Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

MSTS: East Lancashire Railway

Sunocske 2010 július 2 2 megjegyzés

MSTS: ELR Rajongója vagyok az angol vasútnak, főleg a dízelmozdonyoknak. Ez azért érdekes, mert egyetlen egyszer voltam Angliában, akkor se jutottam Londonnál messzebb, nem ültem vonaton (csak metrón, de azon sokat), és a fotóim között is csak két, St. Pancras pályaudvaron készült képet találtam, amelyen dízelvontatás van jelen valamint egy nagyon béna képet egy Class 67-esről a King’s Crossban.

No de most nem ez a lényeg. Jó egy éve azon filóztam, hogy a jó öreg MSTS-hez milyen kiegészítőt lehetne beszerezni, amiben rövid, mégis tartalmas küldetések vannak, mert a közel két órás személyvonatozások már nem kötnek le annyira, a “gyári” pályák “gyári” küldetéseiről meg inkább ne beszéljünk. Internetes szörfölgetéseim alkalmával találtam rá a címben szereplő kiegészítőre, mely (meglepő módon) a Manchester külvárosából (Bury) két irányba kiinduló East Lancashire Railway (ELR) múzeumvasút pályahálózatát és járműveinek egy részét dolgozza fel.

A vasútvonal eredetijét az East Lancashire Railway vállalat 1844 és 1846 között építette Manchester (Clifton Junction) és Rawtenstall között, majd a hálózat 1859-ig fokozatosan terebélyesedett, és végül U alakban összekötötte Manchestert és Liverpoolt Prestonnal.

A vonal hanyatlása sok másikkal együtt 1966-ban kezdődött, amikor az angol közlekedési koncepció értelmében (hihetetlen, hogy Magyarországgal egyidőben ugyanazt a döntést hozták itt is!) a mellékvonalakat (és néha kisebb forgalmú fővonalakat, mint pl. az ELR) kampányszerűen elkezdték visszafejleszteni, később bezárni. Tehát 1966-ban Bury és Manchester között leállt a közlekedés. Bury és Rawtenstall között a személyforgalom 1972-ig, a teherforgalom 1980-ig megmaradt. Jelenleg ez a szakasz az, amit az ELR mint múzeumvasút 1987 óta használ. Sokáig nem volt nagyvasúti kapcsolata (a Bury?Heywood összekötő vonalat átvágták, amikor a manchesteri villamoshálózatot kiépítették, északi irányba pedig már 1968-ban felszámolták a kapcsolatot), majd az előbb említett heywoodi vonalat egy híddal újra bekapcsolták a vasútba – igaz, ehhez egyik irányból 28, a másikból 24 ezrelékes esésű rámpát kellett építeni – a vasútbarátok el is nevezték Ski Jumpnak, azaz Síugró sáncnak ezt a szakaszt. Ezzel együtt a vasútvonal hossza 12 mérföld lett, melyet ebben az MSTS kiegészítőben faltól-falig bejárhatunk. Természetesen belekerült az érintett villamosvonal is a játékba, melyen valóban járnak is a villamosok (ám ezek nem vezethetőek, de szerintem ki lehet bírni a hiányukat)!

... őt még elengedjük

Most pedig lássuk a medvét CD-t! A beszerzése nem ütközött nagy nehézségekbe, a British Railways Diesel Web honlapján rendeltem meg egy akció keretén belül, amikor is egy mozdonycsomaggal együtt éppen 23 fontba került (külön-külön 17,5 illetve 9 font lett volna). Fizetés PayPal-en keresztül, a csomag pedig néhány nap alatt (talán 2 vagy 3 munkanap volt) meg is érkezett. Az egyszerű, nyomtatott címkével ellátott lemez átlátszó DVD-tokba van csomagolva. A borító krémszínű, rajta egy képernyőmentés a játékból egy gőz- és egy dízelmozdonnyal Ramsbottom állomáson, alatta pedig egy fénykép az egyetlen épségben megmaradt Metropolitan-Vickers Co’ Bo’ tengelyelrendezésű dízelmozdonyról. A két kép közötti kétsorosból pedig megtudhatjuk, hogy a megvásárolt termékből befolyó bevétel teljes egészében az alant látható, D5705 pályaszámú dízelmozdony felújítására fordítódik, mely szintén az ELR Bury-i fűtőházának lakója. A borító belső oldalán elolvashatjuk az ELR rövid történetét, néhány további információt az add-onról, segítséget kapunk a telepítéshez is, valamint az ilyenkor kötelező szerzői jogi tudnivalókat is itt találjuk meg, egy érdekes kéréssel: Ne adjuk át barátainknak a CD-t, inkább javasoljuk nekik is a megvásárlását, ezzel is segítve a már említett mozdony helyreállítási munkáit! Szerintem aranyos. Nem is adom oda senkinek. De komolyan, tessék szépen megvenni a fenti linken!

Castlecroft dízelszín (Bury), itt újul meg a D8233 is, előtérben pedig a D5705

A telepítés gyors és egyszerű, emlékeim szerint a kicsomagolást követő ötödik percben már töltötte be a pályát az MSTS. A töltés idejére egyébként egy Class 52-es mozdonyt látunk szemből, mely két komoly füstoszlopot lövell ki magából, szó se róla, látványos!

A kiegészítőhöz ötvenhárom(!) küldetést is mellékelnek. Pontosabban 52-t, az +1 pedig egy trainspotting “küldetés”, gyorsított idővel (nem is tudtam, hogy lehet ilyet az MSTS-ben), sok-sok vonattal. Vegyesen vezethetünk gőz- és dízelmozdonyokat a vonalon, Bury és Heywood, Ramsbottom vagy Rawtenstall között, illetve a vonal teljes hosszában Rawtenstall és Heywood között; arra azonban készüljünk fel, hogy ez utóbbi beletelhet egy óránkba is!

