Főoldal » Forgalomirányítás, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Virtuális vasúti hírek #7

IST 2010 július 4 1 megjegyzés

Ezen a héten megindul a RailWorks kiegészítő áradat mivel olyan cuccokról érkeztek infók mint zürichi villamosok, amerikai gőzös, új dél-angliai pálya. De nem megyek el amellett sem, hogy új honlapot kapott a progi, csakúgy mint a BVE 5 is. A Halycontól hamarosan érkezik a Stellwerk Simulatoruk második része, a Loksim 2.7-es verziót kapott, kijött az openBVE fejlesztői változatának újabb frissítése, a japánok Sotetsu vonalát pedig ezentúl egérrel is lehet irányítani a neten. Röviden ennyit, lássuk kicsit részletesebben a dolgot!

Agyon nem lett reklámozva mégis valahogy rábukkantam egy gőzösre amelyet RailWorks-höz készítettek el az IronHorseHouse-nál. A jármű a világon mindenhol jól ismert Big Boy mozdony, így az amerikai vonatok szerelmesei immáron ennek a vezetését is kipróbálhatják. Talán meg sem kellene említenem mert úgy tűnik manapság már errefelé megy a világ, de a járgány fizetős verzióban létezik, az IHH honlapján lehet megvásárolni bankkártyás vagy PayPal fizetés útján, durván 4500 forintba kerül. Ezért az összegért pluszban négy küldetést is kapunk (meglehetősen alacsony szám szerintem), valamint egyfajta 40 lábas kocsit kétfajta verzióban: egyet üresen, egyet pedig Sherman tankkal megrakodva.

Folytassuk a sort a program hivatalos honlapjával, amely új kinézetet kapott, valamint némileg új tartalmat is. Kissé talán összeszedettebben olvashatók rajtuk az információk, ráadásul a Rail Simulatorral kapcsolatos javításokat, frissítéseket sem dugták el túlzottan, így aki még mindig azzal a programmal játszik az is megtalálja ezeket. Nagyon jól látszik a közösségi támogatás igénye náluk is: mindenhol ott vannak a Facebookra, Twitterre, egyéb oldalakra mutató linkek, az olvasói galéria is a Facebookra került. Utóbbival kapcsolatban verseny is indult, lehet bőszen képeket küldeni, ezeket kiteszik a honlapra és lehet rájuk szavazni. Jó dolog meg minden, de most úgyis mindenki a következő frissítésre vár. Én addig ismét elővettem az Isle of Wightot és azon pörgök a Londonból származó metrószerelvényekkel.

Ennél sokkal inkább izgalmasabbnak tűnik a Zürichben futó villamosok sorsa. Készülőben van ugyanis RailWorks-höz egy pálya, vagyis inkább pályahálózat, amely segítségével Zürichben vezethetünk majd járműveket. A többes szám különösen indokolt, ugyanis négy különböző típusú villamos is kidolgozásra kerül (Mirage, Tram 2000, Karpfen, Be 4/4), ráadásul meglehetősen részletesen. Ha megnézitek a készítő honlapját ezen a linken, akkor egészen meglepő dolgokat láthattok. Olyan szinten előrehaladott a pályaépítés, hogy a villamosok majdhogynem már készen is vannak, több tucat egyedi objektum került legyártása a megállóktól elkezdve az úton haladó autókon át az irodaházakon keresztül a vallási épületekig. Nagyon biztató az egész, alig várom hogy rátehessem a kezeimet. Megjelenési dátumot egyelőre nem láttam, bár ezt okozhatja a csekély német nyelvtudásom is. Nézegessétek meg ti is a képeket, amelyek alapján úgy néz ki jó móka lesz ezzel a játék.

Annak ellenére, hogy még mindig semmi új infó nincs a JustTrains féle Bristol-Exeter útvonalról (igen arról, amelyet még Rail Simulatorhoz kezdtek el építeni…), a cég újabb pályát jelentett be. A Coalburn Trench névre hallgató pálya az 1960-as évek közepére kalauzol minket vissza, méghozzá Dél-Angliába. A terület a nevét (kb: szénégető árok) arról kapta, hogy egy olyan útvonalon mehetünk majd végig amely egy szénbányától egy erőművig tart. Ez eddig még gyengének hangzana, azonban 170 mérföldnyi sínt ígérnek 60 kiszolgálható állomással. Így már nem is olyan vészes. Egyelőre alig 10 képet és mindössze ennyi infót tettek ki a JustTrains honlapjára, a többi később jön. Nyilván majd alkalomadtán írok róla még.

