Főoldal » Élménybeszámoló, Énblog, Vasút

Vonatozás az Alföldön

IST 2010 augusztus 22 13 megjegyzés

Tegnapelőtt este btx barátomat azzal kerestem meg, hogy jöjjön el velem az 50-es vonal környékére néhány megálló épületét lefotózni, hátha jól jönnek azok majd egyszer valamikor. Bár az ötlet tetszett neki, azt javasolta, hogy inkább használjuk ki a MÁV-Start kártyáját és menjünk el vonatozni egyet a 108-as vonalra, talán lesz olyan mázlink, hogy MDmot-tal utazhassunk. Szó-szót követett, menetrendet néztünk, így rábólintottam a dologra, végülis jó programnak tűnt. Tegnap aztán felkerekedtünk és vonatra ültünk, erről láthattok egy képes beszámolót. Mivel vonatozásról volt szó ezért nézzétek el nekem a kizárólagosan állomáson készült képeket.

Az 524-es számú sátoraljaújhelyi gyorsvonatot néztük ki magunknak 12:03-as indulással a Keletiből. Dél előtt nem sokkal így nézett ki a pályaudvar csarnoka, benne csak a 037-es Gigant ácsorgott.

Bár még nem volt kiírva a vonatunk, btx tapasztalatából adódóan a 13-as vágányhoz mentünk ahova egy Szöcske tolta be a kocsikat, majd kisvártatva megjelent a mozdonyunk is.

Kissé gáznak éreztem az utastájékoztatást. Azt nem egészen értettem, hogy MÁV-éknál az augusztus 20-a miért szombat az augusztus 21-e pedig ünnepnap, ráadásul a Start kártya érvényes volt szombaton ami MÁV szerint ünnepnap, de sebaj. A bonyodalmat tovább fokozta, hogy az ünnepnapon nem közlekedő IC ki volt írva a csarnok kijelzőjén, de a valóságban nem ment. Ennél fogva a gyorsvonaton voltunk jópáran, álló utasok is voltak a folyosókon.

MÁV, 2010, másodosztály. Ezt a fotót igazából külföldön élő magyar olvasóink kedvéért teszem be akik talán már bódult nosztalgiával gondolnak vissza az itteni vasútra. No a példának okáért ilyen egy gyorsvonati kocsi belseje. Mondjuk egy takarítás még ráfért volna, az ülésről morzsákat kotortam le.

Füzesabonyba 13:37-kor kellett volna érkeznünk, néhány percet késtünk ha jól emlékszem. Kicsit előre sétáltam, hogy megörökítsem egymás mellett a két Szilit.

V43 1306 indul a hidasnémeti személyvonattal a palánk mögül ami persze remekül kitakart egy csomó mindent. Cserébe háttérben megbújik az egri Flirt és a debreceni MDmot.

Jó dolguk van az egrieknek is, a 14:06-os egri vonatot a 058-as Flirt szerelvénye adta. Itt éppen lassú tempóban bandukol ki Füzesabonyból.

Dráma és tragédia! Ahol sok az oszlop, ott téged a bú vár. A Flirt kihaladásakor szólt btx a hátam mögül, hogy jön egy Búvár, esetleg érdekes lehet. Esetleg. Sajnálatos módon sikerült úgy elkapnom, hogy ott az a nyavajás oszlop. Nem baj, a dokumentum értékéből nem von le, így jelentem alássan: Búvár Füzesabonyban.

A tehervonatoknak ezzel még nem volt vége, alig 4 perc múlva már a MÁV Cargo vontatott kocsikat Budapest felől 1116 013-mal. A kerítést mindenki fejben fotosoppolja le magának a képről!

Íme napunk sztárja, a 3003-as MDmot. btx barátom a nevéből adódóan is MD fan, a célunk nem is volt más igazából, mint Debrecenig személyvonatozni egy ilyen járművel. Fehérvári gyerek lévén én túl sokat nem találkoztam anno ezekkel a szerelvényekkel, így végülis nekem is élményt jelent az utazás vele. Füzesabonyban ácsorog a vonat indulásra várva. Mint látható nem számított senki sem nagy tömegre.

Mivel némi késéssel indultunk a csatlakozásra várás miatt, ezért simán buktuk az elvileg 6 perces Tiszafüredi keresztre várakozást, így az első fotót Balmazújvárosban tudtam készíteni a szerelvényről ahol 8 percet állt a vonat. Az út egyik legjobb pontja a Tisza-tó, nagy élmény rajta átdübörögni vonattal. Egyszer egy csónakból is le kellene fotózni a hídon átjáró szerelvényt.

