Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Utazás a Balaton körül

ricsze 2010 augusztus 31 5 megjegyzés

Első írásomként a Balaton körül tett 3 napos túránkat szeretném elmesélni. Régóta tervezek egy Balaton-kerülést vonattal, de valahogyan minden évben elmaradt. Szokásunkhoz híven idén is az augusztus 20-i hétvégén Balatonboglárra látogattunk, hogy részt vegyünk a Boglári Szüreti Fesztiválon. Vasutasadammal úgy döntöttünk, hogy a szülőktől különválva töltjük el a hétvégét. Elkezdtem keresgélni az interneten szállás után, legelérhetőbbnek a szabadisóstói Ifjúsági Kemping tűnt. 2 személyes bungalow-kban elég olcsó szállást lehet kapni több napra is. Egy “Junior A” típusú bungalow-t 2 éjszakára lefoglaltunk, majd elindultunk a Balatonra. 20-át Bogláron töltöttük, majd egyedül, 21-én reggel vágtam neki a túrának Balatonszemesről.
A jegyeket pénteken megvettem Bogláron. Vagyis jegyet. Ugyanis a választásom a Balaton Mix 7 napos változatára esett. Ez tűnt a legjobb és leggazdaságosabb megoldásnak. Az első vonat amire felszálltam az a 8529-es Nagykanizsa-Siófok személy volt. Az úti cél Székesfehérvár, de több vonatot ebben az időben nem találtam abba az irányba. Szóval kimentem az állomásra, lepecsételtettem a jegyemet és vártam, A vonat a V43-1120-al az elején 3′ késéssel ért be. Helyet foglaltam az egyik By kocsiban, ahol – mint az egész vonaton – csak 4-5 ember ült rajtam kívül. A vonatban volt még 2 Bhv valamint egy Bdt vezérlő is. Az első kereszt Szántód-Kőröshegy állomásra esett. A V43-1047 hozta menetrend szerint a 18500-at. A vonat Siófok felé egyre zsúfoltabb lett, és Siófokra már menetrend szerint értünk be. Innentől a Venezia volt a következő célpont. A pénztárban kb. 15 percet vártam hogy megvehessem a pótjegyet valamint a retúrjegyet Szabadbattyántól Székesfehérvárig, ugyanis a BalatonMix csak ‘Battyánig érvényes. Közben az állomáson lefotóztam a Kaposvárról érkezett személyvonatot is.

A 241-es számú Euronight 4′ késéssel ért a Balaton egyik fővárosába. Sikerült az elsők között felszállni és helyet foglalni egy üres Bpmz-ben. Sajnos csak addig volt üres amíg leültem. 1-2 perc alatt az egész kocsi megtelt az utolsó helyig. Mikor végre elindultunk, tudtam, hogy ha minden jól megy Fehérvárig nem lesz megállás, és ez így is lett. Az állomásra 2′ késéssel érkeztünk meg.

Itt vártam kb. 45 percet, amíg Vasutasadam érkezett a Déliből a 852-es gyorsvonattal. Ezzel Keszthelyre készültünk. Közben fotózgattam az állomáson. A hangos 5′ késést mondott be, ami nagyjából be is igazolódott. Az előre megváltott jegyemmel leültem a Bp kocsiba, a vonat nyári IC kocsijába Ádám mellé. A vonógép a V43-3210 volt. A kanizsai rész 5 halbi és egy az IC kocsi volt, a keszthelyi pedig egy Bd kerékpárszállító és 3 halberstadti kocsi. Siófokra + 16-tal, Fonyódra már csak + 12-vel értünk. Balatonszentgyörgy előtt elindultunk a vonat eleje felé, ugyanis ez az egyetlen vonat amiben az IC kocsi Nagykanizsára, és nem pedig Keszthelyre közlekedik. Mire átverekedtük magunkat a 7 halbin be is értünk az állomásra, ahol lekapcsolták az első 4 kocsit.
Fehérvári képek:

Miközben haladtunk át a halbikon, előttünk az Ic kocsiból kijött két fiatal lány akik közül az egyik ezt mondta “nekem ez a kocsi is tetszik, de mennyivel lassabban értünk volna ide” mire az előtt lévő felvilágosította, hogy ez ugyanaz a vonat, szóval ugyanakkor ér oda. :D Erről ennyit. A keresztező 855-ös gyors után elindultunk. Fenékpusztán nem álltunk meg, viszont Keszthely bejáratnál annál inkább. A helyi lakosoktól azt tudtuk meg, hogy az állomáson egy gép maradt fekve, amiatt nem tudunk bemenni. Volt aki le is szállt, mivel a háza mögött állt a vonat. Végülis 17 perc várakozás után elindultunk, majd +28-cal értünk be Keszthelyre. Időközben ebéd után néztünk, majd készültünk a 13:30-kor induló tapolcai személyre. A Varsovia késése miatt (+35 perc) a hangos +10-et mondott a mi vonatunkra is indulóban. 13:40 körül be is indult a nagyjából félig megtelt Bzmot 317 a 2 Bdzx-el.

