Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Vasút

Tokió kör

nyergesn 2010 augusztus 10 19 megjegyzés

Nemrégiben tettem egy “kört” Tokióban vonattal, érintve néhány említésre főbb vonalat és természetesen rengeteg fotót is készítettem, erről következik most egy beszámoló.
Elsőként vessünk egy pillantást Tokió és környéke vasúti térképére, hogy egyszerűbb legyen követni a leírtakat. A térkép a következő linken elérhető: http://www.jreast.co.jp/map/pdf/map_tokyo.pdf

Pár szót írnék a térképpel kapcsolatban, amit ha ismer az olvasó, akkor már nem csak egy halom színes vonalat fog látni. :-) Mint fent említettem ez a térkép nem csak a tokiói vasútvonalakat ábrázolja, hanem a környező városokét is, illetve ez csak a JR (Japan Railways) vasútvonalai. Amennyiben a térképen feltüntetnénk a magánvasútvonalakat is, nem lenne az (még Japánban sem) akinek sikerülne eligazodnia ebben a rengetegben. Ezen felül még természetesen ott vannak a metróvonalak, ami már rá sem férne a térképre. Bár van egy térkép, amin minden vasútvonal fel van tüntetve (a tehervonalak persze nem), de ezen csak a főbb megállók láthatóak és a megállók közötti távolság nem méretarányos.
A térkép színeivel kapcsolatban megemlteném, hogy a vonatok színe kb 90%-ban megegyezik a térképen jelölt vonal színével. Néhány eltérés, hogy a Sonan-Shinjuku Line vonatai a térképpel ellentétben nem piros, hanem narancs-zöld színt viselnek, a szürkén jelzett vonalak vonatai pedig csak akkor szürkék ha régen voltak letakarítva (bár ilyen igen ritkán van a japán vasútnál).

Induljunk is el az általam bejárt úton!
Mivel aznap vidékről érkeztem busszal, így a kiindulópont Tokió állomás. Ez Japán legnagyobb állomása (azonban a legforgalmasabb az nem Tokió állomás, hanem Shinjuku). Mint azt a térképen is látni, innen indul Japán két legforgalmasabb Shinkansen vonala a Tokaido Shinkansen (Nagoya, Kyoto, Osaka és Kyushu felé), illetve a Tohoku Shinkansen (Fukushima, Sendai, Aomori felé). Innen indul a Chuo line Shinjuku felé (a Densha de GO! Final-ból ismerős lehet), illetve a Tokaido, a Keiyo, a Mushashino vonalak végállomása is itt található.
Ezen felül átthalad az állomáson a Yokosuka-Sobu line, illetve Keihin-Tohoku line és a Yamanote line. Ez utóbbi szintén ismerős lehet a Densha de GO! Final-ból. A sok vonal és az igen változatos szerelvényeknek köszönhetően egy vonatfanatikus akár több órát is el tud tölteni ezen az állomáson. Azonban nekem sajnos nem volt sok időm, így csak néhány képet tudtam készíteni.

A Yamanote line peronja (nem csak a vonat, de még az oszlopok is zöldek).

Ugyanonnan fotózva mint az előző kép, csak a másik irányba. (A vonalak egy része a föld alatt van, így azok nem láthatóak.)

A Yamanote line E231-es sorozatú vonata. (Régen közlekedett a vonalon a 201-es és a 205-ös sorozatú vonat is, ma már csak azonban az E231-es van üzemben.)

Lassan megérkezett az én vonatom is, a Kehin-Tohoku line "kék" vonata. (E233-as típus)

Utazásom első célállomása Warabi, így az Ueno, Tabata, Urawa, Omiya irányba közlekedő gyorsvonatra szálltam fel. A vonat egy jódarabig, egészen Tabata állomásig a Yamanote line mellett halad, íme néhány kép a vezető szemszögéből nézve.

Jobb oldalon a távolban látható a Tohoku line narancs-zöld színű vonata.

Szemből épp jött a Yamanote line E231-es típusú vonata.

A peron elég nehezen belátható.

60-al haladunk át a váltókon, majd egy rövid, de viszonylag éles kanyar következik.

Tabata állomást és ezáltal lassan a Yamanote vonalat is elhagyva áthaladunk a vonal egyetlen alagútján.

Szemben a szintén Keihin-Tohoku vonali E233-as típusú szerelvény.

Fent megy a Shinkansen.

Tokió határát ez a híd képezi, legalábbis a Keihin-Tohoku vonalon.

A vezetőállás és a vezető.

Warabi állomáson ez a "környezetbarát" pályafenntartó szerelvény fogadott.

Kicsit messzebbről a "virágos vonat". (Van olyan is, amin cseresznyevirágok vannak és az egész rózsaszínű.)

A peron Warabi állomáson.

Ezen a kapun áthaladva mehetünk be a peronra.

Itt pedig megvehetjük a jegyeket, és...