A németeknél a German Railroads is kiveszi a részét a RailWorks körül zajló felhajtásból így július végén ők is jelentkeznek egy dobozos kiegészítővel amely a Deutsher Güterverkehr (Német teherforgalom) címet kapta a keresztségben. Az eddigi MSTS kiegészítőiket ismerve ez azért nem egy nagy durranás, de azért becsülettel beszámolok róla. A pakk a BR 151-es és 323-as mozdonyokat fogja tartalmazni, a Fas 126, Falns 180, Sgss és Habbis tehervagonokat, valamint 10 küldetés a Hagen-Siegen és öt feladatot a Seebergbahn pályákra. Ez így mondjuk már korrektebb szám, bár az árát is megkérik: 30 eurót kell majd a német vonatok kedvelőinek leszurkolnia érte. Mindegy, értékeljük a szándékot, egyben kifejezném a kíváncsiságomat, hogy vajon lassan lemodelleznek-e valami új dolgot, vagy ennyiben (értsd: RS-ből átvett cuccoknál) maradnak. Idővel kiderül.

Úgy tűnik a Loksimnél is ráébredtek arra, hogy immáron 2010-et írunk, így előrukkoltak a 2.7-es változatával a programnak amely most már kompatibilisnek nevezhető a Windows Vista és Windows 7 operációs rendszerekkel. Mondhatnám azt is, hogy végre, de egy ingyenes szimulátorprogramnál inkább nem tenném, már így is elképesztő, hogy ilyen szintű programot tesznek oda minden érdeklődő számítógépére gyakorlatilag a semmiért cserébe. Külön jó móka, hogy beállíthatjuk már a programban azt is, hogy automatikusan frissítse magát, így ezentúl nem kell nekünk ezzel foglalkozni. Ez egy hatalmas piros pont a fejlesztőknek. Létrehozták a kapcsolódást a Zusi-Display programmal, így aki szereti használni ezt a fajta kijelzőt az most már megteheti, bár hozzáteszik, hogy még nem minden funkció működik. Idővel gondolom megoldják az ezzel kapcsolatos problémákat. Akit untat vagy éppen idegesít a Sifa vagy sohasem tudta megtanulni a PZB rendszer használatát, az ezentúl simán kikapcsolhatja ezek működését, “játszósabbá” téve ezzel a szimulátort. A mozdony üzemeltetéséről ezentúl statisztika íródik, tárolásra kerül az, hogy mennyiszer használtunk egy járművet és mennyi kilométert futottunk vele. Egy csomó minden újdonság van még ezeken kívül a programban, így akik játszanak vele azok szerintem azon nyomban kattanjanak rá, a fentiek alapján sokkal jobb játékélményben lehet részük!

A Real Railway szimulátorait általában azok kedvelik akik szeretik a japán vasutat, valamint viszonylag gyors internetes kapcsolatuk van. Legújabban a japánok a Sotetsu vonalának pályáját toldozgatják, mármint a virtuális életben. A mostani újításuk az, hogy immáron az egér görgőjével is irányíthatjuk a szerelvényünket. Őszintén szólva nem tudom, hogy ez miért akkora durranás, én bőven elvoltam eddig a lefele és felfele nyilakkal, de lehet, hogy valaki ezt így jobban szereti. Kipróbáltam. Az mondjuk igaz, hogy így egy laza ujjmozdulatra a 7-es fékezési fokozatból simán 5-ös gyorsítási menetbe tudjuk pakolni a szerelvényt, ez azonban szerintem nem nevezhető tipikus üzemeltetési módnak. Ráadásul fordított esetben nem árt figyelni arra, hogy nehogy egy pöccel tovább guruljon az a gomb, mert akkor bizony vészfékezés történik és a pontszámunk máris a béka hátsója alá esik. Azért próbálkozzatok meg vele ti is ezen a honlapon!