Látkép a vonatból:

Egész gyorsan haladtunk, de aggódtunk, hogy a 1973-as számú 14:03 kor Budapestre induló gyors nem fog megvárni. De mint kiderült megvárt. Beértünk +9-cel Tapolcára, rohanás át a másik vonatba, majd menesztettek is 6 perc késéssel. Leültünk egy Bko kocsi fülkéjében és élveztük a pihenést. Egyébként szerintem ez az egyik legkényelmesebb gyorsvonati fülkés kocsink. Az első kereszt Révfülöpön volt. A Záhony-Keszthely gyors 10 perc késésben volt, ezzel is növelve a mi időnket. Az állomásról már 12 perc késéssel indultunk tovább.

Látkép a vonatból 2:

Ezután Füredig ismét sikerült 2 percet behozni, ott pedig már várt ránk az ellenvonat (9704). A vonat száguldott az északi parton, ezen meg is lepődtem. Almádiban az ellenvonat késése miatt a kereszt elmaradt, Fűzfőre már csak 5 perc volt a hátrányunk. Az almádi-i kereszt ide tolódott, a 9724-es vonat 25 perc késéssel ért Fűzfőre. Akarattyáig ismét tornásztunk a késésen, +8-cal értünk be. Innentől elhagyjuk a Balaton, és Fehérvárig nincs megállás. A vonatunk Fehérvártól a 16:16-kor induló gyors lett volna ( a mi vonatunk menetrend szerint 16:15-kor ért volna be ). Tudtuk, ha pontos a gyors, akkor le fogjuk késni, mert ez nem csatlakozó vonatpár. A késést behoztuk 2 percre Fehérvárig. Szerencsénkre a hangos a Déli pályaudvarról érkező gyorsvonatra 20 perc késést mondott be, majd később már +30-at. Közben az állomásra érkezett +50-nel a Maestral nemzetközi gyors. A vonatunk Szabadisóstón nem áll meg elméletileg, ezért Siófokról kellett volna 2 megállót visszamennünk, de féltünk, hogy lekéssük ott is a keresztet. Végül a vonat +32-vel ért be és 3 perc várakozás után indult is tovább.
Kilátás Balatonaliga után:

A hatalmas szerencsénk az volt, hogy Szabadisóstón láttuk, hogy kitérőbe megyünk. Állt már bent az ellenvonat, és amikor beértünk láttuk, hogy a bejáratnál már ott áll a következő, szóval tudtuk, hogy le tudunk szállni. Kb. 3-4 emberrel együtt gyorsan lepattantunk a vonatról majd elmentünk a kempingbe. Bevásároltunk. Kifizettünk előre mindent majd siettünk vissza az állomásra. Siófokra elvileg 18:51-kor értünk volna be a 18606-tal, így 9 percünk lett volna elérni a Balatonfüredre induló személyhajót. Mivel gondoltuk, hogy nem lesz elég az idő felhívtuk a hajóállomást, ahol azt mondták, hogy megvárnak. +4-gyel megjött a vonat élén a V43-1189-cel és mögötte 6 halbival. Siófokról rohantunk a kikötőbe, ahol a hajó már várt. Felszálltunk, mondtuk, hogy mi voltunk a vonatról és azonnal indultunk is. A Füred nevű katamarán főleg miattunk 8 perc késéssel kötött ki Balatonfüreden.
Naplemente a Balatonon:

Innen a cél a 21:00-kor induló tapolcai gyors volt. Ettünk, majd az irányt az állomás felé vettük. Az új hangosbemondó Rábai Balázs hangjával egész szépen szól az állomáson. A 978-as gyors az M41-2306-tal az élén 7 perccel 9 óra előtt ért be Füredre. Megvártuk a 9 órát és ismét Bko kocsiban foglaltunk helyet a majdnem üres vonaton. A szerelvény ismét száguldott, mindenhová jóval korábban érkeztünk meg. Tapolcán -2-vel álltunk meg. A 19631-es tapolcai személy pontosan indult el a Bzmot 331-es szólóval. Szombat révén a vonatra több helyen részeg fiatalok szálltak fel, nem kevés zajt és kellemetlenséget okozva az utasoknak. Vonyarcvashegyen kereszt volt 23:43-kor, Keszthelyre +2-vel érkeztünk 22 óra 57 perckor. Innen az utolsó vonattal, a 18611-es személlyel indultunk Szabadisóstóra. A V43 1189 és a 3 halbi egész jól haladt, mi beültünk a lefokozott első osztályú kocsiba. Nagyon kevesen voltak. Máriafürdőn kereszt volt a Déliből érkező gyorssal. A vonatunk minden állomáson megállt. Balatonbogláron a szüreti fesztiválról hazatérő ittas egyetemisták megtöltötték a vonatot. A nem dohányzó részekben is sajnos állt a füst, de a jegyvizsgáló hölgy helyesen állta a megjegyzéseket és a különböző helyzeteket remekül kezelte. Boglárról +5-tel indultunk, Siófokra +2-vel érkeztünk, a vonat itt majdnem kiürült, Szabadisóstón 4 perc késéssel álltunk meg 01 óra 11 perckor. Visszatértünk a kempingbe és elbeszélgettünk. Az alvás nem jött össze, mindösszesen 50 percet sikerült pihenéssel töltenünk.
Reggel fél 6-kor keltünk. Főztünk spagettit, ettünk is, és elindultunk Siófokra. Ismét a Venezia volt a cél. Megvettük a pótjegyet, a vonat pontosan érkezett és ismét megtelt Siófokon. Ezúttal egy Bpm kocsiban ültünk le. A vonatot V43 1310 húzta és egy Apmzből, 2 Bpm-ből, 2 Wlab kocsiból, egy Wrmz-ből és 2 Bvmz-ből állt a szerelvény. Székesfehérvárra 2 perccel korábban érkeztünk, majd az Aranyhíd expresszel indultunk is vissza Fonyódra. Az Ao kocsi fülkéjébe csak kettőnk helyjegye szólt, így ismét magunk voltunk és tudtunk pihenni. Fehérvárra -8-cal jött, de menetrend szerint indult el. Kiscséripusztán kereszteztünk, ez után pedig Szabadisóstón. Az ottani vonat egy FLIRT volt. Siófokra +1-el érkeztünk, Zamárdi felsőn pedig kereszteztünk a Pécs-Siófok vonattal. Lelle felsőn csúszott a kereszt, ezért Fonyódra 12 perc késéssel értünk be, és így pont lekéstük a 13:45-ös személyhajót Badacsonyba.
Keresztek:

Szerencsére 1 óra múlva indult a következő, ami a 14:30-kor beérkező Szántód motoros volt. Helyet foglaltunk a klímás utastérben, és viszonylag sok utassal 2 perc késéssel indultunk el. Ez a hajó a katamaránnál gyorsabb, ezért Badacsonyba -5-tel érkeztünk.
Szántód motoros:

Innen ismét a 29-es vonalon utaztunk egészen a Déli pályaudvarig. Badacsonyba az M41-2321 által továbbított vonat 5 perc késéssel ért be. Itt még találtunk üres fülkét, de minden állomáson egyre csak többen lettek a vonaton. Az első kereszt ismét Révfülöpön volt ahonnan a záhonyi gyors ismételt késése miatt +16-tal indultunk el. Füreden már várt minket az ellenvonat, a késés folyamatosan csökkent. Almádiban a dupla Desiro Füredre is már várt ránk, viszont a vonatra már alig tudtak felszállni az utasok. Innen +13-al indultunk, Akarattyáról +18-cal, viszont fehérvárra már csak +11 perc volt a vonat késése.
Vonatunk, valamint két kereszt: Az utolsón látszik hányan akartak felszállni a vonatra.