Na igen, ez nem annyira egyszerű, hogy egy mondatban leírjam, így kicsit kitérek rá bővebben. Természetesen Japánban is vehetünk jegyet, annak ellenére, hogy azt már szinte teljesen felváltotta az IC kártya. Az IC kártya egy olyan kártya amelyet ha a kapunál levő érzékelőhöz (IC kártya olvasóhoz) közel tartunk, akkor az azon tárolt információkat leolvassa. Ezen felül ez az IC kártya be van építve ma már a mobiltelefonokba és újabban már a bankkártyákba is (egy részébe legalább) amit szintén használhatunk jegy vagy bérlet helyett. (Az utóbbi években elterjedt, hogy ezekkel a kártyákkal vásárolhatunk is az állomás közeli boltokban, illetve automatákból.)

Amennyiben jeggyel utazunk, azt a következőképpen tehetjük meg. A jegyautomata felett van egy térkép, ami fel van tüntetve, hogy melyik állomásig mennyibe kerül a jegy. Egyszerűen csak belerakjuk a pénzt az automatába és megnyomjuk azt a gombot, amennyibe kerül a jegyünk (kivéve ha nagyon hosszú távot utazunk). Ezután belerakjuk a kapuba és már mehetünk is a peronhoz, majd a vonatba.
Figyelem, bemenetkor a jegyet a kapu másik felén visszakapjuk, amit meg kell őrizni az utazás végéig! Az utazás végén szintén bele kell rakni a kapuba és csak így enged ki. A jegyet nem kapjuk vissza. Aki nagyon szeretné a jegyet, annak oda kell menni az állomáson dolgozó vasutashoz és meg kell neki mondani japánul, hogy el szeretném vinni a jegyet. (Aki ilyen módon szeretné egyszer próbára tenni a japán nyelvtudását, annak szívesen megtanítom a mondatot.)

Amennyiben nem jeggyel, hanem IC kártyával utazunk, úgy azt az automatába behelyezve, pénz tudunk rá tölteni. Be- és kimenetkor közel kell helyezni a kapun található érzékelőhöz, így a megtett távolság arányában levonja a megfelelő összeget. A kártyának nagyon sok típusa van, beszerezhetőek szinte minden nagyobb, vagy közepesen nagyobb állomáson, az áruk 500 Yen.

Nagyvonalakban ennyit a jegyvásárlásról és annak használatáról, azonban aki még kíváncsi bármire, nyugodtan kérdezze meg, szívesen válaszolok.

Kis kitérő után folytattam utamat Shinjuku felé, így Akabane állomásig a Keihin-Tohoku vonalon, majd Shinjuku-ig pedig a Saikyo vonalon utaztam (sötétzöld vonal).

Meg is érkezett a szerelvény. (205-ös típus) Állítólag ez Tokió legtömöttebb vonala, azonban én szerencsére dél körül utaztam erre, így volt hely bőven.

A vonalmenti táj kicsit olyan vidéki hangulatú, senki sem gondolná, hogy bent vagyunk Tokió belvárosában.

Az állomás, előtte-utána közúti átjáróval.

Lassan megérkezünk Ikebukuro állomásra. Most tényleg lassan a sok kitérő miatt.

Ismételten a Yamanote vonal mellett vonatozok (jobb oldalt). A bal oldalt látható sárga szerelvény pedig a Seibu vasúti társaság vonata. (Egy következő alkalommal tervben van ennek a vonalnak a beutazása is, igérem beszámolok róla ha van rá igény.)

Hamarosan Shinjuku állomásra érkezünk. Az állomás neve ismerős lehet az MS Train Simulatorból. (Az Odakyu Odawara vonal végállomása, azonban ma már teljesen máshogy néz ki, mint amikor a program készült.)

Itt már kezdtem sejteni, hogy melyik vágányra érkezünk. Egyébként mint fentebb írtam, ez Tokió és egyben Japán legforgalmasabb állomása. (Természetesen több szintről indulnak a vonatok.)

Ha a váltó állását megfigyelitek, a vonat mégsem oda érkezik, ahova azt az előző képről gondolni lehetett.

Egy kép az ülésekről, magyaroknak kicsit olyan metro fíling.

Még egy kép búcsúzásul a 205-ös "zöld vonatról".

A peron Shinjuku állomáson.

Az állomás épületébe beérve az úgynevezett Pla-rail-lel játszó gyerekrengeteggel találkoztam.

Azt a japán vasút (JR) vásárolta és helyezte ki a gyerekeknek, hogy játszanak vele. (Érdekes üzleti fogás, de aranyos.)

Látszólag a fiatal vasutasok jobban élvezték a dolgot, mint a gyerekek.

Mivel nem maradt már sok időm, így Tokió állomásig a visszautat metróval tettem meg. Sajnos igen siettem és a metró is végig a föld alatt ment (van azonban föld feletti szakasza is bőven), így nem tudtam képet készíteni, de ígérem legközelebb bepótolom.

Végezetül annyit, hogy az összes vonat, amire felszáltam másodpercre pontosan (tényleg másodpercre) indult és sohasem késett. Temészetesen vannak Japánban is ennek ellenére késések bőven, legfőképpen időjárás, baleset, vagy épp a rengeteg utas miatt. Azonban a vonatok tiszták és biztonságosak. Ha nem a szupergyors expresszeket választjuk az utazásunkhoz, akkor nem sokkal drágább, mint a magyar vasút.