Egy kicsit térjünk rá a forgalomirányító programokra is: SimSiges barátaim a Stellwerk Simulator Volume 1-et kipróbálva azt mondták, hogy igen korrekt programról van szó, remekül visszaadja a forgalomirányítók munkáját. Talán nem csak ők, hanem a többi vasútmániás is örülni fog annak, hogy hamarosan érkezik a Volume 2, azaz a második rész. Ennek talán legnagyobb újdonságát a multiplayer fogja jelenteni, azaz többedmagunkkal együtt végezhetjük majd az irányítók munkáját. Mondjuk ez ebben a játéktípusban nem ismeretlen, hiszen ott van a fentebb említett SimSig ami szintén játszható hálózatos úton, mindenesetre jó kis előrelépés ez. Emellett még Braunscheweiget említeném meg mint azt a területet, ahol bőszen terelgethetjük a vonatokat. Németül tudóknak több infó itt található a programról, akik meg nem tudnak azok néhány képet megnézhetnek szintén ugyanott. Várható megjelenési dátum: 2010. augusztus 26.

Nagyon remélem, hogy Kojima Takashi neve nem csak nekem mond sokat. Ő bizony a többek által csak mackoyként ismert fejlesztő, akinek a BVE sorozatot köszönhetjük. Amellett, hogy gőzerővel dolgozik a BVE 5-ös verziójának elkészültén, a  honlapjának is adott egy pofás kis frissítést. Bár a funkciók nagy része nem működik (azért a BVE 5 jelenlegi verziója simán letölthető és kipróbálható – erről írtam az előző hírcsokorban is), magáról is elárul néhány információt: a BVE kezdeti szakaszában még tanulóként funkcionáló Mr. Kojima már a vasútnál dolgozik, a születési évét pedig akként aposztrofálja, hogy abban az évben kezdte meg működését a franciák TGV-je. Ebből kiderül, hogy bizony még nincs 30 éves, mégis a vasúti szimulátorok kedvelői igencsak csodálják a munkásságát. Hozzátenném: teljesen jogosan. Bár új verzió nem került fel a honlapra a BVE-ből, azért időről-időre megéri ránézni.

A végére is maradjunk a BVE-nél, bár az openBVE egy olyan verzió amely már véleményem szerint túllépte a BVE tudását és egészen más irányba kezd elmenni. Ennek a fejlesztéséhez már mackoynak nincs túl sok köze (ugye a BVE alapján nőtte ki magát a progi), viszont a lehetőségek egészen hosszú sorát nyújtja. Nemrégiben került ki az openBVE fejlesztői változatának 1.2.6.105-ös verziója – szép szám -, amelyben olyan újdonságokkal szembesülhetünk, mint például a túlemelés szimulálásával. Gondolom most sokan értetlenül néztek, hogy hiszen ez eddig is benne volt a programban, viszont eddig úgy volt ez meg, hogy a járművet a Z tengelye körül döntötte meg a szoftver, most viszont már a túlemelt sínen lesznek rajta a kerekek. Vezetés közben mondjuk nem hinném, hogy ezt nézegetné mindenki, de legalább a tudat jó. Ráadásul a döntött ívbe való átmenetet is másmilyen logika mentén oldották meg, ami sokkal simább, valósabb futást eredményez majd. A járművek irányításánál érdekes lehet az a funkció, hogy most már nem kell annyiszor lenyomni egy gombot ahány fokozatot váltani kívánunk, ha folyamatosan nyomjuk a billentyűt akkor szépen vált a gép magától. Ez ott lehet érdekes ha mondjuk egy joystickot szeretnénk rákötni a gépre. Így nem kell pöcögtetni ahhoz, hogy 1-es menetből mondjuk 5-ösbe kapcsoljunk, elég lesz a megfelelő irányba tartani. Apróság, de hasznos. Ezek mellett még egy csomó minden újdonság is van, érdemes megnézni a változásokat mutató bejegyzést.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    king mondta:

    A LokSim-nél hogyan lehet elérni az együttműködést a Zusi Display-el? Mert nekem nagyon nem akar múkodni.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.