Ezúttal utaztunk tovább Pestre, terelt útvonalon Pusztaszabolcs felé. Szabolcson a bejárat vörös volt, és hívóval tudtunk bemenni néhány perc várakozás után. Áthaladás közben vészfékeztünk egyet, így 17:07-kor értünk ki az állomásról. Dunai finomító bejárata ismét vörös volt, 3 perc várakozás után folytattuk az utunkat. Kelenföldre 20 perc plusszal érkeztünk, itt majdnem mindenki leszállt a vonatról. A Déliig tartottuk a 20 perc késést.
Vettünk magunknak 2 gyrost a pályaudvaron, majd kinéztük a visszafelé tartó vonatot. Végül a Celldömölk felé tartó 005-ös FLIRT-öt néztük ki magunknak Fehérvárig. Ott a csarnokban megvettük másnapra a jegyeket, nem kis nehézséggel. A pénztárosok nem voltak valami segítőkészek, szerintem direkt szívattak minket, még mondta is egyikük, hogy “Direkt nem szóltam, legközelebb jobban figyelsz!”. A menetrendben is nekünk kellett kikeresni az IC-t amire a pótjegyet kértük, valamint az útvonalunk közbenső állomásait szintén. A hangos a Déliből érkező személyvonatra 20 perc késést mondott be indulóban, ami érkezőben kb. 45-öt jelentett volna. Végül is ideért 22:04 helyett 22:45-kor, így helyet foglaltunk egy idős házaspárral egy Bko kocsiban. Ők Aligáig utaztak, elbeszélgettük az időt. A vonaton nem voltak sokan, Szabadisóstón +15-tel szálltunk le. Visszamentünk a kempingbe és aznap viszonylag időben lefeküdtünk.
Hétfő reggel 4:45-re raktuk az ébresztőt, hogy legyen időnk reggelizni és összepakolni. Még jó hogy az este mégis elcsomagoltunk, mert az ébresztőt lenyomtam, és visszaaludtunk. Mikor kinyitottam a szemem 5:47 volt, és a vonatunk 6 óra 17-kor indult. Gyorsan öltöztünk, leadtuk a kulcsot és mentünk az állomásra. A Nagykanizsa felé tartó személyvonat a V43-1068-val pontosan érkezett. Helyet foglaltunk az 5 halbi egyikében. A vonaton ment a fűtés, kellemes idő volt. Fonyódra két perc késéssel érkeztünk meg. Fonyódról Kaposvárra indultunk tovább. A 8837-es számú személy +1-el indult el. Eléggé tele volt, mi a 2 Bzx-ből, az egyik végén helyezkedtünk el. Osztopánon volt a kereszt a fonyódi személlyel, Kaposvárra percre pontosan érkeztünk meg.
Osztopáni kereszt:

Pályaépítési munkák miatt Dombóvárig vonatpótló autóbusszal mentünk, méghozzá az IC pótlóra szálltunk fel, mert az nem áll meg sehol. A busz kb. félig volt, felszállás előtt kezelték a jegyet, és szinte azonnal el is indultunk. A busz az IC 817-et pótolta. 8 óra 53-kor indultunk el, Dombóváron pedig 9 óra 36 perckor szálltunk le.
A vonatpótló:

Az interrégió Kecskemétről éppen ekkor futott be, és be is mondták hogy ez fog visszafelé menni. Felszálltunk a 002-s usgyira és menetrend szerint 10 óra 20 perckor el is indultunk. A vonaton velünk együtt 5-en voltunk, és kellemes idő volt bent a klíma miatt.
Dombóvári együttállás:

Máza-Szászváron volt az első kereszt. A 027-es usgyi jött szembe 2 perccel korábban a menetrendhez képest. Nagyományokra mi is korábban érkeztünk, itt kivártuk az indulási időnket. Nagy meglepetésre alagút is volt a vonalon, méghozzá 452 méter hosszú, erről én ezelőtt nem is tudtam. Bátaszékre 11:33-kor, pontosan érkeztünk. Bajára érkezésünk után 14 percet várakoztunk menetrend szerint, itt a vonat már majdnem tele volt, ez előtt viszont sehol nem szállt fel senki. Az ellenvonat 70 percet késett, ezért természetesen nem vártunk rá.
Vonatunk Baján:

Bácsalmásra tolódott el a kereszt, ahová az ellenvonat tényleg 70 perc plusszal ért be. Jánoshalmán ismét pontosak voltunk mi is, és a keresztező vonat is, ami a 032-es és 013-as usgyiból állt. Kiskunhalasra +1-el érkeztünk, ahol menetirány-váltás és kalauzváltás után pontosan indultunk el.
Budapesti személy:

Innentől ismét eléggé kevesen voltak a vonaton. Jászszentlászlón a kereszt pontos volt, Kiskunfélegyházán menetrend szerinti érkezés után leszálltunk.
Kereszt Jászszentlászlón:

Móra IC:

A Kiskun IC-re nem kellett sokat várni, pontosan érkezett meg. Innentől hazáig első osztályon utaztunk, így az Ap kocsiban foglaltuk el a helyünket, ahol kb. 8-an utaztunk. Utastájékoztatás nem volt a mi kocsinkban, csak a szignál hallatszott egy-egy bemondás előtt. Nagykőrösön kereszt volt, szembe egy PFT-s jármű jött, valamint a szegedi gyors. +5-tel indultunk el, Ceglédre +3-al érkeztünk. Monoron átmentünk egy B kocsiba, és integettünk JZ ismerősünknek az ablakból. Ferihegyre a késés már csak plusz egy perc volt, Kőbánya-Kispestre pedig 2 perc késéssel érkeztünk. Itt mi leszálltunk és a Déli pályaudvar felé vettük az irányt metróval. Minden rendben ment, a Déliben ismét gyrost vettünk, majd felszálltunk a fehérvári személyre amivel Kelenföldre utaztunk. Minden vonat 5-15 perccel később ment el mint ahogy kellett volna nekik, így mi is plusz 15-tel indultunk el a teljesen megtelt Bhv-s szerelvénnyel. Kelenföldön leszálltunk és vártuk Ádámnak a Veneziát, nekem pedig a Railjetet. Elbúcsúztunk, mindkét vonat pontos volt. A Railjeten szintén első osztályon utaztam, ahol nem voltak sokan. A kalauz két felfegyverzett rendőrrel érkezett, én a vezérlőkocsiban, a Prémium osztály mögött ültem le. Tatbányára +2-vel értünk be, innen egy darabig 40 km/h-val mentünk. Az utastájékoztató tábla győri érkezésre először +8-at, majd 9-et, majd 7-et írt, végül plusz 6-tal érkeztünk meg. A mellettünk lévő vágányon már várt a hegyeshalmi személy a 002-es Talent személyében.
Railjet és Talent Győrben:

A vonat majdnem tele volt, pontosan indult el. Kimlén -1 perccel szálltam le, ahonnan busszal utaztam hazáig. Összességében nagyon jól telt el ez a 3 nap. Végre megismertem a Balaton körüli vasútvonalakat, valamint az interrégiót is kipróbáltam. A késések most eléggé elviselhetőek voltak, sok vonat jött pontosan, vagy akár kicsit korábban is. A jegyvizsgálók majdnem mindig kedvesek, segítőkészek voltak, a pénztárosok már nem olyan mértékben. Mellesleg a BalatonMix-ről a pénztárosok nem tudták hogy le kellene pecsételniük, sok kalauz pedig azt sem tudta meddig melyik vonalakra érvényes. A Balatoni Hajózási Rt-nek nagy köszönet, hogy megvártak minket Siófokon, ajánlom nektek is, hogy ha hasonló helyzetbe kerültök, hívjátok fel az adott hajóállomást.  Remélem lesz még hasonló utazásunk. Mellesleg jövő nyárra ausztriai kirándulást tervezünk Sommertickettel. A képek minőségéről pedig csak annyit szeretnék mondani, hogy nem vagyok jó vasútfotós, kérlek, ezeket nézzétek el nekem.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Ez egy igazi, a szó jó értelmében vett, vasútbuzulós “road movie”, köszi érte. :-)
    Nem semmi kaland lehetett és valljuk be őszintén mázlitok is volt: ennyire kevés késés nem gyakran fordul elő nyáron a Balaton környékén. A magam részéről várom a további útjaitok leírását is. Emlékszem anno még az első 1000+ -os túráimon én is ugyanígy jegyzeteltem milyen járművekkel utaztunk, milyeneket láttunk. Szóval hajrá, csak így tovább, bennem kellemes emlékeket idézett fel a cikk!

  • avatar
    morhange mondta:

    Óóó drága Bzmot, de rég láttam élőben már, pedig egyik kedvencem :)

  • avatar
    vasutasadam mondta:

    Mi köszönjük, hogy kitetted. :) Azért az izgalom megvolt… főleg a bagolyvonatokon… mikor rabolnak ki, stb… :) de szerencsére semmi nem történt. Ha megyünk valamerre, biztosan megírjuk. Még egyszer köszönjük hogy kitetted.

  • avatar
    Peti44 mondta:

    Vonyarcvashegy említését köszönöm, sokat jelent nekem ez a falu… Amúgy jó kis írás, nekem tetszik! Jövőre én is körbe szeretném vonatozni a Balatont, és akkor talán én is írok egy beszámolót…
    De az még messze van.

  • avatar
    JZ mondta:

    Ohh, köszönöm hogy megemlítettetek :) Szép kis beszámoló, tényleg a Balaton “körül” :) ))

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.