Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Modellvasút, Vasút

Vasút & Modell 2010 nyári szám

crash 2010 augusztus 19 9 megjegyzés

Szokásos betevő Pro Modell-ért mentem az újságárushoz, amikor megláttam, hogy megjelent a Vasút és Modell új száma. Gyorsan meg is vettem, Metrón átlapoztam, majd elolvastam (a metró természetesen nem volt elég az átolvasáshoz).

Nézzük miről is van szó a mostani számban…   Első, és talán majdnem a legnagyobb téma hat oldalon keresztül taglalja a villamos mozdonygyártás hazai történetét. Tudta valaki, hogy összesen 621 villanymozdony készült a Ganz-Mávagban? Az ezután következő Siemens cikk annyira nem hatott meg – kicsit PR szagú, de legalább megtudtuk, hogy ezentúl Eurosprinter helyett Vectronnak hívják az új villanymozdonyaikat. Annál inkább felkeltették az érdeklődésem az ezt követő amerikai vasútmúzeumról és a vasúti pálya különleges tartozékairól szóló cikkek. Mindkettő tartogat a vasútmodellező számára érdekességeket – ha az utóbbiban taglalt sínfék nem is minden terepasztal tartozéka, de pl. vágányzáró sorompót elég sok állomásra lehet építeni. A lap főszerkesztője az Alstom szélcsatornájában is járt, amiről készült egy cikk is a lapba. Érdekes a cikk, bár egy kicsit ez is PR szagú. Mondjuk a metrótender hazai állása alapján az Alstom-nak szüksége van a jó PR cikkekre, mert most tíz emberből kilencnek szerintem nem a harminc éve sikeresen működő TGV jut az eszébe a gyárról…

A vasútmodelles részben két, gyárakkal kapcsolatos cikk kapott helyet – az első a Maerklin helyi üzemének igazgatójával készült interjú, a másik pedig a mostanság igencsak – mondjuk jogosan – felkapott Jagendorfert mutatja be. A Micro Trains-el foglalkozó cikk egy kissé idegenként hathat, alaptémája a Z-es, amerikai szabványú töltéses sínrendszer bemutatása. E mellett bemutatja a márka történetét, és azt a modellvasúti kapcsolót is, ami nyomán tulajdonképpen az egész cég felfutása elindult.

A hónap nagy modellvasutas témája, hogy GP9-esből egymás mellé tettek Z-től G-ig minden méretben egyet, és igyekeznek megmutatni a méretarányok közötti különbséget. Az ötlet nem új, mert régebben modellkiállításokon látható volt egy hasonló bemutató, annyi különbséggel, hogy Br80-as gőzös segítségével jelenítették meg a méretaránybeli különbségeket, de hazai újságban hasonlót még nem láttam. Akik most ismerkednek a méretarányokkal, azokat jól képbe helyezi a cikk.

Az LS Models TT-s hálókocsijának és a BYG Modell H0-ás IC kocsijának bemutatója jóra sikerült, ezek alapján tudja a modellező, ha pénzt ad a modellért, mire számíthat. A három oldalt foglaló svájci gőzpark bemutatója is érdekes lett, kellemes olvasmány. Ja, és a Brikó kertivasutas épületeiről szóló cikket is meg kell említsem. A cikk képeit látva azt gondolom, hogy lassan a kertivasutas banda különb kiegészítőkkel dolgozhat, mint Barbie a babaházában.

A lapszám jól sikerült, érdekes témák olvashatóak benne.

4 votes, average: 4.75 out of 54 votes, average: 4.75 out of 54 votes, average: 4.75 out of 54 votes, average: 4.75 out of 54 votes, average: 4.75 out of 5 (4 votes, average: 4.75 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    bigboy mondta:

    Tárgyilagos, jo kommentár.

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Még az Egly a főszerk?

  • avatar
    bigboy mondta:

    Milyen kérdés ez? :-(

    A lapot olvasd és minösitsd, és ne azon rágodj, hogy ki szerkeszti (különben a honlapon minden ott van).

  • avatar
    N dre mondta:

    “összesen 621 villanymozdony készült a Ganz-Mávagban”
    621 db, vagy 621 fajta? Szerintem az utóbbi.

  • avatar
    bigboy mondta:

    Sajnos nem, hanem ennyi darab.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Viszont ez szerintem a motorkocsik és a bányamozdonyok nélkül értendő, tehát a magyar, olasz, francia megrendelésre készült, normál nyomközű gépek tartoznak ide. Sajnos a határainkon kívül már csak egyetlen üzemelő Ganz villany-mozdonyról tudok, a Linzer Lokalbahn “Krokodil”-járól.

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Illetve ha a motorvonatot nézzük, a horvátoknál még fut néhány, illetve vannak az új-zélandi motorkák. Utóbbiak viszont már lehet, hogy nem sokáig…

  • avatar
    Benbe mondta:

    Futnak a tunéziai vellanyosak is szerintem, illetve ott a Tátrai Villamos meg az aradi hév is, ahol jár(ogat)nak tulajdonképpen vasúti Ganz villanyok.

  • avatar
    bigboy mondta:

    Szerintem a cikk egyöntetüen a mozdonyokrol szolt, igy minden szám azokra vonatkozik.
    Igy aligha számolhatok ide a villamosok meg motorvonatok amik valoban futnak ugy Horvátországban mint Tunézián át Uj Zélandig.,

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.