Végezetül elnézést kérek a képek amatőrsége miatt, valamint a mozdonyvezetőnek sem mondhattam, hogy kicsit jobbra a fejét, mert belelóg a képbe. (Saikyo line) :-) Ennek ellenére úgy gondoltam, hogy ha publikálom, akkor biztos lesz akinek tetszeni fognak. Akinek a leírtakkal kapcsolatban, vagy bármi egyéb mással kapcsolatban kérdése van, írja meg bátran!

Nyerges Norbert

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


19 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Nagyon szépen köszönjük az anyagot. A magam nevében tudok szólni (remélem mások is megteszik a sajátjukban): én speciel szívesen látnék még képeket, útleírásokat, a japán rendszert bemutató írásokat tőled. Sajnos Japán annyira messze van tőlünk nem csak a vasút színvonalát tekintve, hanem repülőjegy árakat is, hogy én egy darabig max álmodozhatok egy többnapos látogatásról.

    Néhány megjegyzés az írásod alapján:
    - A Yamanote vonallal kedves emlékeket ébresztesz bennem. Bár sohasem jártam rajta, Sony PSP-n megvan a vonal feldolgozása és baromi sokat játszottam is vele. Ennél fogva Shinjuku, Ikebukuro állomások igen ismerősen csengenek.
    - A térképet látva nekünk nagy szerencse, hogy számunkra is értelmezhető betűkkel is leírják az állomások neveit. Ez mennyire elterjedt Japánban, mennyire lehet elboldogulni azoknak akik nem ismerik a Hiraganákat, Katakanákat és Kanjikat?
    - A képek miatt ne szabadkozz, nekem tökéletesen megfeleltek, a vezetőt mutató a kedvencem.
    - Csak megjegyezném a képek alapján azoknak akik nem ismerősek Japánban: ott a vonatok alapvetően keskeny nyomközön haladnak (mármint a mienkhez képest keskenyebb), normál nyomtávon a Shinkansenek járnak valamint a felújított “vidéki” pályákon a Mini-Shinkansenek.
    - E231-es zöld színekben nagy királyság, rengeteget vezettem szimulátorban. Azért kíváncsi lennék azok véleményére akik kritizálják az angol vonatok kinézetét, hogy vajon ezekről a kocka japánokról mit mondanak? :-) (Itt is mennyire észrevehető, hogy a praktikum áll elsődleges helyen a kinézettel szemben.)
    - Érdekes mennyire jól látni a nem csekély szintkülönbségeket, amik viszonylag rövid távon adódnak. Szintén érdekes az ívelt peronok kialakítása, gyakorlatilag tényleg nem lehet belátni, én szimulátoron bőven megszenvedtem ezekkel.
    - A jegyellenőrző kapukon egyáltalán nem jellemző a fizetés nélküli átugrálás? (Még mielőtt valaki azzal vádolna meg, hogy az csak nálunk fordulna elő hozzátenném, hogy Párizsban többször is találkoztam azzal, hogy kijátszották a kapukat, így ingyen mentek ki és be azokon.)
    - Ha az IC kártya a mobiltelefonba van beépítve akkor a telefont tartják oda a leolvasóhoz? Ez mekkora királyság már… Gyanítom, hogy az IC kártya hasonló lehet mint amit az angolok tervezgetnek az ITSO-val.
    - És igen, én szeretném megtanulni azt a mondatot (leírhatnád hiraganával is, csak félek, hogy a honlap nem tudja kezelni a japán karaktereket). Mondjuk nem hinném, hogy valaha is felhasználom majd, de sohasem lehet tudni.
    - Azt lehet tudni, hogy bérlet van-e és ha van akkor nagyjából hogyan viszonyul az ára a jegyhez képest?

  • avatar
    nyergesn mondta:

    Köszönöm a hozzászólást, meg az érdeklődést a japán vasút iránt.

    Igen, egy kirándulás Japánba valóban nem egy olcsó dolog, de ha ügyesen megszervezi az ember, akkor egy hét Tokió környékén max 300 ezer forintból ki lehet hozni. (akár még Osaka és Kioto is belefér)
    Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy olcsó, de az utazási irodák 500-600 ezres áraival szemben nem hangzik rosszul.

    -a nagyvárosokban és környékükön (főleg Tokió, Osaka, Kyoto) minden ki van írva angolul is, ugyhogy senkinek sem kell aggódnia amiatt, hogy eltéved. Sőtt a vonatokon nem csak a megalló nevét mondják be angolul, de még azt is, hogy “a fenntartott helyeket kérjük engedjék át az időseknek, kismamáknak…”, és hogy “kérjük kapcsoljak ki a mobiltelefonjaikat, vagy néma üzemmódba használják és a vonaton kérjük ne beszélgessenek rajta”.