M41 2153 érkezik szemből Balmazújvárosban. A 8 perces ácsorgás annak köszönhető, hogy az egyvágányos 108-as vonaton a kereszteket le lehessen bonyolítani. Ez a vonat sincs túlpakolva kocsikkal.

Jöhetne a találós kérdés, hogy na ez vajon melyik megállóhely lehet, de a file neve nyilván elárulja. Egyszerűen elképesztőnek tartom, hogy ma ilyen igénytelen megoldást lehet alkalmazni vasúti megállóhely jelölésére. A táblát már rég ellopta valaki (mennyibe kerülne vajon a pótlása?), a menetrendek egyszerűen oda vannak kötözve és lobognak a szélben. A vonatunkra egyékbként hatan szálltak fel itt, Tófürdőn.

btx stílusú fotók következnek, Debrecenbe való behaladásunkkor fotózgattam néhány járművet, itt például Btx-011-et.

M44 433 is feltűnt a távoli síneken.

Valamint némi magánvasúti járműállományba is belefutottunk. Egyébként nem tudja valaki, hogy a brit földről a Floydhoz került mozdony merre jár?

Csak a dokumentáció kedvéért: Mdmot 3003 másik felén a 032-es Btx volt.

Debrecenben megpróbáltunk némi ételre vadászni, az állomási büfék ilyen téren remekül ki voltak már fosztva, mondjuk ezt fél ötkor már nem is csodálom. Az állomásépület előtt akadtunk bele ezekbe a villamosokba, amelyek között elhelyezett a gyártó néhány különbséget. Ki találja meg mindet?

Szintén dokumentációs jelleggel: Füzesabonyban valamelyik IC-re 10 percet mondtak, ez a másik itt éppen 30 percet késik (a mi vonatunk is bevárta, volt róla 2 átszálló), Füzesabonyban hazafele a Budapestről jövő IC 20 percet késett, a mienk 15-öt. Még jó, hogy van menetrend.

MDmot 3025 tol ki Debrecenből Nagykereki felé. A nap nem túl jó irányból sütött, de egy kattintást megért a dolog. Mi közben türelmesen várakoztunk a késő IC érkezésére.

M41 2166-nak jutott az a szerep, hogy elhúzza a három vagonból álló szerelvényt Füzesabonyba. A lemenő nap fényeiben Debrecenben ilyen fotót sikerült róla készíteni.

Viccesen Csörgős ingának hívnám, de nevezhetném Bobós ingának is. Előbb az M44 435-ös állt rá a kocsira, majd a másik oldalról M41 2326 is megtámogatta. Hogy mi lett a szerelvény sorsa az már nekünk nem derült ki.

Egy kép btx kedvéért: az út nagy része ilyen tájon át vezetett. Nekem dunántúli gyerekként ez kissé lapos, de ő nagyon élvezi az Alföld látványát. Mondjuk hazafele jövet egy őzt is láttunk átugrálni a mezőn, kár, hogy váratlan szereplőként tűnt elő így a fényképezése lehetetlen volt.

Ezt a képet sem fogja mutogatni elismerően senki, a mozgó vonatból (a 108-as alapesetben 80 km/h-s sebességgel járható) csak ilyet tudtam lőni a hortobágyi kisvasút állomásáról. Majd egyszer közelebbről is szemügyre veszem, még sohasem utaztam rajta.

Szintén egy btx-style fotó, az első kocsi ablakából kihajolva így néz ki Tiszafüreden a peronkezdet. A kép kissé csalóka, a szerelvény a kitérőzés miatt enyhe bal ívben van.

A 6626-os vonattal jöttünk visszafele (odafele 6625), ami azt jelentette, hogy Tiszafüredről 18:59-kor indultunk tovább szintén egy kereszt miatt. A késve indulásunk miatt itt nem volt meg a menetrend szerinti 10 perces állásidőnk, de legalább volt időnk egy-két fotóra. A hét órás időpont egyet jelent a hosszú árnyékokkal, a kép alját kissé vágnom kellett emiatt.

Füzesabonyba fél nyolc után érkeztünk, ahol már ácsorgott két vonat, a miskolci gyors gyakorlatilag ránk várt, többen is átszálltak arra némi aluljárózás után.

