megálló. Aztán meg vígan elrobog a (gyors)vonat a következőig…
    A fenti eszmefuttatás alapján újabb kérdés adódik: vajon mennyire kell a külföldiekre vagy a keveset utazókra koncentrálni utastájékoztatás terén, vagy foglalkozzunk inkább a rendszeres utazókkal akik már úgyis tudják a lényeget?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Csinálok majd rendezetlen megállóhely-képeket is.
    Általános véleményem az a magyarországi vonatközlekedésről, hogy nem szolgáltatás, hanem kényszer az államnak. Ebbe itt nem is akarok mélyebben belemenni, csak annyit jegyzek meg, hogy magánvállalatok kellenek saját járatokkal, más dolgozókkal, más járművekkel, mert ami otthon van, az a múlt.
    Közben tisztelettel kalapot lengetek a “rendes”, utasbarát mávos dolgozok előtt, mert vannak olyanok is. Nagyon nehéz lehet nekik egy ósdi rendszerben, hátramozdító kollégák és vezetőség mellett embernek maradni. (Például a jegyvizsgáló a történetedben!)

    Bizony-bizony az angol példa…. követendő. Ha már az “állami” véges emberek közt nincs annyi gerinc, hogy gyökerestől változtasson. (Az még jobb lenne a magánosításnál.) Nagyon fájna a szívem a régi járművekért, de a Desiro-Flirt-Teknő-stb. csoporton kívül mindnek a múzeumban van a helye. Kezdhetnék elsőnek a vas fékpofákkal, ami miatt minden rozsdaporos és avíttnak látszó egy héten belül.

    Utastájékoztatás: egyfelől ez jelenti a külföldieknek a kalandot (végül is az, mert nem minden kocka, egyenes, és kiszámítható, mint Nyugaton).
    A hétköznapi embereknek, akik miatt VAN a magyar vasút, azoknak ellenben nagy szükségük lenne a normális tájékoztatásra, információs táblára, bemondásra a vonatokon. Azért legyünk objektívek, ismerjük el a az Elvira azon szolgáltatását, hogy meg lehet nézni, hol jár, mennyit késik a vonatunk. Ez igenis hasznos!
    A nyugati (nem az állomás!) kosz hiánya egyszerűen megmagyarázható, hogy arrafelé nyilván rendesebb emberek élnek, mert az itteniek koszosak, büdösek, szemetelnek. Tévedés. A nyugati emberek gazdagok, koszolnak, bizony ugyanúgy keveset foglalkoznak a tisztasággal. Csak ott takarítanak. Rendszeresen. Mo.-n abból a dogmából indulnak ki, hogy senki nem szemetel (mert aki igen, azt jól megbüntetjük). Badarság.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.