    -igen, japánban a JR (Japan Railways) nyomtáva a Shinkanseneken kívül 1067 mm, de az régen még keskenyebb 762 mm volt. (mármint azokon a vonalakon amik akkor léteztek)
    Ezen kívül még jónéhány magánvasúttársaság (főleg villamosok) használják az 1372 mm-es nyomtávot is.
    De a magánvasutak kb fele a Magyarországon is használt 1435 mm-es nyomtávon közlekedik.
    (van Japánban egy (!) vasúti átjáró, ahol mind a három (762, 1067, 1435 mm) nyomtáv megtalálható és használatban is van a mai napig)

    -ezek az ívek és szintkülönbségek főleg a nagyvárosokban fordulnak elő, vidéken szinte egyáltalán nincsenek
    (kivéve talán az Akita-shikansen -t, ami a hihetetlen éles kanyarokban is 120-140 -el megy)

    -a jegyellenőrző kapuk közelében szinte mindig van egy vasúti dolgozó (szintén kivétel vidék, ahol pl alig van utas), de inkabb segíteni van ott, mint őrködni.
    Nem tudok határozott igent, vagy nemet mondani, annyit tudok, hogy én még egyáltalán nem láttam (közeli ismerőseim sem) olyant, hogy valaki jegy nélkül ment volna át a kapukon. (főleg amiatt is nehéz, hogy utána még ki is kell jönni valahogy és jegy nélkül azt sem lehet)

    -igen, mostanaban egyre többször látni, hogy az utasok a telefont tartják oda a leolvasóhoz.

    -akkor hát a mondat:
    magyarul: el szeretném vinni magammal ezt a jegyet…
    japán leíás: ???????????????????
    hiraganával: ????????????????????????
    olvasat: kono kippu o omochikaeritaindesu ga…
    (ez így szép és illedelmes is, biztosítok mindenkit, hogy így hazaviheti magával a jegyet)
    Annyit még hozzáfűznék, hogy ebben az esetben a vasutas lepecsételi a jegyet az állomás pecsétjével, amin Shinkansen esetében sokszor még egy Shinkansen is van. :)

    -a bérletek a következőképpen vannak japánban:
    Itt minden vasúti tarsaságnak külön bérlete és rendszere van, de nagyajából hasonló.
    Minden bérletet meg lehet venni 1, 3, vagy 6 hónapra.
    (természetesen a hosszabb időszakra vásárolt bérlethez kedvezmény jár)
    A bérletek típusa: normal (felnőtt, gyerek), iskolai (álltalános iskola alsó, álltalános iskola felső, középiskola, főiskola/egyetem)
    A bérletet kérhetjük papírra is (mégnespapír), vagy IC kértyára.
    Minden estben azt kell kiválasztani, hogy melyik allomástól melyik állomásig szeretnénk venni a bérletet.
    A két állomás között “ingyen” utazhatunk korlátlan mennyiségben, valamint, hogy milyen útvonalon jut el valaki A-ból B-be az teljesen mindegy. Ez azt jelenti, hogy ha valaki be akarja utazni Tokió teljes vasúvonal hálózatát (persze más vasúttársaságok vonalait nem használva), akkor azt egy 1000 Yen-es bérlettel is megteheti.
    (persze csak ha nem jön ki a kapun)
    Amennyiben a bérletet az IC kártyára vásároltuk, úgy a kártyát ugyaúgy használhatjuk mint egyébként, csak a bérleten feltüntetett vonalszakaszt úgymond “semmisnek” tekinti és nem számol fel rá távolságot.
    Akkor nézzünk egy példát a bárlet árakra:
    Tokió -> Shinjuku (Chuo-line, 10.3 Km, 15 perc, jegy: 190 Yen)
    Normál bárlet: (havi)
    -felnőtt: 5670 Yen
    -gyerek: 2830 Yen
    Iskolai bérlet: (havi)
    -főiskola/egyetem: 4410 Yen
    -középiskola: 3960 Yen
    -álltalános iskola felső tagozat: 3080 Yen
    -álltalános iskola alsó tagozat: 1540 Yen
    (azt senki nem nézi, hogy valaki milyen típusú bárlettel (vagy jeggyel) utazik, a vonatok nincsenek kalauzok (csak a Shinkansenen))
    A gyerekjegy ára a felnőtt jegy fele kerekítve. (egyéb kedvezmény nincs)
    Végezetül még annyit a bérletekről, hogy ha valaki a 3, vagy a 6 havi bérletet vásárolja, akkor kb 10%-al olcsóbb, mint ha havi bérletet venne havonta.
    (elnézést kérek, hogy az árakat Yen-ben írtam, de az árfolyamok annyira ingadoznak, hogy talán így a legaktuálisabb, nagyon lazán kerekítve 1 Yen = kb 2 Ft)

  • avatar
    polamalu mondta:

    Sziasztok

    Átugrálást én sem tapasztaltam, igaz én “csak” Osaka-Hiroshima-Fukuoka környéken vonatoztam. Jegyem nekem is van emlékben és valóban van rajta shinkanzen is a bélyegzőn. Szerintem, ha nem tanulod meg a mondatot, csak odamész az Eki-Sanhoz (a kapuknál álló felügyelők) és mint külföldi, jelbeszéddel elmutogatod akkor is odaadják, vagy Tokióban angolul is megértik talán. Lejjebb (Osaka után) az angollal már kár erölködni megértik mert látszik a szemükön, de úgy csinálnak mint aki még sosem hallotta. Szemérmesek és szégyenlősek :-) .
    Norbi, te kint tanulsz, élsz? Esetleg csak üzleti úton vagy? Tokióba én is szeretnék eljutni, de eddig Kyoto volt a legközelebbi pont.
    Amennyiben van még beszámolód én is szívesen olvasnám.
    Köszi a beszámolót.
    Üdv.

