Főoldal » Modellvasút, N, Terepasztalterv

Modulterv N-ben – Harka állomás

crash 2010 július 16 9 megjegyzés

Rég volt terepasztal-tervezős post, most erről fogok egy keveset írni. A post apropója, hogy nekikezdtem az N-es FREMO modulokhoz egy második hurok építésének.Ok, tudom, hogy FREMO esetében nincs értelme a huroknak, de amíg nincs 3-4 állomás a rendszerben, addig is lehessen valahogy a hurkok közé rakott nyíltvonali modulokon vonatokat futtatni. Azonban már ezzel párhuzamosan elkezdtem agyalni azon, hogy kellene egy állomást ez után építeni, amely már a FREMO modulok társaságának rendes tagja lesz. Gondolkoztam, hogy valami kis állomás kellene, három vágánnyal, és mivel sok GySEV modellem van, ezért jó lenne egy GySEV állomás. A választásom Harka állomásra esett. Miért pont ez? Háromvágányos, villamosított. Ezen paraméterek a modulépítőnek azt mondják, hogy egyszerű, kis állomás, de akár a Taurusok is járhatnak arrafelé. Nézzük, mi szól az állomás mellett?

  • Három vágányos – egyszerű
  • Villamosított ? A villanymozdonyok nem kerülnek kizárásra a játékból
  • GySEV – egyik kedvenc témám
  • A biztber látványos, minden vágány mellett fényjelzővel
  • Egyszerű, de látványos felvételi épület
  • Nincs a közvetlen szomszédságában épület, vagy olyan tereptárgy, ami az építést bonyolítaná

E mellett van még egy olyan erénye az állomásnak, amely miatt számításba jöhet, hogy egyik oldalában egy nyíltvonali elágazás van, amelynél kiágazik egy vonal Deutschekreutz felé. Ha az ember okosan tervez, akkor a nyíltvonali elágazás egy opció az állomáshoz, amit vagy mellérak, vagy nem. Ha nem, akkor csak egy sima állomása van, ha igény van rá a játékban, akkor igen, és mindjárt igen összetett forgalmat lehet a kis, háromvágányos állomáson lebonyolítani.

Mielőtt valaki megkérdezi a felsővezetéket, egyenlőre nem tervezek munkavezetéket, csak oszlopokat. Majd ha a nálam okosabb modulosok kitalálnak valami jól használható megoldást a drót kérdésére, akkor én is továbblépek. Addig pedig csak oszlopok lesznek.

A modulkeretek tervezésekor az alábbi szempontokat tartottam szem előtt: nem legyen sokféle modulkeret, kevés – de kezelhető méretű – modulból álljon, és mégis sikerüljön kihozni belőle akkora állomást, amelyen egy rendesebb vonat elfér. A vágányanyag Peco code55, a leghosszabb, 900mm-es ívű kitérőkkel tervezve. Az állomás végénél lévő ívek 1700mm-esek, és a kiágazás minimális ívsugara is 1000mm.
Mivel csak három vágány van, igyekeztem úgy kitalálni, hogy a már meglévő nyíltvonali modulok méreteivel megegyezzenek a tervezett modulok. Ez sikerült is, öt egyenes, és két íves modulból kihoztam az állomást, mindössze egy háromszög alakú, alig harminc centis kis doboz az, amit nem lehet hova rakni. De ez utóbbi elemnek a szállítása már csak nem lehet probléma.

A tervezést Wintrack-el végeztem. Mondjuk a 100 Eurós ár sokakat elriaszthat, én pont a kilences megjelenése előtt vettem meg pechemre, amiben még fejlettebb a felsővezeték kezelése, de így jártam, másrészt pedig a nyolcas verzió is használható. Ennél a tervnél tanultam meg a program felsővezeték-tervező részét, amiről el kell mondanom, hogy igen jól sikerült. Az ember pillanatok alatt megérti, és ha el tud attól vonatkoztatni, hogy természetesen nem áll rendelkezésre minden felsővezeték-fajta, és csak mankónak használja az építéshez, akkor igen hasznos tud lenni. Külön jó, hogy a több vágány fölé belógó tartókhoz külön-külön lehet a felsővezetéket tartó függesztéseket berakni, így különféle vágánytengely-távolságok esetében is jól használható a rendszer (mint a modell – pl. a Viessmann ilyen termékeinél is eltolhatók a függesztések oldalirányba).

Megrajzoltam, fiókba raktam. Az eredmény tetszik, egyszerű is, látványos is, de azt hiszem nem ez lesz az az állomás, amit meg fogok építeni. Jó lenne, valami egy vágányos villamosított vonalon fekvő, 4-5 vágánnyal rendelkező állomást találni, amelynek szép, jellegzetes magyar felvételi épülettel rendelkezik. Szóval a keresés nem állt meg, további agymenések várhatóak post formájában modulállomás-tervezés témakörben…

Az állomásról készített képek a www.vasutallomasok.hu oldalról származnak.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Veresegyház pl. 5 vágányos állomás, és egyvágányú, villamosított vasútvonalon fekszik. Esetleg ha visszaszaladunk az időben, létezett egy elágazó vonal Gödöllő felé… :)

  • avatar
    Regio mondta:

    A szegedi vonal is adhat pár ötletet,alföldi sík terep,egyvágányos villamosított fővonal változatos forgalommal(személy,gyorscity,Ro-La,talán még egy-két tehervonat is szóba jöhet)…

  • avatar
    charlie mondta:

    Körmend?

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Körmend jó ötlet. Lehet találni a villamosított állapotról képeket, esetleg vágányrajzot?

  • avatar
    1116001 mondta:

    Vagy Bük?:)

  • avatar
    Benbe mondta:

    Én szeretem Környét: http://www.benbe.hu/gallery/kornye2/pic19_noframe_hun.php
    Szentgált: http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=stga
    Jászberényt: http://www.benbe.hu/gallery/V42-konjic-bosznia/pic56_noframe_hun.php

    Érdemes végignézni a 41-es vonalat, majdnem minden szolgálati helye állomás, néhány vágánykával, szép, dombvidéki környezetben.

  • avatar
    phontanka mondta:

    Ha már 41-es vonal, akkor érdekes lehetne Taszár vagy Szenta. Utóbbihoz kisvasút is kapcsolódik.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    phontanka: Nézegettem ezeket az állomásokat is, valamelyikük fog ebben a modultervezős sorozatban szerepelni :)

  • avatar
    ROCOman mondta:

    Kedves crash!

    Soltvadkert? Négyvágányos, oldal és homlokrakodóval, iparvágánnyal, stb.. Villamosított egyvágányú vonalon fekszik, HÉV II osztályú, szépen felújított felvételi épülettel. Környezete hasonló Harkához. Tudok küldeni számos fotót.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.