Nem pihen a MÁV Cargo, mialatt várakoztunk a végül 15 percet késő Rákóczi IC-re, addig megjelent 1116 013 egy tehervonattal. Ismerős a szám? Nem meglepő, ugyanezt a járművet a másik irányban fotóztam ugyanezen a napon. Mialatt mi megjártuk Debrecent személyvonattal, addig ő is fordult valahonnan egyet.

Csak úgy a poén kedvéért, két MÁV Cargo piros-kék Teknő egy fotón. Az egyik dolgozik, a másik pihen.

A másik egyébként a 016-os mozdony volt. Érdekes látni, hogy jön már le a matrica az ajtó környékén, valamint az is kissé furán hat, hogy az ÖBB-s felirat még látszik a vörös (piros?) alapszínen.

És míg az IC nem jött addig próbálkoztunk némi holdas kép előállításával, nekem ez lett a legtűrhetőbb darabom. Ezalatt a szúnyogok elevenen felfaltak minket, egy gyengébb népitáncos simán megirigyelte volna a mozdulatainkat ahogy csapkodtuk magunkat a rovarokkal harcolva.

Nagyjából ennyi lett volna az utunk. 4300 forintba került a kedvezményes jegy az IC pótjeggyel együtt. Kellemesen szórakoztam, nem bántam meg, hogy másik programot választottam. Ajánlanám a ti figyelmetekbe is a vonatot, akinek hiányzik a nem hegesztett sínek tadam-tadam, tadam-tadamja tűrhető sebesség mellett, az látogasson el arrafelé!

(Kis mellékzönge: Erre a tadam-tadamra mondta egyszer azt rg7 barátom, hogy az igazi mozdony nem úgy szól, hogy tadam-tadam, hanem tadadam-tadadam. Na ja, ő hattengelyes Gigantot vezetett… :-) )

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


13 megjegyzés »

  • avatar
    M62 144 mondta:

    Jó kis cikk jó képekkel !!! :)

  • avatar
    Regio mondta:

    Szia IST,

    “Egyébként nem tudja valaki, hogy a brit földről a Floydhoz került mozdony merre jár?”

    Többnyire Bp-Soroksári út állomás mögötti rendezőben szokott ácsorogni,több idegen pályabitorló masina társaságában. Legalábbis láttam már ot néhányszor a parajosban ácsorogni.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    :) Óó, az a kocsibelsô tényleg milyen nosztalgikus :D
    Meg úgy az egész Hortobággyal-pusztával. Hmm :) Nem is lenne igazi a billegô-ballagó zakatoló termes kocsik nélkül, miközben ellátsz a világ végéig is. :) A 108-as vonalhoz képest a szolnoki villamosított vonal maga a száguldás, legalábbis én mindig így éreztem.
    (Bár igaz, gyerekkoromban MD csak a tiszalöki vonalon járt, a füzesabonyin mindig Csörgô és “kék kocsik” jártak. Így, bár rég volt, ma is furcsa az MD a Hortobágyon. Ki mit szokott meg.)
    :)

  • avatar
    Misi Misi mondta:

    Hát ami engem mint határon túli olvasót illet, tényleg kicsit furának találom a műbőr erősen NDK szagú kocsikat.

    Még nálunk a szerb vasúton sem találkozni ilyenekkel, pedig nálunk aztán van minden… Mikor kisebb voltam és először utaztam Pestre Szegedről akkor még posta bhv-k közlekedtek, amelyek szépek, tiszták viszonylag modernek és kényelmesek voltak, nem is volt bennük műbőr, ráadásul akkor láttam életemben először gombnyomásra nyíló kocsiajtót. Nagyon meg is voltam elégedve a dologgal, még nem le lettek cserélve ezekre a Bo-s kocsikra…. és ott van bennem mai napig a kérdés, hogy miért van ugyanabban a szerelvényben IC és nem IC kocsi mint az összes Szegedi vonatban, ráadásul mindegyiken első és másod osztály sőt, tudtommal mindegyikre lehet helyjegyet kapni. Ez nekem nagyon érthetetlen. Ha valaki elmagyarázná, megköszönném.

    Maga a cikk nagyon tetszik, szeretem az ilyen beszámolókat, amikor rengeteg kép van. Sajnos valszeg nekem nem fog úgy alakulni az életem, hogy még menetrendszerinti MD-n utazzak akár egyszer is, ezért még inkább érdekel a téma.

  • avatar
    Snake mondta:

    ?Egyébként nem tudja valaki, hogy a brit földről a Floydhoz került mozdony merre jár?? Miért egyes szám? Elvégre hárman vannak.

    “Pestre Szegedről akkor még posta bhv-k közlekedtek” Azok 21-05-ös Bmx-ek voltak.