  • avatar
    nyergesn mondta:

    Szia Polamalu,

    Köszönöm a hozzászólást!
    Én itt élek Japánban (Tokióban), itt van feleségem és munkám is.

    Ahogy időm engedi, elég sokat vonatozok, nem csak Tokió környékén, vidéken is, így van jó sok fotó, történet, amit ahogy időm engedi, igyekszek megosztani veletek.

    Osaka-rol jut eszembe még néhány információ a japán vasútról:
    A mai JR (Japan Railways), régen (vagy annyira azert nem is olyan régen) teljesen más formában működött, mint manapság.
    1987 április 1-ig ugyanis a Japán állam tulajdonában lévő JNR-ként (Japanese National Railways) volt jelen.
    A vonatok minősége nem volt rossz, gondoljatok bele, hogy ekkor már bőven jártak a Shinkansenek és a városi közlekedés is igen fejlett volt.
    Azonban mivel az illetékes vezetők nem tudták jól kézben tartani a vasutat, vagyis a veszteséges vonalakat tovább üzemeltették, értelmetlen beruházások tömkelegét vitték véghez.
    (egy példa: kétvágányúsítottak egy vonalat teli alaguttal és híddal, majd pár évre ugyanott kiépítették a Shinkansent, így a felújított vonalon szinte megszűnt az utasforgalom)
    Emiatt 1987 április 1-től a japán vasutat 7 részre bontották, ami részben magánkézbe került, részben maradt állami tulajdon.
    Ma egységes néven JR Group -nak nevezik és a következőképpen alakul:
    - JR Hikkaido (Hokkaido sziget)
    - JR East (Tokiótól északkeletre Honshu sziget)
    - JR Tokai (Tokió és Osaka között, főleg Nagoya és környéke)
    - JR West (Osakától délnyugatra Honshu sziget)
    - JR Shikoku (Shikoku sziget)
    - JR Kyushu (Kyushu sziget)
    - JR Freight (teherszállítás az egész országban)
    Ezeken kívül nem rég óta beletartozik a JR Group -ba a Vasúti fejlesztő és kutató mérnökség, valamint a Vasúti informatikai mérnökség, amelyek szinték különváltak a JR többi tagjától.

    Mindez azért pont Osakáról jutott eszembe, mert magam elé képzeltem az ottani vonatokat és még egy itt élő japánnak is meglepő, hogy mennyire másak minden szempontból, mint például Tokió környékén.
    Nem is beszélve arról, hogy miközben Tokió környékén egyenáram van és a Shinkansen pedig váltóáram / 50Hz, addig Osaka környékén váltóáram (ugyanolyan típusú szerelvény is van pedig mint Tokióban) és a Shinkansen váltóáram / 60Hz.
    Persze még rengeteg eltérés van, de majd egyszer képekkel igyekszek bemutatni ezeket.

  • avatar
    IST mondta:

    Köszi a plusz infókat!

    - Azt az átjárót egyszer lefotózhatnád ha éppen arrafelé jársz. :-)
    - A mondatot majd megpróbálom memorizálni. (És van rá egy fogadásom, hogy a honlapot olvasó haverok ezentúl ezzel fognak piszkálni, úgyhogy muszáj lesz.)
    - Ha jól számolom akkor a bérlet/jegyár hányadosa 30, azaz tizenötször lehet megtenni az adott utat oda-vissza jegyekkel ahhoz, hogy ugyanazt az árat kapd meg. Munkábajárásra pont megfelelő. Ha jól értem viszont akkor ha nem a megszokott útvonalon mész a városban, akkor kénytelen vagy jegyet használni, nincs lehetőség az össze-vissza közlekedésre bérlettel. Vagy ilyen jellegű kínálatuk is van? Mit tudom én turistabérlet amely egy adott társaság összes vonalára érvényes bizonyos időkorláttal?

  • avatar
    polamalu mondta:

    Szia IST

    Igen ezt még magyarországon kell kiváltani és csak turistáknak van (persze nem csak magyaroknak) Ez nem minden vonatra jó, pl. Shinkanzenek bizonyos járataira nem. Valami Area Pass. A JR honlapon (angolul is van, bár ezt gondolomtudod) ez is megjelenik. Tavaly mikor voltam akkor gondolkodtam rajta, de osztottam szoroztam és nekem nem érte volna meg, mivel én nem kirándulni voltam elsősorban.
    http://www.japanspecialista.hu/cms.cfm?nPageNo=5975
    Itt pontosan leírják.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Klassz cikk! Én ott dobtam el a számítógépet kis híján, hogy “Természetesen több szintről indulnak a vonatok.” :D
    Azt a három sínpáras útátjárót én is szeretném látni; peched van, most már muszáj lesz lefényképezni. :)

    Nem hasonlítom össze a magyar rendszerrel a japánt… Kár a gőzért.