Ma Diesel Gala nap van

A vonalon többnyire alakjelzők vannak, de elvétve fényjelzőkkel is találkozunk, elsősorban a Bury-Heywood vonalon. Száguldozásra ne számítsunk, a múzeumvasúton az engedélyezett sebesség a Bury-Heywood és a Ramsbottom-Rawtenstall szakaszon 25 mérföld/óra (40 km/h), Bury-Ramsbottom között 20 mf/h (kb. 30 km/h), az állomások területén pedig 5-15 mf/h (8-20 km/h). Az alkalmazható sebességről a pálya mentén sárga színű számtáblák adnak értesítést, előjelzőjük nincs, de talán nem is szükséges, hiszen eleve nem megyünk gyorsan, ráadásul az ötödik menet után már fejből tudjuk, hogy merre, mennyivel mehetünk. Az állomások az alábbiak: Heywood, Bury Bolton Street, Ramsbottom, Rawtenstall. Bury és Ramsbottom között találjuk még Summerseat, Ramsbottom és Rawtenstall között pedig Irwell Vale megállóhelyet (valamint további felhagyott megállók peronjait).

Gyakran előfogattal mennek a vonataink, no nem a lejtviszonyok miatt...

Kilenc vezethető gőzöst és tíz dízelmozdonyt kapunk a korongon, ráadásul mindkét vontatási nemen belül az iparvasúti tolatóstól a legnagyobb fővonali mozdonyokig elég széles a paletta. A küldetések között (a múzeumvasúti jelleg miatt) elsősorban különböző összeállítású személyvonatokat lehet más és más mozdonyokkal elvontatni, de van fotóstehervonat illetve segélygépes feladat is. Ez utóbbi ráadásul sokkal életszagúbban lett megoldva, mint általában: a személyvonat mozdonya menet közben hibásodott meg, és a következő állomásig még el tudta húzni a vonatát, innen kell nekünk a kezünkbe venni a dolgokat. Előtte azonban még ki kell állni a mozdonyszínből és el kell jutni a helyszínre. A menetrendet lehetetlenség betartani, a feladat, hogy a szabályokat betartva a késésből minél többet lefaragjunk. De előfordul olyan is, hogy a pályafenntartó csapat részére kell anyagvonatot továbbítani. Bizonyos küldetések (főleg a Diesel és a Steam Gala napok) nagy forgalmú menetrendet modelleznek, ennek megfelelően majd’ minden állomáson találkozunk más vonatokkal.

Húznék ki a fűtőházból, de szemből is jönnek...

Az állomásokon forgalmista hölgyek szolgálhatnak, legalábbis menesztéskor egy kedves női hang (miután belefújt a sípjába), még szóban is a tudtunkra adja, hogy “Right away, chap!” Szerintem egyáltalán nem zavaró, és legalább nem a “gyári” hangokkal találkozunk.

A környezet nagyon szépen fel van építve, utunk során kisebb erdők, mezők és legelők, dűlők mellett vonatozunk el, a dimbes-dombos tájat néhány alagút teszi még színesebbé. A legelőkön birkák legelésznek (néha a pálya mellett is), az útátjáróknál személy- és teherautók várakoznak a csukott sorompó mögött, alkalmanként tekintélyes hosszúságú sorokba tömörülve. Tovább színezi és még életszerűbbé teszik az egészet az olyan apróságok, mint pl. egy összegraffitizett illetve egy ócskavasnak kijelölt kocsi (krétával ráírva a “FOR SCRAP” felirat) a tárolóvágányon.

Lángvágóra várva

Egy nagyon szépen megépített pályát, sok vezethető mozdonyt és változatos küldetéseket kaptam a pénzemért. Jelenleg 17,50 fontért beszerezhető a már korábban említett BR Diesel Web honlapról. Végezetül még néhány kép kedvcsinálónak:

A D5600-as pályaszámú Class 31 mozdony vezetőállása. Kicsit kopott, nem?

D5600, mögötte egy Class 25-ös, és a nosztalgia-stokk

Bár dögsornak tűnik, nem az: a képen látható valamennyi mozdony (és még több) vezethető!

Ezzel a mozdonnyal csak egy küldetés van: végigmenni a Bury-i állomáson, közben olvasgatni a felugró ablakokat (vasúttörténeti érdekességek)

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Köszi!
    Külön felhívnám a figyelmet én is a Metrovicknek becézett Co’ Bo’ mozdonyra, amely hazai szemnek meglehetősen szokatlan lehet a tengelyelrendezése miatt. A nevéből is kiderül, de azért leírnám: az egyik forgóváz 3 tengelyt foglal magában, a másik csak kettőt. Érdekes elképzelés.

    Az az 53 darab küldetés pedig elképesztő. Mostanában 5-10 feladatot adnak a kiegészítőkhöz, szóval ennyit végigtolni valakinek, az nem semmi. De legalább az érzés megvan, hogy kapsz is valamit a pénzedért.

  • avatar
    Sunocske ( a szerző ) mondta:

    Így igaz! Ráadásul az egyik feladat a jövőben játszódik, pont a Metrovicet kell segélyezni.

    Egyébként a MÁV-nak is voltak öttengelyes gépei, a V55, az ABbmot és a Bbmot pl.

    De ha már ilyen nyalánkságoknál tartunk, a kiegészítőben található két Class 40-es, azoknak 1Co’Co1′; a Class 31-nek meg A1A’A1A’ a tengelyelrendezése. Azaz a 40-esnek két négytengelyes forgóváza van három-három hajtott tengellyel, a 31-esnek pedig a háromtengelyes forgóvázaiban középen futókerekek vannak.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.