    A hibrid IC-ken pedig csak az IC kocsikra lehet helyjegyet váltani, cserébe az ember valamivel komfortosabban utazhat.
    Hogy miért találták ezt ki? Valószínűleg meg akarták mutatni, hogy óránként közlekedtetnek IC-t Szegedre, de ehhez meg kellett volna szüntetni a gyorsokat, a kevés menetvonal miatt, ami utasvesztést okozott volna. Ezért találták ki, hogy a gyorsra akasztanak 2 IC kocsit, vagy ha úgy tetszik, akkor az IC-ből 2 kocsis vonatot csinálnak, ráakasztanak néhány gyorsvonati kocsit és megállítják minden bokorban.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Igazából az ötlet nem rossz! Én kecskeméti vagyok, és nagyon örülök annak, hogy óránként van vonat! Volt olyan év, hogy akár 3 órás lyuk is volt. Persze lehetne jobb is: teljesen felesleges pl az első osztályú gyorsvonati kocsi. Ki fog venni rá jegyet, ha az IC pótjegy olcsóbb. És azért a 2. osztályú IC jobb, mint egy Ao kocsi…

    Egyszer én Kecskemétről olyan vonattal utaztam, ami még 4 db posta bhv-t is továbbított. Ez ám a vegyesvonat! :) IC kocsi + gyorsvonati kocsi + kerékpárszállító + posta bhv! :)

    Szerintem Magyarországon kevesebb IC is elég lenne, inkább járna sűrűbben minden vonat.

  • avatar
    Snake mondta:

    Szerintem meg teljesen meg kéne reformálni a vonatnemeket és meghagyni a következőket:
    Személy-a gyorsított személyeket is beleértve
    Zónázó
    EuRegio-minőségi személyvonatok a szomszédos EU-s nagyvárosok és a határközeli nagyvárosok között
    InterRegio- A jelenlegi IR hálózat fejlesztése (Győr-Baja és Kecskemét-Kaposvár járatokkal + néhány elővárosi forgalomban jelentős, sűrün megálló gyorsvonat (Pl. 1-es vonal)
    InterCity- A gyorsvonati és IC hálózat összemosása, a jelenleginél ritkább megállásokkal, követő személyvonatokkal, melyekre az átszállás biztosított(fakultatív helybiztosítással, ingyenes pótjeggyel, maximált férőhelyszámmal)
    EuroCity, EuroNight, RailJet- Jelenlegi nemzetközi vonatok nagyrészét ilyen szintre fejleszteni.

    Persze ehhez járműfejlesztés is szükséges:
    -Új elővárosi/nem csak Budapest környéki/, IC, EC motorvonatok
    -3G IC program folytatása étkezőkkel, vezérlőkkel
    -CAF kocsik felújítása és nyomásállóvá tétele
    -Új nemzetközi forgalmú kocsik beszerzése (ŽOS Vrútky vagy Bombardier Dunakeszi gyártmány)
    -Bautzeni/Görlitzi kocsik teljes felújítása/átépítése(csak az utasforgalom által indokolt mennyiségben), melynek során eredeti rendeltetésüket megörzik( kivéve az AcBc-ket, amikből a leginkább hiányzó kategóriák kitötlhetők és a WRm kocsik egy része, amikből háló lehetne)

    Egyébként érdekes olvasmány található itt: http://vasutgepeszet.hu/archivum/ -> arhívum -> 2000. év összefoglaló -> A MÁV Rt. járműállag fejlesztési tervei a 2000-2005-ös évekre*

  • avatar
    Snake mondta:

    És még elfelejtettem, hogy a nemzetközi forgalmú kocsihiányt enyhítené a társvasutaktól legalább egyszer felmerült ötletek közül a következő kettő:
    -RailJetek továbbközlekedtetése Bukarestbe
    -Talgo vonatok közlekedtetése Sarajevoból

    Szintén jó lenne a 3G IC kocsik egy részének autómata nyomtávváltó forgóvázzal/kerékpárokkal való felszerelése, akár hálókocsiként is, ugyanis a konstrukció -apró módosítássokkal- alkalmas erre. Szintén szükség lenne ezekre a kocsikra felszerelni a mágneses sínféket (ezt kispóroltak az első 10 db-nál).

    Persze ezekhez arra a három dologra van szükség, mint a háborúhoz…

  • avatar
    Snake mondta:

    Lyukas az agyam, mint a szita. Kihagytam a mellékvonalakat:
    -Iker-BZ program nagy járműszámmal
    -További InterPici motor- és vezérlőkocsik kialakítása (természetesen személyvonati forgalomban)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Regio:
    Köszi, akkor elnézek majd arrafelé, hátha elcsípem.