    IST, ugye hogy a finn sokkal könnyebb……….. :)

  • avatar
    polamalu mondta:

    A természetesen azért természetes, mert ugyanarról az állomásról indulnak a Shinkanzenek, mint a sima vagy az express vonatok. A legtöbb állomás (amerre én jártam) szintenként változó vágányszámú.
    Hiroshima pl.: Shinkanzen 6 vágány (azt hiszem, régen volt) A sima vonatok kb 16 vágány vagy még több. Ez a központi pályaudvar. A Shinkanzenek szinte mindenhol a magasban futnak, ahogy én észrevettem, próbáltak teljesen vízszintes, vagy ahhoz közelítő, pályákat építeni. Hiroshimába egy felső sínpáron érkezik és indul, Yamaguchi állomásra szintén, valami hasonló mint a Köröshegyi viadukt, csak alatta terül el a városközpont. Hakatában pl. már simán földön érkezik. Kobéban is magasabban van a Shinkanzen mint a város. Voltam egy kisvárosban is ott összesen két nyomvonal volt és egy picike állomás. Ott a vonatok dolga az, hogy az utasokat felhordja a Shinkanzenekhez. Busszal nem érdemes mert a dugók miatt sokáig tart ugyanaz az út.
    Jártunk be(ki) Hiroshimából dolgozni Higashi-Hiroshimába (ez az egyetemváros) 25 km, 50-70 perc autóval. Ugyanez vonattal kb 30 perc és nem shinkanzennel. A munkába is ezzel járnak mert egyszerűbb jól szervezett és pontos.

  • avatar
    nyergesn mondta:

    Úgy látom, azt az átjárót tényleg muszály lesz lefotóznom.
    Addig is ízelítőnek a következő linken van néhány fénykép:
    http://ja.wikipedia.org/wiki/%E8%BB%8C%E9%96%93#.E5.8F.82.E8.80.83

    Igen, a bérlet abszolút megéri a jeggyel szemben, ha valaki minden nap utazik.
    A bérlettel a két állomás között korlátlan utazásra van lehetőség. (utazásmegszakítás is lehetséges)
    Azonban a bérletek szabályzata szerint A állomásról B állomásra a lehető legrüvidebb úton kell eljutni.
    Vagyis, mint láttátok Tokió környékén igen sok vasútvonal van, így a hazautunkat igen sokféleképpen megtehetjük.
    Bár a bárlet (akár a jegy, vagy IC kértya) szabályzata tiltja, hogy úgynevezett “hosszas vasúti kirándulást” tegyünk, ennek ellenére senki nem szól érte és nagyon sokan (főleg vasútfanok) kihasználják ezt a lehetőséget.
    Tehát egy jeggyel is akár a 20 perces út helyett 4-5 órát is vonatozhatunk. (ha nem lépünk ki a kapun)
    Figyelem, az olcsó jegy (kb 500 Yen-ig) csak 2 óra hosszáig érvényes, minél drágább a jegy annál hosszabb ideig érvényes. (ugyanígy az IC kártya és a bérlet is)
    Amennyiben lejárt az érvényessége nem enged ki a kapun.
    Ilyenkor oda kell menni a vasutashoz és meg kell győzni, hogy mennyire szereted a vasutat és emiatt tetted meg a fel órás utat 3 óra alatt. (mosolyogni fog és kienged) :)

    Visszatérve a kérdésre és maradjunk is a fent említett példánál.
    Vagyis tegyük fel, hogy van egy bérletem Tokió és Shinjuku között.
    A két megálló közötti legrövidebb úton (Chuo vonal) korlátlanul utazhatok és a két megálló között bárhol le- és felszállhatok.
    Azonban mi van akkor, ha én mondjuk Ikebukuro-ba akarok menni?
    Ebben az esetben is használhatom a bérletet és nem kell jegyet vennem.
    A bérletre (ha IC kártya) ugyanúgy tudok pénzt feltölteni, mint egyébként.
    Bemegyek a kapun Tokió állomáson, majd kijövök Ikebukuro állomáson.
    Mivel Tokió és Shinjuku közöttre szól a bérletem, így oda nem számol fel távolságot, csak azt az összeget vonja le, amit Shinjuku és Ikebukuro között tettem meg.

    Abban az esetben, ha nem úgy akarunk vonatozgatni sokat, hogy közben nem jövünk ki a peronról, számos lehetőségünk van.
    Van a JR Rail Pass, ahogy Polamalu is említette, ami nagyon drága és szerintem nem éri meg.
    Ezen kívül a következők vannak, amiket Japánba lehet megvásárolni:

    Tokyo Furii Kippu: (Tokyo napi jegy)
    -érvényes a JR vonatain, valamint a metrón, a Toden-Arakawa line vilamosvonalon, a buszokon és a Nippori-Toneri liner vasútvonalon Tokión belül
    -ára: 1580 Yen

    Tokyo & Toei metró napi jegy:
    -érvényes a Tokyo metro és a Toei subway tejes hálózatán (Tokión kívül is)
    -ára: 1000 Yen

    Tokyo metro napi jegy:
    -érvényes a Tokyo metro teljes hálózatán (Tokión kívül is)
    -ára: 710 Yen

    Toei subway napi jegy:
    -érvényes a Toden-Arakawa line villamosvonalon, a buszokon a Toei földalattin, valamint a Nippori-Toneri liner vasútvonalon
    -ára: 700 Yen

    Toden napi jegy:
    -érvényes a Toden-Arakawa line villamosvonalon
    -ára: 400 Yen

    Ezeken kívül van még vagy 10 féle napi jegy, de azt hiszem, leginkább ezek az említésre méltóak.
    Valamint ezek csak a Tokiói napi jegyek, azonban hasonló napi jegyek ugyanígy például Osakában is megvásárolhatóak, valamivel alacsonyabb áron mint Tokióban.

    Van még egy jegytípus, ami főként azoknak van akik szeretik a vasutat.
    Ennek a neve: Seishun 18 kippu (seishun juhachi kippu / fiatalkorúak -18 évesek- jegye)
    A nevével ellentétbe bárki megvásárolhatja és 5 napnyi korlátlan utazást nyújt a JR teljes hálózatán a következő feltételekkel:
    -az 5 nap nem kell, hogy egymás után következzen
    -a kapun való átthaladás helyett a vasutas pecsételi le a jegyet és onnantól kezdve egész nap érvényes (érdemes reggel jó korán kezdeni az utazást)
    -csak személyvonatra érvényes (olyan Shinkansenre sem érvényes, ami mindenhol megáll)
    -használhat egy jegyet két utas is, ebben az esetbe két pecsétet kap a jegyre, mint ha két napot használta volna
    -időszakosan árulják (tavaszi, nyári, őszi, téli) és viszonyalg rövid ideig felhasználható
    -ára: 11.500 Yen
    -megvásárolni szinte minden jegypénztárnál meg lehet, vagy Japán aukciókon olcsón
    -következő eladás és felhasználhatóság:
    nyári:
    -eladás: július 1. – augusztus 31.
    -felhasználhatóság: július 20. – szeptember 10.
    (őszi idén nem lesz, valamint a téli időszaka még nincs meghatározva)

    A több szintről induló vonatokhoz visszatérve annyit, hogy az igen nagy helyhiány (nem vidéken, hanem a nagyvárásokban) és a növekvő utasforgalom miatt kénytelenek a vágányokat több szintre építeni.
    Tokió állomáson például a “földszinten” már nincs is vágány.
    A legtöbb vonat az első emeletről indul (japánban ez a második emelet, mert itt a földszint az első emelet).
    Azonban a Chuo line már csak a második szinten fért el, a Keiyo line pedig a föld alatt van már, akárcsak a metróvonalak.
    Shinjuku állomáson az Odakyu vasúti társarág személyvonatai kerültek nem túl régen a föld alá.
    A gyorsvonatok (főleg Romance car) maradtak a főld feletti vágányokon, valamint a JR vonatai akárcsak Tokió állomársől, itt is az “első emeleten” vannak.

  • avatar
    IST mondta:

    @LokottZsiraf:
    Azt nem tudom, hogy a finn könnyebb-e, de ennek eldöntése momentán baromi egyszerű: írd le, hogy finnül hogyan mondanád az adott példamondatot amit nyergesn beírt. Aztán majd megszavazzuk, hogy melyik az egyszerűbb. :-)

    @nyergesn és polamalu:
    Köszi az infókat a jegyekről és bérletekről. Lehet, hogy egy külön bejegyzést jobban megért volna, de így is hasznosak. :-)

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    IST: Szeretném ezt a jegyet magammal vinni: Haluaisin viedä tämän lipun kanssani.

    A nehézség abban van, hogy mennyire bonyolult kikeverni az alapokból. Ilyeténformán a kérdésem is ostobaság volt :)

    Nyergesn: érdekes lehet a jövőben élni :)

  • avatar
    nyergesn mondta:

    Ha lesz rá alkalmam, megvásárlom a fent említett jegyeket és azon nyomban le is utazom, így akkor majd írok róla külön bejegyzést. (persze a kirándulással összekötve)

    A “jövőben élés”-hez még hozzáfüznék egy pár mondatot, amit pont ma tapasztaltam.
    Ma reggel sajnos baleset történt a Keihin-Tohoku vonalon (elütött valakit a vonat), amiatt vagy 3 vonalon teljesen megállt a közlekedés.
    Az emberek ennek ellenére nem idegeskedtek, nem voltak túlságosan izgatottak amiatt, hogy elkésnek.
    A vasúti dolgozók folyamatosan (valóban folyamatosan, megállás nélkül) mondták, hogy “szíves elnézésüket kérjük a vonat késése miatt, jelenleg már csak a biztonsági ellenőrzés tart, a közlekedés kb 5 perc múlva újra indul”, stb…
    A vonatban a következőket lehetett hallani: “megértjük, hogy hatalmas kellemetlenséget okoztunk azzal, hogy a vonatunk késett, kérjük tisztelt utasaink szíves elnézését…”
    “Oji állomásra 45 perc késéssel árkeztünk… mégegyszer elnézésüket kérjük…”
    Majd ami még meglepőbb lehet talán: Oji állomáson (ahol minden reggel áttszállok a metróra a vonatról) a vasutasok “késési igazolás”-t osztogattak és hangosan mondták, hogy “elnézést kérünk minden utasunktól a késés miatt”.
    A késési igazoláson az áll, hogy “igazoljuk, hogy a mai napon az állomásra érkező vonat x percet késett. Megértjük, hogy szörnyű kellemetlenséget okoztunk és az elnézésüket kérjük.”
    Mindezt egy kb jegy nagysűgú papírra gépelve.
    Azt hiszem, hogy a “jövő” nem csak a pénzen és az abból következő minőségen múlik, hanem nagy mértékben az embereken, még a vasút esetében is.