    @Snake:
    Nem fogalmaztam pontosan, az elsőre gondoltam.

    @Misi Misi:
    Tudod az a durva, hogy a posta Bhv-k is elővárosi kocsik, nem lenne szabad őket Budapest-Szeged vonalon járatni. De mit is várjunk a MÁV-tól ahol még annak sincs leírása, hogy miben különbözik az első osztály a másodosztálytól…

    @Snake:
    Ha az a cél, hogy még több pénzt öntsünk a MÁV-ba akkor van közte jó ötlet. Amennyi járművet te itt most megálmodtál a hozzászólásodba, arra biztosan nincs keret.
    Szerintem amíg a MÁV nem tudja értelmesen kiszolgálni a munkanapi elővárosi forgalmat illetve a távolsági közlekedést, addig ne annak a 10 3G-s IC kocsinak a nyomtávváltásával foglalkozzunk.
    IC-k esetén én már annak is örülnék ha nem a 30 percen belüli késést céloznák meg, hanem pontosan közlekednének. Bár ez mondjuk minden vonatra igaz.

  • avatar
    Snake mondta:

    Csak hogy új járművek nélkül meg nem nagyon lesz utas, a maradék meg átül a kocsiba/buszra.

    Az utóbbi 5 évben a következő járműfejlesztéseket harangozta be a MÁV/MÁV-Start, mint rövidtávú cél:
    -Elővárosi motorvonat beszerzés (30+30)
    -IC,EC motorvonatok (15+5)
    -3G IC program (150 kocsi)
    -CAF felújítás+ nyomásállóság
    -Új EC kocsik
    -Bautzeni kocsik felújítása (+ étkezőkből háló)
    -Iker-Bz(30 db)
    -Emeletes ingavonatok/motorvonatok
    -Ingavonatok felújítása
    -BDV-k felújítása
    -Távlsági forgalmú kocsik részbeni lecserélése

    Ehhez képest mi történt?
    -60 FLIRT beszerzése
    -10 TALENT beszerzése
    -8 használt Desiro beszerzése
    -Posta-Bhv program utolsó ütemei
    -300 Halberstadti kocsi beszerzése
    -10 3G IC kocsi
    -1 Iker-BZ (+1 állítólag már készül)

    Valahogy jóval kevesebbnek tűnik a megvalósult mint a tervezett.

    Persze elengedhetetlen lenne a karbantartás normális színvonalra emelése, a normális takarítás és a pontosabb közlekedés.

    A legnagyobb probléma szerintem az, hogy honnan lehet utast szerezni:
    -Elővárosi forgalomban a személygépkocsival ingázókat lehet részben átcsábítani
    -A párhuzamosságok megszüntetésével a busszal utazók EGY RÉSZÉT
    -A korábban elvesztett utasokat.

    Ez utóbbi messze a legnehezebb mind közül.

    Persze ezeken kívül is lenne még mit változtatni (menetrend, dolgozók hozzáállása, tarifarendszer)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Snake:
    Jelenleg ami egyáltalán nincs az pont a pénz. Anélkül elég nehéz új járműveket beszerezni. Az ígéretekre pedig kár adni, akkor már 20 évvel ezelőtt felújították volna a Budapest-Székesfehérvár vonalat. Tudod, a MÁV-nál csak az a biztos ami megtörtént, de néha még az sem. :-)
    Az új vonatok valóban utasvonzók lehetnek, viszont ha a takarítás marad az eddigi (nagyon gyenge) színvonalon, akkor mit sem érnek. Érdemes megnézni mondjuk a posta Bhv-ket mennyire odafigyel a MÁV mondjuk a külső takarításra.

    A három utasszerzési pont:
    Nem gondolom, hogy a cél a buszos utasok átcsábítása vonatra lenne. Én még arról álmodok, hogy a cél a közösségi közlekedés előtérbe való helyezése az egyéni helyett. Hogy ezt busszal vagy vonattal végezzük az már az adott körülményektől függ. Mostanában például simán eldobom az agyamat az 5-ös vonal (Szfvár-Komárom) elővárosi vonallá való fejlesztésének ábrándjaitól. Aki ezt tolja az még talán térképet sem látott…

  • avatar
    vegh balint mondta:

    Régen 2 MD-s szerelvény járt most már csak egy sajnos.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.