  • avatar
    IST mondta:

    @LokottZsiraf:
    Hát így első ránézésre ez sem egyszerűbb mint a japán. :-) Az ä betűt hogyan mondják derék finn barátaink?

    @nyergesn:
    Tartok tőle, hogy amit írsz az nem a jövő. Sem Japánban (mert ott ugye a jelen), sem Magyarországon (mert itt sohasem lesz ez). Itthon teljesen másképpen állnak hozzá az emberek a munkához. Kivételek mindig vannak, futottam már én is össze olyan vasutassal aki probléma esetén korrektül tájékoztatott minket, de eddig ez volt a ritkább eset. 20 perces vagy akár órás álldogálás valahol a pusztában a jelző előtt mindenfajta információ nélkül teljesen elfogadott a MÁV-nál, ha meg megkérdezel valakit akkor senki nem tud semmit. Igazolások osztogatása? Van egy olyan tippem, hogy egy ilyen megjelenése esetén beindulna a fénymásoló- vagy hamisítógyár és jópáran ezt használnák ki arra, hogy tovább aludjanak reggelente.
    Mindenesetre jó látni, hogy van ahol az utas az első…
    Na ma reggel is jó negatív voltam.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Ejha. Nem semmi szervezettseg…
    Szerintem is az embereken mulik minden, vezetokon, dolgozokon egyarant. Nalunk (a finneknel) ha csuszik a menetrend valami miatt – megall a vonat nyilt palyan, vagy latszolag ok nelkul acsorgunk a megallohelyen – a kocsivezeto szol a nephez, hogy milyen problema tamadt, es hogy kb. mennyit kesunk. Nem kell nagy dologra gondolni, sokszor csak kozlik, hogy nincs szabad vagany, piros a jelzo, vagy kozvetlen elottunk van az elozo vonat.
    Kulonosebben senki nem idegeskedik, feltehetoen azert, mert nagyon sokan dolgoznak kotetlen munkaidoben. (Persze ehhez a rendszerhez az is kell, hogy ne akarjak lepten-nyomon kihasznalni a dolgozok.)

  • avatar
    polamalu mondta:

    @Nyergesn:

    Az a seishan juhachi kippu érvényes lehet mondjuk úgy is, hogy megveszem, Szombat reggel Hiroshimában felszállok a shinkanzenre (Nozomi) és elvonatozok Tokióba majd másnap este vissza? Az a helyzet, hogy nagy vágyam Tokióba eljutni, de a cégem központja Hiroshimában van. Legközelebbi irodánk a Suzuki gyárban van, de oda minket nem visznek és engednek be :-( .
    A Hiroshima-Tokió oda-vissza pedig olyan drága….
    Amennyiben kijutok még szeretnék több városba is elvonatozni, de sajna csak a hét végek voltak szabadok mivel mindig dolgozni mentem.

  • avatar
    nyergesn mondta:

    @polamalu:

    Sajnos a “Seishun Juhachi Kippu” Shinkansen-re nem érvényes.
    (egyikre sem)
    Emnnyiben szeretsz sokat vonatozni, akkor személyvonattal el tudsz jutni Tokióba és vissza ezzel a jeggyel.
    (bar ha ezt csak hétvégén teheted meg, akkor nem sok értelme van)
    Néhány részlet az útról, ha mégis így akarsz elmenni Tokióba:
    Hiroshima -> Tokió
    Indulás: reggel 5:53
    Érkezés: este 21:00
    Áttszállások: 8 alkalommal
    A jegy ára: 11.340 Yen (amennyiben normal jegyet vennel)
    (a visszaút is hasonló, ha érdekel, kikeresem) :)

  • avatar
    polamalu mondta:

    Köszi,

    Az utazás, mármint Japánba, sem biztos még. Azért ez nem valami csábító, hogy egész nap vonaton ülni, még ha szeretem is a vonatokat. Ezt egyébként az előző látogatásokkor már megnéztem és csak azért nem voltam mert ba..mi drága volt számomra a jegy.
    Amennyiben valamikor mégis utazok valamilyen módon felvehetnénk a kapcsolatot segítség ügyében.

  • avatar
    nyergesn mondta:

    @polamalu:

    Rendben, szívesen segítek, sőtt ha gondolod, még egykét érdekes helyre is elkalauzollak Tokióban és környékén, ha gondolod. :)
    Nyugodtan keress meg ha Japánba készülsz.

  • avatar
    polamalu mondta:

    Köszönöm.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.